Háromszék, 2010. április (22. évfolyam, 5946-5969. szám)

2010-04-01 / 5946. szám

KÉRDŐRE VONTÁK A TANÁCSELNÖKÖT Papírokba fektet a megye FARCÁDI BOTOND Igeolvasással kezdődött Kovászna Megye Tanácsának tegnapi, kihelyezett ülése a csernátoni Bod Péter Népházban . Bölöni Dávid polgármester után Szőcs László kézdi-or­­baiszéki református esperes köszöntötte a résztvevőket —, de csakhamar puskaporossá vált a hangulat, az önkor­mányzati képviselők — különösen az ellenzékiek — felhá­borodottan kérték számon az elnöktől, hogy a bizottságok­ban nem ugyanazt az anyagot kapták kézhez, mint a plé­­numban, nincs kellő mértékű tájékoztatás, és nagyobb fele­lősséget követeltek a pénzek elköltésében. (folytatása a 3. oldalon) HÁROMSZÉKI DIÁKNAPOK Félezren jelentkeztek FARCÁDI BOTOND Az idén hatodik alkalommal megszervezendő Háromszéki Diáknapokra huszonnégy csapat, azaz mintegy ötszáz fiatal jelent­kezett. Az óriási népszerűségnek örvendő esemény idén előselej­tezővel kezdődik, mely április közepéig tart, a döntő megmérettetést májusban rendezik. A hatodik diáknapokat a Regös Ifjúsági Egyesület és a Kovászna Megyei Művelődési Központ szervezi. Sport-, ügyességi, kreativitási versenyszámok során kiválasztják Há­romszék legügyesebb és legsportszerűbb csapatát. A vetélkedőre beiratkozott csapatok a következők: Party Ponty, „Li éces Mókusok, Bubis Banzáj, A La Cool, RRR, Beer­cock, Bubo Cupro Penis, Dandana, ÉpkézLáb, Fantom, Gyilkos Hangyák, Hu-Morzsák, Jézus és a Havernek, PISZOK simán, RA(I)NBO(W), SoundHead, Sun K. O., Wannabees, Zedre van a..., ZomBee, DO’NGO, Csoda­­szarv, can’t HolD us down-H.D.N. és az Ördögfiókák. VITA A TANÜGYI TERVEZETRŐL Az új változat minden eddiginél töb­bet ígér a kisebbségi oktatás szempontjá­ból, de azzal, hogy az óvoda előkészítő csoportját és a középiskola kilencedik osztályát az elemi, illetve az általános is­kolai oktatáshoz sorolja, mind szakmai­­lag, mind kivitelezhetőség szempontjá­ból a feje tetejére állítja azt, ami eddig jól működött. Általában véve lépést jelent az új jogszabálytervezet az iskolai autonó­mia megteremtése felé, de korlátozza az egyházak iskolaalapítási lehetőségeit. ALBERT LEVENTE FELVÉTELE nem tér ki külön az alternatív oktatásra, az egyik cikkelyben csak a kötelező ok­tatásra vonatkoztatja az ingyenességet, a másikban kiterjeszti ezt a középfokú ta­nulmányokra is. A közoktatást, a felsőfo­kú oktatást, a pedagógusok jogállását és a felnőttképzést szabályozó törvényter­vezetről pedagógusokat, szülőket, isko­laigazgatókat kérdeztünk, a válaszokból kiderül, amennyire kusza a törvény, annyira változatosak a vélemények is. Fekete Réka ankétja az 5. oldalon Véget ért a Funeriu-féle oktatási törvénytervezet kéthetes közvitája, de azt nem tudni biztosan, hogy a minisztérium mennyi időt szán a beérkezett javasla­tok beépítésére, mikor kerül a jogszabály a parlament elé. Az ellenben biztos, sokakat az tartott távol a hozzászólástól, hogy az elmúlt öt esztendőben minden miniszter megalkotta a maga törvénytervezetét, s bár sok módosító javaslat szü­letett, egyikből sem lett törvény. Vasile Prahovean, a Colan-iskola igazgatója: Az önkormányzatnak nincs konkrét elképzelése a szentgyörgyi iskolahálózatról T"MÁRÓL HOLNAPRA ~ " ” Kit érdekel az oktatási törvény? Az első felháborodást — amúgy jogosan — az váltotta ki, hogy mindössze két hétre szűkítették az oktatási törvénytervezet közvitáját. A minisztérium honlapján ugyan a jogszabályban előírt harmincnapos intervallum szerepelt, de az érintettek pon­tosan tudták, hogy mindössze két hét az élet. Nagyon kevés, és nem csak azért, mert a jogszabály pontosan a dupláját írja elő. Mi férhet két hét közvitába? A tájékozódás és egy kitárgya­ló összejövetel biztosan. Ehhez képest Háromszéken akadtak iskolák, ahol talán vitanagyszünetet sem tartottak a témáról az oktatói közösség tagjai. Erről árulkodtak a nagyra kerekí­tett szemek és a kínos pedagógusi, sőt, iskolaigazgatói beisme­rések, miszerint legfeljebb hallottak valamiféle újabb tervezet­ről. És a kényszerű vallomást rögtön követte az „ úgysem hall­gatnak meg bennünket ” típusú önigazoló mentegetőzés, amit a haszontalanság, a kiszolgáltatottság évtizedek alatt bebetono­zott tudata táplál. A kimondottan szülői szempontok megjelenítése érdekében tető alá hozott vitafórumra Sepsiszentgyörgy hétezres szülői közössé­géből alig hetven ember gyűlt össze. Tíz talán akadt is közöttük, aki előzetesen legalább átfutotta a törvénytervezet szövegét, a töb­bi tárgyismeret hiányában vagy bénán hallgatott, vagy megszóla­lásaik csak ritkán haladták meg a szülői értekezletek rövidlátó té­mafelvetését. Sütött belőlük a kishitűség, az „ úgysem lehet meg­csinálni” érzése. Az iskolaszékek harmadrésznyi szereposztására is rákerült a bélyeg: nem fog működni, mert sem a szülők, sem pedig az önkormányzatok képviselői nem érnek majd rá. Talán ha fizetnének érte —fogalmazódott meg óvatosan. Tanulságos lenne megtudni, vajon hány módosító javaslat született a hazai oktatási törvénytervezet ügyében. Nem mint­ha a mennyiség lenne az elsődleges, de nem is elhanyagolha­tó, mert fokmérője lehet a civil odafigyelésnek, a közéleti akti­vitásnak, Romániának mindenképpen új oktatási törvénye lesz, értékelhető és elítélendő új elemekkel, finanszírozható vagy éppen működésképtelen elemekkel. Amikor majd a tör­vény visszásságai miatt verjük az asztalt, szívesen az otthon maradók emlékezetébe idézem a közvita-periódusban tapasz­talt fájdalmas közéleti bénultságot. Azt az állapotot, amikor az óriási többség újra elszalasztotta közös ügyeink alakítása, a civil felelősségvállalás lehetőségét. Önrendelkezési helyzet­­gyakorlat helyett ültek és bámultak, mint a moziban. Csintu Samu CSÜTÖRTÖK XXII. évfolyam 594­6. szám o­u Antal Árpád András polgármester a sepsiszentgyörgyi önkormányzat nevében boldog és áldott húsvéti ünnepeket kíván a sepsiszentgyörgyieknek és a háromszékieknek! UiSKAVU­ & WOi|­SISte.

Next