Háromszék, 2018. március (30. évfolyam, 8336-8361. szám)

2018-03-01 / 8336. szám

Háromszék 2018. MÁRCIUS 1.,CSÜTÖRTÖK KÖZÉLET LUTHER MÁRTON ÉLETE Rajzfilm felnőtteknek is Teológiai és művészettörténeti ismertetéssel egybekötött, az animáció világát magyarázó filmes estet tartottak kedden a sepsiszentgyörgyi evangélikus egy­házközség gyülekezeti termében a Luther Márton élete álló és mozgóképeken című rendezvény részeként. A Richly Zsolt grafikusművész, Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező által készített tizenkét részes, Luther Márton életét bemutató rajzfilmsorozat részletei mellett a közönség a film képanyagából készült tárlatot is megtekinthette. ALBERT LEVENTE FELVÉTELE FEKETE RÉKA » Házigazdaként Zelenák József evangélikus lelkész-esperes Márk evangéliuma (10/17) alapján idézte fel az üdvösség keresésének példáját, mondván: Luther Márton is kereste az élet értelmét, az üdvösség elérésének módját. A lutheri útkeresés jelenkori hiányára utalva azt mondta: olykor a sürgős kiszorítja életünkből a fontosat, és nem törődünk eleget lelki dolgainkkal. Zelenák József bevezető gondolatai után Szebeni Zsuzsa, a Balassi Intézet­­ Magyarország Kulturális Központja sepsiszentgyörgyi fiókjának igazgatója azt mondta, azért tartotta fontosnak elhozni Richly alkotását Háromszékre, mert a reformáció 500 éve emlékére a Magyarországi Evangélikus Egyház megbízásából készült rajzfilm több kor­osztály számára is közel tudja hozni Luther korát és tanításait. A tizenkét részes, százötvenhat perces rajzfilm Lackfi János által írt szövegét, valamint az alkotás szim­bólumrendszerét méltatta Jánó Mihály művészettörténész, a forgatókönyvet és a képi megoldásokat pedig zseniális­nak nevezte Pál Vendel animációs szakember. Mindketten hangsúlyoz­ták: a rajzfilm, az animáció szélesebb lehetőséget nyújt a 16. század korának, a világi és egyházi vonatkozásoknak a bemutatására, mint a hagyományos film, hisz olyan, félig rejtett részletek­ben is bővelkedik, amelyeket csak iszonyú nagy költségek árán lehetne megvalósítani nagyfilmben. A Luther Márton korát és éle­tét alaposan kutató Richly Zsolt és a tanítványaiból álló harmincfőnyi rajzfilmkészítő csoport a filmben vé­gigvezet Luther életén kicsi gyermek­korától kezdve az ifjú teológus vívódá­sain át, az érett férfikorú reformátor korszakán keresztül az idős korig, és a történések egyben közel hozzák a nézőhöz a reformkor szellemiségét, az egyházi és világi gondolkodás közötti küzdelmeket. A Luther Márton életét bemutató rajzfilmet előjegyzés alapján osz­tályközösségek számára is levetítik március 10-ig. ........... Újra kell gondolni a forgalmat­ ­ » DEMETER J. ILDIKÓ » A testület ös­szetételét a tegnap megtartott soros ülésen csak elvben szavazták meg, tag­jait a polgármester jelöli ki, aki a köz­lekedési bizottság elnöke is. Alelnök az egyik alpolgármester lesz, titkár a városgazdálkodási iroda vezetője, és helyet kap a bizottságban a városme­nedzser, a városi jegyző és a főépítész, a helyi rendőrség irányítója, a helyi ta­nács egyik tagja, valamint a közlekedé­si rendőrség képviselője is. Megbízatá­suk igen szerteágazó, a városfejlesztési stratégiától a járdák és zöldövezetek kivitelezéséig terjed, és gyakorlatilag minden rájuk tartozik, ami a hely­­változtatással kapcsolatos: