Háromszék, 2018. március (30. évfolyam, 8336-8361. szám)
2018-03-01 / 8336. szám
Háromszék 2018. MÁRCIUS 1.,CSÜTÖRTÖK KÖZÉLET LUTHER MÁRTON ÉLETE Rajzfilm felnőtteknek is Teológiai és művészettörténeti ismertetéssel egybekötött, az animáció világát magyarázó filmes estet tartottak kedden a sepsiszentgyörgyi evangélikus egyházközség gyülekezeti termében a Luther Márton élete álló és mozgóképeken című rendezvény részeként. A Richly Zsolt grafikusművész, Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező által készített tizenkét részes, Luther Márton életét bemutató rajzfilmsorozat részletei mellett a közönség a film képanyagából készült tárlatot is megtekinthette. ALBERT LEVENTE FELVÉTELE FEKETE RÉKA » Házigazdaként Zelenák József evangélikus lelkész-esperes Márk evangéliuma (10/17) alapján idézte fel az üdvösség keresésének példáját, mondván: Luther Márton is kereste az élet értelmét, az üdvösség elérésének módját. A lutheri útkeresés jelenkori hiányára utalva azt mondta: olykor a sürgős kiszorítja életünkből a fontosat, és nem törődünk eleget lelki dolgainkkal. Zelenák József bevezető gondolatai után Szebeni Zsuzsa, a Balassi Intézet Magyarország Kulturális Központja sepsiszentgyörgyi fiókjának igazgatója azt mondta, azért tartotta fontosnak elhozni Richly alkotását Háromszékre, mert a reformáció 500 éve emlékére a Magyarországi Evangélikus Egyház megbízásából készült rajzfilm több korosztály számára is közel tudja hozni Luther korát és tanításait. A tizenkét részes, százötvenhat perces rajzfilm Lackfi János által írt szövegét, valamint az alkotás szimbólumrendszerét méltatta Jánó Mihály művészettörténész, a forgatókönyvet és a képi megoldásokat pedig zseniálisnak nevezte Pál Vendel animációs szakember. Mindketten hangsúlyozták: a rajzfilm, az animáció szélesebb lehetőséget nyújt a 16. század korának, a világi és egyházi vonatkozásoknak a bemutatására, mint a hagyományos film, hisz olyan, félig rejtett részletekben is bővelkedik, amelyeket csak iszonyú nagy költségek árán lehetne megvalósítani nagyfilmben. A Luther Márton korát és életét alaposan kutató Richly Zsolt és a tanítványaiból álló harmincfőnyi rajzfilmkészítő csoport a filmben végigvezet Luther életén kicsi gyermekkorától kezdve az ifjú teológus vívódásain át, az érett férfikorú reformátor korszakán keresztül az idős korig, és a történések egyben közel hozzák a nézőhöz a reformkor szellemiségét, az egyházi és világi gondolkodás közötti küzdelmeket. A Luther Márton életét bemutató rajzfilmet előjegyzés alapján osztályközösségek számára is levetítik március 10-ig. ........... Újra kell gondolni a forgalmat » DEMETER J. ILDIKÓ » A testület összetételét a tegnap megtartott soros ülésen csak elvben szavazták meg, tagjait a polgármester jelöli ki, aki a közlekedési bizottság elnöke is. Alelnök az egyik alpolgármester lesz, titkár a városgazdálkodási iroda vezetője, és helyet kap a bizottságban a városmenedzser, a városi jegyző és a főépítész, a helyi rendőrség irányítója, a helyi tanács egyik tagja, valamint a közlekedési rendőrség képviselője is. Megbízatásuk igen szerteágazó, a városfejlesztési stratégiától a járdák és zöldövezetek kivitelezéséig terjed, és gyakorlatilag minden rájuk tartozik, ami a helyváltoztatással kapcsolatos: az utcák, útkereszteződések, gyalogátjárók, biciklisávok kialakítása és kijelölése, a járművek engedélyezése, bizonyos korlátok és szabályok megszabása, új közlekedési lehetőségek létrehozása és így tovább. A tanácsülésen csak a helyi buszvállalat elköltöztetése, a buszjáratok újraszervezése és bővítése, a gyalogos és kerékpáros forgalom ösztönzése hangzott el konkrét célként, egy következő határozatban azonban a terelőút megépítéséhez szükséges övezeti városrendezési terv elkészíttetését is jóváhagyták. Mása lesz: a tervek szerint uniós támogatásból vásárol új, villamos meghajtású buszokat a megyeszékhely, és új telephelyet is épít számukra a város határában. Ugyancsak fontos eleme a tervnek az a közlekedési tanulmány, amelynek március végéig kell elkészülnie: ettől remélik néhány vitás kérdés tisztázását, például a sokak szerint túlzásba vitt egyirányú utcákra és a sokak által hiányolt bicikliút-hálózatra vonatkozóan. A fő problémát - ami nem csupán a miénk, de Romániában még sehol sem sikerült jól megoldani - Antal Árpád polgármester már többször megfogalmazta: ez a város nem húszezer gépkocsi befogadására épült... a tervek szerint uniós támogatásból vásárol új, villamos meghajtású buszokat a megyeszékhely, és új telephelyet is épít számukra És ez még csak a kezdet. Sepsiszentgyörgy önkormányzata tavaly ősszel fogadta el a városi mobilitási tervet, amely 2035-ig határozza meg azt az irányt, amerre a forgalmat kívánja terelni a városvezetés - a civilizáltabb, emberbarátibb, környezetkímélőbb közlekedési viszonyok kialakításához ugyanis hosszú távú, összehangolt erőfeszítésekre van