Háromszék, 2020. január (32. évfolyam, 8884-8907. szám)
2020-01-16 / 8895. szám
00 001 SEPSIBÜKSZÁD Közösségi házként is működne az új plébánia Közel egy évvel a pusztító tűzvész után már állnak Sepsibükszád katolikus templomának szomszédságában az új plébánia falai. A megyei és önkormányzati támogatásnak, a magánszemélyek, egyházi és civil szervezetek, testvértelepülések, cégek adományainak köszönhetően viszonylag rövid idő alatt sikerült pótolni a veszteséget, mely Bilibók Géza plébános szerint magát a közösséget is összefogásra, cselekvésre késztette.» 2 www.3szek.ro FÜGGETLEN NAPILAP ÁRA: 1,50 LE] Kezdődik az ökumenikus imahét Immár több mint két évtizedes hagyománya van Sepsiszentgyörgyön az ökumenikus imatizednek, mely során a történelmi magyar egyházak közösségei, lelkészei a város templomait végigjárva, felekezeti hovatartozástól függetlenül együtt imádkoznak a Krisztus-hívők egységéért. A rendezvény egyben karitatív jellegű következő napokban körvonalazódik, milyen jótékony célra is, akik majd a pénteken induló imatized találkozóin, gyűjtene. „ ILIN »Ebben DEMETER VI RÁCKÁT, az évben „...nem mindennapi emberséget tanúsítottak irántunk...”, „..igen emberségesen bántak velünk...” (ApCsel. 28,2) mottóval hirdették meg a renezvénysorozatot, mely ezúttal Gyöngyvirág utcai reformálntaiban (fotó) kezdődik us tempi. , 1g gy-gráferőként remeken, idyzetes esperes, Markus András c f plébános esperes kr ALBERT LEVENTE FELVÉTELE Még jóformán meg sem melegedett a szék az Orbán-kormány miniszterei alatt, máris sokasodnak ellentmondásos döntéseik. Nemcsak a költségvetés felelősségvállalással történt elfogadásáról vagy kampányígéreteikről van szó - előrehozott választások, kétfordulós polgármester-választás, a kiváltságos nyugdíjak eltörlése, az igazságszolgáltatás sorainak rendezése, hanem olyan „apró-cseprő” ötletekről, melyek mögött sem átgondolt stratégia, sem hosszú távú elképzelés nem látszik. A legtöbb terv mögött a pénzszerzés kényszere áll, a szociáldemokraták törvényei által megdézsmált államkasszát kellene feltölteni, vagy legalább takarékoskodni valamilyen módon. Megnyirbálnák hát a túlburjánzott államapparátust - ígérték ezt sokan már előttük is, de valahogy senkinek sem sikerült, sőt! -, és úgy tűnik, erre a legjobb módszert a bújtatott regionalizációban találták meg. A megyei intézmények helyett a fejlesztési régiók kapnának vezető szerepet, és így a liberálisok szerint csökkenteni lehetne a nagy fizetésű főnökök számát, észszerűbbé tenni az aktatologató hivatalok működését. Az elképzelés azonban már első látásra is több sebből vérzik. 2013-ban ilyen minta alapján szervezték át az adóhivatalt, ám a kezdeti pánik után minden alkalmazott megtalálta a helyét, főnökök is maradtak bőven - csak éppen az adófizetőknek vált bonyolultabbá az életük, mert immár egyegy papírra, döntésre napokig kell várni, míg a központból (esetünkben Brassóból) megérkezik. Állítólag hasonló módon alakították át tavaly a Román Hírszerző Szolgálatot, erről még kevesebbet tudni, de nehezen hihető, hogy sok titkosszolga került volna utcára. Most a belügyminisztérium, a munkaügyi és az európai alapokért felelős tárca állt elő ilyen tervekkel, és állítólag mindhárom megkapta a feladatot, hogy záros határidőn belül dolgozza ki az átszervezés módját. Hamarosan tehát a bukaresti nagykutyák mellett lesznek regionális nagyfőnökök és helyi kisebbek - ez a liberálisok reformja. Minden bizonnyal a dolog mögött elsősorban az áll, hogy egy ilyen átszervezéssel szabadulhatnak a leggyorsabban az SZDP mindenhová beépített embereitől, hisz kell a hely saját klientúrájuknak. A legvisszatetszőbb az Orbán-kormány lépésében, hogy a könnyebb utat választja, azokra a fejlesztési régiókra épít, melyekről az elmúlt húsz év során kiderült: régióknak ugyan régiók, mert annak nevezik - de fejlesztésre cseppet sem alkalmasak. A Nastase-kormány tákolta össze ezeket, EU-s elvárásra, nagyon ügyelve arra, hogy a térkép határvonalainak megrajzolásakor nyoma se legyen a történelmi, földrajzi, esetleg etnikai jellemzőknek. Az észszerű regionalizáció azonban túl nagy falat lenne, ezt nem merik vállalni a liberálisok, így tovább tákolják, feladatokkal látják el, bővítik a jelenlegi rossz régiós rendszert. Ha nem hozza meg a várt eredményeket? Jön majd egy másik kormány, amely visszaalakítja, esetleg csavar rajta még egyet, és jobban összekuszálja az amúgy is rendkívül bürokratikus román közigazgatást. FARKAS RÉKA máról holnapra ■■ Sunyi regionalizáció Kétfordulós választás sürgősségi rendelettel? Azonnal hatályba lépő sürgősségi rendelettel akarja még a nyári helyhatósági választások előtt bevezetni a kétfordulós polgármester-választást a kormány. Már kidolgozták a választási törvény módosításáról szóló tervezetet, amelyet ezekben a napokban láttamoznak az érintett szaktárcák, hogy napirendre kerülhessen a következő kormányülésen. Klaus Iohannis államfő is megerősítette ezt az információt a miniszterelnökkel folytatott tegnapi megbeszélése után. A kormányon lévő Nemzeti Liberális Párt a szociáldemokrata ellenzéket akarja megygyengíteni a módosítással, a hatályos egyfordulós választási rendszer ugyanis a tisztségben lévő polgármesterek újraválasztásának kedvez, márpedig jelenleg a legnagyobb szervezeti hálóval és csaknem félmilliós tagsággal rendelkező Szociáldemokrata Pártnak van a legtöbb polgármestere. Az SZDP polgármesterei és megyei önkormányzati vezetői révén tudja mozgósítani választóit a parlamenti választásokon is, tehát a kétfordulós polgármester-választás bevezetésén múlhat a liberálisok azon törekvése, hogy valahogyan hosszabb időre ellenzékbe küldjék a szociáldemokratákat. »5 Az ügyészség nem sieti el a vádemelést Diacon ellen Úgy tűnik, lehorgonyzott az ügyészségen a Gheorghe-Mircea Diacon, a Kovászna megyei fogyasztóvédelmi hivatal vezetője ügyében összeállított bűnügyi vizsgálati iratcsomó. Korábban az iratokkal pingpongozott az ügyészség és a rétyi rendőrőrs. Közel másfél évvel a Diacon által részegen elkövetett baleset után várható, hogy az ügyészség végre megoldást találjon az iratcsomóra. 2