Háromszék, 2019. szeptember (31. évfolyam, 8783-8807. szám)

2019-09-12 / 8792. szám

Emelték az ösztöndíjakat Sepsiszentgyörgyön A megyeközpontban 2019 a Diákok éve, erre való tekintettel az ösztöndíjak megemeléséről döntött a helyi önkormányzat, ami a hétfőn megkezdődött tanévtől érvényes-tudtuk meg Sztakics Éva alpolgármestertől. FEKETE RÉKA » Kiválósági ösz­töndíjat iskolánként a diákok leg­feljebb 0,3 százaléka kaphat, az elmúlt tanévben tizennyolcan ré­szesültek a juttatásban, amelynek értéke mostantól 300 lej az eddigi 150 lej helyett. Az érdemösztöndíj 100 lejről 200 lejre emelkedett, ezt iskolánként legtöbb a tanulók 1 százaléka kaphatja, a júniusban véget ért tanévben ezt nyolcva­­nan érdemelték ki. A tanulmá­nyi ösztöndíj eddig 35 lej volt, az új tanévben 100 lej, iskolánként a diákok 1,5 százalékának ítélhető oda, tavaly száztizenöten kapták meg.»­2 Tanévnyitó ünnepség a Székely Mikó Kollégium udvarán UZONI PÜNKÖSTI KÚRIA Idősebb eddig ismert koránál BOKOR GÁBOR • Az uzoni pol­gármesteri hivatal tulajdoná­ban lévő Pünkösti-kúriát uniós pályázati támogatásból újítják fel. A munkálatokra kiírt ver­senytárgyalást egy nápolyi székhelyű olasz cég nyerte, amely alvállalkozónak adta át a kivitelezést. A felújítás érté­ke hétszázezer euró, a munká­latok befejezésének határideje 2020 júniusa. »3 A SZERZŐ FELVÉTELE Eddig becsült építési idejénél sokkal régebbi az uzoni Pünköst­­­kúria. Az épület most zajló felújítása során előkerült gerendák felirata bizonyítja: az épületet 1729-ben csak renoválták, építése ennél korábbra tehető. Korábban a XVIII. századra tették a kúria építésének időszakát - mondta el érdeklődésünkre Ráduly István polgármester. Háromszéki bicikliutak építését javasolják Háromszéken, az eresztevényi Benke-kúriában tartotta negyedéves soros ülését a hat megyét képviselő Központi Fejlesztési Régió Ta­nácsa tegnap. A Brassó, Fehér, Hargita, Kovászna, Maros és Szeben megyei önkormányzat elnökéből, a megyeszékhelyi, megyénként egy-egy városi és községi polgármesterből összeálló testület tagjai egyetértettek abban, hogy a térségben a turizmus lehet a húzó ágazat, és ez irányban kell fejleszteni, több uniós pénzt lehívni. SZEKERES ATTILA : A tanácsko­záson Tamás Sándor, Kovászna Megye Tanácsának elnöke há­zigazdaként üdvözölte a testü­letet a „kastélyok és kúriák föld­jén”, és egy kisfilmet mutatott be a térségről. Az elöljáró java­solta, a testület levélben fordul­jon a bukaresti kormányhoz, kérve, hogy ne akadályozza, hanem segítse az önkormány­zatokat az uniós pénzek lehí­vásában és felhasználásban. Mint említette, tapasztalata szerint ötévente kétszeresére nő a bürokrácia és ezzel együtt a leadandó papírmennyiség. Rossz a közbeszerzési törvény, hiszen arra kényszerülnek, hogy a legolcsóbb ajánlatot fogadják el, ez meg alullicitá­­lások sorozatához vezet és a minőség rovására megy. Szám­talanszor kellett megtoldani egy-egy terv költségvetését, mert nem volt elegendő a kial­kudott pénz a minőségi végle­gesítéshez. Továbbá nincs elég szakember, például műem­lékek restaurálása terén sok esetben áll a munka. A Székely Nemzeti Múzeum esetében öt­ször kellett közbeszerzési eljá­rást kiírni.» 