Hazanéző, 2011 (22. évfolyam, 1-2. szám)

2011 / 2. szám

teljesen beletartoznak az európai kultúrkörbe és ez nem véletlen, hi­szen Nagy Lajos királyunk idején Magyarország Európa egyik legje­lentősebb nagyhatalma, a Nagyváradon eltemetett Luxemburgi Zsig­­mond királyunk pedig egyszerre a Német-Római Birodalom császára is volt. Sólyommal vadászott már Szent István király is, a Bécsi Krónika Álmos herceget - Könyves Kálmán öccsét - Csór vára alatt sólymá­val varjút fogva vágtatva ábrázolja, III. Béla dinárjára lovassólyom­­ábrázolást vezetett. II. Endre királyunk 1231-ben megtiltotta, hogy a királyi solymászok a nemesek földjein vadásszanak. Ekkor telepíti a solymászokat külön községekbe, amelyeknek neve ma is őrzi az ősi foglalkozást. IV. Béla király is szenvedélyes solymász volt, pénzér­méin is solymászjeleneteket ábrázoltak. Zsigmond király 1434-es kalendáriumában kutyát vezető solymászt látunk, Hunyadi Mátyás udvarában Janus Pannonius írt ódát a solymászatról. Beatrix eskü­vőjén solymászmadarakkal kedveskedtek a királynénak. Nagy Lajos fősolymásza, Magyar László könyvet írt a solymászat tudományáról mely könyv azonban sajnálatos módon nem maradt fenn az utókorra. Zsigmond király korából egy remekművű miniatűr maradt ránk az 1434. évi kalendáriumból, melyet a Nemzeti Múzeum őriz. Térdnad­­rágos, állán átkötött, hatalmas kalapot viselő solymász balöklén szár­nyát verdeső solymászmadarat hoz, jobbjával kutyát vezet. Zsigmond korában a solymászatot nemcsak a királyi udvar gyakorolta hanem egyebütt is elterjedt. II. Lajos király az egri püspöki fejedelmek keze­lőjének 40 000 arany adótartozását engedte el egyetlen betanított só­lyomért. A fényes magyar királyi udvarban természetesen jelen voltak a solymárok is, hiszen az udvar fényéhez hozzá tartozott a jelenlétük. A budai királyi udvar azonban túl messzire volt ahhoz, hogy gya­korlatiasság szempontjából szóba jöhetett volna egyáltalán a székely solymárok jelenléte, hiszen az akkori viszonyok között 500-600 km távolság elég nagy akadályokat jelentett volna a sólymok elszállítá­sához. Másrészt minden bizonnyal akadtak közelebbi településekről is megfelelő emberek, gondolhatunk Budavárához az egészen közeli Solymárra vagy más településekre is. Az 1526-os Mohácsi csatát köve­tően a Magyar Királyság egyre jobban meggyengült, olyannyira, hogy a civakodó főurak, az árgus szemekkel figyelő ellenséges Habsburg uralkodóház is inkább törődött Magyarország elfoglalásával, mint hogy inkább segítséget nyújtott volna a Török Birodalommal szem­beni harcban, így történt meg, hogy szinte harc nélkül kerül 1541-ben az ország közepe és vele együtt Budavára is a törökök uralma alá. A magyar király, János Zsigmond csak kisgyerek még és az egész királyi udvar Izabella királynéval együtt Erdélybe menekül és ezzel kezdődik meg a másfél százéves Erdélyi Fejedelemség élete.12 Janus Pannoniuson kívül Balassi Bálint is megható sorokat írt a ráróknak is nevezett sólymokról: „Immár sólymocskádat, Kedves madárkádat, Mit karodon hordoztál, Klárisokkal rakott, Skófiummal varrott, Lábzsinóron tartottál.” Arany János, a magyar szabadság­­harc vérbefolytása után 1855-ben Erdélyre gondolva fogalmaz meg gyönyörű gondolatokat: „Hát ama nap és hold, a hét sziklavárral/ S aranyos mezőben a turul madárral?/ Te vagy az, te/ vagy az, gyöngy kis ország, Erdély." Nem a véletlen műve, hanem éppen a földrajzi helyneveink tá­masztják alá azt a tényt, hogy Magyarországon milyen nagy becsben tartották a sólymot, hiszen sok települést neveztek el a sólyomról, a ke­recsenről, mint ahogy a solymászkodásra utalnak a Solymár, Madaras helynevek is. A Lelkes György szerkesztette Magyar helységnév-azo­nosító szótárban az alábbi megnevezéseket találhatjuk: Héjjasfalva, Karvaly, Kerecsend, Kerecseny, Tiszakerecseny, Madaras, Madarász, Backamadaras, Csíkmadaras, Kunmadaras, Mezőmadaras, Solymár, Kissolymár és Nagysolymár (Szepes vm.), Sólymos (Arad vm. Ung vm. és Zemplén vm.), Garamsolymos, Gyepűsolymos, Gyöngyössoly­­mos, Kissolymos, Kővársolymos, Küküllősolymos, Magyarsolymos, Marossolymos, Mezősolymos, Nagysolymos, Nérasolymos, Sajósoly­­mos, Solymosbucsa, Solymosvár, Szilágysolymos, Solymoskarcsa, Solymosláz, Solymosvár, Solyom, Bélsolyom, Sólyomkő (Abaúj-Torna vm. Bihar vm. és Kolozs vm.), Sólyomkőpestes, Sólyomkővár és Só­lyomtelke.13 A Magyar Királyság három részre való szakadásával, 1541-től kez­dődően először a Keleti Magyar Királyságban majd 1571-től az Erélyi Fejedelemségnek