Háromszék, 2017. július (29. évfolyam, 8136-8161. szám)

2017-07-17 / 8149. szám

2017. JÚLIUS 17., HÉTFŐ KULTÚRKERT KÓRUSAINK EURÓPÁBAN Alpesi fesztiválon ! Hogy hazai viszonylatban Sepsiszentgyörgy kórusnagyhatalom, már senki számára nem kérdés. De hogy Európa-szerte is így jelenünk meg, ez egy idei nyári nemzetközi fesztiválon vált nyilvánvalóvá. FERENCZ CSABA » Európa mére­teiben talán legnagyobb kórus­fesztiválján, az Alta Pusteriai Nemzetközi Fesztiválon ugyan­is Romániát két székely, jelesen sepsiszentgyörgyi együttes kép­viselte: a Vox Humana és a Can­tus Firmus. Volt is ebből némi értetlenség, amikor a kilencven­hat kórus mintegy háromezer énekesének San Candido-i felvo­nulása előtt a szervezők nem iga­zán értették, miért a (számukra ismeretlen) székely lobogóval és nem a román trikolórral vonul a két romániai együttes. De ez épp Dél-Tirolban senkinek nem okozott gondot, legkevésbé a seregszemlére összegyűlt néző­­közönségnek, akik ugyanolyan lelkesen tapsoltak a felvonulá­son teli torokból énekelt Gábor Áron rézágyújának, mintha egy hasonló román népdalt énekel­tünk volna. Koncert templomban és hegycsúcson A fesztivál egyébként mérete­iben grandiózus - bizonyára a többségében kétezer méter fölé tornyosuló sziklás-havas hegyekről vették a mintát­­, a mintegy félszáz kilométer hosszú völgy településein, megannyi helyszínen zajló esemény szín­vonalában azonban aligha tartozik az európai élvonalba. Láthatóan szinte válogatás nél­kül minden jelentkezést elfo­gadnak a világ minden tájáról (európai és főleg olasz kórusok mellett ázsiai, afrikai és ameri­kai együttes is eljött), így nem ritkák a nehezen értelmezhető produkciók. A lezserséget per­sze a környezet is adja, hiszen sok a szabadtéri helyszín, ahol az együttesek egy dal eléneklé­sére kapnak lehetőséget. Leg­többször a főszempont a pazar látványt nyújtó háttér, nem rit­ka, hogy a Dolomitok valame­lyik csúcsán rendeznek hang­versenyt, ahonnan ellátni az Alpok nyáron is hófödte színije­ire. Van persze „komoly”, kon­certtermi fellépési lehetőség is, ahol nem csupán az együttlét öröme, hanem a minőségi zene szeretete is összehozza a kóru­sokat és közönségüket. A reper­toárok tekintetében is a könnyebb műfajok dominálnak, nem rit­ka a hangszeres vagy egyene­sen a zenekari kíséret, a nem­zetközi slágerfeldolgozások, a sajátos népdalfeldolgozások, amelyeket jobbára megfelelő viseletben adnak elő. A klasszi­kus vagy éppen a preklasszi­kus, a capella művek háttérbe szorulnak. A két sepsiszentgyörgyi kó­rust természetesen különbö­ző helyszínekre osztották be, szépen felújított várak, hangu­latos kisvárosi központ, helyi templomok vagy éppen kétezer méter fölötti hegytetők adtak otthont a megmutatkozásnak. Zöld és kék színekben A fesztiválszereplések mellett persze a szűkebb-tágabb kör­nyék bejárására is adódik lehe­tőség. A jellegzetes dél-tiroli táj, az alpesi színek, amelyben a zöld völgyek fölé emelkedő, élő vagy éppen már csak nyomuk­ban felfedezhető gleccserek által barázdált sziklaszirtek, a kék minden árnyalatában pompázó kisebb-nagyobb, kristálytiszta vizű tavak, ame­lyek többsége kényelmes turis­taösvényen járható körbe, a hi­hetetlen magasságokba épített jellegzetes sátortetős házak és