Háromszék, 2019. szeptember (31. évfolyam, 8783-8807. szám)
2019-09-12 / 8792. szám
Emelték az ösztöndíjakat Sepsiszentgyörgyön A megyeközpontban 2019 a Diákok éve, erre való tekintettel az ösztöndíjak megemeléséről döntött a helyi önkormányzat, ami a hétfőn megkezdődött tanévtől érvényes-tudtuk meg Sztakics Éva alpolgármestertől. FEKETE RÉKA » Kiválósági ösztöndíjat iskolánként a diákok legfeljebb 0,3 százaléka kaphat, az elmúlt tanévben tizennyolcan részesültek a juttatásban, amelynek értéke mostantól 300 lej az eddigi 150 lej helyett. Az érdemösztöndíj 100 lejről 200 lejre emelkedett, ezt iskolánként legtöbb a tanulók 1 százaléka kaphatja, a júniusban véget ért tanévben ezt nyolcvanan érdemelték ki. A tanulmányi ösztöndíj eddig 35 lej volt, az új tanévben 100 lej, iskolánként a diákok 1,5 százalékának ítélhető oda, tavaly száztizenöten kapták meg.»2 Tanévnyitó ünnepség a Székely Mikó Kollégium udvarán UZONI PÜNKÖSTI KÚRIA Idősebb eddig ismert koránál BOKOR GÁBOR • Az uzoni polgármesteri hivatal tulajdonában lévő Pünkösti-kúriát uniós pályázati támogatásból újítják fel. A munkálatokra kiírt versenytárgyalást egy nápolyi székhelyű olasz cég nyerte, amely alvállalkozónak adta át a kivitelezést. A felújítás értéke hétszázezer euró, a munkálatok befejezésének határideje 2020 júniusa. »3 A SZERZŐ FELVÉTELE Eddig becsült építési idejénél sokkal régebbi az uzoni Pünköstkúria. Az épület most zajló felújítása során előkerült gerendák felirata bizonyítja: az épületet 1729-ben csak renoválták, építése ennél korábbra tehető. Korábban a XVIII. századra tették a kúria építésének időszakát - mondta el érdeklődésünkre Ráduly István polgármester. Háromszéki bicikliutak építését javasolják Háromszéken, az eresztevényi Benke-kúriában tartotta negyedéves soros ülését a hat megyét képviselő Központi Fejlesztési Régió Tanácsa tegnap. A Brassó, Fehér, Hargita, Kovászna, Maros és Szeben megyei önkormányzat elnökéből, a megyeszékhelyi, megyénként egy-egy városi és községi polgármesterből összeálló testület tagjai egyetértettek abban, hogy a térségben a turizmus lehet a húzó ágazat, és ez irányban kell fejleszteni, több uniós pénzt lehívni. SZEKERES ATTILA : A tanácskozáson Tamás Sándor, Kovászna Megye Tanácsának elnöke házigazdaként üdvözölte a testületet a „kastélyok és kúriák földjén”, és egy kisfilmet mutatott be a térségről. Az elöljáró javasolta, a testület levélben forduljon a bukaresti kormányhoz, kérve, hogy ne akadályozza, hanem segítse az önkormányzatokat az uniós pénzek lehívásában és felhasználásban. Mint említette, tapasztalata szerint ötévente kétszeresére nő a bürokrácia és ezzel együtt a leadandó papírmennyiség. Rossz a közbeszerzési törvény, hiszen arra kényszerülnek, hogy a legolcsóbb ajánlatot fogadják el, ez meg alullicitálások sorozatához vezet és a minőség rovására megy. Számtalanszor kellett megtoldani egy-egy terv költségvetését, mert nem volt elegendő a kialkudott pénz a minőségi véglegesítéshez. Továbbá nincs elég szakember, például műemlékek restaurálása terén sok esetben áll a munka. A Székely Nemzeti Múzeum esetében ötször kellett közbeszerzési eljárást kiírni.» 