nevezett területen (mely ugyanaz, csak a megneve­zése változott) folytatódik a magyar államiság. Az Erdélyi Fejedelem­ség azonban nem csak egyszerűen a Magyar Államiság jogfolytonosa, hanem éppen a magyar királyi udvar Gyulafehérvárra való költözésé­vel külsőségeiben is a folyamatosságot igyekezett megjeleníteni. Eb­ben kap szerepet a sólymokkal való vadászat és a sólymok betanítása, nevelése. Ekkor kerül előtérbe a Székelyföldön a sólymok befogása, vadászatra való nevelése, beidomítása, ugyanis ezt megelőzően is valószínű, hogy a székelyek saját vadászataikhoz használták a sóly­mokat, de a Gyulafehérváron berendezkedett királyi, majd fejedelmi udvar szükségleteit innen lehetett ellátni. II. János (Szapolyai János Zsigmond) magyar király Gyulafehérvárról Zimony várához utazott azzal a céllal, hogy megbeszéléseket folytasson a törökök szultánjá­val Szulejmánnal. Ennek alkalmával 1566. június 29-én a diplomáciai protokoll között felsorolják, hogy az ifjú magyar király a nagy értékű ajándékok között - többek között - néhány sólymot is ajándékozott Szulejmán szultánnak. II. Lajos királynak kedvelt időtöltése volt a solymászat és annyira megbecsülte a jól beidomított sólymokat, hogy egy sólyomért egy egri tisztviselőjének 40 ezer arany tartozását en­gedte el. Szintén e korszakból találjuk feljegyezve, hogy a sólymok, ölyvek és más vadászmadarak fejét karmazsinbőrrel vonták be. János Zsigmondnak szintén kedvenc mulatozása volt a sólyomvadászat, de az őt követő erdélyi uralkodók is kedvelték a sólyommal való vadá­szatot. II. János király korai halálát követően a székelyek 1571. május 27-én az országgyűlésen azért is panaszkodnak, hogy „egy karvalyért három tehenet vettek el”, ugyanis engedély nélkül vadásztak a királyi birtokon, illetve a fejedelmi udvar számára „karvalyoknak, ölyveknek, sólymoknak keresésére és szerzésére fogságokkal és birságvetésekkel erőltessenek” 14 Báthory Kristóf, Erdély vajdája 1581. május 22-én Gyulafehérvá­ron az alábbi oklevelet bocsátotta ki kedvenc vajdai madarásza szá­mára: „Mindazon szolgálataiért, amelyeket Thodor Gáspár (n) vajdai madarász (aucupis nostri) sólymas gondozásában és betanításában (in procurandis et instituendis falconibus nostris) teljesített, neki, va­lamint utódainak és örököseinek adományozza örökjogon, tartozé­kaival, haszonvételeivel és az ottani királyi joggal együtt azt a vajda által Borband­on (in cottu Albensi) - néhai Nagylaky Imre (e) nemesi kúriája szomszédságában - vásárolt házat, amelyben korábban néhai Bochárdy Miklós (pr) lakott.” 15 Az ország három részre szakadása után Erdélyben Báthory Gábor­ról tudjuk, hogy kedvenc foglalkozása a solymászat volt. A Rákócziak is szívesen vadásztak így, a Habsburg-időkben pedig a Bécsben tar­tózkodó magyarok Ausztriában is fellendítették a solymászatot; maga Mária Terézia is űzte ezt a nemes mesterséget. Az Erdélyi Fejedelemségben „különleges rendet alkottak még a Szé­kelyföldön az u.n. solymárok, akiknek feladatuk volt a sólyom madarak fogása, szelídítése s ennek fejében mentesíttettek a hadi szolgálattól és az adófizetéstől, illetőleg sólymokkal törlesztették közszolgálmányu­­kat. Kellett a kedvelt sólyom-vadászathoz és a török Portára küldöz­getett sólyomajándékokra.” 16 Jakab Elek és Szádeczky Lajos Udvar­hely vármegye története a legrégebbi időtől 1849-ig azt írják, hogy: „Udvarhelyszéknek volt egy külön adója, a sólyom-adó, a mit az ország adójával egyszerre szoktak ők maguk a fényes kapunak beszolgáltatni. Ennek földrajzi oka volt. A régi Udvarhelyszék magas hegyvidék lévén, számtalan rejtett, erdős, magas kőszikla üregei a sólymok állandó ta­nyái voltak. A faluk népe közül, melyek határán a sólymok tanyáztak, sokan solymárokká lettek, a fejedelem kiváltságokkal ajándékozta meg, s ezért kötelesek voltak bizonyos számú sólymot fogni, s megszelídíteni s a fejedelem rendelkezésére adni. Ily faluk voltak, - a mint nevök is mu­tatja - Kis- és Nagy-Sólymos, Lövéte, hol egy 1701 -2-iki lajstrom szerint hét solymár volt, Vargyas, hol ezen lajstrom szerint öt volt, Sófalva, hol 1701-ben 58 solymár volt. [A vármegye régi levéltárában levő eredeti­ből.] Három falu solymárait név szerint megnevezi s oklevélileg igazol­ja, melyeknek régi szabadságait II. Rákóczi Györgynek 1652-ben junius 1-én kelt levele, melyben azok szabadságait visszaadta s őket a régi jogaikban megerősítette. [...] Hogy miben állott a szolgálat, I. Apaffy Mihálynak 1676-ban aug. 22-én szintén Udvarhelyszék főkapitányához

Next