Határőr, 1982 (37. évfolyam, 1-26. szám)

1982-05-28 / 22. szám

Az elsüllyesztett Santo Fé tengeralattjáró A képek a szerző gyűjteményéből valók . De Julio AZ ARGENTIN HAJÓHAD Nehéz meghatározni, hogy, ami a Falkland-szigeteken és az Atlanti­­óceánon ma történik, hova sorol­ható. Háború alatt ugyanis két vagy több állam fegyveres összeütközését értik. Nincsen azonban egyetlen nemzetközi szerződés sem, amely a háború jogi fogalmának a meghatá­rozását tartalmazná. Fritz Grob, svájci származású író egy munká­jában 70 jogi meghatározást sorol fel, amelyeket különböző szerzők adtak a háborúról. Egyik a hábo­­rúskodási szándékot, másik a fegy­veres küzdelmet, harmadik a nem­zetközi jog különböző szabályaival meghatározott alaki feltételeket (hadüzenet) vagy az elérni kívánt célokat tartotta döntő tényezőnek, amelyek fennforgása nélkül nem le­het jogi értelemben háborúról be­szélni. A hadiállapot bekövetkezésének azonban már szabályozott jogi kö­vetkezményei vannak: például a diplomáciai kapcsolatok megszakí­tása, a visszamaradt ellenséges ál­lam polgárait szabadságukban kor­látozhatják, az ellenséges állam va­gyona lefoglalható stb. Az Egyesült Nemzetek Szerveze­tének alapokmánya sem határozza meg, mi a háború, csupán azt ren­deli el, hogy a szervezet tagjainak tartózkodniuk kell az erőszakkal való fenyegetéstől vagy az erőszak alkalmazásától. Mindenesetre akár van háború Argentína és Nagy-Britannia között, akár nincs, a harc azért folyik. Legalábbis akkor, amikor e sorok papírra kerülnek. De milyen erőkkel? Magyarország nem tengeri ha­talom, s ezért teljesen hiányzik a haditengerészettel foglalkozó iro­dalom hazánkban, márpedig sok minden dőlt már el a világtörténe­lem folyamán a tengeri csatákban. A szárazföldi hadszíntértől elté­rően a tengeri hadműveletek szín­tere nem okkupálható, nem foglal-­­ ható el oly módon, mint a­ száraz­földi erők által elfoglalt ellenséges terület. A tengeri hadműveletek leg­fontosabb célja az ellenséges után­pótlás elvágása, ami végső soron a blokád jogát alakította ki, s ez nem érhető el másként, mint az ellen­séges hadiflotta megsemmisítésével. Nézzük, ebből a szempontból milyen haditengerészeti erőkkel ren­delkezik Argentína? Érdekes módon, ez a földrésznyi ország — 2 900 000 négyzetkilomé­ter s 3000 kilométer a tengerpartja — alig rendelkezik számottevő ha­diflottával. Míg az első világháború idején 2 csatahajója, 4 páncélos cir­kálója, 3 nagy cirkálója, 3 nagy partvédő páncélosa, 11 torpedórom­bolója, 5 nagy ágyúnaszádja és 22 torpedónaszádja, valamint két tu­cat egyéb segédhajója volt, addig ma csupán egyetlen repülőgép­­anyahajóval (újabb szóhasználat szerint: repülőgép-hordozóval), 2 cirkálóval, 10 rombolóval, 2 fre­gattal, 4 tengeralattjáróval és 63 egyéb parti és más segédhajóval rendelkezett a konfliktus kirob­banásakor. Ezek között azonban alig van olyan, amely még nem az elmúlt háborúból maradt volna vissza, illetőleg ne a háború után vásárolták volna az Egyesült Álla­moktól vagy Nagy-Britanniától, il­letve a repülőgép-hordozót Hollan­diától. A flottalista élén az 1968-ban Hollandiától vásárolt 25 De Mayo könnyűhordozó áll. Csakhogy ezt a hajót is úgy vették a hollandok 1948-ban Nagy-Britanniától. Az an­golok 1943. december 30-án Vene­rable néven bocsátották vízre, mint a Colossus-osztály egyik tagját. Testvérhajóival együtt a Csendes­­óceánon harcolta végig a második világháború utolsó másfél eszten­dejét. Argentína 1968—69-ben bizo­nyos korszerűsítést végzett a hordo­zón. Vízkiszorítása 15 892 tonna, hossza 213 m, merülése 7,5 m. A ha­jótest szélessége 24,5 m, a repülő­­fedélzeté 40,7 m. 1509 főnyi sze­mélyzet teljesít rajta szolgálatot. Fedélzetén 8 Tracker vagy 16 Skyhawk típusú repülőgépet és 6 helikoptert szállít. A hordozó 10 da­rab 4 cm-es légvédelmi löveggel és egy gőzkatapulttal van ellátva. 