Háromszék, 2012. szeptember (24. évfolyam, 6682-6706. szám)

2012-09-17 / 6695. szám

független Ára: 1 lej Előfizetőknek: 77 bani 2012. szeptember 17., HÉTFŐ XXIV. évfolyam 6695. szám romsze a­p­i­l­a­p Becsengetnek • FEKETE RÉKA Az idei tanévkezdés legnagyobb kihívása, az előkészítő osztályok gyermeklétszámának biztosítása, a tantermek ki­alakítása, bebútorozása, a tanítók felkészítése és a szülői közösségek meggyőzése arról, hogy gyermekeik csak nyer­nek azzal, hogy már hatévesen iskolába járhatnak, Három­széken is megzavarta a becsengetést, de a közhangulat e kérdésben jóval az országos hisztériaszint alatti. Annál in­kább aggasztó, hogy gyengék voltak a nyolcadikos záró­vizsga és az érettségi eredményei, tavalyhoz képest leg­alább háromszázzal csökken a diáklétszám, főként az álta­lános iskola utáni lemorzsolódás jelentős, és a román tago­zatos diákok közel 30 százaléka továbbra is magyar. Háromszéken (a kezdő osztályokban) ma közel 1900 elő­készítős, 2400 elsős, 2500 ötödikes, 1750 nappali tagozatos kilencedikes és 300 szakiskolás kezdi meg a tanévet, a me­gyei óvodai és iskolahálózatban legalább 37 500 gyermek­nek, valamint közel 3500 pedagógusnak csengetnek be. Önállóan is indul az EMNP Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) támo­gatja az Erdélyi Magyar Néppártot (EMNP) abban, hogy önállóan vegyen részt a decemberi romániai par­lamenti választásokon - jelentette ki az EMNT választ­mányi ülése szünetében szombaton Kolozsváron Tőkés László elnök. Ismertette a szervezet terveit is, elkészíte­nék a romániai magyarság kataszterét, és kidolgoznak egy Kárpát-medencei magyarságvédelmi programot is. Részletek a 2. oldalon Gelencei Napok Jancsó-találkozóval ISOCHOM ISTVÁN A múlt hét végén, szombaton és vasárnap szerveztek falunapokat Gelencén, mely­nek időpontja első alkalommal esett egybe az ötödször megtartott Jancsó-napokkal. A nemzetségtalálkozóra Erdélyből, Magyarországról, Németországból, az Amerikai Egyesült Államokból és Kanadából érkeztek Jancsó-leszármazottak. A találkozót dr. Parti Alexandra Petra Csíkszeredai magyar főkonzul is megtisztelte jelenlétével, ugyanakkor a maroshévízi Dr. Urmánczy Nándor Egyesület és a magyarországi Kuncz Alapítvány, valamint Encs és Nagybánhegyes testvértelepülés, illetve Várvölgy küldöttsége is képviseltette magát. (folytatása a 3. oldalon) VÉGET ÉRT AZ UTCAZENE-FESZTIVÁL Hangok, ízek, látványok hétvégéje Fellépők, műfajok és kísérő rendezvények tekintetében is igencsak bőségesnek bizonyult a harmadik Sepsi­szentgyörgyi Utcazene Fesztivál, melynek kínálatába a hét végén nagyon sokan belekóstoltak a különböző belvárosi helyszíneken. A SUF előző két kiadásához képest ebben az évben több jelentkező és több anyaországi előadó jött el Háromszékre, a rendezvény előestéjén pedig egy belga együttes mutatkozott be az unitárius templomban. Népszerűségén túl a rendezvény sikerét jelzi az is, hogy az ötletgazdák évről évre több támogatást kapnak a fesztivál megrendezéséhez. (folytatása a 3. oldalon) IMÁRÓL HOLNAPRA A lejtő alján Becsengetnek. Ma az ország óvodáiba, iskoláiba több mint kétmillió diák és közel félmillió pedagógus tér vissza, és szembe­sül eddig soha nem látott bizonytalanság­gal, teljes káosszal, és csak áll, mint Alice Csodaországban: kémleli, süllyedhet-e még mélyebbre a hazai oktatás? A válasz: igen. A tapasztalat azt mutatja, a jelenle­ginél is nagyobb huzatra számíthatunk az agyakban, ami kiseper minden maradék józan elgondolást, és olyan mértékű tu­dathasadást idéz elő a döntéshozatal háza táján, amely kihat az egész társadalomra, és ennek helyrehozatalához legalább tíz­szer annyi idő kell, mint a rendszer tönk­retételéhez. Az elmúlt huszonkét esztendőben mint­ha versenyt futottak volna az oktatási mi­niszterek - volt belőlük bőven, egyenesen tizenhét -, hogyan lehet egy bejáratott módszert lerombolni csak azért, mert azt az előző tárcavezető találta ki. Szakisko­lák hol voltak, hol nem; a bölcsődeépíté­si láz időnként felbukkant, majd eltűnt, mint szamár a ködben: a nyolcadikosok záróvizsgáját annyiszor módosították, hogy a kilencedikes felvételin az előző évek végzősei között alig akad diák, aki­től nyolcadik végén ugyanazt és ugyanúgy kérték volna számon, mint az utánuk kö­vetkezőktől: az érettségivel is annyit kí­­­sérleteztek, mintha egy vegyi laboratóri­­ ­­ umban próbálgatnák, lám, mi lesz belőle; az iskolák önállóságát pedig addig szaj­kózták, hogy mire megvalósult volna, már megcsömörölték tőle az érintettek - lásd a pedagógusi versenyvizsga mézes­madzagját, melyet utóbb vitriollal mér­geztek, és döntéshozatal helyett csak a munka maradt az iskoláknak. S mindez csupán néhány példa az agyament intéz­kedések sorából. Idén a rémtörténet tovább szőtte háló­ját, és bevezették az előkészítő osztályt. A szakmai vitákon túl, hogy ez jó-e vagy nem a hatéves gyermekeknek, már becsengetés előtt kiderült, az ország elmaradottabb megyéiben pajtaszerű, sötét zugokban kezdenek a legkisebbek, a tanítók egyhe­tes gyorstalpaló tanfolyama nem volt ele­gendő ahhoz, hogy mindenki megértse, az előkészítő osztály nem az ábécé és a szor­zótábla megtanulásának felgyorsítását célozza, az pedig csak hab,a tortán, hogy azt mondja a miniszteri székbe harmad­szor is felbuktatott Ecaterina Andronescu, a puding próbája az evés, ha nem ízlik, ki­köpjük, jövőre mást főzünk. Hát így nézünk elébe az új tanévnek, s bár a lejtő aljáról nem látszik a hegy csú­csa, mégis ünnep a mai, mert a csengő el­sősorban azoknak szól, akik tanulni és ta­nítani akarnak. Fekete Réka

Next