Háromszék, 2011. július (23. évfolyam, 6326-6351. szám)

2011-07-01 / 6326. szám

KÖZELET A BELFÖLD • Közös uniós agrárpolitika Románia jelentős forrásokban részesül majd, legalábbis a közös agrárpolitikát és a kohéziós politikát illetően-nyilatkozta teg­nap Dacian Cioloş mezőgazdasági biztos, miután az Európai Bizottság elfogadta az EU 2014—2020-as költségvetési tervezetét. A közös agrárpolitikai továbbra is a legje­lentősebb tétel az uniós költségvetésben, 371,7 milliárd eurót szánnak erre, illetve 15,2 milliárd eurós kiegészítést lehet még igénybe venni. Összesen 386,9 milliárd eu­­rót fordítanak az európai mezőgazdaságra a 2014—2020-as időszakban. Az összeg gya­korlatilag a 2013-as szinten marad. Olcsóbb külföldi telefonálás A hazai mobiltelefon-szolgáltatók kötele­sek július elsejétől csökkenteni roaming­­tarifáikat az EU-s államokba, Norvégiába, Izlandra és Liechtensteinbe történő hívások esetében. Ezek értéke legtöbb 0,35 euró/perc lehet kezdeményezett hívások esetében és 0,11 euró/perc fogadott hívásoknál. A meg­adott roaming értékhatároknál nem szerepel az áfa. Jelenleg a szolgáltatók 0,39 euró/per­­cet számláznak a kezdeményezett hívásért és 0,15 euró/percet a fogadottért, így a csökke­nés 10,3, illetve 26,7 százalékos. Változatlan marad a roaming-rendszerben küldött szöve­ges üzenet ára (0,11 euró áfa nélkül), az SMS fogadása pedig ingyenes. Az új árak megfe­lelnek az EP által megszabott előírásoknak. Az új díjszabások alkalmazása automati­kusan és ingyenesen történik mindazoknak, akik aktiválták a roaming-szolgáltatást, nincs szükség pótszerződés megkötésére és nem jár többletköltséggel. Az EB amúgy ismét új­­raelemzi a nemzetközi hálózatokban alkal­mazott roaming-díjakat, az új szabályozást a közeljövőben vitatják meg. Címeres történelemhamisítás (folytatás az első oldalról) Történelemhamisításnak tartja az új kor­mányhatározatban szereplő címerleírást a címer alkotója, Szekeres Attila István heral­­dikus. „Az eredeti leírás teljes mértékben történelmi alapokon nyugszik — mondta —, és azt tartalmazza, hogy a határkő a két tör­ténelmi régió, a Barcaság és a Székelyföld határát jelképezi.” Az eredeti címerleírás ugyan minden bizonnyal az utóbbi időszak román Székelyföld-fóbiájának esett áldozatul, de eddigi története sem viharoktól mentes. Az illyefalvi ön­­kormányzat 2007. április 24-i gyűlésén egyhan­gúlag elfogadta a címer tervezetét, amelyet a Ro­mán Akadémia Heral­dikai Bizottsága 2007. október 17-én jóváha­gyólag véleményezett. Ennek ellenére Codrin Munteanu prefektus az általa törvénytelennek ítélt megnevezés miatt a határozat vissza­vonására szólította fel az illyefalvi tanácsot. „El kellett döntenünk, mi a fontosabb: le­gyen címere a községnek, vagy vég nélküli harcba bocsátkozzunk a prefektúrával” - mondta a Háromszéknek Fodor Imre pol­gármester. Az eredmény: az önkormányzat 2009. július 7-én hozott újabb határozatá­ban a „Barcaság és Székelyföld közötti ha­tár” meghatározást „a Brassó és Kovászna megye közötti területi-adminisztratív vá­lasztóvonalra” módosította. A kormány ennek ellenére az első hatá­rozat alapján döntött 2010. április 21-én a címer elfogadásáról. A kormányhatározat a heraldikai bizottság véleményezésével in­dokolta döntését, amely így fogalmaz: „A határkő azt jelképezi, hogy a helység a Székelyföld és Barcaság határán fekszik.” A történet immár a bíróságon folytatódott, miután 2010. november 4-én a Kovászna, Hargita és Maros megyei Románok Fóruma törvény elé citálta a kor­mányt. Az ügyben véle­ményezésre felkért Aka­démia alelnöke, Dán Berindei levelében többek között így fogalmazott: „A Székelyföld fogalmat, akárcsak a Barcaságot nem adminisztratív össze­függésben értelmeztük, hanem történelmiben, akár a Hátszeget.” A brassói táblabíróság több halasztás után helyet adott a panasznak, és a határozat visszavonására utasította a kormányt. A kabinet fellebbezett, az újabb tárgyalási forduló előtt azonban megjelent a színen Olguţa Vasilescu, aki panaszt emelt a kormányha­tározat ellen. „Eddig azt hangoztattuk, hogy a Székelyföld nem nyithat képviseletet Brüsszelben, miután Románia egyetlen hi­vatalos okiratban sem ismeri el hivatalos adminisztratív