Háromszék, 2016. szeptember (28. évfolyam, 7888-7913. szám)

2016-09-01 / 7888. szám

KÖZÉLET 2016. SZEPTEMBER 1., CSÜTÖRTÖK Háromszék _3 Vita az útfelújításról a megyeházán 1 • Fazakas Péter és Balázs József Attila néppárti tanács­tag kifogásolta, miért kell a bodzafordulói utat korszerű­síteni, amikor mind gazda­ságilag, mind turisztikailag fontosabb utakat kellene meg­javítani. Fazakas Péter hoz­zátette, azt az utat valamikor azért építették, hogy a kisbo­­rosnyói parasztok tudjanak kimenni a Ladócra. Tamás Sándor tanácselnök rákérde­zett: melyik útra gondolnak? A hilibi bekötőútra, válaszolt Fazakas Péter. Az községi út. Akkor a bálványosi útra. Az meg országút - mondta Tamás Sándor. Az elnök elmagya­rázta, Háromszéken 260 ki­lométer országút van, azokat állami költségvetésből lehet felújítani, 263 kilométer me­gyei besorolású út, azok kar­bantartása a megyeháza fel­adata, továbbá mintegy 300 kilométer községi út, azok a helyi önkormányzatok hatás­körébe tartoznak. Feleleve­nítette, az utóbbi két évben a megyei tanács 150 kilométer utat újíttatott fel. Be is mu­tatta, melyekről van szó. Az illyefalvi út korszerűsítésére aláírták a szerződést, ott két hét múlva kezdődik a munka. Az a megyei besorolású út, amely hátravan, a Bodzafor­­duló-Nagyborosnyó-Maksa- Angyalos-Gidófalva-Sepsi­­kőröspatak-Nagyajta közötti útvonal. Ebből megvan az An­gyalos és Sepsikőröspatak kö­zötti, valamint a Nagyajta és Középajta közötti rész. Mak­­sán a három kilométeres­ sza­kaszt idén újraaszfaltozták. A Maksa és Cófalva közötti út korszerűsítési munkálatai azért késnek, mert a közbe­szerzési eljárás eredményét megtámadták, de az is meg­lesz. Tervezik az Angyalos és Maksa közötti út felújí­tását is. Továbbá Erdővidé­ken összesen 55 kilométer hosszúságban fognak uta­kat felújítani, erre közösen pályáznak Brassó és Hargi­ta megyével. Következik a Nagyborosnyó és Bodzafor­duló közötti út, amelyet há­rom szakaszban végeznek el. Elsőként a Nagyborosnyó és Nagypatak közötti részt, kö­vetkezik a Bodzaforduló és nagypataki kolostor között, majd a kolostor és Nagypatak közötti szakasz, nehéz lesz, mivel mocsaras a vidék, de megtalálják a megoldást. Ta­más Sándor még hozzátette, most már Hidvégről Barótra végig jó úton lehet haladni, a Brassó megye területén, de a Kovászna megye gondnoksá­gában levő, Ligeten áthaladó ALBERT LEVENTE FELVÉTELE öt kilométeres szakaszt is új­raaszfaltozták. Az elnök előadása után sza­vazásra bocsátotta a határozat­­tervezetet. Három tanácstag kivételével mindenki támogat­ta. Tamás Sándor ekkor kérte a néppártiakat, indokolják meg tartózkodásukat. Fazakas Péter újra megjegyezte, vannak an­nál fontosabb utak. Mondjon egyet, kérte az elnök. A hilibi út, válaszolta Fazakas Péter. ígéretek szerint hamarosan elkezdik az illyefalvi út felújítását Gyorssegély károk elhárítására Kovászna Megye Tanácsa négy községnek utalt ki gyorssegélyt teg­napi ülésén. A legtöbbet, 200 ezer lett Barátosnak az Orbaiteleken augusztus 2-4. között lezúdult esők által megrongált feketeügyi híd javítására. Tánczos Szabolcs polgármester elmondta, tulajdon­képpen már tavaly le kellett volna zárni a hidat, mert nem volt biz­tonságos. Bardoc 75 ezer lejt kapott Székelyszáldoboson az augusz­tus 22-i vihar áldozatául esett tetőzetek újjáépítésére. Balázsi Dénes polgármester elmondta, az óvoda tetőzetét