Háromszék, 2017. augusztus (29. évfolyam, 8162-8187. szám)

2017-08-02 / 8163. szám

6­0­0 0­0­1 HUSZÁROK CSERNÁTONBAN Őseink és hőseink emlékezete SOCHOM ISTVÁN FELVÉTELE Vasárnap kezdődött és augusztus 4-én, pénteken ér véget a Székely Virtus Hagyományőrző Egye­sület szervezésében az Őseink és hőseink emlékezete nevű hagyományőrző és ismeretterjesztő tábor Csernátonban a festői környezetű Malomkertben. Az elméleti és gyakorlati képzés irányítója Vass László hagyományőrző ezredes, az 1848-as szabadságharc Szegedi III. Honvéd Zászlóaljának parancsnoka, aki hatodmagával érkezett a táborba. A Malomkertben jelen van Székely Virtus Hagyományőrző Egyesület málnásfürdői tüzércsapata, illetve kézdiszéki huszárcsapata, valamint a 15. székely határőr gyalogezred kézdiszéki csapata. Vendégként érkezett második világháborús honvédegyenruhában a zalánpataki Préda Barna. Ugyanakkor első alkalommal vesznek részt a táborban felső-háromszéki iskolások. Közülük ketten máris beöltöztek székelyhatárőr-egyenru­­hába, illetve egy lány huszáregyenruhát öltött magára. Az éjszakai őrséget is megszervezték.»­3 Megmenthető a magyar falu? Érdekes és elszomorító beszélgetést folytattak a magyar falu sorsá­ról, kulturális örökségéről és önfenntartási lehetőségeiről a 28. bál­­ványosi nyári szabadegyetemen július 21-én az Orbán Balázs-sátorban. Pedig két pozitív példát hoztak magukkal a meghívottak: a Hargita megyei Énlaka a világörökséggé válás útján halad, a magyar Alföl­dön fekvő Átány pedig tudatára ébredt értékeinek. De ott is vissza­fordíthatatlan változások történnek, ami pedig a székely falvakat illeti, jövőjük igen borúsnak látszik. Még ha nem is reménytelennek... FORRÁS: NEMZETSTRATÉGIAI KUTATÓINTÉZET DEMETER J. ILDIKÓ » A Kárpát­medence legsérülékenyebb te­lepüléstípusa a falu, különösen, ha lakossága két-háromezer fő alatti. Vajon van-e esély, hogy a napjainkban egyre divatosabb önfenntartó életmód miatt újra felértékelődjék, élettel teljen meg az utóbbi évtizedekben ki­ürülő vidék? - ezzel a kérdéssel indította az együtt gondolko­dást Molnár Gergely.» 2 MARADI ITTHON! GYERE HAZA! KO/-KAP.OLY HONI VWI KIT! la iZULÓrOUIKUTAK* LABOR miVARAlfA, DESÁG 20,7 AUGUSZTUS 28 TÓI SZErTIMKRHG Molnár Gergely, Báli János, Visy Zsolt és Kolumbán Gábor 2017. AUGUSZTUS 2. • SZERDA -www.3szek.ro FÜGGETLEN NAPILAP XXIX. ÉVFOLYAM • 8163. SZÁM ÁRA: 1,20 LEI * ELŐFIZETŐKNEK: 99 BANI Lehet pályázni Több mint 177 millió euró vissza nem térítendő európai uniós támogatásra pályázhat a Központi Fejlesztési Régióhoz tartozó hat megyeszékhely, azaz Gyulafehérvár, Brassó, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Nagyszeben és Marosvásárhely - közölte a Központi Fejlesztési Régió ügynöksége. A pályázatokat a 2014-2020-as regionális operatív program 4-es főtengelye keretében vár­ják 2017. augusztus 21-e és 2018. december 31-e között. Az ügynökség közleménye rámu­tat: a városok csak abban az esetben pályázhatnak a vissza nem térítendő támogatásra, ha a kiírás előtt kidolgozzák a város vagy metropoliszövezet integrált városfejlesztési stra­tégiáját és egy fenntartható városi mobilitási tervet. Ezek benyújtására februártól van lehetőségük a településeknek, a határidő augusztus 21-e. „Bár ez idáig egyetlen ilyen stra­tégia vagy terv sem érkezett az ügynökség gyulafehérvári székhelyére, biztosítottak ben­nünket, hogy előkészítették a szükséges iratokat, és idejében benyújtják majd a dokumentá­ciót” - mondta a Központi Fej­lesztési Régió ügynökségének vezérigazgatója, Simion Creţu. A program keretében olyan projektekre lehet vissza nem térítendő támogatást igényelni, amelyekkel a cél a szén-dioxid­­kibocsátás csökkentése, a kör­nyezet megőrzése és védelme, valamint az erőforrások haté­kony