Háromszék, 1997. szeptember (9. évfolyam, 2130-2155. szám)

1997-09-01 / 2130. szám

RANKAPALKA Harmadik napja már, hogy az Ishinka-völgy vendégei vagyunk. Hajnali négykor keltünk, azzal a tervvel, hogy megmásszuk az 5530 m magas Ishinkát, a völgy nevét adó csúcsot. A tőlünk nem­ messze táborozó német csapat már előttünk megébredt, s fél órával korábban kelhetett útra. Mi is sietősen forraltuk a vizet a koncentrált tejhez, s miután beszürcsöltük, kapkodtuk a hátizsákokat, és indultunk a csúcs felé. A szerpentinesen kanyargó ösvényen nemsokára megpillantottuk az előttünk gyalogoló németek lámpafényét, s mire pirkadni kezdett, már a nyomukba szegődtünk. Nem, nem keltek versenyre velünk, inkább ragaszkodtak öreges tempójukhoz, s német udvariassággal utat engedtek nekünk. Sőt, mi több, egyikük még jó napot is köszönt magyarul. Amire a nap előbújt, mi már elhagytuk a 4500 m-es szintkülönbséget, és kemény léptekkel haladtunk a gleccser felső szakasza felé. Hasonlóan az előző naphoz, a jégre lépés előtt felhúztuk a magas hegyi bakancsokat, s mivel a terep megkövetelte, felvettük a hámokat, és azokat össze­biztosítva haladtunk előre, néha kikerülve egy-egy jégrepedést. Ekkor már a nap is teljes erővel szórta sugarait, a hóréteg pedig tükörként csillogott, s ez bizony leégést okozott a fedetlen arcbőrön. Tizenegy óra körül járt az idő, amikor elértük a nyerget, amelyen tovább lehetett volna menni a nem nagy távolságra előttünk emelkedő Ishinkára. Na, de itt tervet változtattunk, mert a csúcs felé vezető út túl könnyűnek tűnt. A nyeregből jobbra térve nekivágtunk egy olyan csúcsnak, melyet akkor még nem ismertünk, és azt sem tudtuk, hogy meghaladja-e a hatezer métert. A felfelé kapaszkodás a nyeregből egy eléggé meredek hófalon történt, és miután bekerültünk a hegy délnyugati falára, hirtelen elénk tárult egy hatalmas jégtörés, megtűzdelve gleccserhasadékokkal, így aztán renge­teg időnket igénybe vette ezen beláthatatlan mélységű jéghasadékoknak a kerülgetése. Na, de így is a cél, melyet magunk elé tűztünk,"egyszer csak ott ágaskodott előttünk, mintegy háromszáz méteres messzeségben. Innen lenézve megpillantottuk az Ishinka csúcsát, mely bizony jóval alat­tunk volt. Hogy egészen föléje kerültünk, azt jelezte egy furcsa nyomás érzése is. Előszedtük a jégcsavarokat, a jégcsákányt. A hófal, sajnos, nem bizonyult eléggé fagyottnak, s ezért a jégcsa­­varokkal való biztosításról le kellett mondanunk. Más mód­szert kellett választanunk. Lassan araszolgattunk előre, mert kb. minden ötödik kötélhossz után találtam biztosításra megfelelő helyet, ahol aztán tovább biztosítottam Attilát, aki kimászott a csúcsra vezető gerincre. Közben az idő is haladt, elérte a délutáni három órát, s ahogy megsaccoltam, kb. 2—3 órába tellett volna, amíg elérjük a csúcsot... A besötétedés veszélye fenyegetett, erre pedig nem voltunk felkészülve. Rövid tanácskozás után úgy döntöttünk, hogy innen mintegy száz méterre a csúcs alól visszavonulunk. Ritkán dönt így a hegymászó, de nem volt más kiút. Az életünkkel játszottunk, s nem volt megengedett a kockáz­tatás. A visszamászás sem volt könnyű, felgyorsult az iram viszont a gleccseren. Az utolsó szakasz, a