egységként. De lám, Romá­nia kormánya félig elismeri Illyefalva kö­zség címere elemeinek leírásában” - fejtet­te ki indokait az SZDP-s szenátor. A panasz következtében a kormány szerdai ülésén megváltoztatta korábbi határozatát, amely­nek indoklásában immár Brassó és Kovász­na megye „szomszédsága” szerepel. TELEVÍZIÓBÓL ÜZENGET TRAIAN BǍSESCU Nem vonok vissza semmit! SIMÓ ERZSÉBET­ ­ lajoskapitányi tapasztalatait az államvezetés­­be átültetve Traian Băsescu igazi népnevelő munkát végzett a MOTv esti műsorában. Kitart ama állítása mellett, miszerint Mihály ki­rálynak nem kellett volna népét elhagynia 1947-ben, ő sem menekült a süllyedő hajóról, bár egyszer me­gesett vele, hogy kiadta a kiürítési parancsot, de végül eloltották a tüzet, s a fedélzeten maradtak—hencegett, s odavetette, nem vonok vissza semmit, mert nincs visszavonni valóm. Elismerte, lehet ez szakmai árta­lom nála, de mestersége kötelezi arra, hogy így gon­dolkodjék. A műsorvezető, Radu Moraru emlékeztet­te az elnököt, hogy a parlament őt is felfüggesztette. - De én visszanyertem elnöki jogosítványom. Még szerencse, hogy Antonescu marsallt nem ol­­dotta fel a holokauszt vádja alól, ennél több esze van, tudja, hogy fejére másznának a zsidó szervezetek, de azzal a kijelentésével, hogy ő is kiadta volna 1941 -ben a parancsot, mint Antonescu. Katonák, lépjétek át a Prutot, magára vonta az oroszok haragját. Dicsérte a kormányt, kedvenc minisztereit is megnevezte. Természetesen annak két ékkövét említette elsőként, Elena Udreát és Anca Boagiut, de jó a véleménye az igazságügy-miniszterről, a tanügyminiszterről is. Összefoglalta elnöki mandátuma legfontosabb célkitűzéseit: az alkotmány módosítása, az ország területi-adminisztratív átalakítása és az egészség­­ügyi törvény elfogadása. Alkura is hajlandó, ha az ellenzéki pártok belemennek az alkotmány módo­sításába, mely egyebek közt a parlamenti és el­nökválasztásokat azonos időpontra tenné, 2012 novemberére­­ lemondana (no lám, mégis lemon­dana!) a hátralévő másfél éves elnökösködésről. Mert aggasztja, hogy a jelenlegi választójogi tör­vény értelmében három esztendőben egymásután kampányban telnének az ország és a politikusok napjai. A riporter ama kérdésére, nem tenne-e úgy, mint annak idején Ion Iliescu, hangos kacajra fa­kadt, s kikérte magának az összehasonlítást. Bár szereti a kormányt, odacsördített gyengéden nekik is. Érti ő, nem érdekük felfordítani az orszá­got, hisz a változások eredményét nem biztos, hogy ők aratják le, de nyakunkon az unió új költségveté­si terve, s azt nem lehet a régi adminisztrációra bíz­ni. Adjatok egy új alkotmányt - szólt az ellenzék­hez-, olyat, amilyet a nép kért a referendumon, s cserében megkapjátok mandátumom másfél évét. Az RMDSZ-en kívül az igazságszolgáltatást mocskolta meg leginkább a hajóskapitányi erények­kel felruházott elnök. Többet ártottak Romániának, mint a Rómában és Párizsban kéregetők — hangoz­tatta sokadik alkalommal —, s egyebek közt az ebül szerzett vagyonok védelmét rója fel az alkotmánybí­­ráknak. Lám-lám, oda tettünk négy fiatalembert, s még azok sem adták áldásukat az alap-törvényterve­zet eme kilétére. Jó lenne, ha nem csak a politikusok vagyonát lesné a sajtó, hanem megnézzék a bírákét is. És az sem lehet míg a világ eltűrni, hogy állam legyenek az államban. Az egész igazságszolgáltatás egy nagy disznóság — foglalta össze véleményét, majd Románia leendő elnökéről értekezett: más lesz, mint ő, a nép már nem akar aktív, toleráns államfőt, hanem olyan kultúrembert, akiről az a vélemény, hogy jól jár az esze. S­­ogy ki az, nem árulta el, csak annyit közölt jelen pillanatban nincs a legismertebb közéleti emberek közt. Zsaroló kisebbség Traian Băsescu elnök Radu Morarunak adott in­­terjújában az RMDSZ-t is támadta, mert visszautasí­totta az általa javasolt területi-közigazgatási átalakí­tást. „Megint rám támadnak majd-jósolta-, ugyan­is sokak szerint az államelnöknek nem szabad ki­mondania, amit gondol. De én elmondom. Nem hi­szem, hogy helyes lenne, hogy az a szövetséges, mely egy kisebbséget képvisel, etnikai meggondolá­sokból megakadályozza a többség pozitív haladási esélyeit. Ez politikai erkölcs kérdése. A