Háromszék, 1996. november (8. évfolyam, 1879-1904. szám)

1996-11-01 / 1879. szám

„A sírkő a legrégibb ismert sírem­lékforma, hiszen már az új kőkorból, de még korábbról is maradtak olyan szikla-, kőegyüttesek, melyeket a halott emlékére állítottak... Egy nagy pestis­­járvány következményeként nyílott meg 1585-ben a Házsongárdi temető. Ugyanezen év július 6-án a tanács így rendelkezett: »Akik azután a sírok fölé követ akarnak faragtatni, legyen szabadságukban...« Különösen a XVII. században a sírkövek fal­­vaink temetőiben is nagy számmal előfordultak, ott, ahol megfelelő kő volt, és azt megmunkálni tudó mes­teremberek éltek” (Balassa Iván) A temető mindennapi életünk színtereinek része, bármennyire is igyekszik korunk embere kirekesz­­teni onnan. Mára városaink, nagyobb településeink szélein találjuk legtöbb­ször a temetőket, nem utolsósorban természetesen egészségügyi okok­ból. A temetőkhöz kötődő szokások túlnyomórészt kihulltak az emléke­zetből, s az évenkénti halottak napi megemlékezésén túl jobbára csak az egyre embertelenedő világunk nyo­masztó eseményei, a szenzációéhes kommunikációs szerkezeteken és szervezeteken keresztül közvetített hírek vagy balesetek s kórházak figyel­meztetnek, emlékeztetnek az emberi élet korlátaira. A kisebb települések, falvak összképéhez, főként a hegyes, dombos vidékeken ma is hozzátar­tozik a temető, sok helyütt a régi, templom körül továbbélő sírkert. Egy-egy domboldalra megtele­pedett falu és temetőjének látványa bizonyára bármely városi ember szá­mára megrázó, elgondolkodtató élmény lehet, bár környezetében az élő s a halott település mind távolabb van egymástól, s az egyetlen lelki kapocs—ha van—a kegyelet érzése. Különösen érezhető ez határon túli magyar temetők esetében. * Erdély s így a Székelyföld teme­tőire többek között a romániai őrült, ún. szisztematizálási tervekkel kap­csolatos hírek irányították a világ közvéleményének figyelmét. Szak­emberek természetesen idehaza s Erdélyben is régóta foglalkoznak a magyar települések, illetve egyáltalán a Kárpát-medence népeinek teme­tőivel, temetkezési szokásaival. Mégis megállapítható, s Sebestyén Károly óta többen megfogalmazták, legutóbb Balassa Iván, hogy ismereteink a temetőkre, sírj­elekre vonatkozóan nagyon egyoldalúak. Nagyon keveset tudunk a sírkeresztekről, s alig valamit a sírkövekről. (...) Az Erdély többi magyarlakta történeti táján meghonosodottakhoz hasonlóan a háromszéki falvak te­metőiben is találhatunk változatos formájú, túlnyomórészt a múlt két évszázadból származó sírköveket, sírkereszteket. A Sebestyén Károly által közölt típusokon kívül is fel­lelhető számos más, igen változatos alakú és díszítésű kő, nem beszélve a katolikus temetők monumentális kőkeresztjeiről. „Fennálló sírkő a cinteremben a 15—16. században nálunk nem vagy csak ritka kivétel­ként fordult elő.” Az egykori temp­lomi sírokat fedő kőlapok mintájára a templomok között korábban első­sorban hasonló, de egyszerűbb kő­lapokkal, illetve igen gyakran ko­porsó alakú kővel fedték az elteme­tettek nyughelyeit. Ez utóbbiak még későbbi századokban is szokásban maradtak. Ma is találunk 18—19. századi koporsókövet Háromszéken, többek között a zaláni református templom cintermében és Erdőfülé­­ben is. (...) A sírok és velük együtt a sír­jelek, síremlékek is lassacskán a cintermek falain kívülre szorulnak, vagy egyenesen a templomtól távol, a falu szélén jelölnek ki