Háromszék, 2016. október (28. évfolyam, 7914-7939. szám)

2016-10-15 / 7926. szám

szétszóratásban_____________zom októbere, szombat___________Háromszék _5 Tanulnak vízen járni Beszélgetés DEÁK ERNŐvel, a nyugati magyarok szövetségének elnökével Betegsége elől menekült el Magyarországról 1956-ban, aztán a nyugati magyarság egyik vezér­alakjává nőtte ki magát. Deák Ernővel, a Nyugat-európai Országos Magyar Szervezetek Szövetsé­gének elnökével a magyar emigráció múltjáról és megváltozott jelenéről is beszélgettünk. - Mit gondol, mikor játszotta leg­fontosabb szerepét a nyugati ma­gyar emigráció? - Egyértelmű, hogy közvetle­nül 1956, a forradalom leverése után. Akkor nemcsak létezett magyar kérdés, hanem az ENSZ elé is került, az emigránsok, a menekültek hallatták a szavu­kat. A forradalmat követő első hetekben-hónapokban nagy tün­tetések zajlottak szerte a világ­ban, ami abban is segített, hogy a nyugati államok-társadalmak fokozott figyelemmel kísérjék az eseményeket. A magyar kér­dés kivizsgálására létrehozott ENSZ-bizottság 120 menekültet hallgatott ki, többek között an­nak alapján ítélték el plénumban a Szovjetuniót. Ennek sajnos tra­gikus következményei is voltak: 1959. november 26-án egy New York-i parkban holtan találták Povl Bang-Jensent, a bizottság titkárát. Halála körülményei mai napig tisztázatlanok, legva­lószínűbbnek az tűnik, hogy a magyar ügy melletti következe­tes kiállása miatt „tették el láb alól”. A dolog azonban lassan kifulladt, bár a menekültek jó része ezt egy ideig csak átmeneti kihátrálásnak tekintette, majd rendeződnek az állapotok Ma­gyarországon, és haza lehet men­ni. Akkoriban több ezer magyar egyetemista tanulmányútnak tekintette nyugati tartózkodását, arra készültek, hogy a megszer­zett nyugati tapasztalatot, tudást majd Magyarország fejlődése ér­dekében hasznosítják. - Meddig tartott a remény­kedés? - Jó ideig, bár arról eléggé hamar kénytelenek voltak le­mondani, hogy majd közbeavat­koznak az amerikaiak. Sokáig a totális diktatúra továbbélését sem tudták elképzelni, sem pe­dig a kádári hatalom megszilár­dulását. Azt azonban látni kel­lett, hogy a Nyugat egyre inkább elhallgat. A befogadó országok - elsősorban Ausztria - ugyan gondoskodtak a menekültek el­látásáról, de arra számítottak, hogy az áradat gyorsan lefolyik, majd elapad, a menekülők eg­zisztenciát teremtenek maguk­nak. E szemlélet jegyében osz­latták fel a hatvanas évek elején az innsbrucki magyar gimnázi­umot, pedig még bőven szükség lett volna rá, hiszen 1959-ben még több mint 11 ezer „új” ma­gyar menekült élt Ausztriában.­­ Köthető konkrét esemény­hez a nyugati magyarok szem­léletváltásának kezdete?­­ Csak részben, négy-öt évbe is belekerült, míg az időlegesség­­re berendezkedettek ráébredtek, hogy bizony készülni kell az új életre. Közben jött az 1963-as „amnesztiatörvény”, amelyet megelőzött az az egészen ördögi kádári törvény, miszerint soha senki nem veszítheti el magyar állampolgárságát. A menekültek ezt úgy fogták fel, hogy hazaté­rés esetén az igazságszolgáltatás ugyanúgy vonatkozhat rájuk, mint az otthon élőkre. Az am­nesztiatörvénnyel párhuzamo­san kapott lábra a híres kádári kijelentés is: aki nincs ellenünk, velünk van. Az emigráció újra gondolkodóba esett: mi ez, va­lamiféle új kiegyezés? Aztán az is elsikkadt, de nagyban elősegí­tette az eltájolódást. Egyre több­ször hangzott el a „minek kell itt magyarkodni?” kérdés, holott korábban százak-ezrek vettek részt egy-egy megmozduláson. Talán ekkor érkezett el az a pil­lanat, amikor az emberek vissza­húzódtak magánszférájukba, el­kezdtek egzisztenciát építeni. - Ön személy szerint honnan és miért menekült annak idején? - Az osztrák határ közelében lévő Peresztegben éltem, s a for­radalom első tíz napjában csak nézegettem, mint