Háromszék, 2016. május (28. évfolyam, 7786-7809. szám)
2016-05-23 / 7802. szám
MADARAK ÉS FÁK NAPJA A MÚZEUMKERTBEN Egy Földünk van! Védjük! A városi környezetben is látható, hallható madarak ismertetése, közös kerti séta és madárles, a természetfotózás gyakorlati bemutatása, madarakkal kapcsolatos kézműves gyerekfoglalkozások, valamint a múzeum gazdag természetrajzi kiállítása, vetített képes madárbemutató és különböző játékok várták az érdeklődőket szombaton az ötödször tartott madarak és fák napján a Székely Nemzeti Múzeum kertjében és az épületben. NAGY B. SÁNDOR : „Ez egy családi nap, amelyet több okból is fontosnak tartunk évről évre megszervezni. Próbáljuk a múzeumkertre irányítani a figyelmet, amely gyönyörű helyszín, és bizonyos értelemben oázisnak számít Sepsiszentgyörgyön, hisz olyan ritka fafajok is megtalálhatóak itt, amelyek a városban máshol nem fordulnak elő. Próbáljuk megismertetni a gyerekekkel a védett állat-, és növényfajokat, arra tanítani őket, hogy nyitott szemmel járjanak a világban olyan emberek közreműködésével, akik hitelesen tudják átadni a madarak, a természet szeretetét - mondta el lapunknak Bartha Zonga.»3 ALBERT LEVENTE FELVÉTELE Élettel telt meg a múzeumkert Bárót jól mulatott A Bárót Napok programja nem volt túlterhelt, de az is megtalálta számítását, aki az eszem-iszomon túl szeretett más szórakozásra is vágyott. A színpadon különböző stílusú zenét játszó együttesek léptek fel, kiállítást lehetett megtekinteni a művelődési házban és Erdővidék Múzeumában is, több órára a néptáncosoké volt a főszerep, s aki bírta a gyűrődést, utcabálon is táncolhatott. HECSER LÁSZLÓ : A csütörtök esti Mácsafej-koncert csak bemelegítő volt, az igazi mulatozás péntek délután vette kezdetét. A színpadon először a Csala Kürtje fúvószenekar lépett fel, majd a Gaál Mózes Általános Iskola néptánccsoportja és a baróti Tanulók Háza műsora következett. A csíkszentgyörgyi Józsi és Mari A ma időnkben nem így vót című humoros előadását követően a Rúzsa Magdi dalaiból válogató Black Velvet a Magdaléna címet viselő koncertjére bulizhattak a barátiak, majd a Betli Duó és a Retrica lépett fel. »4 A SZERZŐ FELVÉTELE MAGYAR REFORMÁTUS EGYSÉG Hajókat megmozdítani képes erő A magyar református egység napját ünnepelték vasárnap Kolozsváron, a Farkas utcai református templomban tartott ünnepi istentiszteleten. Az esemény egyben a reformáció 500. évfordulója tiszteletére 2017. október 31-ig tartó rendezvénysorozat megnyitója is volt. Orbán Viktor miniszterelnök köszöntését Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság munkájának segítéséért felelős miniszteri biztos olvasta fel. A miniszterelnök arra emlékeztetett, hogy a vallási megújulás ügye az elmúlt évszázadokban szorosan összekapcsolódott a magyar nyelv megőrzésével, magyar mivoltunk megerősítésével. Kívánom, hogy ez a jövőben is így lehessen, és a magyar nemzet számára oly fontos református örökség újra és újra erőforrás legyen számunkra. Legyen erejük és kitartásuk, hogy ezen ötszáz éves örökség szellemével szolgálhassák a magyar hazát - fogalmazott üzenetében Orbán Viktor. Kató Béla, az Erdélyi Református Egyházkerület püspöke prédikációjában úgy vélekedett, hogy a magyar reformátusságot Isten szeretete fogja össze. Sok küzdelmet folytatunk azért, hogy szabadnak érezzük magunkat. Amikor ezt elérjük, akkor jövünk rá, hogy mégis szükségünk