A Hazáért, 1961 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1961-01-03 / 1. szám

Emeljük magasabb színvonalra marxista-leninista képzettségünket A­ z 1960-as évben végzett pro­pagandamunka tapasztala­taiból megfelelő tanulságokat, következtetéseket kell levonni, hogy az új oktatási évben ezen a téren is jobb eredményeket érhessünk el. Min­t minden te­rületen, úgy az ideológiai mun­káiban is döntő mértékben a káderektől függ az eredményes­ség. Tehát a kommunista világ­nézet és a marxizmus-leniniz­­mus alapjainak elsajátíttatása, a párt politikájának megértetése a személyi állománnyal, első­sorban a propagandisták tevé­kenységének fokmérője. Az el­múlt évben végzett propaganda­­munkában előfordult hibák egyik oka az volt, hogy a pro­pagandista­ szemináriumokon az elvi kérdések megvitatása, tisz­tázása helyett túltengett a mód­szertan. Ebből mindjárt levon­hatjuk azt a tanulságot, hogy az 1961-es évben sokkal több gondot kell fordítani a propa­gandisták kiválasztására, esz­mei továbbképzésére. Arra kell törekednünk, hogy a propagan­dista azt az anyagot, amelyből foglalkozást vezet, vagy elő­adást tart, teljes egészében ért­se és uralja. A propagandában kevesebb lesz a „vaklövés”, ha a propagandista foglalkozás előtt tisztázza, hogy mi az anyag lényege, fő mondanivaló­ja, milyen célt szolgál, miről akarja az embereket meggyőzni, milyen tettekre akarja mozgósí­tani őket. Ehhez kell a propa­gandistákat szemináriumokon hozzásegíteni. Amikor a propa­gandisták a soron következő anyaggal összefüggő elvi kérdé­sekkel már tisztában vannak, azután kell megbeszélni, hogy milyen módszerrel legcélsze­rűbb a foglalkozásokat megtar­tani. Az 1960-as évben végzett pro­pagandamunka másik tapaszta­lata az, hogy néhány egységnél a tartalom rovására a mennyi­ségi és a formai tevékenység került előtérbe. Helyenként sab­lonosság és szürkeség jellemezte a politikai foglalkozásokat. Több helyen tapasztaltuk, hogy a foglalkozásvezető nem a leg­fontosabb elvi-politikai kérdé­sek megvitatására, tisztázására törekedett, hanem a hallgatók beszámoltatására, vizsgáztatá­sára. Természetesen ehhez hoz­zájárult az a helytelen szemlé­let is, ami a propagandamunká­val szemben néhány intézkedés következtében kialakult. Ne­künk a propagandamunkát nem e­ltartott foglalkozások szá­­nészvételi aránya és a hall­­­ részéről az anyag szára­­mechanikusan történt visz­­ondása alapján kell érté­kelni, hanem elsősorban annak alapján, hogy mennyire győztük meg az embereket, milyen nyo­mot hagytak a megtartott fog­lalkozások az emberek tudatá­ban. Minden munkában, de külö­nösen az ideológiai munkában megengedhetetlen a sablon. Ezért már most, az oktatás meg­kezdésekor, következetesen kell harcolni a sablonosság, a külső­ségek, a kincstáriasság eluralko­dása ellen. A propagandisták­nak meg kell keresniük a kul­csot minden ember szívéhez és eszéhez, mert ettől függ a mun­ka sikere. a az­ új oktatási évben növel­ni akarjuk a propaganda eszmei színvonalát és hatékony­ságát (márpedig ezt mindenki akarja), akikor az elmúlt évben végzett munka következő tanul­sága az, hogy az eszmei-politi­kai képzést nem lehet csupán a propaganda területén dolgozó elvtársak munkájának tekinte­ni. Persze egyesek úgy véleked­hetnének, hogy munkamegosz­tás van. Munkamegosztásra ter­mészetesen szükség van, de helytelen a munkamegosztást átvinni ideológiai területre is, és közömbösséget tanúsítani a párt politikájának a tömegek­kel való megismertetése iránt. Senki sem lehet­­közömbös a tö­megek politikai nevelésének kérdései, eszmei színvonalának emelése iránt, mert az feltétle­nül elmarad az élettől, és szűk látókörű hivatalnokká válik. Az eszmei nevelőmunkában­ való részvétel viszont előmozdítja a káderek fejlődését, politikai érettségük fokozását, a határőr szakfeladatok eredményesebb végzését. Mindenkinek meg kell érte­nie, hogy az államhatár bizton­ságos őrizetének, a határsérté­sek elleni eredményes harcnak feltétele a katonatömegek ön­tudatának, politikai és munka­aktivitásának állandó emelése. Az emberek szüntelen nevelésé­nek elhanyagolása feltétlenül negatív hatással van a határ­őrizetre, a kiképzési feladatok végrehajtására. Tudnunk kell, hogy a gaz­dasági bázis megváltozása után az emberek tudata nem ösztönösen, automatikusan ala­kul át, hanem ahhoz aktív, fo­lyamatos ideológiai, politikai munkát kell végeznünk. Ezért minden kommunistának és tisztnek az ideológiai front ak­tív harcosának kell tekintenie önmagát. Természetesen, ebben a munkában elsősorban a vezető