felhasználásának nép­szerűsítése, a társadalmi be­fogadás ösztönzése, valamint a szegénység és a diszkriminá­ció visszaszorítása, illetve az oktatás, a szakmai továbbkép­zések és az egész életen át tartó tanulás támogatása. Hivatalos a tornatankönyv Mihai Tudose miniszterelnöknek meggyőződése, hogy Liviu Pop oktatási miniszter javaslata a testneveléstankönyv bevezeté­séről mindössze vicc volt. Liviu Pop viszont nem érti, mi a gond a testneveléstankönyvvel, meglátása szerint ez „egy új elemet hoz” az oktatási folyamatba. És miközben a miniszter és a mi­niszterelnök egymásnak ellentmondóan nyilatkozik, kiderül: az olyannyira vitatott tankönyv elkészült, jóváhagyásáról csütör­tökön meg is született a minisztériumi rendelet.­­5 máról holnapra Meggondolatlanságból jeles ’iskolakezdés előtt másfél hónappal sokunknak­­ az az érzése, kevés a levegő körülöttünk, és­­ nem is annyira a tomboló kánikula, sokkal in­kább az oktatási tárcavezető briliáns ötletei okán „megy fel a pumpánk”. Liviu Pop neve azóta cseng különösen ismerősen, miután a napokban bedobta a köztudatba, hogy az ötödik osztályos diákok tankönyvből tanulják ősztől a testnevelést, sőt, osz­tályfőnöki órára is könyvből kell majd készülniük. Bejelentése nem véletlenül váltott ki felháborodást a szülők körében, hiszen alaptantárgyakból nem jut elegendő könyv a diákoknak iskolakezdésre, az egyre-másra változó tantervek pedig túlzsúfolttá teszik az iskolai napokat, ahol mindenre jut idő, csak fellélegezni nem egy szabadban vagy megfe­lelően felszerelt pályán, teremben eltöltött torna­órán. Ilyen körülmények közt állt ki a sajtó elé és nyilatkozta a felelős tárcavezető: nem tudja, hány tornaterem van az országban, „de biztosan nem elegendő”. Fején találta a szöget! A közvélemény rosszallása mellett az ellenzék is bírálta Liviu Pop terveit: az elemi osztályosok, gimnáziumi tanulók így is testsúlyukat megköze­lítő táskát cipelnek hátukon. Nem javít Liviu Pop helyzetén a kormányfő témába vágó megjegyzése sem, Mihai Tudosé egyenesen úgy fogalmazott: meggyőződése, hogy csupán vicc a testneveléstan­könyv bevezetésére vonatkozó javaslat. Vicc vagy sem, az bizonyos, amennyiben meg­valósulnak az oktatási tárcavezető elképzelései, az iskolák, szülők büdzséjét lékelik meg, a sportágak némelyike csak költséges felszerelések birtokában űzhető, s arról egyelőre még nem mesélt találékony tárcavezetőnk: hol avatják be a diákokat például a softball, jég- és gyephoki ismereteibe, vagy lesz-e elég és megfelelő uszoda, ahol a vizes sportokat űzhetik. A miniszter esetleg azt is megmagyaráz­hatná: sportolás tekintetében mióta lett fontosabb az elméleti felkészítés a gyakorlatnál? Ám ennél is fontosabb gondok vannak még a hazai oktatásban. Addig, amíg a média évről évre minden szeptemberben ontja magából a mostoha oktatási körülményeket szemléltető, elkeserítő képsorokat, amíg a 21. században arról kell be­számolni, hogy egyik-másik iskolában, óvodában nincs vezetékes víz, és az udvari vécé még mindig alapfelszereltségnek számít, amíg meleg ebéd helyett csak kortynyi tejre, harapásnyi kiflire futja iskolai gyermekétkeztetéseimen, több, mint pofátlanság kü­lönféle sportágakból felkészítő tankönyvre közbeszer­zést hirdetni. Úgy tűnik, Liviu Pop miniszteri székéből nem látszik, a hazai oktatás egyáltalán nincs abban a helyzetben, hogy a luxuscikknek számító jachtok kapcsán tankönyvet jelentessen meg a tárca. Jogosan dühöngenek a szülők, a román oktatásnak ugyanis nem sikerül megújulnia a rendszerváltás óta, a minőség helyett továbbra is a mennyiséget erőltetik, mintsem arra összpon­tosítsanak, hogy az alapok mellett valós élethely­zetekben hasznos tudással felvértezve lépjenek ki diákjaink az iskola kapuján. DEMETER VIRÁG KATALIN

Next