gazdasági épületek, az elma­radhatatlan erkélyvirágok, amelyek megannyi színben teszik vonzóvá az amúgy is otthonosságot sugalló lakókat, és amelyek hidak, közterek, üzletek környezetét is díszí­tik, a völgyekben tömörült kisebb-nagyobb települések (ezek is valamikor házbokrok voltak, aztán összenőttek, így gyakori az alsó, felső, középső elnevezés), az egységes alpesi településkép (nem hiányzik a szarvasmarhatartás jellegze­tes szaga sem), általában a ren­dezettség mind felejthetetlen élményt jelentenek. Egyértel­mű: az alpesi állattartás mel­lett a turizmus, a bakancsostól a kerékpároson át a kulturáli­sig (ezt szolgálja egyébként az idén immár huszadik kiírását megélt kórusfesztivál is) jelenti itt a gazdagság és a bőség alap­ját. Nyáron persze, hiszen télen a kisebb-nagyobb síparadicso­mok egész sora vonzza ide a látogatókat. Európai utakon A két kórus útjai nem csupán a fesztivál idején váltak el. A Cantus Firmus az emlékezés jegyében a nagy háború ma­gyar vonatkozásban is neve­zetes helyszíneit kereste fel, a Redipuglia-múzeumot, a fog­­lianói osztrák-magyar hősök temetőjét, a visintini magyar kápolnát, leróva kegyeletét az elődök áldozata előtt. Odafelé pedig volt alkalom egy kis grá­­ci kitérőre, amit nem csupán a jellegzetes osztrák város han­gulata, vára, hanem a dómban adott rövid ad hoc koncert is emlékezetessé tett. A Vox Humana Lovassy László szervezésében és tá­mogatásával a zürichi magyar közösség meghívásának tett eleget azzal, hogy részt vett a Szent László-ünnepségen. A Bruder Klaus-templomban a vasárnapi magyar szentmise alatti szolgálat, majd a temp­lomi koncert élményszámba ment előadóknak, hallgatók­nak egyaránt. Össze is gyűltek szép számban az itt élő magya­rok, közöttük sok ismerőssel. A Svájcba elszármazott hazánk­fiainak bőkezű vendéglátása az angyalosi származású Nagy Réka és családja meghívásával folytatódott, hiszen az einsie­­delni bencés apátság hatalmas gótikus templomának rendkí­vüli akusztikáját próbálhatta ki a kórus egy rögtönzött elő­adás erejéig, majd egy kis ut­cai koncertre is sor került. Svájc egyébként a város­látogatások, na meg az oda vezető látványos utak miatt is emlékezetes marad, hiszen néhány óra erejéig az alpesi ország több fontos városát is útba ejtették. Zürich, Luzern, Bern és St. Gallen, csak néhány állomás, ahol a víz és a hegy az út. Mindenütt figyelnek a kör­nyezetre: nagyobb városokban is kristálytiszta tavak, alpesi horizont, szépen felújított épí­tett örökség gyönyörködteti a szemet. Ahol alkalom adódott, az óriási templomok falai egy­­egy Ave Maria vagy Magnum misterium elhangzásával let­tek gazdagabbak. A kórustagok pedig egy-egy új hangzással, lélekmelegítő érzéssel. A Vox Humana turnéjából Magyarország sem maradha­tott ki. Balatonszentgyörgy testvértelepülésünk kitett magáért, Farkas László pol­gármester és csapata mindent megtett, hogy a vendégek jól érezzék magukat. A kórus meg is hálálta egy rendkívüli temp­lomi koncerttel, amelynek han­gulatáról az egyik idős helyi asszony megjegyzése árulko­dik: „ilyen szépet én még nem hallottam, jöjjenek máskor is”. A Cantus Firmus székely népviseletben vonult fel A Vox Humana hangversenye a világ tetején Kártyán a betyárok Nem Harras