temetkezési helyeket. A szigorú rendeletek el­lenére a temetők többségét Három­széken még ma is a templomok közelében, azok körül találjuk. Leg­alábbis, ezt ál­­lapíthatjuk meg harmincvala­­hány település temetőinek be­járása után. Ezek többnyire természetesen különböző fele­kezetek teme­tői, hiszen a reformáció el­terjedését kö­vetően ugyanolyan egyházközségi jegyzőkönyvekből tudjuk, hogy refor­mátusok, unitáriusok erősen tiltot­ták a más felekezetekkel, például katolikusokkal egy helyen való te­metkezést. Ez sem állítható azonban kizárólagosan, hiszen mind katolikus, mind protestáns temetőkben előfor­dul, hogy a másik felekezethez tar­tozó elhunytat is valamilyen okból oda temették. Sőt, van eset arra is, hogy református temetőkben szokásos sírkőtípust (Nagyborosnyó, Lécfalva környékén), koszorúmotívumos ke­resztet faragtak, mint azt Cófalván lát­juk. A Háromszéken fellelhető összes típus leírására, elterjedési területük szükséges meghatározására egyelőre ugyan nem vállalkozhatunk, de meg­kíséreljük egy-egy táj­egysége néhány, önkényesen kiválasztott temetőjének sírkövei bemutatásával az előfor­duló típusok s a forma- és motívum­kincs gazdagságára rámutatni. Háromszék temetőiben ma a 18. századinál régebbi sírkő ritka, an­nál több a 19—20. századi fennálló, igaz, legtöbbször már megdőlt, sérült vagy „felbukott”, törött kő sírem­lék. Az 1800-as évekből valók közül igen sok a nagyon egyszerű, szabály­talan, patakkőből hasított s rend­szerint valamely vésni s­írni tudó családtag által készített Ezeket a kö­veket különösebben nem díszítet­ték. A halottra vonatkozó rövid fel­iraton kívül csak a síremlék szót vagy egy egyszerű motívumot—szív, faág — véstek. Alsócsernátonban az id. Haszmann Pál által alapított tájmúzeum, az egykori Damokos­­kúria kertjében látható néhány, a környékbeli falvakból származó kő, de több még az eredeti helyén fellel­hető Kézdialbis különleges hangu­latú temetőjében. A 18. század végétől egyre több a tanult vagy a kőfaragásban gyakor­lott, tehetséges mester által faragott síremlék, amelyen előfordul, hogy az elhunyt életútjára, tulajdonságaira utaló különböző jeleket is hordoz. Bár olyan beszédes ábrázolásokat, mint amilyeneket Péterfy László marosszéki temetőkben lerajzolt, Háromszéken eleddig még nem talál­tunk. A 19. század végi s a 20. szá­zadi sírkövek zömében már szabá­lyos formát mutatnak. A mélyített és keretezett szövegmező fölött a hol félköríves, hol egyenes záródású vagy más, bonyolultabb alakú, rend­szerint egyszerű tagozatú párkányával szegélyezett felső rész egy mélyített vagy domború díszítmény s az évszám helye. Néhol ide csak az évszám kerül vagy a „síremlék” felirat, de legtöbbször koszorú, benne csillag, szív, nyíllal átlőtt szív, különböző formájú leveles ág, virág, rozetta vagy más egyéb díszítmény, mint amilyeneket Sebestyén Károly is közölt. Az általa lerajzolt három árkosi kő ma is megvan. Az egyik ókori, római szarkofág oldalnézetét formázza, s zsidó sírkövekkel rokonítható. A másik különlegesen szép formájú sírem­lék. Felső, háromkarélyosan záródó részére szép vonalú, középen szívből kiinduló s tulipánban, virágban végződő indákat faragtak. Ehhez hasonlókat Háromszék több, Árkoshoz közel és távolabb eső falvának temetőjében is fellelhetünk. Előfordul ilyen em­lék Bodokon, Gidófalván, Hídvé­­gen, Kőröspatakon, de távolabb az erdővidéki Nagyajta vártemploma körüli temetőben is. A harmadik a