teljesen, az iskoláét részben rongálta meg a vihar. Sepsibodok és Zágonbárkány egyen­ként 65 ezer lejben részesült. Előbbi a Henter Károly-iskolán vég­zett munkálatok tanévkezdés előtti befejezésére, utóbbi árvízká­rok kijavítására. Gheorghe Marin polgármester elmondta: utakat, hidakat, magángazdaságokat rongált meg az ár. Hozzátette, ennél több pénz kellene, de ezt is megköszönik. Tamás Sándor tanácsel­nök kifejtette, amint eddig is, most is segédkezet nyújtanak a baj­ban levőknek. Igyekeztek a károk közel felét ellensúlyozni, de csak közmunkálatokra utalhatnak ki önkormányzati pénzt. Henning László alelnök hozzátette: nagyobb károk is voltak más települése­ken, azok megtérítésére a prefektúrával közösen kormányhatáro­zat-tervezetet készítettek és küldtek el Bukarestbe. (szekeres) ÚJBÓL PÁLYÁZIK KOVÁSZNA Javítanák a közlekedési viszonyokat Módosították Kovászna város fejlesztési stratégiáját. A lé­pésre azért volt szükség, mert a Regionális Operatív Program részeként csak olyan pályázatok számíthatnak finanszíro­zásra, melyek célkitűzései szerepelnek a település fejlesztési stratégiájában. BOKOR GÁBOR , Kovászna Pol­gármesteri Hivatala a fürdő­város közlekedési infrastruk­túrájának felújítására kíván pályázni, így a stratégiába tizenegy felújítandó utca ne­vét foglalták bele. A fejlesztési program céljaként fogalmaz­ták meg a városbeli közleke­dési viszonyok javítását. A pályázatot december má­sodikéig nyújthatja be a város­háza. Az iktatást megelőzően a városvezetés konzultációra hívta a fürdővárosban működő turisztikai, közélelmezési egy­ségek képviselőit. Tíz cég megbí­zottjai voltak jelen a megbeszé­lésen, mindannyian úgy vélték, a pályázat a vendégforgalom fej­lődését szolgálja, ami új munka­helyek létesítését is maga után vonhatja. A gyűlés jegyzőköny­vét csatolják a pályázathoz. Balesetet okozott a tehéncsorda Motoros baleset történt nemrég Réty község központjában. Bilibók András Sepsiszentgyörgyről haladt reggel Páké irányá­ba, amikor elvesztette uralmát a Honda Transalp motorkerék­pár felett, és nagyot bukott, sérüléseket szenvedett, s motor­­kerékpárja is jelentősen károsult. A balesetet az úttesten lévő marhatrágya okozta, nem sokkal azelőtt haladt el ugyanis a falu csordája, „lepényekkel” szórva tele az utat. BOKOR GÁBOR: A sérült moto­ros és barátai úgy döntöttek, jogi úton keresik igazukat, megtalálják a vétkeseket, akik a közlekedési szabályok betar­tását mellőzve hajtják a főúton jószágaikat, veszélyhelyzetet teremtve a forgalomban. A baleset következtében három helyen törött el egyik kulcscsontja, nyolc bordája is több helyen eltört, más sérü­léseket is szenvedett, pedig a védőöltözete sokat kivédett - számolt be Bilibók András. Mentővel szállították a sep­siszentgyörgyi sürgősségre, még a rendőrségi jegyzőkönyv elkészítésére sem került sor - ettől függetlenül egyelőre jogosítvány nélkül maradt. A sors fintora, hogy az áldozat épp a sürgősségen dolgozik, szolgálatból igyekezett haza, de a baleset után visszavitték munkahelyére, „hosszabbított programra” - fogalmazott vic­cesen betegágyában. Az eset más motorosokat is megmozgatott. A kovásznál Constantin Popica érdeklődé­sünkre elmondta, mindent megtesznek, hogy a háziálla­tok ne veszélyeztessék a köz­utak biztonságát. A gazdák is tartsák be a törvényt, ne en­gedjék szabadon állataikat a közutakon, ha