Háromszék, 2017. augusztus (29. évfolyam, 8162-8187. szám)
2017-08-02 / 8163. szám
600 001 HUSZÁROK CSERNÁTONBAN Őseink és hőseink emlékezete SOCHOM ISTVÁN FELVÉTELE Vasárnap kezdődött és augusztus 4-én, pénteken ér véget a Székely Virtus Hagyományőrző Egyesület szervezésében az Őseink és hőseink emlékezete nevű hagyományőrző és ismeretterjesztő tábor Csernátonban a festői környezetű Malomkertben. Az elméleti és gyakorlati képzés irányítója Vass László hagyományőrző ezredes, az 1848-as szabadságharc Szegedi III. Honvéd Zászlóaljának parancsnoka, aki hatodmagával érkezett a táborba. A Malomkertben jelen van Székely Virtus Hagyományőrző Egyesület málnásfürdői tüzércsapata, illetve kézdiszéki huszárcsapata, valamint a 15. székely határőr gyalogezred kézdiszéki csapata. Vendégként érkezett második világháborús honvédegyenruhában a zalánpataki Préda Barna. Ugyanakkor első alkalommal vesznek részt a táborban felső-háromszéki iskolások. Közülük ketten máris beöltöztek székelyhatárőr-egyenruhába, illetve egy lány huszáregyenruhát öltött magára. Az éjszakai őrséget is megszervezték.»3 Megmenthető a magyar falu? Érdekes és elszomorító beszélgetést folytattak a magyar falu sorsáról, kulturális örökségéről és önfenntartási lehetőségeiről a 28. bálványosi nyári szabadegyetemen július 21-én az Orbán Balázs-sátorban. Pedig két pozitív példát hoztak magukkal a meghívottak: a Hargita megyei Énlaka a világörökséggé válás útján halad, a magyar Alföldön fekvő Átány pedig tudatára ébredt értékeinek. De ott is visszafordíthatatlan változások történnek, ami pedig a székely falvakat illeti, jövőjük igen borúsnak látszik. Még ha nem is reménytelennek... FORRÁS: NEMZETSTRATÉGIAI KUTATÓINTÉZET DEMETER J. ILDIKÓ » A Kárpátmedence legsérülékenyebb településtípusa a falu, különösen, ha lakossága két-háromezer fő alatti. Vajon van-e esély, hogy a napjainkban egyre divatosabb önfenntartó életmód miatt újra felértékelődjék, élettel teljen meg az utóbbi évtizedekben kiürülő vidék? - ezzel a kérdéssel indította az együtt gondolkodást Molnár Gergely.» 2 MARADI ITTHON! GYERE HAZA! KO/-KAP.OLY HONI VWI KIT! la iZULÓrOUIKUTAK* LABOR miVARAlfA, DESÁG 20,7 AUGUSZTUS 28 TÓI SZErTIMKRHG Molnár Gergely, Báli János, Visy Zsolt és Kolumbán Gábor 2017. AUGUSZTUS 2. • SZERDA -www.3szek.ro FÜGGETLEN NAPILAP XXIX. ÉVFOLYAM • 8163. SZÁM ÁRA: 1,20 LEI * ELŐFIZETŐKNEK: 99 BANI Lehet pályázni Több mint 177 millió euró vissza nem térítendő európai uniós támogatásra pályázhat a Központi Fejlesztési Régióhoz tartozó hat megyeszékhely, azaz Gyulafehérvár, Brassó, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Nagyszeben és Marosvásárhely - közölte a Központi Fejlesztési Régió ügynöksége. A pályázatokat a 2014-2020-as regionális operatív program 4-es főtengelye keretében várják 2017. augusztus 21-e és 2018. december 31-e között. Az ügynökség közleménye rámutat: a városok csak abban az esetben pályázhatnak a vissza nem térítendő támogatásra, ha a kiírás előtt kidolgozzák a város vagy metropoliszövezet integrált városfejlesztési stratégiáját és egy fenntartható városi mobilitási tervet. Ezek benyújtására februártól van lehetőségük a településeknek, a határidő augusztus 21-e. „Bár ez idáig egyetlen ilyen stratégia vagy terv sem érkezett az ügynökség gyulafehérvári székhelyére, biztosítottak bennünket, hogy előkészítették a szükséges iratokat, és idejében benyújtják majd a dokumentációt” - mondta a Központi Fejlesztési Régió ügynökségének vezérigazgatója, Simion Creţu. A program keretében olyan projektekre lehet vissza nem térítendő támogatást igényelni, amelyekkel a cél a szén-dioxidkibocsátás csökkentése, a környezet megőrzése és védelme, valamint az erőforrások hatékony