Háromszék, 2019. szeptember (31. évfolyam, 8783-8807. szám)

2019-09-17 / 8796. szám

2019. SZEPTEMBER 17., KEDD 2 .Háromszék KÖZÉLET DIÁKOK ÉS MŰVÉSZEK A KÖRNYEZETÉRT Erdőtelepítés másként Nagyszabású, többéves kezdeményezést indít útjára jövő hónapban a Háromszéki Közösségi Alapítvány és partnerei, melynek gerincét egy erdő létrehozása jelenti. A Tulit Éva színművésztől származó, Napkapu nevet viselő elképzelés eredménye­ként Sepsiszentgyörgy nem csak több ezer facsemetével, de a tervek szerint az erdővel együtt gyarapodó köztéri műalkotással is gazdagodik Péter Alpár képző­művész jóvoltából, a kezdeményezés mementójaként. NAGY D. ISTVÁN » Az elképzelést Berecki Kinga, az alapítvány ügyvezetője ismer­tette. Mint mondta, szívesen felkarol­ták Tulit Éva kezdeményezését, hiszen mindenki láthatja, hogy mi történik a környezetünkkel. E folyamatot nincs lehetőségük megállítani, de tehetnek a hatásainak enyhítéséért, csemeteül­tetéssel, erdőtelepítéssel, amelyek ré­vén a következő generációk számára is pozitív példával szolgálhatnak, mi­vel diákok segítségével szándékoznak megvalósítani mind a telepítés, mind a növekvő erdő évenkénti gondozását. Berecki Kinga szerint a kéthavonta szervezett egyeztetések során nem várt érdeklődéssel találkoztak, sokan csat­lakoztak, mások mellett Szebeni Zsuzsa, a Balassi Intézet Magyar Kulturális Központja sepsiszentgyörgyi fiókinté­zetének vezetője, Sípos Ernő erdőmér­nök, a volt Súgás erdészetből alakult magánerdészet munkatársa, illetve Pé­ter Alpár képzőművész. Az ő elképzelé­seiket is beépítve alakult ki a program, melynek első lépéseként októberben a sepsiszentgyörgyi iskolákban felkészí­tő, ismeretterjesztő előadásokat tarta­nak, ezek során felhívják a fiatalok fi­gyelmét az erdők jelentőségére, illetve a csemeteültetéssel kapcsolatos tudni­valókat is megosztják velük. Az előadá­sokon részt vevő diákokból toborozzák azokat a csapatokat, amelyek tagjai a tavasszal szakember irányításával cse­metéket ültethetnek. októberben a sepsiszent­­györgyi iskolákban fel­készítő, ismeretterjesztő előadásokat tartanak Tekintve, hogy az önkormányzat is támogatja a kezdeményezést, a helyszín a Honvéd kút közeléből kiinduló erdei út menti - a város tulajdonát képező - fás tisztás lehet, de még tisztázniuk kell, pontosan mekkora területet ültet­nek be és milyen facsemetékkel. Sípos Ernő szerint egyhektárnyi területre nagyjából ötezer csemetét lehet elül­tetni pár nap alatt. Az erdőtelepítéssel párhuzamosan készül Péter Alpár al­kotása is, melynek neve egyben a kez­deményezésé is. Az alkotás különleges­sége, hogy amint a majdani erdő, az is évről évre növekedni fog - évgyűrűkre emlékeztető elemekkel-illetve egy idő­kapszula szerepet betöltő jegyzék kerül a közepébe azon diákok nevével, akik részt vettek az erdőtelepítésben - osz­totta meg Tulit Éva. Szebeni Zsuzsa a kultúra és a környezetvédelem sajátos találkozásának nevezte a folyamatot, melyet reményeik szerint már a jövő évben újabb elemekkel bővítenek. Az anyagi háttér megteremtését adománygyűjtéssel remélik megvaló­sítani, egyrészt egy zenés-verses elő­adás-sorozattal, amelyet Erdély nyolc kastélyában adnak elő, és amelyre a be­lépő egy 15 lej értékű csemetejegy lesz. Emellett az alapítvány már adomány­­gyűjtő dobozokat helyezett el a partne­rei üzletiben „Egy gyermek, egy fa fel­irattal”, illetve a Civil Licit alkalmával is lehet majd adományozni. Közellenség-e a nemzeti kisebbség? Érték a sokszínűségben ! » Ezt a gondolatot erősítette meg Hor­váth Anna, aki személyes és szakmai oldalról is megközelítette a kérdést. Sa­ját életútjáról mesélt, arról, miként élte