Háromszék, 2013. szeptember (25. évfolyam, 6982-7006. szám)

2013-09-16 / 6994. szám

napilap Bukaresti intés Budapestnek Bukarest nem nézné jó szemmel a magyar választási kampány begyűrűzését Romániába - jelentette ki Titus Corlăţean külügyminiszter szombaton a Digi 24 hírteleví­zióban. A Diplomata-útlevél című külpolitikai műsornak adott interjúban Corlăţean riporteri felvetésre válaszolva tért ki a román-magyar kapcsolatokra. „Az új magyar állampol­gársági törvény alapján bizo­nyos számú magyar etnikumú román állampolgárnak ma­gyar állampolgárságot adtak, és így létezik bizonyos kísér­tés a romániai szavazatgyűj­tésre” - magyarázta a román diplomácia vezetője. Szerinte rendkívül hasznos lenne, ha Romániában nem nyilvánul­nának meg túl élesen ezek a választási érdekek. „Nem tu­dom, lesz-e foganatja ennek a visszafogottságra intő, nyil­vános felhívásnak, de nekem kötelességem megtenni” - fűzte hozzá. „A mindennapi élet gazdasági és szociális ki­hívásaira kell összpontosíta­nunk, amelyek mindenkit egy­formán érintenek, ne próbál­janak politikai érdekektől ve­zérelve mindenféle mestersé­ges témákat bedobni” - figyel­meztette a magyar politikuso­kat a román külügyminiszter. (folytatása a 2. oldalon) 2013. szeptember 16., HÉTFŐ XXV. évfolyam 6994. szám aromsze KOVÁSZNAI KÖRÖSI CSOMA SÁNDOR LÍCEUM Új tervek, új gondok Változásokkal, sok tervvel kezdődik az új tanév a ko­­vásznai Körösi Csom­a Sándor Líceumban. Legfőképpen nyugodt, csendes légkört kívánnak, hiszen csak így lehet eredményeket elérni - mondta el lapunknak az intézményt szeptember elsejétől vezető Becsek Éva igazgatónő. Számít a szülők támogatására is, mint mondta, a pozitív fejlemé­nyekhez gyakran áldozatot kell hozni. Részletek a 3. oldalon TÍZÉVES A ZABOLAI CSÁNGÓ NÉPRAJZI MÚZEUM A mag is, a föld is jó volt ! BOKOR GÁBOR Fennállásának tizedik évfordulóját ünnepelte a zabolai Csángó Néprajzi Múzeum. A szombati rendezvényen mutatták be az érdeklődőknek a múzeum két új állandó tárlatát is: a Békebeli otthonok. Egy pávai tanítócsalád polgári lakáskultúrája (ren­dezte Dimény Attila), illetve A zabolai Condrea család otthona (rendezte Kinda István). Az eseményen a hazai és magyarországi kultúra jeles személyiségei, muzeo­lógusok, a téma iránt érdeklődő polgárok, gyerekek voltak jelen. (folytatása a 3. oldalon) Kopjafa a bevonuló honvédek emlékére irtHECSER LÁSZLÓ A Székely Társalgó Egyesület a baráti református templom bejárata mellett kopjafaállítással emlékezett meg a magyar honvédség 1940. szep­tember 12-i baráti bevonulására, illet­ve az elmúlt esztendőkben szervezett honvédtalálkozókra. A rossz idő miatt a megemlékezés jórészt a templomban zajlott, csak a vargyasi Máthé Ferenc Ilonka által készített kopjafa leleplezé­se történt a szabad ég alatt. Farkas Vilmos kisbaconi református lelkipásztor igehirdetésében arra biztatta a közösséget, hogy merjen nagyokat ál­modni. Álmodtak és hittek elődeink, s Erdély és a Székelyföld a trianoni igaz­ságtalanság után visszatért az anyaor­szághoz - mondotta. Az esemény házi­gazdája, Krizbai Imre lelkipásztor úgy fogalmazott: fontos, hogy történelmünk meghatározó pillanatai emlékét meg­őrizzük, a hazánkért cselekvőket pedig­­becsüljük meg. Köszöntötte az esemé­nyen jelen levő öt egykori honvédet, akit a templomban levő mintegy százötven megemlékező meg is tapsolt. (folytatása a 3. oldalon) A SZERZŐ FELVÉTELE IMÁRÓL HOLNAPRA Vissza az iskolapadba Nemcsak több százezer diák, hanem több tízezer pedagógus számára is ma kezdődik az új tanév, és minden bizonnyal vannak közöttük, ha nem is sokan, akik bi­zakodva ülnek vissza az iskolapadba, áll­nak a katedra mellé. Előkerülnek az osz­tálynaplók, benne a régi és új névsorokkal, a tantárgyak megnevezése alatt ellenben egyelőre üresek az oszlopok. Vajon kinek­­kinek milyen számok kerülnek oda év vé­gére, mennyire fedik az adott jegyek a valós tudást, akarja-e egyáltalán ez az ország, hogy kiderüljön az igazság gyermekeink felkészültségéről, a pedagógusok hozzáál­lásáról? Igaz ugyan, hogy a kamerákkal ellen­őrzött vizsgáztatás, az új tanévtől meghir­detett osztályellenőrzések, megszaporodó és megszigorított felmérések azt a látszatot keltik, mintha fontos lenne a valós helyzet ismerete, de miközben az oktatási miniszter azt hajtogatja, mindez a jövő nemzedéké­nek érvényesülését, a társadalom fel­­emelkedését szolgálja, az érintettek azzal szembesülnek, hogy ami hétfőn fehér, lehet, kedden már fekete. Egyetlen törvénye van az oktatásnak, de el nem készült alkalmazási módszertan több száz, amit pedig összeállítottak, azt is több rendben vitatják aszerint, hogy melyik pártnak milyen érdeke fűződik a halasz­táshoz. Többek között ezért nem indul el a román nyelv külön tanterv szerinti oktatása a nemzeti kisebbségek számára, nem ké­szülhetnek el a magyarul megírt tanköny­vek, nem hirdetnek hét éve tankönyv­­pályázatot, nem módosult a készségek, képességek fejlesztése irányába az oktatás tartalma, nem változott a lexikális tudást igénylő követelményrendszer. Maradt a re­form előkészítésének örökös állapotában minden. Maradtak a gyenge vizsgaeredmé­nyek nyolcadik osztály után, az érettségin és a pedagógusok versenyvizsgáján, ma­radt több ezer ingázó diák támogatás nélkül, falusi iskolák ivóvíz, tornaterem és több évig egy helyben tanító pedagógusok nélkül. Csupán annyi változott, hogy a ko­rábbinál is kisebb a tanulási kedv, a pe­dagógusok hivatásérzete, ellenben több az iskolát elhagyó diák, a munka nélküli fia­tal, nagyobb a kilátástalanság, az elszegé­nyedés, az elvándorlás. Stabilnak, állandónak szinte semmi nem mondható az oktatásban (sem), pedig azt a mindenkori hatalomnak is tudnia kell, erős házat csak erős alapokra lehet építeni. Fekete Réka

Next