beosztású kommunistáknak kell jó példával élen járniuk, hiszen ők rendelkeznek a legnagyobb tapasztalattal és tudással. A személyi állomány körében folyó nevelőmunkánknak sokkal szorosabban kell kapcsolódnia az élethez, a határőrség előtt álló közvetlen feladatokhoz. Te­vékenységünk központjába az MSZMP politikájának népsze­rűsítését, tudatosítását és az an­nak végrehajtására történő moz­gósítást kell állítani. A társada­lom különböző rétegeiből be­vonuló fiatalokban a szocializ­mus építése során igen sok kér­dés vetődik fel, amelyre nekünk kimerítő feleleteket kell ad­nunk. Egyik igen fontos feladat a társadalom javára végzett m­un­ka eszmei-erkölcsi ösztönzésé­nek fejlesztése. A fiatalokat munkára, a határőr-szolgálat iránti felelősségérzet elmélyíté­sére kell nevelnünk. A munka, a felelősség eszmei-erkölcsi ösz­tönzésének fejlesztése elenged­hetetlenül szükségessé teszi, hogy könyörtelen harcot foly­tassunk a naplopók, közömbö­sök, hangoskodók, jogtalan kö­vetelődzők ellen. Az agitáció és a propaganda minden eszközét fel kell használni, hogy a sze­mélyi állományt kollektiviz­musra, a társadalmi kötelessé­gek megértésére, a szocialista együttéléssel kapcsolatos alap­vető szabályok önkéntes betar­tására, az elvtársi segítségnyúj­tás szellemében neveljük. Olyan szemléleti módot kell kialakí­tani, hogy a helyi és egyéni ér­dekeket alá tudják rendelni a társadalom összérdekének. A mezőgazdaság szocialista átszervezésével kapcsolatos elvi és gyakorlati kérdéseket ál­landóan napirenden kell tartani. Meg kell magyarázni a szemé­lyi állománynak, hogy a nagy­üzemi mezőgazdaság megterem­tése megadja a lehetőséget a jobb és kulturáltabb élethez. Ezért a társadalom minden ré­tegének érdeke a mezőgazdaság szocialista átszervezése. Az el­múlt évinél szorosabb kapcsola­tot kell megteremteni a szemé­lyi állomány és a termelőszövet­kezetek, valamint az állami gazdaságok dolgozói között. Rendszeressé kell tenni a ter­melőszövetkezetekben tett láto­gatásokat. A propagandának nagy gon­dot kell fordítania a nemzetközi helyzet állandó ismertetésére. Ebben nagy segítséget jelent számunkra a moszkvai Nyilat­kozat, amely behatóan elemezte korunk legfontosabb elvi és po­litikai kérdéseit. Nagy eseményekkel teli ko­runkban különösen fontos, hogy meg tudjuk ragadni a nemzet­közi élet legújabb folyamatait és bátran le tudjuk vonni belő­lük az általános következtetése­ket saját feladatainkra. Meg kell értetni a személyi állo­mánnyal, hogy korunk legfonto­sabb alapvető társadalmi kér­dése — az átmenet a kapitaliz­musból a szocializmusba. Ezért napjainkban igen nagy jelentő­ségre tesz szert a két rendszer harcának gazdasági és ideológiai nézőpontja. Azzal párhuzamo­san, ahogyan a nemzetközi küz­dőtéren a szocializmus ja­vára változnak meg az erőviszo­nyok, a nemzetközi méretekben folyó osztályharc éle egyre in­kább az ideológia területére te­vődik­ át. Ezért elsőrendű jelen­tőségű, hogy aktívan és harco­san leleplezzük a burzsoá ideo­lógiát, az imperializmus két­arcúságát, hazánk és a szocia­lista tábor ellen folyó aknamun­káját., Teljes erővel kell visz­­szaverni az ellenséges propa­ganda azon kísérleteit, hogy a kapitalista életforma „gyönyö­rűségeiről” szóló hazug és ha­mis nézetekkel megfertőzzék az emberek lelkét. Nekünk meg­felelő tényanyagunk van arra, hogy bemutassuk a maga való­ságában a kapitalista országok­ban uralkodó viszonyokat. Rendszeresen ismertetnünk kell a szocialista tábor erejét, harcát a­ békéért, a békés egy­más mellett élésért. Ugyanak­kor azonban, fel kell venni a harcot a pacifizmus, az álhu­manizmus ellen. Meg kell­ magyarázni, hogy a harckészültség fokozása a határsértők elleni könyörtelen­ harc és a békére való követke­zetes törekvés nem elválaszt­ható, nem különálló kérdés, hanem összefügg egymással. Tényekkel kell bizonyítani, hogy a békés egymás mellett élés lehetősége és a háború el­kerülhetősége nemcsak óhaj, hanem a szocialista tábor és a békét akaró népek erején ala­puló lehetőség. A­z új oktatási évben a propa­gandisták ezeknek a gon­dolatoknak a jegyében, a politi­kai nevelőmunka minden for­máját és módszerét felhasználva tevékenykedjenek, s neveljék a személyi állományt hazafiságra, helytállásra, az ellenség elleni gyűlöletre. A személyi állománnyal való szüntelen és elmélyült foglalko­zás, az elméleti és politikai kér­dések megmagyarázása gyümöl­csözően mutatkozik majd meg a harcosok öntudatának növeke­désében, a határőrizeti felada­tok jobb, eredményesebb ellá­tásában. Görög Imre alezredes 3

Next