mennek át a határon az első menekültek. Ti­zenhat éves voltam, semmiben nem volt alkalmam részt venni. Egy este két gyerekkori pajtásom kihívott az utcára, ők disszidál­nak, menjek én is velük. Nem mentem, őket meg - kiskorúak lévén - visszaadták az osztrák hatóságok. A községházán tar­tották a nyiti tárgyalást, megbé­lyegezték őket, s az is felmerült, hogy Deák Ernő vajon miért nem ment velük. Én meg patetikusan kijelentettem: mert nem akartam elhagyni a hazámat és az anyá­mat. Viszont ’56 decemberében súlyos tüdővérzést kaptam, mi­után egy évvel korábban tébé­­cével nyolc hónapot töltöttem a soproni kórházban. Akkor szüle­tett meg bennem a gondolat, hát­ha nyugaton meg tudnak gyógyí­tani. Néhány óra alatt döntöttem, indultam, Ausztriában tíz hóna­pot töltöttem kórházban. Közben „furcsa” elhatározás alakult ki bennem: amíg az orosz és Kádár Magyarországon van, én nem megyek oda. Harminchárom évig, Nagy Imre újratemetéséig nem is mentem. - Szinte valamennyi ausztriai magyar szervezet alapító tagja. Mindig mozgalmán típus volt? - Gyermekkoromban is szer­vezkedő alkat voltam, de Bécs­­ben már egészen tudatos lett ez a szerepvállalásom, bár a felis­merés, miszerint hosszabb távra kell immár berendezkedni az új hazában, egy ideig kétségtelenül rányomta bélyegét a diaszpóra szervezett tevékenységére. Az emigráns pszichéjében azonban az óhaza mindig élénken él, a realitás ehhez képest szinte mel­lékes. Az újabb lökést az erdélyi falurombolás bejelentése jelen­tette, ami hihetetlenül megmoz­gatta a magyarságot. Világszerte tüntetések kezdődtek, 1986-ban Bécsben a Károly-templomban rendezett istentiszteletről vonul­tunk a román nagykövetség elé. Közben Magyarországon meg­indult az ellenzéki mozgalom, nekik is segítségre volt szüksé­gük. Hozzám, mint történészhez szakmai támaszért fordultak. Az 1980-ban indult Bécsi Napló akkoriban valamennyi számá­ban közölt legalább egy szamiz­­dat szöveget. De megindultunk a népcsoporttá válás útján is, az egyik legnagyobb sikerünknek tartom, hogy az osztrák kormány elismerte a bevándorló, osztrák állampolgárrá váló magyarokat, mint az ausztriai magyar nép­csoport részét.­­ Mennyire voltak erősek a „szirénhangok”, a kommunista magyar rendszer­ beszervezési kísérletei?­­ A Bécsbe ösztöndíjasként érkezők révén szembesültünk leginkább ezzel a jelenséggel. Őket vagy úgy engedték el ott­honról a hatóságok, hogy emig­ránsokkal ne álljanak szóba, vagy épp ellenkezőleg, álljanak szóba velük kipuhatolni, hogy kivel mit lehet kezdeni. Ez alap­ján kategorizáltak bennünket: a Magyar Népköztársasághoz lojális igazi jó magyarok, il­letve „hidegháborús emlőkön nevelkedett gyűlölködők”. Az utóbbiak közé soroltak engem is. Ugyanakkor ment a belső züllesztés is, talán az egészben ez volt a leglehangolóbb. Koráb­bi emlékem, hogy a hatvanas években végzős egyetemista­ként Lőrincze Lajostól kaptam levelet, amelyben közölte, hogy beválasztottak az anyanyelvi konferencia előkészítő bizott­ságába. Elbizonytalanodtam: lehet, hogy ez lenne a haszno­sabb út? Akkoriban került a ke­zembe azonban a Nemzetőrnek az a lapszáma, amelyben Tollas Tibor feltette a kérdést: hol van­nak a fiatalok? És akkor rögtön tudtam, hol a helyem, megkö­szöntem a megtisztelő felkérést.