2 TRÜKKÖZIK A MINISZTERELNÖK Pártütőkkel a kormányért A kormánykoalícióból augusztus végén kilépett Liberálisok és Demokraták Szövetsége (LDSZ) pártütőivel szeretné betölteni a kormányában megüresedett miniszteri tisztségeket Viorica Dăncilă miniszterelnök, a Szociáldemokrata Párt (SZDP) elnöke. Az SDSZ vezetősége közben kizárta a párt soraiból a szenátus elnökének megválasztott Teodor Melesconut, illetve utaltak arra, hogy mások is hasonló sorsra juthatnak, amennyiben más alakulat támogatásával tisztségeket szereznek.5 máról holnapra Semmittevő állam mindentudó jelölttel TL "Nem tudjuk, ki csúfolódik velünk, de az véletleennek kicsit erős, hogy az Európai Bizottság IV újonnan alakuló testületében a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében leginkább elmaradott Románia adja majd a szállításért felelős uniós biztost. Mindez épp akkor derült ki, amikor megtudtuk, hogy a Lugos-Déva autópálya több mint hároméves késés után 99 százalékban befejezett, harmadik, 21 kilométeres szakaszának átadása a legutóbb kitűzött szeptemberről beláthatatlan időre elhúzódik, és így év végére nem 180, hanem alig 22 kilométernyi (augusztus közepén megnyitott) új autópályánk lesz. Tegyük ehhez hozzá lelassult, rozoga vonatainkat, és azt, hogy évtizedek óta egyetlen új repülőteret sem építettek (a brassói lesz az első, de azt is többet akadályozta, mint segítette Bukarest), egyszerűen lesújtó a végeredmény. Reménykedni azonban mindig lehet. Ha ennyi csalódás után még lenne bennünk némi derűlátás, mondhatnánk, hogy épp ezen a téren kell nekünk a segítség. Csakhogy az uniós tisztség várományosa Rovana Plumb, akinek jelölését a román kormányfő az utolsó percig titokban tartotta, és aki ellen olyan erkölcsi kifogások merülnek fel, amelyek miatt az Európai Parlament akár el is utasíthatja kinevezését. Ez nem csak neki lesz kínos: Románia megítélésének sem használ, habár ez a Dămboviţa partján csak akkor téma, amikor az ellenfeleket kell ócsárolni. Viorica Dăncilă két hete még kikérte magának, hogy korruptnak nevezzék a csapatát, most azonban olyan embert javasol aki ellen csak azért nem indult el a bűnvádi eljárás, mert a parlament nem vonta meg a mentelmi jogát a korrupcióellenes ügyészség kérésére. Szerepét a Belina-ügyben vizsgálták volna, melyben az akkor általa vezetett környezetvédelmi minisztérium rekordgyorsasággal, 17 óra alatt előkészítette a Liviu Dragnea volt SZDP-elnök horgászparadicsomává vált al-dunai sziget átadását. Jó lett volna ezt a tempót másutt, a lakosság számára fontos területeken is tapasztalni. Rovana Plumbnak lett volna elég alkalma bizonyítani, eddigi pályafutása ugyanis nagyon sikeresnek mondható, habár nem a polgárok szempontjából. A vegyészmérnökből lett szociáldemokrata politikus a korrupcióért kétszer is bebörtönzött Adrian Năstase volt kormányfőtől kezdve bírta minden SZDP-elnök bizalmát, sőt, Victor Ponta lemondása után ideiglenesen, Liviu Dragnea megválasztásáig ő vette át a párt vezetését; utódjával, a mostani kormányfővel is jóban van. És úgy tűnik, mindenhez ért: volt már EP-képviselő, fogyasztóvédelmi főigazgató, környezetvédelmi, munka- és családügyi tárcavezető, sőt, ideiglenesen (két „rendes”, habár szintén rövid mandátumú miniszter között) a szállítási és az oktatási tárcák irányítását is rá bízták. Májustól megint EP-képviselő, előtte azonban az európai alapok lehívásáért felelős miniszer volt. Hogy ezek felhasználásában milyen rosszul áll az ország, az többek között az autópályák építéseis meglátszik. Csak az nem látszik, hogy■ a román döntéshozók felelőtlensége