Hasznos Mulatságok, 1822. 2. félév (1-51. szám)

1822 / 1. szám

Luc. 11, 15. 13, IQ.) Leghitelesebb Light­­footnak világositása (Horae hebe, et tal­­mud. ad Matth. 12 , 24.) hogy ezen névvel a’ Zsidók tsúf név gyanánt éltek, ’s tulaj­donképpen azt teszi : dominus stercoris (Ganéjnak Ura), Ganéjnak, Ganéj határnak nevezték a’ Zsidók­ a' Bálvány imádást, a­ mint az a’ Jeru’salemi Talmudnak több he­lyeiből kitetszik. (Berachoth Föl. 12, 13b .,Még azok is reménylhetnek, kik kezei­ket a' Ganéj határ felé kiterjesztették t. i. a* Bálvány imádás) , a’ jó útra ugyan nem térítheted, mert kezeiket a’ Ganéj ha­tár felé terjesztették ki , de el sem kárhoz­tathatod , ha bűneiket megbánják”. Több más helyeken Belzebul a’ Bálványok Feje­delmét teszi , ki különös megfoghatatlan hatalmú volt , de egyszer’smind a’ leggyű­­löltebb Sátán. A’ Zsidók minden időben azt hitték, hogy a’ Bálványimádást az Ör­dögök kezdették; innen van az, hogy sok nevek, mellyekkel az O Testamentomban a’ Bálványokat illették, későbben a’ Sátá­nok nevei lettek , illyenek az Adramme­­lech , Asasel , ’s más nevek. Mindazáltal nem tsak Belzebult nevezték a’ Zsidók a' Sátánok fejedelmének () , mert né­­melly helyeken az Asmodi is illyen érte­lemben vetetik (L. Lightfoot). Mások ezen szótól TŰT, melly Zsidóúj Lakást is tesz, származtatják. Hyeronimus Belzebubnak ol­vassa , a’ Baal Sebül ( Legyek Királya).—

Next