Hazánk s a Külföld, 1869 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1869-06-03 / 22. szám

Sardou Victorin­. Nemcsak nemzeti színpadunkon, de Tháliánk vidéki templomaiban az utóbbi évtized legismer­tebb, legkedveltebb vígjáték költője egy francia volt, Sardou Victorin, ki a modern társadalmi gyöngeségeket ép oly szelleme­sen,mint a­mennyi élccel s meglepő új oldalakról teszi nevetségessé. „Az idegesek,“ „A Be­­noiton-család“ s több más vigjáté­­ka ismeretes,min­den színházláto­gató olvasónk előtt s kik e da­rabokon szivük szerint jóizneket kacagtak , alkal­masint szívesen ismerik meg szer­zőjüket is köze­lebbről. Sardou Páris­­ban, 1831-ben született, s miként nálunk kitűnő irodalom­­történé­szünk , Toldy Fe­renc, vagy a franciáknál Sue Eugén, elejénte ő is az orvosi tanulmányoknak adta magát. E mel­let azonban szorgalmasan tanulmányozta a tudo­mányok és művészetek mindenféle más ágát is, míg végre a költészetnél állapodott meg s egy svéd tárgyú szomorújátékot költött, melyben­— hite szerint — roppant ujitásokat vitt a színpad­ra. Ezen művében tudniillik a mágnások húsz lá­bas verseket sza­valtak, a közne­mesek csak ale­­xandrineket, mig a csőcseléknek öt­lábas jambusok­­kal kellett meg­elégedni. „Urran“ című tragédiája azonban ezen lángeszű eszme dacára sem ara­tott sükert, s ezért Sardou most oly nagy buzgalom­mal feküdt neki a 16-dik század ta­nulmányozásá­nak, hogy bará­tai állítása szerint, ez időtájt még hanglejtése is azon korszak szo­kása szerint hang­zott. Kenyerét ha­vi szemlékbe írt cikkekkel és lexiconok számára dolgozott életira­tokkal kereste, míg estéit hol a nagy-, hol az olasz operaházban töltötte, mivel a zenét szenvedélye­sen szerette. Sardou Victoria.

Next