meg, hogy egy nemzeti kisebbség tagja. Csíkszeredában született és tanult, ma­gas jegyet kapott a román érettségin, a jeles irodalmi műveket kiválóan ismer­te, elemezte, ám egy hasonló, román nyelven zajló konferencián teljesen el­veszettnek érezte volna magát. Ezért is döntött úgy, hogy nem Kolozsvárra, inkább Bukarestbe megy egyetemre, ahol többek közt román nyelvismeretét is fejlesztheti. Az első félév roppant ne­héz volt, két román lánnyal hozta össze a sors, akik rácsodálkoztak magyar mi­voltára, ám összességében jó döntést ho­zott, tanulmányaival jól haladt - idézte fel. Karrierje is a fővárosban indult, ott került kapcsolatba a központi közigazga­tással, kisebbségi ügyekkel, majd 1999- ben Kolozsvárra költözött, s ezt bizony sokként élte meg a Funar-korszakban, annak minden furcsaságával együtt. Addig sem Bukarestben, sem szülőváro­sában nem érezte úgy, hogy magyarsága bármilyen tekintetben is probléma len­ne, ám Kolozsváron intoleráns légkörrel szembesült, megtapasztalva a magyar és a román közösség párhuzamos vilá­gait. Jó ideig távol maradt a közügyek­től, aztán 2012-ben, Emil Boc polgár­­mestersége idején más lett a helyzet, a multikulturalitáshoz már toleranciával viszonyultak - vélekedett Hováth Anna, aki úgy érzi: sokkal inkább értékelni, becsülni kell a kulturális sokszínűsé­get, ráébredni annak valódi értékére, hiszen ez Kolozsvár esetében erőforrás is, amivel érdemes élni. Amennyiben a mi generációnk ezt felismerné, az már új kezdetet jelentene - összegzett. Nehéz romának lenni Hogy miért tekintenek Romániában úgy a romákra, mint az első számú köz­ellenségre? Mert társadalmi csoport­ként kezelik őket - szögezte le Cătălina Olteanu, aki tíz éve dolgozik egy olyan szervezetnél, mely a roma közösség fel­zárkóztatásáért tevékenykedik egyebek mellett önbecsülésük megerősítése révén. Elismerte, nem könnyű kisebbséginek, roma nemzetiségűnek lenni Romániá­ban. Olyan közösségről van szó, mely­nek tagjai ötszáz éven át rabszolgák voltak, első írásos említésük 1385-ből való - sorolta. Felidézte, szülőfalujában jó volt romának lenni, a romani nyelvet beszélték, ő még nagyszüleitől tanulta, akik egyébként írástudatlanok voltak - jegyezte meg. Örömteli gyermekkora volt, ám később Bukarestben, kilencedik osztályban a diszkrimináció súlyos je­leivel kellett szembesülnie: megszólítot­ták, mert akcentussal beszélte a román nyelvet, s egyértelműen utaltak arra: jó lenne attól megszabadulni, így a líceumi évek alatt nem beszélhette anyanyelvét. Az előadás egyik résztvevőjének felvetésére Cătălina Olteanu szólt arról is, miért romának és nem cigánynak tartja magát. Utóbbi ugyanis egy, a gö­rög nyelvből kölcsönzött fogalom, mely tisztátalant jelent, egy kitaszított társa­dalmi kategóriára utal, mindenképpen pejoratív jellegű - vázolta. Hozzáfűzte, a romani nyelv egyetlen dialektusában sem létezik a cigány szó, ez egy olyan fogalom, mely a közösségen kívüliektől származik. Mindannyian zokon vesszük, ha valaki azt mondja nekünk, „ne ci­­gánykodj”, én sem szeretném, ha egy deviáns viselkedésű személyhez hason­lítanának - mondta, s megjegyezte, csa­ládjában mindenki romának tartja ma­gát. Nehéz elismerni, hogy roma vagy, ALBERT LEVENTE FELVÉTELE ha ennek kapcsán mindenki csak a ne­gatívumokat látja. Ennek az országnak a lakosai vagyunk mi is, azonos jogaink vannak, mint a többi román állampol­gárnak, problémák viszont akkor me­rülnek fel, amikor szeretnénk ezekkel élni, ám azokat nem alkalmazzák - fej­tette ki. Ki a jó román? Ha romákról van szó, a többségi lakos­ság általában igyekszik elhatárolódni tőlük és minél jobban eltávolítani őket, amikor