Háromszék, 2022. szeptember (34. évfolyam, 9568-9589. szám)

2022-09-02 / 9569. szám

8 w Háromszék 2022. SZEPTEMBER 2. PÉNTEK KULTÚRA KÁDÁR ELEMÉR István, az örök király István, a király székelyföldi nagyprodukció „Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának.” (Kodály Zoltán) Multimédiás, könnyen és gyorsan fo­gyasztható tartalmak tengerében még inkább, mint korábban bármikor, nagyon fontos, hogy ezt a fentebb idé­zett intelmet ne tévesszük szem elől. Egészséges európai magyar identitás elképzelhetetlen a valós történelmi és kulturális mérföldköveink ismerete és tisztelete nélkül. Az iskolai történe­lemoktatásban elhangzó száraz mon­dat azonban, hogy I. István eseten­ként vitatható eszközökkel, idegenek segítségével jól elverte saját népén a port és bevitte az országot korának európai uniójába, nem túl érdekes, felszínes és nem is igen szerethető. Az István, a király rockopera attól óriá­si műalkotás, hogy a történetet nem valamiféle „jó és rossz harcaként” mutatja be - legyen bármelyik főhős az egyik vagy másik -, hanem vívó­dó, töprengő és a maga szempontja szerint való igazáért hittel a végsőkig harcoló felek konfliktusaként, komoly jellemfejlődéssel, esetenként tragikus következményekkel, „hűséggel, jóság­gal, szeretettel”, a felelősség vállalásá­val és lélekemelő végkicsengéssel. A székely változat Amikor Orza Călin először beszélt nekem arról, hogy felkérést kapott az István, a király megrendezésére Sep­­siszentgyörgyön, és számít a segítsé­gemre, én inkább bosszankodtam, mint örültem, mondván: ez egy régi lemez, miért kell folyton ehhez nyúlni vissza, miért nem alkotunk újat, ere­detit? Ő azonban meggyőzött: újat és eredetit fogunk alkotni, ez a miénk na­gyon más lesz, mint amit eddig mások csináltak, s az én dolgom pont az lesz, hogy ehhez hozzam az ő dramaturgiai és rendezői elképzeléseit erősítő for­mai elemeket. És rávetettük magunkat az anyagra,­­ főleg a drámára, én fő­leg a történelmi és művészettörténeti szakirodalomra, és agyaltunk, sokat. Közben szépen zajlottak az esemé­nyek, alakult a társulat, terveztünk, vitatkoztunk, elvetettünk mindenfé­le magokat, melyek egy része sziklák közé, más része azonban jó földbe esett és szépen termett. A fent idézett bölcs mondatok fényében nagy gon­dot fordítottunk arra, hogy milyen szimbólumokat mutatunk, mit kí­vánunk a majdani nézők retinájába, memóriájába beégetni. Egyszerű, de erős látványelemek E tekintetben is kiemelt jelentősé­gű lett a LED-falakon kivetített kép­anyag, melynek nagy veszélye, hogy ha rosszul alkalmazzuk azt, eltereli a figyelmet a színpadon történő ese­ményekről, megfelelően használva azonban igen erős képi összetevőként tudja a színen zajló cselekményt erő­síteni. Rancz András látványtervező e téren igen kiváló munkát végzett, rendre a megfelelő helyen hozta képbe a latin keresztet, a rakamazi turult, a magyar kettős keresztet, és az őselemeket idéző képhatásokat, várkastély- vagy jurtabelsővé vará­zsolván a színpadot aszerint, hogy épp mire van szükség. „Bizánc jele” ugyan csak a kellékek egyikén, Réka kendőjén jelenik meg, de megjelenik, a jelmezeket alkotó György Eszterrel való remek együttműködés következ­tében. Eme együttműködés szülötte továbbá Koppány Saroltnak szánt jegyajándéka, a prémes-rátétes pa­lást, valamint Géza koporsójának ah­hoz sok elemében hasonló kárpitja is. Kard és szablya Nem kevésbé jelentős a kardok szere­pe. István kardja egy normann kard replikája, melynek eredetije ma Prá­gában van, s mely a szakemberek sze­rint valóban lehetett István királyé vagy Imre hercegé. Ez a keresztény Európához való tartozás szimbólu­ma, mely a mi változatunkban Gézá­nál még fegyver, István kezében azon­ban kereszt, megfelelő szögben tartva pedig a Szent Korona ferde keresztje. Koppány „véres kardja” egy szablya­­replika, melynek eredetije Bécsben van, s ott Attila kardjaként tisztelik és csodálják: évszázadokig szerepelt a német-római császárok koronázási kellékei között, s arról mára teljes bi­zonyossággal kijelenthető, hogy egy honfoglalás