Háromszék, 2022. szeptember (34. évfolyam, 9568-9589. szám)

2022-09-01 / 9568. szám

•• •• •• 2022. SZEPTEMBER 1. • CSÜTÖRTÖK • XXXIV. ÉVFOLYAM • 9568. SZÁM FÜGGETLEN NAPILAP ÁRA: 3 LE] • ELŐFIZETŐKNEK: 2,10 LE] 611425 1 651100001 8» www.3szek.ro Gazdag évadot ígér a Tamási Áron Színház Névadója születésének 125. évfordulója lévén, Tamási-évadot hirdet a Tamási Áron Színház, amely az átlagosaknál sokkal mozgalma­sabbnak ígérkezik. Több Tamásihoz kapcsolódó esemény is történik majd a színházban, a főtéren, valamint az intézmény közösségi ol­dalain, ezekről a maguk idején ad hírt a színház. Az új előadások mellett a Szatmárnémeti Északi Színház vendégjátékai és a Marosvá­sárhelyi Művészeti Egyetem rendezői szakos hallgatóinak miniévada várja az érdeklődőket, ezenkívül sor kerül a Reflex Nemzetközi Színházi Fesztivál ötödik kiadására, és a PulzArt Kortárs Összművészeti Fesztiválnak is otthont ad a színház. » 4 Szeptemberben tartja első bemutatóját a Tamási Áron Színház ALBERT LEVENTE FELVÉTELE Internetes ügyintézés Egy új ügyfélportál segíté­ségével szeptember köze­pétől online is intézhetik a városházához kapcsolódó ügyeiket a sepsiszentgyör­­gyiek, legyen szó kérésről, igénylésről, jóváhagyás­ról, engedélyről vagy adó­törlesztésről. » 5 Átadták az iskolatáskákat Tanfelszereléssel támo­gatja Kovászna Megye Tanácsa az előkészítő osz­tályos diákokat, az iskola­táskákat tegnap adták át a tanintézmények vezetői­nek. » 2 Bölcsőde épül Kézdivásárhelyen Bokor Tibor, Kézdivásár­­hely polgármestere tegnap az Országos Fejlesztési Ügynökségnél aláírta a ki­vitelezési szerződést egy új, negyven gyermek befo­gadására alkalmas bölcső­de építésére. »3 D­öbbenetes, hogy évről évre ugyanazon gondokkal szembesülünk minden szeptem­beri tanévkezdéskor: hiányos az iskolák felszereltsége, sem elegendő tankönyv nincs, sem tanár, és sok helyen még most sem megfelelőek az illemhelyek. És mindez nem is a tartalomról szól, arról, hogy mit és hogyan tanítanak gyer­mekeinknek, hanem a körülményekről, amelyek kis odafigyeléssel, némi anyagi ráfordítással könnyebben lennének javíthatóak. Az illetékesek egymásra mutogatnak, a tanügyminiszter a pol­gármesterekre­­ az ő feladatuk lenne a megfelelő infrastruktúra biztosítása­­, a településvezetők pedig a kormányra, amiért nem biztosít forráso­kat, az oktatás pedig ott vész el a sok bába között. Maga Nicolae Ciuca miniszterelnök jelentette ki igen rosszallóan egy keddi távértekezleten, hogy „a jelek szerint a tanévkezdés még mindig váratlanul éri a hatóságokat, továbbra is vannak olyan iskolák, ahol az udvaron vannak a vécék”. Tábornokhoz méltóan utasította is az illetékese­ket (a polgármestereket), hogy két éven belül or­vosolják a hiányosságokat. Emlékezhetünk, pár esztendővel ezelőtt, 2018-ban az akkori tanügy­miniszter, Ecaterina Andronescu azzal dicseke­dett, hogy van elegendő pénz, és megoldják mind a 2600 udvari WC-vel rendelkező tanintézmény gondját, ám úgy tűnik, ez csak részben sikerült. Két éve még több mint 800 iskola kezdte ilyen körülmények között a tanévet, idén a jelenlegi tárcavezető szerint körülbelül száz. Mondhat­nánk azt is, jelentősen javult a helyzet, csakhogy érthetetlen, ebben a száz esetben miért nem sike­rült az emberi körülmények megteremtése, hisz egy belső mosdó kialakításához nincs szükség egeket verő összegre. És arra sincs magyarázat, miért adott katonás miniszterelnökünk újabb kétéves haladékot, hisz egy kis anyagi segítséggel hetek alatt orvosolható lenne a gond, ha valóban már csak száz ilyen esetről van szó. Pedig a tisztességes illemhelyek ügye csak egyike a kisebb, általában falusi iskolákat érintő gondoknak. Sok helyen nem megfelelő a fűtés­­rendszer, és még több településen csak álom a modern oktatási eszközök, például okostáblák beszerzése. Nincs elegendő iskolabusz, nem megoldott a gyermekek, tanárok szállítása, és jó esetnek nevezhető az, ahol akár közösségi összefogással, közmunkával, de sikerült javíta­ni a körülményeken. Illúzió tehát továbbra is a falusi iskolák felzárkóztatása, ha még a megfele­lő infrastruktúrát sem sikerül biztosítani. Pedig ez lenne az egyszerűbb, hisz csupán csak pénz kérdése, és nem is nagyon soké, ez azonban a kis települések amúgy is szegény önkormányzatai számára elérhetetlen álom marad. Hiába írja elő törvény, hogy az oktatási mi­nisztérium költségvetésének a GDP 6 százalékát kell kitennie, ezt az előírást soha nem tartották be, sőt, jó esztendő volt, amikor a leosztott rész meghaladta a 3 százalékot. Ebben az évben a tanügy 2,5 százalékot kapott, nem csoda hát, hogy nem futja a megfelelő körülmények megte­remtésére, és az se, hogy ismét nem lesz elegendő tankönyv. Új tanügyi törvény, gyökeres reform szerepel a tervekben, ám amíg az alapvető kö­vetelményeket sem sikerül megteremteni, illúzió marad csupán, hogy kirángatható a romániai oktatási rendszer abból a nagyon mély gödörből, ahová az elmúlt harminc évben juttatták az egy­mást váltó kormányok és miniszterek. FARKAS RÉKA Tanévkezdés pöcegödörben máról holnapra

Next