hómező teljesen kimerített, az erős napsütésben olyanná vált a terep, mint egy kemence, mely alaposan deszhidratált. Szerencsére volt nálunk narancs, s gyorsan egyet-egyet elfogyasztot­tunk, na meg egy kevés csokoládét, aztán erőre kapva, másfél óra alatt elértük az alaptábort. A nap akkor tért nyugovóra. Utólag elemezve a történteket, megállapíthat­tuk, hogy nagyszerűen időzítettük a visszavonulást. A szomszé­dos spanyol táborban megtudtuk, hogy a csúcsot, mely alól visszatérésre kényszerültünk, Rajnapalmának hívják, és 6162 m magas. Tehát mi aznap elértük a hatezer méter magasságot. Másnap tábort bontottunk, és a szamarak segítségével leszállítottuk a rengeteg cuccot a faluba, ahonnan aztán gépjárművel visszatértünk Huarasba. Szöcs Imre (folytatjuk) KERÉKPÁR ÉREMOSZTOZKODÁS vezette be a perthi pálya-világbajnokságot. Úgymond kedv­csinálóval indult a versenysorozat, hiszen ausztrál földön ausztrál győzelem született a nyitányon, Kelly nyerte ugyan­is az 1000 m állórajtos számot. A folytatásban viszont francia és spanyol sikernek tapsolhatott a nyitányon fel­buzdult, egyébként tárgyilagos közönség. 1000 m, állórajtos szám: 1. SHANE KELLY (ausztrál) 1:03.156 perc , 2. Sören Lansberg (német) 1:03.397 3. Stefan Nimke (német) 1:03.470 Motorvezetéses verseny: 1. FREDERIC MAGNE (francia) 2. Jean-Pierre Van Zyl (dél-afrikai) * 3. Marty Nothstein (amerikai) Páros verseny(Madison):­ ­ 1. R1ERA ALZAMORA, JUAN LLANERAS (spanyol) 21 pont 2. Silvio Martinello, Marco Villa(olasz) 30/1 kör hátrány 3. Juan Esteban Curuchet, Gabriel Ovidio Curuchet (ar­gentin) 28/1. Az első versenynapon csak egy csapatnak, a németnek sikerült kétféle érmet szereznie. Egyébként teljes volt tehát az éremosztozkodás. A második versenynapra a franciák Fortuna istenasszony társaságában érkeztek. Na, de valljuk be azt is, csoda jó brin­gákkal és még jobb erőállapotban. Ez nem is maradt eredmény nélkül. Mindkét számot megnyerték a derék gall kakasok. 4000 méteres egyéni üldözőverseny: 1. PHILIPPE ERMENAULT (francia) 4:23.058 p 2. Alekszej Markov (orosz) 4:27.350 *3. Andrea Collinelli (olasz) 4:24.598. Olimpiai sprintverseny: 1. FRANCIAORSZÁG 44.926 mp (Vincent La Quellec, Florian Rousseau, Arnaud Tournant) 2. Németország 46.257 3. Ausztrália 46.268. A harmadik nap beszállnak a nők is. Francia győzelem­mel kezdenek. A fiúk viszont, hogy változatosabb legyen a küzdelem és színesebb a háttér, olasz sikert tapsoltatnak, a hátérben a piros-fehér-zölddel. Női 500 m-es állórajtos időfutam: 1. FELICIA BALLANGER (francia) 34.681 mp 2. Michelle Ferris (ausztrál) 35.719 3. Magali Humbert-Faure (francia) 35.898 Férfi 4000 m-es csapat-üldözőverseny: 1. OLASZORSZÁG (Andrea capelli, Christiano Citton, Andrea Collinelli, Mario Benetton) 2. Ukrajna (Klimenko, Fedenko, Matvejev, Szimonyenko) 3. Franciaország (Da Cruz, Ermcnault, Neuville, Perque) (mohai) SÜRGŐSEN PÉNZRE VAN SZÜKSÉGE? Kisegíti a zálogház! Azonnali kiszolgálás, teljes diszkréció, minimális kamat. Bővebb felvilágosítás a helyszínen: Sepsi­­szentgyörgy, 1918. December 1. út 20. szám. Telefon: 351 718. (1278) EL­CORT.