Hazánk, 1900. június (7. évfolyam, 128-152. szám)

1900-06-01 / 128. szám

VII. évfolyam, 128. szám. .* Budapest, 1900. junius 1. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL Budapest, VIII., Szentkirályi­ utca 28. Kéziratokat nem adunk vissza. * Telefonszám 56—23. Felelős szerkesztő és lap tulajdonos: KORBULY JÓZSEF. Helyettes szerkesztő: JANCSÓ DEZSŐ. Előfizetési ápa ■ Egész évre 20 kor. Negyedévre 7.—kor­­ .........­.­Félévre __14 « Egyhára ... 2.40« Egyes szám 8, Vidéken 10, Pályaudvarokon 12 fillér. A kereszt. Budapest, május 31. A magyar királyság kilenc százados év­forduló ünnepére ugyancsak szomorú preludium az a címercsonkítás, melyet az egyetemen a magyar szent korona kereszt­jének letörésével ismeretlen gazfickók ismételve elkövettek. Két momentum emelkedik ki ebből a kínos ügyből, két oly momentum, amely még magánál az aljas bűnnél is elszomo­rítóbb. Egy az, hogy a nemzet balga közömbösséggel elveszítette nemzeti önér­zetét és történelmi érzékét az állami szim­bólumok szentségével szemben. Más meg az, hogy a keresztet igen sok helyen, még az állam hatáskörén belül is, kezdik és szeretik külön-külön vagy állami vagy egyházi jelvénynek tekinteni, holott a magyar állami és nemzeti hagyományok és a történelmi közjog tiszteletben tar­tása mellett a kettő egymástól el nem választható. A magyar szent koronán a kereszt állami szimbólum, ez igaz. De a kereszt oly szorosan összeforrott a magyar nem­zet életével, a magyar királyság alakulásá­val és kilencszáz éves történetével, hogy azt nemcsak mint állami jelvényt, de mint egyetemes keresztény szimbólumot is minden magyarnak, akár református, akár zsidó, egyaránt hódolattal kell körül­vennie, ha ereiben magyar vér csörgedez és szívében nemzeti öntudat, hazafias érzés lakozik. A római pápa adta az első magyar királynak a koronát; a magyar királynak apostoli a jelzője s őt megkoronázni csu­pán a hercegprímásnak lehet. A vallási jogegyenlőség tehát egyáltalán nem szün­tette meg, sőt nem is csökkentette a katholikus egyház állami jelentőségét és állami funkcióinak erejét. Ott van szent István napja, melyet pro­testáns vallású kormányelnök alatt a törvényhozás nemzeti ünneppé avatott. Melyik református vagy zsidó magyarnak juthatna józanul eszébe ezt a napot azon a címen mellőzni, negligálni, hogy az első magyar király a római katholikus vallás szentje? És mégis azt tapasztaljuk, hogy a ke­reszt állami érvényesülésének megóvását gyakran maga az állam sem tekinti nem­zeti feladatának. Valahányszor egy katho­likus felekezeti iskolát átvesz az állam, elég egy-két nem katholikus vallású tanuló arra, hogy a keresztet az állami iskolából eltávolítsák. Természetesen az ilyen eljárás azt a felfogást terjeszti, hogy a kereszt nem minden vallás fölött tündöklő erek­lyéje a magyar nemzetnek, a magyar királyságnak. Ennek a felfogásnak a szel­leme aztán megtermi a mérges gyümölcsöt az olyan merényletek alakjában, amintez a mostani, mely az államot és az egy­házat egyszerre gyalázza meg a szent korona keresztjének konok letördelésével. Éppen ezért nagyon helyeseljük és megszívetni valónak tartjuk azt az indít­ványt, melyet egy egyetemi ifjú tett, hogy az egyetem összes termeiben föl kell állí­tani a keresztet. Minket ebben a kérdés­ben nem vezet politika, de nem félünk megírni nézetünket még akkor sem, ha az egy politikai pártéval találkozik, épp úgy, mint ahogy vallási érzelmek sem vezetnek, de azért az objektív igazságok hangoztatását semmiféle vallási érzékeny­ség miatt magunkba nem fojtjuk. A nemzeti önérzet higgadtsága sugallja, hogy az ország történeti ereklyéinek, az állam hagyományos szimbólumai­nak visszaköveteljük azt az oltári helyet, melyről a megromlott közszellem büntet­lenül leszedni engedte. Legyünk már egyszer tisztában azzal, hogy a kereszt kérdését nem a liberaliz­mus, nem is a vallási szabadság szem­pontjából kell megoldani. A kereszt elvár­­hatatlan része a magyar szent koronának, a kereszt tehát a magyar állami, a magyar nemzeti lét oly szimbóluma, mely — ha templomok fölött ragyog, sem fosztható meg történelmi jelentőségétől. A HAZÁNK TÁRCÁJA. Falusi pasztellek. Irta: Harmatti Lujza. — A Hazánk eredeti tárcája. — I. A bucsu. Ez a nép még eljár imádkozni. Az öreg, mun­kától keményre edzett arcokon ott látom a tiszta áhitat, a megnyugtató, erőt adó hit kinyomatát és