pedig a magyarokról, akkor ál­talában kitartanak amellett a gyakran hangoztatott álláspont mellett: aki Ro­mániában született, az csakis román lehet, semmi más - vélekedett saját tapasztalataira alapozva Adrian Szel­­menczi. Úgy vélte, a közfelfogás szerint akkor válik jó román állampolgárrá egy magyar, amikor megszűnik önmagáról azt állítani, hogy magyar. Emlékezte­tett a kisebbségek védelmét szolgáló ke­retegyezmény azon előírására is, mely leszögezi: bármely nemzeti kisebbség­hez tartozó polgárnak joga eldönteni, kívánja-e, hogy kisebbségiként kezel­jék, akként viszonyuljanak hozzá vagy sem. Úgy vélte, egyetlen román párt, de maga az államfő sem érti meg, hogy az esélyegyenlőség nem azt jelenti, hogy mindannyiunknak jogunk van román nyelven tanulni vagy az állam nyelvét beszélni. A nemzeti kisebbségeknek a többséggel azonos bánásmódra van jo­guk, s arra, hogy kultúrájukat, nyelvü­ket használják, megéljék nyilvánosan is - mutatott rá. Laczikó Enikő felvetésére válaszolva azt mondta, a többségi kö­zösséggel ezt a multikulturális oktatás révén lehetne megértetni, elfogadtatni. Egymás kultúrájának megismerését tartja lényegesnek Horváth Anna is, aki a beszélgetés végén példaként hozta fel, hogy Kolozsváron a centenárium évében szervezett legsikeresebb programot éppen a magyar kisebbség és a Sapien­­tia-egyetem kezdeményezte: magyar és román diákok egymás közösségeinek je­les személyiségeivel ismerkedtek esszék és bemutatók révén, a nyertes csapatok pedig közös kiránduláson vettek részt. A megismerés erősíti a bizalmat, a má­sok iránti tiszteletet - szögezte le. Az elő­adást a hallgatók sorában követő Cătălin Lazăr, a Kovászna Megyei Sport- és If­júsági Igazgatóság ifjúsági tanácsadója úgy fogalmazott: nem minden esetben a kisebbségiek az első számú közellen­ségek. Azt javasolta, az illetékesek has­sanak oda, hogy évente legalább egy al­kalommal anyagi támogatást kapjanak azon rendezvények, melyek azt szolgál­ják, hogy az etnikai közösségek felmu­tathassák valódi értékeiket, s ezekbe a tevékenységekbe mindenképpen vonják be a fiatalokat is. Horváth Anna, Cătălina Olteanu, Adrian Szelmenczi és Laczikó Enikő A törvény is hibás­ ­ » Sebastian Cucu szerint most már nem hozhatja fel mentségnek a polgármester, hogy az alacsony fizetések miatt nem ta­lálni alkalmazottakat a közigazgatásban, és azt mondta, nem akarja pénzbírsággal fenyegetni az elöljárót, de tudatosítania kellene a városháza alkalmazottjaiban, hogy többet kellene dolgozniuk. A prefek­tus szerint megyeszinten jelenleg mintegy hatezer visszaszolgáltatási kérés vár meg­oldásra, míg három évvel ezelőtt még két­szer annyi volt. Sebastian Cucu azt mond­ta, ilyen ritmusban még több tíz évnek kell eltelnie, míg minden kérést megoldanak, és ez a haladás számára nem kielégítő. Antal Árpád teljességgel egyetért a prefektussal: a visszaszolgáltatásokat már rég meg kellett volna oldani, jelentette ki, de a prefektus is tehetne azért, hogy a 10- es törvény alkalmazása gyorsabban ha­ladjon, tette hozzá. A törvényben ugyanis van egy olyan kitétel, miszerint a kérése­ket iktatásuk sorrendjében kell megolda­ni, és hiába lehetett volna már rég lezárni például a 72-es, 73-as dossziét, ha a 71-es valami okból megoldatlan, míg az nincs befejezve, addig a soron következőknek várniuk kell, magyarázta Antal Árpád. A polgármester szerint a paragrafus megal­kotásánál az volt a cél, hogy elejét vegyék annak, hogy a hatóságok preferenciális sorrendet állíthassanak fel a visszaigény­lési kérések iktatásakor. Ennek azonban az lett a hátulütője, hogy „ha hárman csal­nak, nem működik az egész rendszer”.

Next