felhasználásának népszerűsítése, a társadalmi befogadás ösztönzése, valamint a szegénység és a diszkrimináció visszaszorítása, illetve az oktatás, a szakmai továbbképzések és az egész életen át tartó tanulás támogatása. Hivatalos a tornatankönyv Mihai Tudose miniszterelnöknek meggyőződése, hogy Liviu Pop oktatási miniszter javaslata a testneveléstankönyv bevezetéséről mindössze vicc volt. Liviu Pop viszont nem érti, mi a gond a testneveléstankönyvvel, meglátása szerint ez „egy új elemet hoz” az oktatási folyamatba. És miközben a miniszter és a miniszterelnök egymásnak ellentmondóan nyilatkozik, kiderül: az olyannyira vitatott tankönyv elkészült, jóváhagyásáról csütörtökön meg is született a minisztériumi rendelet.5 máról holnapra Meggondolatlanságból jeles ’iskolakezdés előtt másfél hónappal sokunknak az az érzése, kevés a levegő körülöttünk, és nem is annyira a tomboló kánikula, sokkal inkább az oktatási tárcavezető briliáns ötletei okán „megy fel a pumpánk”. Liviu Pop neve azóta cseng különösen ismerősen, miután a napokban bedobta a köztudatba, hogy az ötödik osztályos diákok tankönyvből tanulják ősztől a testnevelést, sőt, osztályfőnöki órára is könyvből kell majd készülniük. Bejelentése nem véletlenül váltott ki felháborodást a szülők körében, hiszen alaptantárgyakból nem jut elegendő könyv a diákoknak iskolakezdésre, az egyre-másra változó tantervek pedig túlzsúfolttá teszik az iskolai napokat, ahol mindenre jut idő, csak fellélegezni nem egy szabadban vagy megfelelően felszerelt pályán, teremben eltöltött tornaórán. Ilyen körülmények közt állt ki a sajtó elé és nyilatkozta a felelős tárcavezető: nem tudja, hány tornaterem van az országban, „de biztosan nem elegendő”. Fején találta a szöget! A közvélemény rosszallása mellett az ellenzék is bírálta Liviu Pop terveit: az elemi osztályosok, gimnáziumi tanulók így is testsúlyukat megközelítő táskát cipelnek hátukon. Nem javít Liviu Pop helyzetén a kormányfő témába vágó megjegyzése sem, Mihai Tudosé egyenesen úgy fogalmazott: meggyőződése, hogy csupán vicc a testneveléstankönyv bevezetésére vonatkozó javaslat. Vicc vagy sem, az bizonyos, amennyiben megvalósulnak az oktatási tárcavezető elképzelései, az iskolák, szülők büdzséjét lékelik meg, a sportágak némelyike csak költséges felszerelések birtokában űzhető, s arról egyelőre még nem mesélt találékony tárcavezetőnk: hol avatják be a diákokat például a softball, jég- és gyephoki ismereteibe, vagy lesz-e elég és megfelelő uszoda, ahol a vizes sportokat űzhetik. A miniszter esetleg azt is megmagyarázhatná: sportolás tekintetében mióta lett fontosabb az elméleti felkészítés a gyakorlatnál? Ám ennél is fontosabb gondok vannak még a hazai oktatásban. Addig, amíg a média évről évre minden szeptemberben ontja magából a mostoha oktatási körülményeket szemléltető, elkeserítő képsorokat, amíg a 21. században arról kell beszámolni, hogy egyik-másik iskolában, óvodában nincs vezetékes víz, és az udvari vécé még mindig alapfelszereltségnek számít, amíg meleg ebéd helyett csak kortynyi tejre, harapásnyi kiflire futja iskolai gyermekétkeztetéseimen, több, mint pofátlanság különféle sportágakból felkészítő tankönyvre közbeszerzést hirdetni. Úgy tűnik, Liviu Pop miniszteri székéből nem látszik, a hazai oktatás egyáltalán nincs abban a helyzetben, hogy a luxuscikknek számító jachtok kapcsán tankönyvet jelentessen meg a tárca. Jogosan dühöngenek a szülők, a román oktatásnak ugyanis nem sikerül megújulnia a rendszerváltás óta, a minőség helyett továbbra is a mennyiséget erőltetik, mintsem arra összpontosítsanak, hogy az alapok mellett valós élethelyzetekben hasznos tudással felvértezve lépjenek ki diákjaink az iskola kapuján. DEMETER VIRÁG KATALIN