legelterjedtebb tí­pusnak mondható. Az íves, sűrű levél­soros párkány alatti felső mezőben vaskos, tömött levelekből „font” koszorú körül ugyancsak egy szívből kiinduló, háromlevelű virágban végződő, kétfelé haj­ló indát találunk. Erdővidéktől Kovászna, Zágon kör­nyékéig gyakorta találkozunk há­romszéki temetőkben ezzel a faj­tá­val. Ez a néhány kiragadott példa azon­ban messze nem tükrözi azt a forma­­gazdagságot, ami a háromszéki sírkő­faragást jellemzi. Itt kell megem­lítenünk a sepsiangyalosi temetőt. Egyrészt, mert ez az egyetlen az ed­dig felkeresett temetők közül, mely­ben a település nevével is összefüg­gésbe hozható motívum, nevezetesen az angyal jelenik meg sírkövön. Másrészt, mert talán az itteni sírem­lékek motívumai, díszítményei mu­tatják leginkább a már említett vál­tozatosságot, formagazdagságot. Az ismertebb s a környéken előforduló jellemző sírkőtípusokon túl igen sok, máshol nem látott, többnyire növényi díszítményt fedeztünk fel a köveken, s szinte alig találtunk — néhány kivételtől eltekintve—egyforma vagy hasonló ornamentikájú síremléket. A tábla formájú köveken túl, me­lyek méreteiket tekintve igen eltérőek és általában 5—35 cm vastagok, igen gyakoriak Erdély e vidékén is az obeliszk alakú emlékoszlopok. Ezek is természetesen igen változatos formájúak és díszítésük is különböző. Néhol erőteljesen tagozott, súlyos alapzatra helyezték, s az oszlop tete­jére felekezetektől függően raktak kelyhet, vázát, gömböt vagy keresz­tet. Jó néhány jeles, nemes székely család emeltetett elhunyt családtag­jai sírjára ilyen síremléket, közöt­tük kell említenünk az 1848-as sza­badságharcban részt vevő egykori honvédeket, honvédtiszteket, akik nagy közmegbecsülésnek örvendtek a székely társadalomban. Síremlékeik felkutatása, laj­stromba vétele bizonyára hasznos adalékokkal egészíthetné ki a szabadságharc történetére vonatkozó ismereteket. A fa és kő síremlékeken megje­lenő motívumkincs égisze, mint a koszorú, szív, különböző virág, ro­zetta, levélág, szomorúfűz s más díszítő ornamentika jól értelmezhető és is­mert a magyar népművészet, illetve a történeti korok stílusaiban, ízlésében készült tárgyi emlékek köréből. Bár az alkalmazott jelek jó részének ere­dete s értelme még megfejtetlen. Ennél is kevesebbet tudunk e kövek készítőiről. A sokszínű, gazdag tár­gyi emlékanyag láttán nyilvánvaló, tehetséges, ügyes kő- és fafaragó mesterekben, hasonló más mes­terségekhez a Székelyföldön nem volt hiány. A halandó, szabad iparosré­teg kialakulása nagyban segítet­te a székelyföldi népművészet színvonalának állandó emelke­dését, a közízlés gazdagodását, me­lyet az igen fej­lett közösségi ér­tékrend szabta igények csak erősítettek. A különböző mesterségekkel való foglalkozást nem utolsósorban a földművelésre alkal­mas területek hiánya is kikénysze­rítette. Az egykori, hagyományos bányák feltérképezése hozzájárulhatna a kőfaragó helyekre s­­mesterekre vo­natkozó ismereteink gyarapodásához, ösztönözhetné az elmúlt századok kőfaragó-mesterségének kutatását. Természetesen nagy szükség volna a kőfaragásra vonatkozó szellemi és tárgyi emlékanyag mielőbbi, inten­zív gyűjtésére s feldolgozására. A kőfaragók személyére vonatkozóan sincsenek pontosabb ismereteink, hiszen a megdolgozott köveket nem szignálták, de a még fellelhető írott emlékek kutatása nyomán sok min­denre fény derülhet. Háromszéken a megmunkálásra, építkezésre alkalmas kőanyag nagy területen