gyönyörködöm benne. Ebben az elfanyalodott világban, hol kiválónak bevezett emberek tob­zódnak az erkölcstelenség kultiválásában, jól esik az ember lelkének az a parányi érzés, hogy még nem fordult fel a világ fenekestül. Nem sok van már odáig igaz, de még nem vagyunk éppen benne: talán napok választanak el. A nép, ez a jó székely nép még áhítattal borul le a Megváltó keresztje előtt és hiszen benne. Nem erkölcsös szerfelett, de nem romlott, nem éppen tiszta ke­zdek, de nem rabló nép. Inkább a virtus, az őserő viszi a bajba. Hátrálni nem szeret, ha be­csületről van szó, vagy ököljogról. Ilyenkor nem ismer maga fölött urat s ott lehet a főszolgabíró s a vármegyének minden nagyura — kiket kü­lönben egész alázattal tisztel hétköznapon — nem hederit rájuk. A becsület az első: székely emberről ne mondhassa senki, hogy gyáva. Öltözetük csinos, tiszta, kevés kivétellel olyan most is, mint az ősapjuké volt. Az asszonynép az más, az rajong az újításért. Ide a búcsúra is cifrálkodni jár az ifjabbja és szemük nem az oltáron csüng, hanem a daliás legényeken, kik a katonaságtól tény, hogy sok hetykeséget, erkölcs­rontó kultúrát hoznak magukkal, de majd leved­­lik róluk a föld porától minden idegen, épp úgy, mint az apjukról levedlett annak idején. Mert talán egy népfaj sem tartja meg jobban ősi szokásait, ősi eredetiségeit, mint a székely. Valami csodálatos szivósággal ragaszkodik ha­gyományaihoz és kinézi a faluból, aki hadat izén ősi intézményeinek. A negyedik faluban van a búcsú, de elme­gyek, mert szeretem a népet látni a maga he­lyén. Ragyog a falukban minden ház a tiszta­ságtól s minden kapura szép színes betűkkel oda van felírva, hogy ki építette Isten segé­lyével. Az ünneplő falu meg zöld ágakkal s virágok­kal van díszítve. Nem azért, mintha kertben, udvarban ne volna elég zöld lomb, — a székely­házakat lombok és virágok­­veszik körül — de, mert igy dukál a tisztességért. A kapu meg tárva-nyitva várja a vendéget s ha nem jön, fog magának, mert bizony nagy szégyen az, ha ott marad az élet szegényen. De jut is mindenüvé, hiszen vannak vagy két­ezeren. Mikor kocsink megáll, elhangzik a «di­csértessék!» s én örömmel mondom rá a­ «mindörökké»­! Jól esik látnom ezt az értelmes arcú, tisztességtudó tömeget, melyben talán egyetlen öreg vagy gyermek sincs, aki ne ismerné a betűt. A szétválló emberfal között beérünk a tem­plomba s csakhamar felhangzik a « Szent vagy Uram szent vagy!» Mindje énekli. Húzzák azt erre, arra, s mégis szép. Az egészséges lélek áhítatát érzem benne, a romlatlan lélek pillanat­nyi megnyilatkozását és jól esik. E népbe veze­tett hitem erősbíti. Hazánk e legkeletibb részében fészkelő parányi nép fenn fogja tartani a magyar­ság erejét, jogait és faji jellegét mindenha. Nem fog az imádság, szemlélődöm és annyi történet jut eszembe. íme ott látom a falábú Faragó Nagy Istvánt, ki egy tüzeset alkalidával vesztette el féllábát. A kis kunyhó tüzet fogott s a bölcsőben sikongott a gyermek. Az anya nem volt otthon, valahol járt, ahol nem keltett volna s úgy hiszik az elvált ura lobbantotta fel a házat azalatt. Most, hogy a lány felcsapott, ott fetreng a föl­dön és jajong gyermeke után, mint a kölykétől megfosztott farkas. Nincs ki könyörüljön, odaég a gyermek, ha megszakad is utánna az anya szive. A tömeg rémülten, bután borzong, de nincs bátorságuk, hogy berohanjanak a sziporkázó lángok közé, mindenki életét félti. És egyszer csak a rémület ordítása hangzik, mindenfelől, Faragó Nagy István, a katonaságból nemrég hazatért legény ugrott a lángok közé. Az Isten, ki menti meg ! Néhány kínos perc múlva, perzselt hajjal, bajuszszal hozta a sikongó gyer­­­meket, melyet az anya őrült kacagással kapott ki a kezéből . . . Még egy lépés ... és a ház, össze­omlik e percben s félig-meddig maga alá temeti a szerencsétlen embert. Meggyógyult, csak féllába s ifjúsága — elég­ nagy ár — maradt ott. A nép Isten ujját látja e dologban, mert úgy mondják nagy része volt benne, hogy az asszony elvált az urától ... Megbűnhődött érte, ha úgy volt. És ott látom Virág Julit, akit három év­vel ezelőtt úgy ismertem, mint a vidék legszebb leányát. Karcsú, fiatal, üde volt, mint a ringó nádszál az ér mentén s most meggörnyedt, sik­­sárga, vértelen és olyan fekete karikák vannak a szeme körül, mintha nyavalya bántaná. Oláhországba járt a szerencsétlen, az eldorádó-

Next