2 TRÜKKÖZIK A MINISZTERELNÖK Pártütőkkel a kormányért A kormánykoalícióból augusztus végén kilépett Liberálisok és Demokraták Szövetsége (LDSZ) pártütőivel szeretné betölteni a kormányában megüresedett miniszteri tisztségeket Viorica Dăncilă miniszterelnök, a Szociáldemokrata Párt (SZDP) elnöke. Az SDSZ vezetősége közben kizárta a párt soraiból a szenátus elnökének megválasztott Teodor Melesconut, illetve utaltak arra, hogy mások is hasonló sorsra juthatnak, amennyiben más alaku­lat támogatásával tisztségeket szereznek.­­5 máról holnapra Semmittevő állam mindentudó jelölttel TL "Nem tudjuk, ki csúfolódik velünk, de az vélet­­le­­­ennek kicsit erős, hogy az Európai Bizottság I­­V újonnan alakuló testületében a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében leginkább elmaradott Románia adja majd a szállításért felelős uniós biz­tost. Mindez épp akkor derült ki, amikor megtudtuk, hogy a Lugos-Déva autópálya több mint hároméves késés után 99 százalékban befejezett, harmadik, 21 kilométeres szakaszának átadása a legutóbb kitű­zött szeptemberről beláthatatlan időre elhúzódik, és így év végére nem 180, hanem alig 22 kilométernyi (augusztus közepén megnyitott) új autópályánk lesz. Tegyük ehhez hozzá lelassult, rozoga vonatainkat, és azt, hogy évtizedek óta egyetlen új repülőteret sem építettek (a brassói lesz az első, de azt is többet akadályozta, mint segítette Bukarest), egyszerűen lesújtó a végeredmény. Reménykedni azonban mindig lehet. Ha ennyi csalódás után még lenne bennünk némi derűlátás, mondhatnánk, hogy épp ezen a téren kell nekünk a segítség. Csakhogy az uniós tisztség várományosa Rovana Plumb, akinek jelölését a román kormány­fő az utolsó percig titokban tartotta, és aki ellen olyan erkölcsi kifogások merülnek fel, amelyek miatt az Európai Parlament akár el is utasíthatja kinevezését. Ez nem csak neki lesz kínos: Románia megítélésének sem használ, habár ez a Dămboviţa partján csak akkor téma, amikor az ellenfeleket kell ócsárolni. Viorica Dăncilă két hete még kikérte ma­gának, hogy korruptnak nevezzék a csapatát, most azonban olyan embert javasol aki ellen csak azért nem indult el a bűnvádi eljárás, mert a parlament nem vonta meg a mentelmi jogát a korrupcióelle­nes ügyészség kérésére. Szerepét a Belina-ügyben vizsgálták volna, melyben az akkor általa vezetett környezetvédelmi minisztérium rekordgyorsaság­gal, 17 óra alatt előkészítette a Liviu Dragnea volt SZDP-elnök horgászparadicsomává vált al-dunai sziget átadását. Jó lett volna ezt a tempót másutt, a lakosság számára fontos területeken is tapasztalni. Rovana Plumbnak lett volna elég alkalma bizonyítani, eddigi pályafutása ugyanis nagyon sikeresnek mondható, habár nem a polgárok szempontjából. A vegyészmérnökből lett szociálde­mokrata politikus a korrupcióért kétszer is bebör­tönzött Adrian Năstase volt kormányfőtől kezdve bírta minden SZDP-elnök bizalmát, sőt, Victor Ponta lemondása után ideiglenesen, Liviu Dragnea meg­választásáig ő vette át a párt vezetését; utódjával, a mostani kormányfővel is jóban van. És úgy tűnik, mindenhez ért: volt már EP-képviselő, fogyasztóvé­delmi főigazgató, környezetvédelmi, munka- és csa­ládügyi tárcavezető, sőt, ideiglenesen (két „rendes”,­­ habár szintén rövid mandátumú miniszter között) a szállítási és az oktatási tárcák irányítását is rá bízták. Májustól megint EP-képviselő, előtte azon­ban az európai alapok lehívásáért felelős miniszer volt. Hogy ezek felhasználásában milyen rosszul áll az ország, az többek között az autópályák építése­­is meglátszik. Csak az nem látszik, hogy­­■ a román döntéshozók felelőtlensége

Next