szükség. Az egyik legnagyobb lépés a közszállítás megújí Véradással egybekötött nyílt nap az óvodában ! » Valóban így volt, hisz tegnap jó házigazdaként fogadták a szülőket, akik közül többen munkatársaikat is mozgósították. Dobondi Kinga kisfia nagycsoportos, idén búcsúznak az óvodától, az anyuka erre az alkalomra három munkatársával együtt érkezett véradásra. Szabó Ildikó is nagycsoportos anyuka, jó ötletnek tartja a véradással egybekötött nyílt napot, szerinte ezt máshol is meg lehetne szervezni, úgy véli, lennének jelentkezők, mert a legtöbb ember segítőkész, csak nem tudja, mit tegyen. Az olaszországi Trombetoni Gabriele kisfia a román tagozaton óvodás, ahogy meghallotta a lehetőséget, azonnal jelentkezett, számára ez nem különleges, Olaszországban rendszeres véradó. Dr. Imreh László, a megyei vérközpont orvosa lapunknak elmondta, az eljárás ugyanaz volt, mint az intézményes véradás esetén, a pácienseket előzőleg megvizsgálták, és csak az előírás szerinti egészséges állapot esetén vették le a 420 ml-es adagot. A Kovászna Megyei Vérközponttal és a Dr. Fogolyán Kristóf Megyei Sürgősségi Kórházzal partnerségben szervezett nyílt nap nemcsak emberségből mutatott példát, hanem a begyűjtött vér mennyisége szempontjából is jelentős, hisz míg az esztendő első két hónapjában a megyei vérközpontban összesen alig több, mint ötszáz véradótól gyűjtöttek vért, addig egyetlen nap alatt huszonöt önkéntes véradó jelentkezett az óvodában. kármentő Behajtani tilos ! "T" 17abb közlekedési tiltótáblát helyezettek el a sepsiszentgyörgyi Híd utca vég végében, az Olt utca szomszédságában. Ez már a második piros-fehér jelzés a helyszínen, pár méterre tőle egy hasonló, az úttestre állított tábla figyelmeztet, mi több, még egy termetes, szintén piros-fehér műanyag úttorlasz is nyomatékosba, ebből az irányból tilos behajtani. Az egyértelműsítő jelzés azért vált szükségessé, mert a tavaly végre egyirányúvá alakították a forgalmas Híd utcát, ám e szükségszerű változtatás ellenére jócskán maradt olyan autóvezető, aki lazán behajtott, nem feltétlenül tudatlanságból. Sokan vélhetően inkább kivagyiságból mentek, mennek szembe a forgalommal. Hogy ez rendellenes és elfogadhatatlan, felismerték a közlekedésrendészek is, gyakran álltak, állnak lesben az utca másik végében, megállítva és megbírságolva a törvényszegőket. Miután az évekkel ezelőtti felújítás során a Híd utca - hasonlóan más útszakaszokhoz - keskenyebb, szűkösebb lett, a járműforgalom is igen nehézkessé vált, főként csúcsforgalom idején. Az úttest egyik oldalán elfoglalnak egy sávot az állomásozó gépkocsik, ezért korábban a két sávon történő közlekedés rendkívül körülményesen zajlott. Ráadásul nemcsak a környéken lakók parkolnak ott, hanem a szomszédságban lévő állami intézmények dolgozói is, nem kevesen. Míg korábban a Híd utca rendszeresen bedugult, az egyirányú forgalom némiképp javított ezen az áldatlan állapoton. Még mielőtt a sepsiszentgyörgyi forgalmi rend állandó változtatását szorgalmazók örvendeznének, íme, egy újabb, problémás útszakasz, nyomatékosítunk: nem a kétirányú forgalom visszahonosítása mellett érvelünk. Persze, eközben az is látható, hogy Sepsiszentgyörgyön egyre nagyobb fejfájást okoz a járműforgalom, de nem feltétlenül azért, mert több útszakasz egyirányúvá vált, hanem egyszerűen azért, mert ez a kisváros nem bíz meg ilyen sok autót. Nem a forgalom át- és visszaalakítása jelenthet megoldást - ez csupán a probléma tüneti kezelése -, hanem a baj valós okát kellene orvosolni. Sepsiszentgyörgy esetében valamiféle szemléletváltás hozna legegyszerűbben eredményt, a járműtulajdonosoknak érdemes lenne mérlegelniük, indokolt-e minden esetben az autókázás, az, hogy alkalmanként még a szomszédba is személygépkocsival mennek? Mellőzni kellene az értelmetlen, fölösleges autózást, talán ez az utcákon is hozhatna némi felszusszanást, ugyanis lassan elviselhetetlen, hogy egy hatvanezer lakóval rendelkező megyeszékhelyen akkora a forgalom, mint egy több százezres városban. A kérdés végül leegyszerűsíthető: mi fontosabb, a kényelem, minden áron vagy az észszerűség? A Híd utca behajtani tilos táblája amolyan szükséges rossz tehát. Behajtani tilos, ott is, másutt is, mert nincs jobb megoldás, ám eközben az is előrevetíthető, várhatóan nem csökken a személygépkocsik száma - más, a járműforgalmat radikálisan korlátozó, népszerűtlen intézkedések bevezetése pedig nem valószínűsíthető. Mindeközben egyértelmű, hogy a roncsautók behozatalának fellendítése nagy kormányzati felelőtlenség volt, hiszen már most nehezen megoldható problémát okoz az autók sokasodása. Ebben az aggasztó helyzetben, mindenféle tiltás ellenére a mentalitásváltás lehetősége tűnik a leginkább járható útnak, ellenkező esetben csak találgatni lehet, mit eredményez a személygépkocsik számának további, mértéktelen növekedése. Az már most borítékolható, sót bizonyosan nem. MÓZES LÁSZLÓ