A Hazáért, 1970 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1970-04-01 / 13. szám

HAZAÉRT 11 A gellérthegyi Szabadság-szobor katonájával eddig háromszor találkoztam. Először a fényképével. Ez 1945 decemberében történt. Amikor megtudtam, hogy Kisfaludi Stróbl Zsigmond kapta a megbízást a Szabadság-szobor elkészítésére, rohantam hozzá. Sikerült: én voltam az első riporter, aki erről beszélgetett vele. És Zsiga bácsi akkor elmondta nekem a megbízatása történetét, és azt is, hogy a szovjet katona alakját élő modellről mintázta. Vorosilov marsallnak, a Szövetséges Ellenőrző Bizott­ság parancsnokának rezidenciája előtt állt őrt egy fia­tal katona. „Ez kellene nekem”, mondta a szobrász a tábornoknak. És megkapta, „kölcsön”. S addig állt mo­dellt a szovjet harcos, amíg egyszer csak nem jöhetett többé. A szobor nyers váza már megvolt, s a többit megtette a modellről megfelelő pózban készült fénykép. Együtt nézegettük a fényképet Zsiga bácsival, őt is csak ez a fotó emlékeztette az élő emberre. Sohase is­merte a teljes nevét. Csak annyit tudott róla, hogy Vaszilijnak hívták, és nagyon szerette az életet. „Vi­dám fickó volt.” A többi: rejtély. Titok. Legenda. De a történet nem hagyott nyugodni. Különösképpen egy napon, 1961. márciusában. Akkor találkoztam másodszor a katonával. Mint legendával. Külföldi vendégeimmel a Gellérthegyen járva, sokáig nézegettük a szobrot, és beszélnem kellett a történeté­ről. S azon az éjszakán a Vaszilijról álmodtam. Beszél­gettem vele, mintha mindig ismertem volna. Éber álom volt nagyon. S hajnalra megírtam a verset: Neve: Vaszili­. Mindössze csak ennyi, Így őrzi ezt a művész jegyzete, S ha ő se tudja, nem tudhatja senki, Mi volt vajon a családja neve. őrségen látta egyszer őt a mester, Olyan volt, mint kit bronzba álmodott: Izmos kis ifjú, telve tréfakedvvel, Vidám szemében élet csillogott, De történelem küldte őt e tájra A Volgától vagy Uraitól, hol élt, S amikor kellett, kiállott a gátra, Tudta, mit tegyen, s azt is tudta, mért. És aztán elment. Hol él most? Ki tudja. Talán tervezni segít szputnyikot, Vagy messzi tájra vitte érte útja, S kutatja ott, mit rejt a föld-titok. Lehet, hogy autón az utat vigyázza, Vagy fákat ültet egy kopár hegyen, Lehet, hogy azért fárad karja, válla, Hogy sivatagban kék tenger legyen. Lehet, hogy munkás, lehet mérnök, költő, kolhozparaszt, vagy orvos ... mind lehet, örökös rejtély, hol van, s honnan jött ő. Csak annyit tudunk, mill­iók közül egy. Neve: Vaszilij. Mindössze csak ennyi. Nem futott ő se díj, se rang után. Katona volt, és ember akart lenni. És jelkép lett egy város homlokán. Soha vers még ennyire készen, azonnal a végleges rímekkel, változtatásra nem váró sorokkal nem szüle­tett a tollam alatt. És a vers elindult útjára. Az Ország-Világ, a Magyar Ifjúság, a Pajtás, majd a HAZÁÉRT közölte. A Rádió megzenésíttette Kerekes Jánossal, de muzsikát írt hoz­zá — Neményi Lili számára — Tibor György is. Szaval­ták, énekelték. Bánkuti Gábor, a Rádió munkatársa kivitte a Szovjet­unióba. Alekszej Rohovics költő lefordította oroszra, és elszavalták a moszkvai rádióban. S feltették a kérdést: él-e még a kis Vaszilij? Harminchat levelet kapott erre a moszkvai rádió. Har­mincöt azt írta, hogy ő ugyan nem azonos a keresett katonával, de őt is Vaszilijnak hívják, ő is részt vett a budapesti harcokban, s a műsor és a vers sok emléket ébresztett benne. Harminchatodiknak pedig Jelizaveta Mihajlova jelent­kezett Tejkovóból. Igen, ő látta a fivérénél a szobor makettjének a fényképét! És az ivanovói Rabocsij Kraj című újság közölt egy interjút Vaszilij Mihajlovics Golovcoval, a tejkovói szövőgyár munkájával, aki — így írja a cikk — sze­rénységből senkinek