van arra, hogy valakihez tartozzunk - jelentette ki a püspök.4 Múzeumok éjszakája zenével és vadállatokkal A Vadon Egyesület idén második alkalommal csatlakozik a Székelyföldi Vadászati Kiállítással a Múzeumok éjszakája elnevezésű nemzetközi eseménysorozathoz, és egyben ez az ötödik nyílt nap a múzeum 2013 májusában tartott avatóünnepsége óta - mondta Török Enikő, a Vadon Egyesület munkatársa a szombaton délután öt órától kezdődő és késő éjszakába nyúló rendezvény megnyitóján a Bene-házban.3 ■■ máról holnapra ■■ Emberibb oktatást , Vogy korszerűbb, legfőképp emberibb mű oktatási rendszer kellene, régi vágyálom. .. !L Ám a rendszer központosított, ezért a legfelsőbb szintekről lehetne indulni, jó és hiteles pedagógusoknak, szakértőknek kellene úgy módosítani tanterven, szemléletmódon, hogy végre a diák legyen a legfontosabb s nem a tanár. A közalkalmazotti bérek kiigazításáról szóló tervezet kapcsán most újra terítékre került az oktatás kérdése. A bérrendezés mintegy négyszázezer közalkalmazottat érint, s főképp az egészségügyben, illetve a központi közigazgatásban dolgozók fizetésénél számottevő a korrekció, a tanügyben főként a pályakezdő pedagógusok helyzetén javítanának. A kormány szerint senkinek nem csökken a bére, a változtatással a közalkalmazottak bérezési rendszerében lévő igazságtalanságokat próbálják felszámolni. Ám a tanügyi szakszervezetek máris elégedetlenek, kifogásolják, hogy esetükben nem ugyanaz a mérce, mint az egészségügyben. Pénteken egyeztettek a kormány képviselőivel, s jelezték, nem fogadják el, hogy a tanügyben tervezett tízszázalékos béremelés csak egy, másfél év múlva lépjen életbe, ezért tiltakozást ígérnek. Természetesen a fizetés mindig lehetne több. Lehetőség szerint, amennyiben a teljesítmény indokolja, emelni is kellene, mindenkinek. A bérkiegészítési tervezet szerint az évi 2,3 milliárd lejes bérkiigazítási keretből 134 millió lejt az egészségügyben, 240 milliót pedig az oktatásban dolgozók prémiumalapjára fordítanak, jutalmazva az eredményesen dolgozókat. Ám a szakszerveztekre nem jellemző, hogy a teljesítmény kérdését feszegetnék, s az is furcsa, hogy amikor az oktatás kerül terítékre, az állítólagos érdekvédelmiek semmi mást nem látnak, csak a pénzt. Nem gyermekeink jövőjét, az ország sorsát tekintik, a tanügyi reform kérdése esetükben a fizetéssel kezdődik és azzal is ér véget. A munkaügyi miniszter szerint egyébként tavaly a pedagógusok 26,78 százalékos béremelést könyvelhettek el, ez nem feltétlenül sok, de nem is kevés, magánszektorban illúzió egy ilyen léptékű kiegészítés. S az is érthető, hogy az egészségügyi gondok rendezése elsőbbséget jelent, miként az is tény, egyszerre nem lehet minden rosszul és ingatagon tákolt állami ágazaton méltányosan javítani. Az oktatási rendszer alapos reformját kellene tehát végre elkezdeni, mert ha továbbra is megrekedünk a bérezésnél, lényeges, hosszú távon eredményes változásban alig bízhatunk. Fel kellene számolni mindent, ami rossz, a múltbéli örökséget, a hasznos, illetve a hasznosítható tudás megszerzése kellene legyen a legfontosabb, mind szakközépiskolában, mind elméleti líceumban. Az iskolának megbízható válaszokat kellene adnia a mindenkori hogyan éljünk kérdésre is, s ebben a jó pedagógusok, hivatással oktatók, tanítók és tanárok bizonyosan jobb partnerek lehetnek, mint a hangoskodó szakszervezetek. MÓZES LÁSZLÓ