politikusok­nak látniuk kell, meddig taszíthatják ezt az etnikai pártoskodást. Ha a többség érdekeit sértik, mérgező lehet. Még mindig bízom az ésszerű kompromisszum­ban. A magyar kisebbség is eme ország része. Ha a politikusoknak az az érdekük, hogy megtartsanak bizonyos megyei tanácsokat, azt is fel kell mérniük, hogy meddig terjed a partnerség. A zsarolásoknak - miszerint politikai bizonytalanságot gerjesztünk, s Romániát a levegőbe repítjük, ha a románság érde­keit tartjuk szem előtt határt kell szabniuk. Az RMDSZ döntéseinek ütését én fogtam fel, szívre vettem, s lesz időm a nyár folyamán a megoldáson gondolkodni. Nem helyes, nem helyes, hogy a poli­tikai bizonytalansággal való zsarolás miatt a többség szenvedjen” - fejtette ki. A riporter kérdésére, mi­szerint az RMDSZ vezetését vádolja-e zsarolással, Băsescu határozott nemet mondott. A döntést a terü­leti szervezetek erőszakolták ki - állította. 2011. július 1péntek. Hufi Három hónap az észérvekre (folytatás az első oldalról) Az egyiken a tavalyi GDP mértéke szerint színezett közigazgatási egységek között Hargita és Kovászna nincs a szegények, bár a gazdagok között sem. Maros ugyancsak a középmezőnyben található, de ott vala­mivel alacsonyabb a GDP a másik két székelyföldi megye átlagához képest. A másik térkép az egy főre jutó GDP-kiadásokat ábrázolja, melyen a székelyföl­di megyék ugyancsak a középmezőnyt erősítik. Székelyföld nem szegény, nem eltartott, nem igaz az, hogy éhen halnánk, ha a román kormány levenné gon­doskodó kezeit rólunk — összegezett. A lezajlott vitákban az etnikai dimenzió került előtér­be, szakmai érvekről vajmi kevés szó esett. Az Európai Unió politikája olyan régiók kialakítása, melyekben a gazdag és szegény vidékek közti különbségek mérsék­lődjenek, ezt a célt, kimutatható, az 1996-ban létesített romániai gazdasági fejlesztési régiók (melyek az állam­fő elképzelése szerint az új megyék lettek volna) nem tudták teljesíteni - érvelt Antal Árpád. A két gazdag me­gyével, Brassóval és Szebennel egy régióba kerülni két­szeresen hátrányos lenne: a régióba kevesebb pénz jön­ne, mert az egy főre eső GDP átlaga megnőne, ráadásul e pénzek jelentősebb része is a gazdagabb megyékbe menne, ahol képzettebb a humánerőforrás, könnyebben kitehetik az önrészt. Ezek miatt fontos, hogy a követke­ző hónapokban az emocionális oldalról áttereljék a be­szélgetést szakmai irányba; a polgármester bízik benne, őszig - míg újra terítékre kerül a regionális átszervezés - sikerül értelmes, kompromisszumos megoldást talál­niuk. Egy sikeres közigazgatási átszervezés, a hatáskö­rök (és persze a hozzárendelt pénzforrások) átadása a helyi önkormányzatoknak tíz évet vinné előre Romániát, véli, csupán értelem és bátorság kérdése, hogy a román politikusok kiálljanak emellett — bár szerinte komoly ál­lamreformot az országban azért nem hajtottak végre az elmúlt húsz évben, mert a román politikusok attól tartot­tak, az jó lesz a magyaroknak. Az RMDSZ kikéri magának Kelemen Hunor RMDSZ-elnök el­utasítja Traian Băsescu kijelentéseit, miszerint az RMDSZ zsarolt volna a területi-közigazgatási átszervezés ügy­ében, hangsúlyozva: a szövetség dön­tése nem a többség és az államfő ellen irányul - mondotta. Kelemen tegnap a Mediafax tudósítójának mondta el: „Nincs szó semmiféle zsarolásról, az ilyen döntések nem személyesek. Ha valaki elmegy hozzám, Hargita me­gyébe, Csíkkarcfalvára, a Szigethegy­ségbe vagy Szovátára, és megkérdi az­ emberektől, hogy szeretnének-e na­gyobb megyét, Gyulafehérvár szék­hellyel, vagy hogy a gyulafehérváriak menjenek Brassóba, akkor a válasz nemleges. Halasztásról van szó, a tár­gyalás lehetőségéről, hogy megoldást találjunk, mert szükség van a közigaz­gatási reformra. A döntés nem a több­ség, nem az államfő ellen irányul. Mi értékeltük Băsescu javaslatát. Eluta­sítom a zsarolásról szóló kijelentést anélkül, hogy vitába szállnék az állam­fővel, mert jelenleg nem ez a mi fel­adatunk, és nem ez a„ fontos”. Kele­mennek meggyőződése, hogy tárgyalá­sok és párbeszéd révén lehet olyan megoldást találni, amely következ­tében megvalósítható a minden állam­polgár és minden közösség érdekeit szolgáló közigazgatási reform. (­kas)

Next