sem beszélt arról, hogy egykor Bu­dapesten milyen furcsa ügyben hívatta magához a tá­bornok. De most így idézi emlékeit: „Tetőtől talpig végignézett és azt mondta: — Jól van. Elmegy a szobrászhoz, modellt állsz egy emlékműnek. — Igenis — mondtam. Emlékműnek, gondoltam ma­gamban, hát emlékműnek. Szolgálat.” Am Golovcov gárdista hamarosan visszatért hazájába. Nem lehetett jelen az emlékmű leleplezési ünnepségén. De látta az emlékművet fényképen, moziban. S otthon féltve őriz két régi felvételt: egy szobormakettről és egy szobrászról. A Rabocsij Kraj cikke eljutott a Népszabadsághoz, ahol Vadász Ferenc kollégám megírta, amit ebből meg­tudott. S így tudtam meg én is, hogy „a Vaszilij” él. Meg kellett hát változtatnom két szavát a versnek Hiszen nem maradhatott így: „Örökös rejtély, hol van, s honnan jött ő. Csak annyit tudunk: múlják közül egy." Így írtam át: „És mégsem rejtély, hol van, s honnan jött­­. Mert annyit tudunk: milliók közül egy.” Meg is írtam mindezt az Ország-Világ hasábjain — kérve mindazokat, akik eddig is már szavalták, énekel­ték, változtassák meg ők is a megtanult szöveget. Annál inkább, mert a modellkatona személyesen is eljött hozzánk. Ez volt a harmadik találkozásunk. Végre igazi, való­ságos találkozás. A vers alapján megtalált Vaszilijt ugyanis a magyar kormány meghívta 1965. április 4-re, felszabadulásunk huszadik évfordulójának ünnepségeire. Átöleltük egy­mást. Aztán végigjártuk vele az általa valaha ismert helyeket, felmentünk együtt a Gellérthegyre, és megáll­tunk a szobor — az ő testéről mintázott szobor — alatt, amely „jelkép lett egy város homlokán”. És lenéztünk onnan a városra, amellyel bambazápor­ban találkozott, s amelyet utoljára romokban látott. A tavaszi napfénytől csillogó látképen magyarázgattuk: mi, hol épült újjá, és létesült új, ami azelőtt sose volt Itt... Akkor felkeresett a moszkvai rádió riportere, és meg­kért: írjak verset erről a találkozásról is. Megírtam: KÉZFOG­ÁS A GELLÉRTHEGYI szabadság-szobor KATONÁJÁVAL Neve: Vaszilij. Így ismertük csupán, ki jelkép lett egy város homlokán. S rímekkel kérdeztem, él-e még és merre, ki élt, amíg szoborrá nem lett a teste. S a kérdés terjedt rádiókon át: Ki ismeri a modellkatonát? Így lett hús-vér ember újra a szoborból. Vaszilij Golovcov. Munkás, Tejkovóból. S eljött újra hozzánk. Kezet fogtunk ketten, ő, ki szobor lett, s én, ki megénekeltem. Egyszerű kisember. Tette, amit kellett, s teszi tovább is, míg élte be nem tellett, munkára és harcra mindig kész az ökle. Ezért lett jelkép. És az marad örökre. A verset ugyancsak lefordították oroszra, műsorra is került a moszkvai rádióban — további sorsáról nem tu­dok. De Vaszilijjal él a kapcsolatunk. Utoljára 1969. no­vemberében hallottam róla. A Komszomol által Szocsi­­ban rendezett nemzetközi dalfesztiválon díjnyertes fia­tal énekesnőnk,­­Nagy Márta, a Katonáról szóló verse­met énekelte, Kerekes János megzenésítésében. S mert a rendezők előre tudták ezt, meghívták a fesztiválra Va­szilij Golovcovot, akivel tv-felvételt is készítettek, ahol Nagy Márta újból elénekelte a dalt. A vers tehát — amely életre támasztott egy legendát — élhet tovább. Nyilván azért, mert az a szobor nem Vaszilij Golovcovnak állít emléket. Hiszen lehetett vol­na modell a többi harmincöt Vaszilij, aki a verset hall­ván, írt a moszkvai rádiónak, és lehetett volna a Gor­kij területi Tananariv Anatolij, vagy a Moszkva mel­letti Klimentov Dima is, akikről maga Vaszilij Golovcov mondta az újságíróknak: „Ez az ő emlékművük is, ba­rátaimé, valamennyi szovjet katonának az emlékmű­ve ..." S akinek arcvonásairól mintázódott, csupán a milliók közül egy. REMÉN­YI-GYENES ISTVÁN ...és változtatni kellett a versen...

Next