az utcák, útkereszteződések, gyalogátjárók, bi­­ciklisávok kialakítása és kijelölése, a járművek engedélyezése, bizonyos korlátok és szabályok megszabása, új közlekedési lehetőségek létrehozása és így tovább. A tanácsülésen csak a helyi buszvállalat elköltöztetése, a buszjára­tok újraszervezése és bővítése, a gyalo­gos és kerékpáros forgalom ösztönzése hangzott el konkrét célként, egy kö­vetkező határozatban azonban a tere­lőút megépítéséhez szükséges övezeti városrendezési terv elkészíttetését is jóváhagyták. Mása lesz: a tervek szerint uniós támoga­tásból vásárol új, villamos meghajtású buszokat a megyeszékhely, és új telep­helyet is épít számukra a város határá­ban. Ugyancsak fontos eleme a tervnek az a közlekedési tanulmány, amelynek március végéig kell elkészülnie: ettől remélik néhány vitás kérdés tisztázá­sát, például a sokak szerint túlzásba vitt egyirányú utcákra és a sokak által hiányolt bicikliút-hálózatra vonatkozó­an. A fő problémát - ami nem csupán a miénk, de Romániában még sehol sem sikerült jól megoldani - Antal Árpád polgármester már többször megfogal­mazta: ez a város nem húszezer gépko­csi befogadására épült... a tervek szerint uniós támogatásból vásárol új, villamos meghajtású buszokat a megyeszékhely, és új telephelyet is épít számukra És ez még csak a kezdet. Sepsiszent­­györgy önkormányzata tavaly ősszel fogadta el a városi mobilitási tervet, amely 2035-ig határozza meg azt az irányt, amerre a forgalmat kívánja te­relni a városvezetés - a civilizáltabb, emberbarátibb, környezetkímélőbb közlekedési viszonyok kialakításához ugyanis hosszú távú, összehangolt erőfeszítésekre van szükség. Az egyik legnagyobb lépés a közszállítás megújí­ Véradással egybekötött nyílt nap az óvodában ! » Valóban így volt, hisz tegnap jó házigazdaként fogadták a szülőket, akik közül többen munkatársaikat is mozgósították. Dobondi Kinga kis­fia nagycsoportos, idén búcsúznak az óvodától, az anyuka erre az alka­lomra három munkatársával együtt érkezett véradásra. Szabó Ildikó is nagycsoportos anyuka, jó ötletnek tartja a véradással egybekötött nyílt napot, szerinte ezt máshol is meg le­hetne szervezni, úgy véli, lennének jelentkezők, mert a legtöbb ember segítőkész, csak nem tudja, mit te­gyen. Az olaszországi Trombetoni Gabriele kisfia a román tagozaton óvodás, ahogy meghallotta a lehető­séget, azonnal jelentkezett, számára ez nem különleges, Olaszországban rendszeres véradó. Dr. Imreh László, a megyei vérköz­pont orvosa lapunknak elmondta, az eljárás ugyanaz volt, mint az intéz­ményes véradás esetén, a páciense­ket előzőleg megvizsgálták, és csak az előírás szerinti egészséges állapot esetén vették le a 420 ml-es adagot. A Kovászna Megyei Vérközponttal és a Dr. Fogolyán Kristóf Megyei Sürgős­ségi Kórházzal partnerségben szerve­zett nyílt nap nemcsak emberségből mutatott példát, hanem a begyűjtött vér mennyisége szempontjából is je­lentős, hisz míg az esztendő első két hónapjában a megyei vérközpontban összesen alig több, mint ötszáz vér­adótól gyűjtöttek vért, addig egyetlen nap alatt huszonöt önkéntes véradó jelentkezett az óvodában. kármentő Behajtani tilos ! "T" 17abb közlekedési tiltótáblát helyeze­t­­­tek el a sepsiszentgyörgyi Híd utca vég végében, az Olt utca szomszéd­ságában. Ez már a második piros-fehér