Havi Magyar Fórum, 2004 (12. évfolyam, 1-12. szám)

2004-02-01 / 2. szám

MŰVÉSZETI ÉLET Városi művészet A karácsonyi iskolaszünet érdekes beszélgeté­sekre adott alkalmat általam tisztelt és nagyra be­csült emberekkel művészetről, irodalomról, kiállí­tásokról, és a mindezek hátterében meghúzódó lé­nyeges kérdésről, a városi művészet erejéről és őszinteségéről. Úgy gondoltam, röviden összefog­lalom e problémakör lényegét. Kezdem mindjárt azzal a meghökkentőnek tűnő felvetéssel, hogy nincs tisztán városi művészet, il­letve, hogy a városi művészet már a 19. században is gyenge, hamiskás, félig népi, félig arisztokratikus gyökerű volt, s ez nem változott meg a 20. század­ban sem. Amit polgári művészet néven emlegetünk, irodalmunkban pl. Gozsdut és a ködlovagokat, Justh Zsigmondot vagy Ambrus Zoltánt, Adyt, Ba­­bitsot, Móriczot vagy Szabó Dezsőt, József Attilát, Radnótit és folytathatnám a felsorolást Nagy László­val, Weöres Sándorral, Ottlik Gézával s így tovább, szóval az ún. városi művészek legalább félig-med­­dig a paraszti létformába (korábbi nemzedékek az arisztokrata létformába) mélyesztették gyökereiket­­ és csak félig voltak városi művészek (avagy, mint Babits: félig budapesti, félig „ógörög"). Karinthy Frigyes neve merült fel, mint tipikusan városi mű­vész, de esetében ugyancsak felhozható: mivel munkásságának lényege - legalább félig! - kortár­sai ethoszának hol gunyoros, hol szarkasztikus idéz­­getése volt, s az bőségesen hozta magával a váro­son túli atmoszférát, olykor karakteresen külföldi­­es vagy vidékes artikulációt, egyszóval Karinthy sem a tipikus városi művész iskolapéldája. Miként Füst Milán vagy Szentkuthy Miklós művészetében is oly meghatározó az eklektikus halmozás, hogy őket emiatt inkább a műben (vagy a mű mögött) eltűnő művészekhez sorolnám, akiknek esetében semmitmondó jelző a városiasság. Szeretnék rámutatni arra is, hogy a képzőművé­szetben is hasonló volt a helyzet. Az éppen aktuális - mert kiállítása a Nemzeti Galériában mostanában ér véget - Mednyánszky festészete sem nevezhető városi művészetnek. Mint ahogy nem vagy csak félig városi művész volt Csók és Ferenczy, Aba- Novák, Vaszary vagy Gulácsy, esetleg Bernáth Au­rél vagy kit említsek, a Római Iskolát vagy Pátzay Pált, szóval az egész 20. századi művészetben sem találunk teljesen városias lelkületű művészt. Kas­sák Lajos vagy az avantgardisták sem voltak váro­sibb művészek, mint Czóbel és Derkovits, Stróbl Alajos vagy Zala György, Szőnyi vagy Berény. Ha szabad mondanom, amolyan város és vidék (néme­lyek a külföldi vidék) határán alkotó művészek vol­tak, s ezzel a félig-meddig városiassággal jellemez­ném őket (mentesen minden pejoratív felhangtól). Az avantgárdban egyébként is feloldódik és eltű­nik ez a probléma, hiszen hagyományos értelem­ben az nem művészet, nincs kifejezni való lényege, semmit sem számít a művész ethosza, az alkotások nem jelképek, vagy ha igen, akkor csakis önmaguk jelképei, őrült tautológiák, esetleg szubkulturális kledonok, szóval a mostani problémafelvetésünk szempontjából irrelevánsak. Említek egy-két ellenpéldát is: Sinka István köl­tészete a paraszti sors „modortalanságából", az adott szó szentségéből, a gondolkodásmód és világlátás végtelen egyszerűségében megbúvó bölcsességéből nőtt ki (az „alulsó Magyarország" archaikus rétegé­ből). Hasonlóan ahhoz, ahogyan a festészetben Koszta vagy Tornyai festettek, minden városiasság­­tól mentesen, őszintén, keresetlenül, mondhatjuk: „modortalanul". És most újra hangsúlyozom, eze­ket a neveket és életműveket nem egy képzeletbeli értékrendbe állítva említem, nem akarom sugallni, hogy Sinka és Koszta az igazán nagy érték, ellen­ben Krúdy vagy Kosztolányi, Csók, Nagy Balogh János vagy Egry csak másodlagos értékeket képvi­selnek, erről szó sincs. Nem akarom egy vélt érték­rendbe állítani a művészeket, csupán szeretném jól körüljárni, plasztikusan bemutatni azt a szempon­tot, ami szerint kijelentem, hogy igazán releváns, tisztán városi művészet nem létezik. Tehát értékíté­let helyett ez csupán ténymegállapítás a részemről. Visszaemlékszem gyermekkoromra, az 1950-es évekre, amikor szüleim esténként elmesélték egy­másnak, hogy mi történt velük aznap a munkahe­lyükön, és megbeszélték, hogy XY elvtárs szavára vagy viselkedésére mi volt a reakciójuk, illetve hogy mi lett volna a leghelyesebb válasz, hogy mikép­pen kell helyesen dönteni, viselkedni, hogyan kell jónak látni a valóságot. Gyerekfejjel úgy gondol­tam, hogy a világ csak egyféleképpen látható: olyan az, amilyennek látszik. Azután meg ott voltak szá­momra a hittanórán tanult erkölcsi törvények, anyai nagymamám buzgó hitélete, s a környezetünkben élő idősebb emberektől ellesett erkölcsiség, azt hit­tem, az tökéletes iránytű az élet bonyolult rengete­gében. Édesanyámat munkahelyén komoly atroci­tás érte, amiért beiratkoztam Somogyi plébános úrhoz hittanra, napokig, sőt hetekig az volt otthon a vezértéma: ilyen esetben milyen a helyes viselke­dés, mit kell gondolni, mondani, cselekedni, illetve mit nem szabad (mondani, cselekedni). Meghatá­rozó élmény volt számomra a felnőttek - s most továbblépek, nemcsak a szüleim, hanem tanáraim Havi Magyar Fórum, 2004. február 7.

Next