kori magyar fejedelmi szablya, mely a dinasztikus kapcso­latokat erősítő kölcsönös ajándékozás útján került tőlünk nyugatra. Agancsok, vastrón Az útmutató, vezérlő csodaszarvas számos helyen, számos módon felbuk­kan (van, hogy nem is egy, hanem hét szarvas van a színpadon). Vezérfonala ez a történetnek, az összes segítő szkí­­ta-hun-magyar és egyesített szelleme, mely vigyázza s nem hagyja veszni azt, ami igazán fontos. Mai keresztény terminológiánkkal talán leginkább is­teni gondviselés lehetne a neve... Géza trónusa egy vastrón. Az idő­ben közelebbi popkultúrás motívu­mok közül nem a Trónok harca vas­trónja, s nem is kimondottan korhű, bár formáját tekintve azért középkori jellegű. Az ülést farkasprém borítja, kétoldalt a szarvasősre utaló hatalmas agancsok, fent középen a nap és a hold, a székely címer elemei, ősi magyar jel­képek, melyek az elhangzó dalok egy részében is jelen vannak. Ám ami fon­tos: képileg harmonizál a tornyokkal és a kerékkel, amiket az események során a színpadon sokféle funkcióban használunk, s amiket igen bravúro­san mozgatnak a korábbi rendezé­sekhez képest ezúttal valóban komoly szerepet játszó kiváló táncosok. Táncos szertartások Koreográfiát ezúttal ugyan nem ké­szítettem, de a koreográfusokkal való konzultálások során igyekeztem a tánctörténeti szempontokat is érvé­nyesíteni némiképp, ami a régi zenés­táncos szertartások ismert és hatásos formáit illeti. És ezeket nagyrészt sikerült is az amúgy rockoperához méltó modern, nem ritkán akrobati­kus elemeket is tartalmazó, de a mai szemünknek ismerős és kedvelt nép­táncos mozgásvilágból ihletődött ko­reográfiákba organikusan beleszőni, amiért Cseke Ágnesnek, Tüzes Csil­lának, Kocsis Lillának és Hunornak, valamint Tőkés Zsoltnak, de tulajdon­képpen minden táncos kollégának nagyon hálás vagyok. Élő Szent Korona Érdekes és elég hosszas elmélkedés so­rán született meg a Szent Korona képe is. Célunk volt ugyanis, hogy Európa legrégibb, ma is ép koronája ne csak egy csillogó, kalapnyi tárgy formájá­ban jelenjen meg a történetben. Hiszen a mi koronánk az egyetlen a világon, mely olyan jelentőséggel bír, hogy akit azzal nem a megfelelő helyen és nem a megfelelő módon koronáztak meg, azt a nemzet nem is tekintette királyá­nak. Nemcsak egy hatalmi szimbólum ez, hanem szakrális és jogi személy is, melyen keresztül az országot és né­pet oltalmazó isteni kegyelem kiárad. Ezért végül azt a formát választották, amelyet a táncosok az előadás során használt rituális hangszerekből építe­nek fel István alakja köré, az ő teremtő szavai hatására, s amelyre a keresztet maga a szent király teszi föl, maga fölé emelvén a királyi kardot: „Felnégyelni!” A legnagyobb kihívás számomra Koppány felnégyelésének képi meg­jelenítése volt. Főleg úgy, hogy az ere­deti műben szerepel a felnégyelés, de közben tudjuk, ez egy kései adat a krónikáinkban, a korai tudósítások ilyesmiről nem beszélnek. Tehát ne­kem Koppányt fel is kellett négyelni, meg nem is. A rendező ötletmagját ilyenképpen továbbfejlesztve, a gya­korlati kivitelezés mindenféle részle­teinek kidolgozásával végül ezt is si­került egy igen hatásos, erős képben megvalósítani. A csapat Rendkívül jó csapat jött össze ennek a rendkívüli vállalkozásnak a megva­lósításához, akikkel igen nagy öröm és megtiszteltetés volt együtt dolgoz­ni! Nagyon remélem, hogy ez az elő­adás még számos helyszínen és itt­hon is még számos alkalommal újra meg újra színpadra kerül, hiszen az államalapítás minden nemzet törté­netében alapkő, melyre méltóképpen emlékezni a nemzeti öntudat és önér­zet szempontjából rendkívül fontos, s ami ilyen színvonalú és erejű műal­kotások révén sokkal inkább lehet­séges, mint bármilyen más eszköz által. Nem kevésbé remélem, hogy a létrejött, kipróbált és bevált társulat még más hasonló jelentőségű műve­ket is színre visz a jövőben! Addig is, ahogyan a Sepsi Aréná­ban minden előadás végén szívből énekli majd’ háromezer ember Köl­csey szavaival, Erkel Ferenc dalla­mán: „Isten, áldd meg a magyart, jó kedvvel, bőséggel!”

Next