jelzés a helyszínen, pár méterre tőle egy hasonló, az úttestre állított tábla figyel­meztet, mi több, még egy termetes, szintén piros-fehér műanyag úttorlasz is nyoma­tékosba, ebből az irányból tilos behajtani. Az egyértelműsítő jelzés azért vált szük­ségessé, mert a tavaly végre egyirányúvá alakították a forgalmas Híd utcát, ám e szükségszerű változtatás ellenére jócs­kán maradt olyan autóvezető, aki lazán behajtott, nem feltétlenül tudatlanságból. Sokan vélhetően inkább kivagyiságból mentek, mennek szembe a forgalommal. Hogy ez rendellenes és elfogadhatatlan, felismerték a közlekedésrendészek is, gyakran álltak, állnak lesben az utca má­sik végében, megállítva és megbírságolva a törvényszegőket. Miután az évekkel ezelőtti felújítás során a Híd utca - hasonlóan más útsza­­­kaszokhoz - keskenyebb, szűkösebb lett, a járműforgalom is igen nehézkessé vált, főként csúcsforgalom idején. Az úttest egyik oldalán elfoglalnak egy sávot az állomásozó gépkocsik, ezért korábban a két sávon történő közlekedés rendkívül körülményesen zajlott. Ráadásul nemcsak a környéken lakók parkolnak ott, hanem a szomszédságban lévő állami intézmények dolgozói is, nem kevesen. Míg korábban a Híd utca rendszeresen bedugult, az egyirányú forgalom némiképp javított ezen az áldatlan állapoton. Még mielőtt a sepsiszentgyörgyi forgalmi rend állandó változtatását szorgalmazók örvendezné­nek, íme, egy újabb, problémás útszakasz, nyomatékosítunk: nem a kétirányú forga­lom visszahonosítása mellett érvelünk. Persze, eközben az is látható, hogy Sepsiszentgyörgyön egyre nagyobb fejfájást okoz a járműforgalom, de nem feltétlenül azért, mert több útszakasz egy­irányúvá vált, hanem egyszerűen azért, mert ez a kisváros nem bíz meg ilyen sok autót. Nem a forgalom át- és visszaala­kítása jelenthet megoldást - ez csupán a probléma tüneti kezelése -, hanem a baj valós okát kellene orvosolni. Sepsiszent­­györgy esetében valamiféle szemléletvál­­­­tás hozna legegyszerűbben eredményt, a járműtulajdonosoknak érdemes lenne mérlegelniük, indokolt-e minden esetben az autókázás, az, hogy alkalmanként még a szomszédba is személygépkocsival mennek? Mellőzni kellene az értelmetlen, fölösleges autózást, talán ez az utcákon is hozhatna némi felszusszanást, ugyanis lassan elviselhetetlen, hogy egy hatvan­ezer lakóval rendelkező megyeszékhelyen akkora a forgalom, mint egy több százez­res városban. A kérdés végül leegyszerű­síthető: mi fontosabb, a kényelem, minden áron vagy az észszerűség? A Híd utca behajtani tilos táblája amolyan szükséges rossz tehát. Behajtani tilos, ott is, másutt is, mert nincs jobb meg­oldás, ám eközben az is előrevetíthető, vár­hatóan nem csökken a személygépkocsik száma - más, a járműforgalmat radikáli­san korlátozó, népszerűtlen intézkedések bevezetése pedig nem valószínűsíthető. Mindeközben egyértelmű, hogy a roncsautók behozatalának fellendítése nagy kormányzati felelőtlenség volt, hi­szen már most nehezen megoldható prob­lémát okoz az autók sokasodása. Ebben az aggasztó helyzetben, mindenféle tiltás ellenére a mentalitásváltás lehetősége tűnik a leginkább járható útnak, ellenkező esetben csak találgatni lehet, mit ered­ményez a személygépkocsik számának további, mértéktelen növekedése. Az már most borítékolható, sót bizonyosan nem. MÓZES LÁSZLÓ

Next