Rudolf, Tell Vilmos, a Kuoni pásztor, Reding Stell, Geszler Hermann, Fürst Walter, Ru­­denz Ulrich vagy a Stüszi vadász, hanem Rózsa Sándor, Angyal Bandi, Zöld Marci, Bogár Imre, Sobri Jóska, Milfart Ferkó, Savanyó Jóska, Oroszlán Pali, Vidróczki Marci, Mészáros Pali, Jáger Jóska és Sisa Pista, azaz a leghírhedtebb betyárok elevenednek meg a Vargyas Ildikó által készített magyar kártyákon. A Magyar örökség- IV. Erdővidéki Honismereti Szabadegyetem és Táborban bemuta­tott kártyák képeit nem a képzelet szülte némelyik betyárról készült korabeli kép, mások megraj­zolásakor a körözvények részletes szövege jelentett támpontot a művész számára. HECSER LÁSZLÓ » A gyergyóal­­falvi születésű, Pécsett alkotó képzőművész eredetileg olyan magyar kártyát készített vol­na, amelyen nem Schiller híres drámája, a Tell Vilmos szereplői elevenednek meg, hanem tör­ténelmünk nagyjai. Ezt a tervét a székely kártya megjelenése miatt dobta sutba, majd lemon­dott arról az ötletéről is, hogy a magyar szenteket örökítse meg a lapokon - a kártyát mégiscsak az ördög bibliájának mondják, nem lenne illő, ha szent életű alakok kerülnének rá­­, ezért végül a betyárok mellett döntött. Lehet, hogy nem minden tekintetben kedvező a megítélésük, de ha­gyományunk részét képezik, alakjuk vissza-visszaköszön ol­vasmányainkban, nótáinkban és legendáinkban, némelyek szabadságharcunk küzdelmei­ből is kivették a részüket, mások példát mutattak azáltal, hogy bi­zonyították, a bűn útját feladva lehet tisztességes életet is élni Az elhatározást tett követte, néprajzos ismerősei segítségével tanulmányozta a XIX. századi betyárvilág történelmét - ez leginkább az Alföld, a Dunántúl középső és déli részét, valamint a Gömör egy részét is magában foglaló Felvidék déli, az Alfölddel határos területét jelenti -, gon­dosan utánanézett a paraszti és nemesi kor viseletének, munkája során még népdalaink és népmon­dáink anyagát is felhasználta. Fontos volt mindezt meg­tennie, mert a lehető legapróbb részletig hiteles akart lenni: nem mindegy például, milyen gúnyát ad rájuk - más a viselete a gu­lyásnak, a csikósnak vagy éppen a betyárrá lett nemesnek -, vagy az ász lapokon miként idézi meg a paraszti világot. A tavasz to­­rockói viseletbe öltözött,bárányt ölelő lány, a nyár­alföldi aratási jelenet, az ősz kalotaszegi ruhát viselő, ölében szőlőfürtöket tar­tó leány, míg a félkártyán pihe­nő lován üldögélő, pipázó csikós jelenik meg. A kártya tök színje­lű, számozott lapjain pedig az az ismert népdal kel életre, amely Sobri Jóska börtönbéli szerelmi kalandját meséli el, a piros szá­mozott lapokon Rózsa Sándorról és Petőfi Sándorról szóló monda kel életre (a betyársereg, amikor tudomására jut, hogy Arad felől magyar rabokat hajtanak a pan­dúrok Bécsbe, véget vet a mula­tozásnak, s kiszabadítja őket, la­katos láncaikat vasfűvel oldják el; az ily módon szabaddá tett Petőfi Sándor a Rózsa Sándortól kapott tüzes szőrű ajándék lóval megy el). A kártyákat egyelőre nem sok helyen lehet megvásárolni, legegyszerűbb talán a világhá­lón megrendelni. Vargyas Ildikó reméli, hamarosan megoldást talál a könnyebb terjesztésre, s a betyárok története ismerteb­bé válik Székelyföldön is. Az oldalt szerkesztette: Mózes László

Next