fordul elő. Jól faragható, építőanyagnak is alkalmas követ leg­nagyobbrészt kétfélét bányásztak s termelnek ki ma is. Természetesen ma már nem mindig ugyanott, nem ugyanazokban a bányákban. A jó minőségű, kemény, bár nehezebben faragható vulkanikus eredetű andezit a Hargitán fordul elő. A másik, a job­ban faragható, igaz, kevésbé fagyálló, finom szemcséjű, sárgás, szürkés színű homokkő szinte mindenütt megtalál­ható. Azokon a helyeken, ahol ma is bányásszák (sajnos, ma már robban­tással!) a követ, ott tovább él a kő­faragó-mesterség, de síremléket leg­több helyen már nem kőből farag­nak. Az elmúlt negyven év műkő- és betondivatja Székelyföldön is hódí­tott s hódít napjainkig. A zöldes, vöröses, barnás színű andezitet Háromszéken Bükszád, Málnás környékén találni, ahol ma is bányásszák. A követ elsősorban a környező falvakban használják. Bükszád s egy-két szomszédos falu ismert az ott gyakorolt kőfaragó-mesterségről. Az andezitből kapukat, kapulábakat s sírköveket egyaránt faragtak. A bükszádi római katolikus temető múlt századi sírkeresztjei ugyanúgy an­dezitből készültek, mint az erdővidéki Baróton, ahol sok szép,míves faragású, a 19. század végén s a 20. század elej­én készült kereszt található. Más homokkőlelőhely körüli falvak is nevezetesek kőfaragásukról, mint Kézdiszentlélek, Kézdiszentkereszt (Pólyán), ahol ma is faragják az ott bányászott homokkövet. Különösen megkapó látvány a Perkő oldalában levő kőbánya alatti, középkori ere­detű templomot övező, kerek bástyás várfalhoz csatlakozó temető. Akár­csak a Lemhény és Kézdialmás közötti dombon álló, várfallal körülkerített, monumentális Szent Mihály-temp­­lom körül elterülő temető, mely talán önmagában igazolhatja a síremlék­­állítás hagyományának gazdagságát Háromszéken, Székelyföldön. A már említett árkosi és angyalosi temetőn kívül természetesen másutt is meg­találjuk a szintén homokkőből faragott­­ sírköveket, azok számtalan, sok he­lyütt telj­esen sajátságos fajtáit. Em­líthetjük még az egyszerűségükben is kifejező, szép családi síremlékeket Zaboláról, az altorjai, hatolykai, kézdiszentléleki, szentkatolnai vé­sett díszítésű, monumentális kőke­reszteket vagy a kálnoki unitárius temető obeliszkjeit, emlékoszlopait. Mindezek a székely vagy az éppen Erdélyben megtelepedett más nem­zetiségű kő(fa)faragók tehetségét, szépség iránti érzékét, vágyát tükrözi, ahogy Bretter György írta: „... a szé­pet nem vásárolják, a szépet elő­állítják, mint mesterséget, ki-fa a maga ízlése szerint szépet teremt.” (...) Ezek a sírkövek „...kétségtelen, hogy nemcsak néprajzi szempontból érdekesek, mert alakjukban és díszí­tésükben annyira elütnek a velük párhuzamosan használt kopjafáktól, hanem hogy magyar nép­ies díszítőele­meik és többé-kevésbé szép és érdekes alakjuk miatt művészeti szempont­ból is megérdemelnék a tüzetesebb felkutatást, és képeik összegyűjtését” —fejezte be írását 1907-ben Sebestyén Károly, s záró óhajával csak egyet­érthetünk. Végezetül Kányádi Sándor Kőnyomat című versének néhány sorát idézzük. A költő kérdése (!) túlmutat a művészettörténet, a néprajz látómezején, s a temetők, a kövek további sorsára utal, sőt, azon túl is: „... de mi történjék a kövekkel a már kézbevettekkel az írott kövekkel a megmunkáltakkal a kövek beépíthetők a kövek összezúzhatók porrá őrölhetők... ” Sarudi Sebestyén József temetők sírkövei o Lécfalva Árkos Nagyborosnyó Árkos 1996. NOVEMBER 1.

Next