Háromszék, 2022. szeptember (34. évfolyam, 9568-9589. szám)

2022-09-21 / 9582. szám

2022. SZEPTEMBER 21. • SZERDA • XXXIV. ÉVFOLYAM • 9582. SZÁM www.3szek.ro FÜGGETLEN NAPILAP ÁRA: 3 LE] • ELŐFIZETŐKNEK: 2,10 LE] ROMÁN NYELV­GYAKORLÁS ISKOLÁN KÍVÜL A kézművesek között nincs nyelvi akadály . Pörög a rokka, kattog a varrógép, ollók csattogása hallszik, a szalmadarabolásnak is sajátos hangja van, az előre elkészített faka­nalak csiszolása hangosabb a szövés, fonás, horgolás, gyöngyfűzés, varrás, csemperagasztás, agyagozás műveleténél. Ez az egyedi műhely a sepsiszentgyörgyi Váradi József Általános Iskola Step by Step tagozata öt évfolyamának közös, e heti benedek-mezei nappali táborában működik, amelynek az a különlegessége, hogy az oktatók moldvai román nyelvű népművészek. » 2 A kézművességben nincsenek nyelvi akadályok Az SZNT kivár A Székely Nemzeti Tanács nem szeretné, hogy az Ur­sula von der Leyen vezette Európai Bizottság lesöpör­je az asztalról a nemzeti régiókért indított európai polgári kezdeményezését, ezért kivár a dokumentum benyújtásával »2 Fűtés nélkül a Tanulók Háza A ki nem fizetett területbér miatt felgyűlt adósságok következtében zárolták a megyei intézményként működő Tanulók Háza számláit, a kiutalt költség­­vetésből nem jutott a vil­lany- és gázszámlák fizeté­sére sem. » 3 Oroszországhoz csatlakoznának Népszavazást tartanak a Lu­­hanszki és a Donyecki Nép­­köztársaságban, valamint a megszállt Herszon megyé­ben az Oroszországhoz való csatlakozásról szeptember 23. és 27. között. »6 Barátokat keresve A erdélyi magyar közösség sorsa akkor­­­ fordul jobbra, e közösség tagjai akkor iL iS tekinthetnek bizakodóbban jövőjükre, amikor önálló intézményként újra megnyithatja kapuit a marosvásárhelyi katolikus iskola: ez a több évszázados múltra visszatekintő egyházi tanoda némiképp a lakmuszpapírhoz hasonlít­ható, mely savak hatására vörös, lúgok hatására pedig kék színűvé változik. Színeknél maradva, ha a II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Gimná­zium él és virul, senki nem bántja, az esetünkben egy zölddel - a remény színe! - jelzett állapotnak felelne meg, ha pedig akadályozzák, ellehetetlení­tik, akkor az olyan, mintha egy vörös égő villog­na: nem megy, nem működik, baj van. Mint most. Persze, az erdélyi magyarság sorsát nem lehet egyetlen intézmény működésétől függővé tenni, de a marosvásárhelyi katolikus iskola bizonyosan mérföldkőnek tekinthető. Marosvásárhelyen nincsenek barátaink - nyilatkozta Kelemen Hunor. Kopogó, kemény szavak. A miniszterelnök-helyettes, az RMDSZ el­nöke annak kapcsán fejtette ki álláspontját, hogy szeptember 8-án a Maros megyei tanfelügyelőség egyöntetűen elutasította az iskola újbóli létreho­zását. A marosvásárhelyi tanácsnak jövő őszig meg kell oldania az intézmény helyzetét - hang­súlyozta Kelemen az Erdélyi Magyar Televízió közéleti műsorában, amiről a Maszol hírportál is beszámolt. „Marosvásárhelyen magunkra vagyunk hagyva. Nagyon nehéz lesz ezt az ügyet Marosvásárhelyen végigvinni, de ma az önkormányzatban van az a többség, amely ezt támogatja, van egy olyan magyar polgármester, aki ezt az ügyet támogatja, van szülői akarat és az alapító akarata” -fogalmazott a politi­kus, megjegyezve, elfogadhatatlan az egyhangú elutasítás, a tanfelügyelőségnek ugyanis nem az a dolga, hogy akadályozza, hanem hogy a helyi közösség és közigazgatás szándékát elfogadva támogassa az ügyet. Kelemen Hunor mostani nyilatkozata, mi­közben egyértelműsíti, hogy ezt az ügyet ön­­kormányzati szinten kell megoldani, néhány lehetséges kérdés felvetésére is ösztönöz. Miként lehetséges, hogy egy közösségi akaratot megtes­tesítő önkormányzati döntést­­ a marosvásár­helyi önkormányzati testület augusztus 25-én megszavazta a katolikus gimnázium újbóli létrehozását -felülír egy minisztériumi testület? Egyáltalán, miért szól ebbe bele a tanfelügye­lőség, a központi hatalom helyi kirendeltsége, amikor az iskolák az önkormányzatoknak alárendeltek? Hogyan tudhatnák jobban a mi­nisztériumi illetékesek, mi fontos és mi nem egy helyi közösségnek? Miért akadályozzák egy több évszázados iskola működését? Hivatalos választ e kérdésekre egyhamar nem kapunk. Ugyanakkor Kelemen Hunor szavai - ismerjük álláspontját: a politikában türelemre van szükség - nemcsak azt rögzítik, hogy Marosvásárhelyen nincsenek barátaink - legalábbis nincsenek elegen -, hanem egy nehezen feloldható konfliktushely­zetre is utalnak. Ráadásul, az előzményeket tekintve, a lóláb is kilátszik: ha éppen nem a tan­felügyelőség kaszálja el a katolikus iskola ügyét, akkor más állami intézmények akadályozzák az iskola újraalapítását. Vagyis nem csupán egy lap­pangó román-magyar érdekellentétről van szó, hanem a háttérben, a mélyben lapuló vitatható és alantas érdekekről is, arról, hogy némelyeknek a konfliktuskeltés továbbra is kéjes örömet szerez. Ha egyszer ezt a problémahalmazt sikerül felszá­molni - türelemmel, párbeszéddel, tisztességgel, barátokat keresve és találva -, akkor lesz katoli­kus iskola Marosvásárhelyen. És lesz emberibb, tervezhetőbb jövő nemcsak Erdélyben és Székelyföldön, hanem az egész or­szágban. MÓZES LÁSZLÓ máról holnapra

Next