­­ A rendszerváltás bizonyára újabb elbizonytalanodásra is al­kalmat szolgáltatott... - Valóban, kimondatlanul is ott kavargott a gondolat: ha­zamenni vagy maradni? Az 1990-ben rendezett kufsteini konferencia alapkérdése is ez volt. Számomra egyértelmű és természetes volt, hogy mara­dok, a rendezvényen azonban kikristályosodott, hogy a ma­gyar emigráció többsége is így gondolkodik. A másik kérdés az volt, hogy milyen célokkal mű­ködjenek tovább egyesületeink. Míg korábban politikai termé­szetűek voltak a mozgatórúgók, a továbbiakban a megtartó sze­rep került előtérbe. Fennmara­dásuk immár létszükségletté vált a magyar diaszpóra meg­tartása szempontjából, a köve­tendő cél pedig kettős: megőriz­ni magyarságunkat, és partneri kapcsolatot kiépíteni a magyar állammal. A Nyugat-európai Országos Magyar Szervezetek Szövetségének megalakulását a Magyarok Világszövetségének csődje tette szükségessé, nekünk továbbra is meg kell fogalmaz­nunk magunkat a nagyvilág felé. Nem vitatkozni akartunk, hanem járni a magunk útját, és ma már mi vagyunk a magyar állam partnere.­­ Az 1990-es váltáskor kör­vonalazódott vízióinak megfe­lelően alakult-e a nyugati ma­gyarság élete? - Csak kismértékben. Ahány ház, annyi szokás, mindegyik szervezetnek sajátos az útja, ezek néha találkoznak. A világ és benne a magyarság szerepé­nek alakítását azonban sokszor meghaladta az események hi­hetetlen felgyorsulása, sokszor képtelenek voltunk lépést tar­tani az eseményekkel. Nem va­lósult meg egy intenzív nyugati szervezet létrehozásának terve, nem volt rá kapacitás. Részben, mert mi megöregedtünk, rész­ben, mert a személyes karrier, illetve a magyar szervezetek­ben való párhuzamos szerep­­vállalás roppant nehéz feladat olyan ember számára, akinek életében éppen az egziszten­ciateremtés a prioritás. Erre a munkára továbbra is a robusz­tus nyugdíjasok lennének a leg­alkalmasabbak, de több hullám megtört, nem követik egymást a generációk. Egyes súlyos emberi lemaradások miatt személyesen is szégyellem magam. A keretek, az irányzatok, a tevékenységek léteznek, de ki kell mondanunk: a magyar állam támogatása nél­kül életképtelenek lennénk. -Lát lehetőséget az újrakez­désre? - Meg kell tanulnunk vízen járni, azaz hinni kell abban, hogy van jövőnk. Erős hittel minden lehetséges. A pénz eb­ben az esetben sem a leglénye­gesebb, nem profi futballcsapat vagyunk, világnézetet nem lehet vásárolni. A jelenleg ta­pasztalható erkölcsi-világnéze­ti válság áthidalása, egészséges magyarságtudat kiművelése a kulcsfeladat. Deák Ferenc és Kossuth Lajos levelezésében olvastam Deák egyik monda­tát: „A siker reménye nélkül is vállalom, mert ezt parancsolják becsület és kötelesség.” Mind­annyiunknak ezt kellene valla­nunk és vállalnunk. CSINTASAMU DEÁK ERNŐ 1940. június 9-én született a Sopron megyei Peresztegen. 1956. december 9-én hagyta el Magyarországot, azóta Ausztriában él. Innsbruckban érettségizett, a bécsi Tudományegyetem fősza­kán gazdaság- és társadalomtörténetet, illetve kelet-európai tör­ténetet és germanisztikát végzett. A filozófiai tudományok dok­tora, értekezését a Burgenlandban fekvő Lánzsér-lakompaki uradalom történetéből írta. 1970-1976 között kutató tanársegéd­ként dolgozott a Tudományegyetem Gazdaság- és Társadalom­­történeti Intézetében, majd az Osztrák Tudományos Akadémia Gazdaság-, Társadalom- és Várostörténeti Bizottságához, onnan a Történettudományi Bizottságához (1997) került, ahol 2005. december 31-ig tudományos munkatársként tevékenykedett. Várostörténeti kutatásai eddig két részben jelentek meg az Oszt­rák Tudományos Akadémia kiadásában németül A magyar ko­rona városai (1785-1918) I. A városok és a városias települések általános meghatározása (1979), II. A városok adattára (1989). A III. rész, A városok struktúrája és tipológiája (előkészületben). Egyetemi tanulmányai megkezdése óta (1961 ősz) aktív szere­pet vállal az ausztriai (bécsi) magyarok egyesületi életében. Az Ausztriai Magyar Egyesületek és Szervezetek Központi Szövet­ségének alapításától (1980) a főtitkára, 1991-2014 között elnöke. 1985 januárjától szerkeszti a Bécsi Naplót. Alapító- és vezetőségi tagja az 1982 óta működő interetnikus Nemzetiségi Ügyek Bécsi Munkaközösségének. A Nyugat-európai Országos Magyar Szer­vezetek Szövetségének elnöke.

Next