42 000 lóerős gépeivel 24,5 mérföl­­des óránkénti sebességet érhet el. A General Belgrano és a 9 De Julio páncélos könnyűcirkálót az USA-ban építették, még jóval a há­ború előtt. A 9 De Juliót 1936. de­cember 3-án, a G. Belgranót 1938. március 12-én bocsátották vízre, mint a Brooklyn II. típus (osztály) egységeit. A G. Belgrano akkor Phoenix, a 9 De Julio a Boise ne­vet kapta. A Phoneix szerencsésen átvészelte a Pearl Harbor elleni ja­pán légitámadást, majd végighar­colta az egész háborút a Csendes­óceánon. Részt vett a holland—in­diai csatákban, majd testvérhajójá­val, a Boiseval együtt küzdött a japánok ellen a második világhá­ború legnagyobb tengeri csatájá­ban a Leyte-öbölben, azután Min­­dorónál, Lingayennél és Borneó vi­zein. Argentína mindkét egységet 1951 áprilisában vásárolta meg az USA-tól (a Phoneix rövid ideig a holland haditengerészeté is volt 1950-ben). Miután Argentína megvette ezt a két cirkálót, a Phoenixet először 17 De Octubre névre keresztelte, s csak 1956-ban kapta a General Belgrano nevet. A Boise neve 1951 óta változatlan: 9 De Julio. Méretek: mindkettő 13 600 tonna vízkiszorítású (teljes terhelés lő­szer, legénység stb.). Hosszúság: 185 m, szélesség: 18 m, merülés 7,1 m. A cirkálók 100 000 lóerős gépeikkel 32,5 mérföldes sebességet érnek el. A páncélvastagsága 51—127 mm kö­zött váltakozik. Személyzet: 980 fő. Fegyverzet: 15 db 15,2 cm-es löveg, 8 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú, 28 db 4 cm-es légvédelmi gyorstüzelő. Mindkét cirkáló 2 helikoptert is tud vinni a fedélzetén. A G. Belgrano fegyverzetét ezenkívül még kiegé­szítették 2 db négycsövű Seacat­­rakétakilövővel és 2 db 2 cm-es légvédelmi gyorstüzelővel. Mint arról a hírügynökségi jelen­tésekből értesültünk, a Conqueror brit atom-tengeralattjáró éppen ezt a korszerűbben felfegyverzett cir­kálót, a General Belgranót süllyesz­tette el torpedójával május 2-án, vasárnap. Állítólag 1042 tengerész volt akkor a hajón, tehát több, mint a szükséges létszám. Ez lehet­séges, mert bevetésre induló egy­ségeknél előfordul, hogy bizonyos számú tartalékszemélyzetet is visz­nek magukkal. Nagyságban és ütőerőben a cir­kálók után a rombolók következ­nek. Valamikor torpedórombolók­nak, még régebben torpedónaszád - rombolóknak nevezték ezeket az egységeket. Fő feladatuk, amint azt eredeti elnevezésük mutatja, a tor­pedótámadásokat végrehajtó gyors, kicsi torpedónaszádok, valamint a tengeralattjárók megsemmisítése. Ezért a rombolók rendszeres és szükségszerű kísérői a nagyobb egységeknek, így különösen a cir­kálóknak. A G. Belgrano körül is volt néhány (állítólag két) rom­boló. Argentína 10 rombolója közül csupán kettő épült a háború után, 1972—74 között, a többit az USA építette a háború alatt. E két legújabb romboló közül a Santisima Trinidad Santiagóban, testvér­ha­jója, a Hercules pedig Newcastle-boan, a brit romboló min­tájára épült. Feltöltött állapotban 3600 tonna a vízkiszorításuk, az el­sőn 270, a másodikon 312 ember tel­jesít szolgálatot. 54 000 lóerősek, 30 mérföldes sebességet érnek el órán­ként. Fegyverzetük: 1 db 11,4 cm-es légvédelmi ágyú, 2 db 2 cm-es lég­védelmi gyorstüzelő, 2 db dupla Seadart légelhárító rakéta. Mind­egyik egy helikoptert is vihet ma­gával. Megjegyzendő, hogy a S. Trinidad az építése alatt a dokkban megsérült, s ezért csak 1975-ben került átadásra. A következő három rombolót 1944-ben bocsátották vízre, majd a Csendes-óceán térségeiben harcol­tak. Fegyverzetük, méreteik csaknem azonosak. Ma a következő neveket viselik: PY (volt Perkins), 3500 tonna, 119 m hosszú, 280 főnyi sze­mélyzettel, 35 mérföldes sebesség­gel. A többi adata megegyezik a kö­vetkező kettőével, a Bouchard (volt Borié) és a Segui (volt Hank) rom­bolókéval. Vagyis: szélesség: 12,4 m, merülés 5,8. Az utóbbi kettő 115 m hosszú és 275 főnyi a személy­zetük. Mindhárom rombolót 60 000 lóerős gépek hajtják, de az utóbbi kettő sebessége csak 34 mérföld. Fegyverzetük