más megoldás nincs, vezessék megkötve a le­gelőkre - jelentette ki Popica. (A háziállatok közúton való közlekedését a 2002-ben ho­zott, újraközölt, 195-ös számú sürgősségi kormányrendelet szabályozza - szerk. megj.). Jó példaként említette Farkasvá­gót, ott minden gazda láncon vezeti marháját a legelőre. Még a baleset előtt beszélt Réty alpolgármesterével, barátként fogalmazta meg: az úton vo­nuló állatok, a hátrahagyott trágya veszélyt jelentenek a forgalomban. Az elöljáró csak annyit válaszolt, egy-egy gaz­da számára nem megoldható, hogy négy-öt tehenet vezessen a legelőre. A baleset viszont bekövetkezett - jegyezte meg Popica. Réty község polgármeste­re, Dombora Lehel érdeklődé­sünkre közölte: a tehenek az úton valóban gondot okoznak, de nincs más megoldás, a köz­ponttól a Feketügy hídján ke­resztül csak a főúton vonulhat legelőre a csorda. Az ügyben a prefektus is felkereste, azt kérte, legalább a falu sepsi­szentgyörgyi bejárata és a faluközpont közötti részen tegyék kötelezővé az állatok vezetését. Ez még megoldha­tó, mondta a polgármester, de a falu másik két fő utcájából a teheneknek a polgármeste­ri hivataltól csak az országú­ton kell haladniuk, a sok állat egyenkénti vezetése itt nem megoldható. Bilibók és Popica elmond­ta: nem hagyják annyiba az ügyet, megtalálják a baleset okozóit. Hozzátették: a közle­kedés biztonsága mindenki­nek fontos, ezért valószínűleg engedélyezett motoros tünte­tést is szerveznek. Háromszék­ről, a szomszédos megyékből jönnek majd a motorosok, cél­juk felhívni a figyelmet a köz­lekedés biztonságának fontos­ságára - jelentette ki. Színházi tábor Nemcsak abban segített a hét elején zárult zabolai színházi tábor a résztvevő pedagógu­soknak, hogy színjátszóköri vezetőként gyarapíthassák eszköztárukat, hanem abban is, hogy önmagukat jobban megis­merjék és feltöltődve kezdjék az új tanévet - derül ki a jelenlévők beszámolóiból. A sepsiszent­­györgyi Osonó Színházműhely a Művészeti és Népiskolával közö­sen szervezte meg a színjátszó­csoportok vezetőinek szakmai táborát, ez volt az egy éve tartó képzés negyedik állomása. A háromszéki és távolabbi részt­vevők számára a színházi gya­korlatokban való elmélyülés, a keresés és a kísérletezés újabb impulzusokat adott az általuk vezetett színjátszó csapatok szakmai tevékenységének át­gondolására és hatékonyságára - véli Fazakas Misi, aki Prezsmer Boglárkával és Mucha Oszkárral közösen irányította az önisme­reti és személyiségfejlesztő gyakorlatokat, drámajátékokat, beszédkészség-fejlesztő felada­tokat és a színházi alapképzést. (fekete) Radaroztak Fokozottan radaroztak a rendőrök az elmúlt héten. Az európai közlekedésrendészetek szövetségével (Tispol) közösen felállított országos sebesség­ellenőrzési program keretében augusztus 22-28-a között Há­romszéken 244 bírságot róttak ki túlzott sebességért, a felső érték több mint 50 kilométeres túllépéséért két gépkocsivezetői jogosítványt felfüggesztettek, további öt jogosítványt más sza­bálysértésekért tartottak vissza. A megyei közlekedésrendészek kilenc bűncselekményt észleltek, ebből három forgalmi jellegű - közölte tegnap a rendőrség. A közlemény megemlíti, hogy a balesetek leggyakoribb okai az útviszonyokhoz nem alkalmazott sebesség, a szabálytalan előzés, továbbá a gyalogosok szabály­talan átkelése és úttesten való közlekedése. (sz.)

Next