­A KEZDIVASARHELYI a következő MUNKÁLATOKAT ÉS SZOLGÁLTATÁSOKAT ajánlja kedvező­­ O motorblokk-helyzetfúrás és -hodolás O fémszerkezetek készítése O pótalkatrészek gyártása mintadarab vagy tervrajz alapján. Kapcsolatfelvétel és tájékoztatás —telefon: 364 715, 362 520/435-ös mellékállomás, fax: 068/151 458 vagy személyesen a Gyár utca 9. szám alatt. 1997. SZEPTEMBER 1. HÁROMSZÉK A HÉT ADATGYŰJTŐKNEK Az egyetemes magyar sportmozgalom mérlege: 15 ARANY-, 9 EZÜST-, 5 BRONZÉREM QUADRIATLON (2,5 km úszás, 10 km kajakozás, 50 km kerékpározás, 10 km futás). Európa-bajnok­­ság, Sedl­any. Férfiak: 1. Miroslav Podborsky (cseh) 3:17.50 óra, 2. Hóbor Péter (magyar) 3:22.29 óra, 3. Warvasovszky János (magyar) 3:26.15 óra... 6. Schwarcz Rudolf (magyar) 3:30.11 óra. Nők: 1. Percel Zsófia (magyar) 4:01.28 óra, 2. Polivková­(cseh) 4:04.09 óra, 3. Simecková (cseh) 4:08.55 óra. Csapat: 1. Csehország, 2. Magyarország, 3. Anglia. MOUNTAINBIKE, Európa-bajnokság, Metabies, Downhill — férfiak: 1. Nicolas Vouillot (francia), 2. Corrado (olasz), 3. Benecke (német); nők: 1. Anne Caro­line Chausson (francia), 2. Le Caer (francia), 3. Bonazzi (olasz)... 26. Boér Júlia (magyar). Juniorok — fiúk: 1. David Vazquez (spanyol), 2. Pascal (francia), 3. West­­mann (svéd), lányok: 1. Sabrina Jennier (francia), 2. Stieger (svájci), 3. Ruebel (német). Páros szlalom — férfiak: Pascal Closset (belga), 2. Gracia (francia), 3. Ponting (brit), nők: Anne Caroline Chausson (francia), 2. Le Caer (francia), 3. Lindgren (svéd). ÍJÁSZAT, 39. pálya-világbajnokság, Victoria. Olimpiai kategória : férfiak: 1. Kim Kjung Ho (dél­koreai), 2. Christophe Peignols (belga), 3. Dzsang Jong Ho (dél-koreai), csapat: 1. Dél-Korea (Dzsang Jong Ho, Kim Bo Ram, Kim Kjung Ho), 2. Norvégia, 3. Orosz­ország, nők: 1. Kim Du Ri (dél-koreai) 2. Prohl (német), 3. Kim Dzso Szun (dél-koreai), csapat: 1. Dél-Korea (Kim Dzso Szun, Kang Hjun Ji, Kim Du Ri), 2. Ukrajna, 3. Törökország. ÚSZÁS, Európa-bajnokság, Sevilla. Az éremtáblá­zat (mind az öt sportágat tartalmazó végeredmény): 1. Oroszország 16 9 3 Írország 2—2—0, Nagy-Britannia 2—1—3, Fehér-Oroszország 2—0— 1, Franciaország 1—7—4, Svédország 1—3—3, Dánia 1—0—2, Ukrajna 0—6—3, Szlovákia 0—3—0, Lengyelország 0—1—1, Izrael 0—1—0, Ju­goszlávia 0—1—0, Csehország 0—0—3, Belgium 0— 0—2, Ausztria, Finnország és Románia 0—0—1. KAJAK-KENU.Világbajnokság. Dortmouth. Az Lengyelország 0­—4—3, Dánia 0—1—0, Svédország * 0—0—3, Spanyolország, Ukrajna, Ausztria 0—0—2, Norvégia, Nagy-Britannia, Bulgária 0—0—1. MODELLEZÉS. 9. rádióirányítású vitorlás hajó­­modellek világbajnoksága. Hatva (Lengyelország). E-kategória: 1. Julian Dutkowski (lengyel), 2. Kremski (lengyel), 3. Kravcsenko (orosz)... 11. Varga Pál (magyar). 10-es kategória: 1. Szikszai Péter (magyar), 2. Dut­kowski (lengyel), 3. Willisz (lengyel)... 6. V­arga Pál (magyar). M-kategória: 1. Szikszai Péter (magyar), 2. Dutkowski (lengyel), 3. Kremski (lengyel)... 10. Varga Pál (magyar). (A. K.) 2. Németország 15 8 10 3. Magyarország 4 1 2 4. Olaszország 3 5 6 5. Hollandia 2 2 3­ 6. Spanyolország 2 2 2 éremtáblázat: 1. Németország 9 1 2 2. Magyarország 8 6 2 3. Kanada """3 10 4. Olaszország1 6 1 5. Ausztrália 1 2 2 Oroszország 1 2 2 Csehország 1 2 2 7. Románia1 1 0 8. Fehéroroszország1 0 0