egyeségesen 6 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú, 6 db ten­geralattjárók elleni torpedóvetőcső 32,4 cm-es és 2 db vízibomba-kilö­­vő ugyancsak tengeralattjárók el­len. Argentína 1961-ben vette meg őket. A további öt romboló teljesen egyforma, 1942—43-ban bocsátották őket vízre: Brown (volt Heermann), Almirante Stormi (volt Cowel), Espera (volt Dorthh), Rosales (volt Stembel), Almirante Domey Grazia (volt Braine). Ezek a hajók is har­coltak a japánok ellen úgyszólván minden tengeri ütközetben. Közü­lük különösen a Heermann romboló tűnt ki bátorságával és szerencséjé­vel az 1944. október 25-i Leyte kö­rüli harcokban. Méreteik: vízkiszorítás: 2750 ton­na, 60 000 lóerő, 36 mérföldes se­besség. Hosszúság: 115 m, szélesség: 12 m, merülés: 5,5 m. Személyzet 260 fő. Fegyverzet: 4 db 12,7 cm-es löveg, 6 db 7,6 cm-es légvédelmi löveg, 4 db 53,3 cm átmérőjű tor­pedóvetőcső, 2 db tengeralattjá­rók elleni speciális torpedóvető és 2 db mélytengeri vízibombavető. 1961-ben, illetve 1971-ben vették vagy kapták őket az USA-tól. Az argentin flottához tartozik még a King és a Murature fregatt. Mindkettő Santiagóban épült 1943— 45 között. Vízkiszorításuk 1032 ton­na. Hosszúságuk: 77 m, szélességük 8,8 m, merülésük 2,2 m. 2500 ló­erős gépeikkel 18 mérföldes sebes­ségre képesek. 3 db 10,5 cm-es és 4 db 4 cm-es légelhárító ágyúval, va­lamint vízibombavető készülékkel vannak ellátva. A viszály kirobbanásakor a kö­vetkező négy tengeralattjárója volt Argentínának: az 1972—73-ban San­tiagóban épült Salta és a San Luis, az 1945-ben az USA-ban épült Santiago Del Estero (volt Ghivo) és az 1944-ben ugyancsak az Egyesült Államokban épült Santa Fé (volt Caltfish). A Santiago Del Estero vízkiszorítása felszínen 1840 tonna, alámerülve 2445 tonna. Hossza 93 m, szélessége 8,2 m, mélyjárata (merülése) 5,2 m. A Santa Fé vízki­szorítása felszínen 1870 tonna, alá­merülve 2420 tonna. Hossza 94 m, a többi mérete azonos az előbbivel. Személyzetük létszáma 85, illetve 82 fő. Mindkét tengeralattjárót azonos erejű gépek hajtották: fel­színen 4800 lóerős nyersolajmotor, víz alatt 5400 lóerős villanymotor, felszínen 18 mérföldes, víz alatt 15, illetve 14 mérföldes sebességgel. Fegyverzetük is egyforma 10 db 53,3 cm-es átmérőjű torpedóvető­cső. (A Santa Fé április 25-én ki­esett a hadrendből.) A Santiagóban épített újabb ten­geralattjárók tulajdonképpen ten­geralattjáró-vadászok, s az NSZK- ban, Lübeckben tervezték őket, s ezek is egyformák. A Salta és a San Luis méretei: vízkiszorítás a felszí­nen 980, víz alatt 1356 tonna. 5000 lóerős gépeik víz alatt 21 mérföldes sebességgel vitték őket. Hosszúság 56 m, szélesség 6,3 m, mélyjárat 5 m, személyzet 32 fő. Fegyverzetük 8 torpedóvetőcső elöl. (A másik ket­tőnél 6 vetőcső van elöl és 4 hátul.) Az argentin aknakereső flottilla hat egységét Nagy-Britanniától vá­sárolták a hatvanas években. 1952— 59 között épültek. Neveik: Chaco (volt Ewnnington), Chubut (volt Santon), Formosa (volt Ilmington), Neuquen (volt Tarlton), Rio Negro (volt Hickleton) és Tierra del Fuego (volt Bevington). 425 tonnás kis ha­jók, 2500 lóerős gépeik 15 mérföldes sebességre képesítik őket, 46,3 m hosszúak, 27 főnyi személyzettel, fegyverzetük 1 db 4 cm-es és 2 db 2 cm-es légvédelmi gyorstüzelő. Az argentin flotta további egysé­gei inkább partvédelmi feladatokat ellátó kis naszádok (5 egység), de­­szantjárművek (6 egység), és kü­lönböző rendeltetésű segédhajók (29 egység), valamint 1 jégtörő, 4 is­kolahajó, 8 mérőhajó, 4 parti őrha­jó, amelyek azonban nem tartoz­nak az operatív flottához. Közülük is már egy elsüllyedt, egy másik megrongálódott május 3-án. Hogy melyik, nem tudjuk. S e szerény, nagyrészt elöregedett hajóhaddal szemben áll a világ harmadik legnagyobb hadiflottája. Dr. Csonkaréti Károly : Az Espera romboló. Ebből a típusból öt egysége van Argentínának Argentína repülőgép-hordozója, a 25 De Mayo

Next