Hazánk s a Külföld, 1865 (1. évfolyam, 1-53. szám)

1865-05-28 / 22. szám

338 HAZÁNK S A KÜLFÖLD. adatokkal bírtak, melyek egyátalában nem fog­laltak magukban semmi biztosítást a velök való csatlakozásra. És ez utóbbiak aggodalmait igazoló a fátum. Szerencse, hogy a felhívott angoloknak nem volt idejök a vállalatba tettleg belebocsátkozniok, mert minket is belerántottak volna abba a sárba, melyben maguk otthon végkép belerekedtek. Az egyszer elesett, egyszer elejtett ügyet Hou­­chard Ferenc gőzhajókapitány vette föl harmad­szor, s az ő kezdeményezése és nézetei szerint alakuló magyar gőzhajózási társulat, úgy látszik ezúttal oly egészséges alapon indult, az érdeklett hazafiak által oly melegen karoltatott fel, hogy lé­­tesülése minden kétségén kívül áll. Ki az a Houchard ? fogja kérdeni az olvasó , ki nem gondolhatja, hogy­ e névben és viselőjében egy talpig derék magyar embert mutatunk be neki. Houchard Ferenc ivadéka egy, a vallási hábor­gatások miatt Franciaországból a 16-ik században kivándorlott előkelő hugenotta családnak. Kapitányunk nagyatyja Izsák, külföldi protes­táns akadémiákon gróf Teleki Józseffel megismer­kedvén, ez, mint az erdélyi ref. kollégium főgond­noka, megkínálta őt a ra.-vásárhelyi főtanodában a mértan, természettudományok, a francia és né­met nyelv tanárságával, mit Houchard Izsák el is fogadott és 17 éven át fáradhatatlan szorgalommal működött a magyar és székely ifjak képezésében. M.­Vásárhelyit laktában született József fia, kapi­tányunk atyja, kit már érzelmeire nézve is annyira magyarrá nevelt, hogy ez a franciák ellen kiindult szabadcsapatok táborozásaiban, mint önkéntes részt vett, s oly vitézül viselte magát, hogy a had­ból érdemjellel tért vissza, azután Pesten a nemes csapatokhoz csatlakozott ugyanazon érdekből; onnan haza jővén pedig, M.-Vásárhely polgári őr­ségét rendezte és tanította be a fegyvergyakorlat­ra, — ő alakította két tulajdon kitűnő gyümölcsös és virágos kertje mellett a város végén, a Maros folyó által képzett szigetre, azon köz­mulatókertet és sétatért, melyet Napóleon akkori fogsága he­lyéről Elba szigetének nevezett el,­­ mely sok fáradtságába s áldozataiba kerülvén, halála után a városi tanács közgyűlésileg elhatározá, hogy a szigetben neki, mint Elba alapítójának és a város különben is köztiszteletben és szeretetben állott polgárának díszes emléket fog emelni. Erdély rendei 1842. sept. 10-én közfelkiáltással honfiusították a Houchard-családot, s erdélyi cí­meres nemeslevél megnyerése végett ő felségének ajánlották. S ekként már magyar nemes vérből származott Ferenc, kinek arcképét itt közöljük. Houchard Ferenc 1822-ben született, s iskoláit Maros-Vásárhelytt végezte. Két évig a kincstári ta­nács mellett az erdészeti osztályban gyakornokos­­kodott, azután a selmeci akadémiában a bányásza­tot és erdészetet tanulta, mignem egy pesti átrán­­dulása alkalmával, gróf Széchenyi Istvánnal meg­ismerkedvén, s ez által a hajózási pályára buzdit­­tatván, Triesztbe ment, s ott magát tengerészszé kiképezte. Két év alatt beutazta a trieszti Lloyd-társulat minden vonalait; megjárta kelet kikötőit: Konstan­tinápolyt, Smyrnát, Görögország néhány szigetét, Syrát, Athénét, Alexandriát s onnan a Níluson fel­hajózott Kairóba, azután megnézte Afrika pyra­­misait, a róniai szigeteket, a római és nápolyi ki­kötőket, a dalmátiai partokat, Olaszország nagy részét. Ezen tengeri útjaiban megismerkedvén akkori cs. kir. fregatt-kapitány, jelenleg altábornagy Kud­­riarszkival, midőn ez 1846-ban a cs. k. szabadal­mazott dunagőzhajó-társaság igazgatója lett, meg­hívta öt hajóskapitánynak a t­ár­ára, hol „Metter­nich“ hajón kezdette meg működését. Később a a „Ludwig“ hajónak lett vezénylő kapitánya. — 1848- ban pedig a féltiszai hajózás elhatároztat­ván, őt kü­ldék e kényes vonal megnyitására. 1849- ben felügyelője lön a tiszai hajókázatnak, s e nehéz időben kötelességének úgy is mint hazafi, s úgy is mint főnök mindvégig tökéletesen meg­felelt. 1852 ben megint a Dunán találkozunk vele, 1860-ban pedig a derék Lucenbacher testvérek ál­tal jön felhiva gözhajózási vállalatuk támogatására — s­­ azon hitben, hogy a közügy forog kérdés­ben, kötelességének tekinté áldozatot hozni, s 14 évi szolgálatából folyó igényeit odahagyva, átlé­pett az első magyar gőzhajózási vállalat rendező kapitányának s mint ilyen bebizonyította a válla­lat életrevalóságát és jövedelmezőségét. Tehát ez a férfiú az, ki az imént megalakult magyar gőzhajó-társulatot kezdeményezé, é­s megismertetvén őt röviden az olvasóval, jövő szá­munkban megismertetjük magát az általa kezde­ményezett magyar gőzhajó-társulatot. (Vége következik.)

Next