Helikon, 1991 (2. évfolyam, 53-104. szám)

1991-06-14 / 24. szám (76.)

Valamely politikai rendszer „jelleméről“ azok az eszközök árulnak el legtöbbet, amelyeket akár nyíltan, akár rejtett dimenziói szféráiban működése érdekében fölhasznál. A honi hatalmi berendezkedés e tekintet­ben, úgy hittük, aligha tartogathat számunkra megle­petéseket. Ám kiderül, egy rezsim kegyeit kereső sze­mélyek szerepvállalása, netán szerepkényszere minden­kor érdekes lehet. Ama bizonyos eszköz-emberi miliő .. . „Sokoldalú“ érme még ez is. Egyrészt kiket próbál s tud megnyerni a társadalom elittjéből céljainak a hatalom (mégha csak mutogatható vitrinfigura szerep­re is), másrészt meddig ereszkedik alá a másik végén, mondjuk, a mindenre elszánt gátlástalan kalandorok szolgálatainak elfogadásában. A megállapodottabb de­mokráciák általában jeles skalpokat tudhatnak magu­kénak az első csoport világából, a torz, diktatúra-ma­radványokkal küszködők viszont rendszerint képtele­nek lemondani az utóbbiak szolgálatairól. Mindez Hajdú Győző újabb föltűnte alkalmából öt­lött fel bennünk. Az, hogy ő egyszer valahol még po­rondra lép, percig sem volt kétséges, miután megúszta a 89-es fordulat első heteit. Persze kíváncsiak voltunk: hol, mikor, kinek s milyen színekben kínálja majd föl szolgálatait; jóllehet sejtettük: bárhol, bármikor, bár­milyen színekben s bárkinek hajlandó lesz , aki igény­be veszi. Igaz, számára a még lehetséges „játékteret“, fölhasználhatósága skáláját némileg meghatározza s be is határolja előélete. Ezért aztán az újabb színrelépés nem is csupán Hajdú-szempontból érdekes, annál inkább­­ a hatalom (mely most érte nyúlt) megítélése szempont­szónokitól, melyet annyiszor hallhattunk a diktatúra és diktátor dinasztia jeles ünnepein, amint Hajdú min­denkit túllihegve szállította a hódolatot. Most ráadásul ez az erőszakos fasisztoid-manipulatív „előadási mód“ Brancusi-tól Salamon Ernőig, Flaubert-től Adyig féltu­cat klasszikus kultúrnagyságot is körülnyálazott, be­mocskolt, persze mi ez ahhoz képest, hogy egy pár év­vel ezelőtti pártban Hajdon Hajdú, nem bírván tovább fokozni a dicsőítő jelzőket, azzal döbbentette le a ma­gas fórumot, hogy a tiráda végén azt mondta Ceau­­sescunak: te vagy a mi Bethlen Gáborunk ... (Az ám.) És ilyenkor még a román nyelv nyárádmenti akcentus­ba nyomorítása is bocsánatos bűnnek számított, már­­már hitelesítvén érzemények őszinteségét. Föntebb politikai megfontolást emlegettünk e tévé­beli magánszámmal kapcsolatban. Ha csak a „külső körülményeket“ vesszük számba, már akkor sem tűn­het túlzónak egy ilyen feltételezés. Az egyes számú média ugyanis harmincvalahány percet biztosított szá­mára pénteken este, meglehetősen előkelő adásidőben. Ennyi időt nem kulturális egyesület (pláne nemzetisé­gi színezetű), de alakuló politikai szervezetek, pártok bemutatkozására sem szánt a tévé az elmúlt tizennyolc hónap alatt. Továbbá. Emlékezetem szerint nemhogy romániai magyar író (a bemondó titulálta így), de (ta­lán az egy Marin Sorescut leszámítva) román kollé­gáink közül sem kapott senki ekkora szerepidőt. S mely előzékenység: a műsorvezető, mielőtt „beindította“ vol­na Hajd­ut, külön megkérte a kedves nézőt, hallgassa figyelmesen s előítéletek nélkül (!) a soron következő 2 .a— 5383SB3HES jvXimm 5 SZILÁGYI ISTVÁN RENEGÁTLÁSTALANUL Kamamamammamm­ ­­jából. Mert — bár lehet, furcsán hangzik — még min­­■­dig e félresikerült politikai rendszerrel szemben lennénk­­ jóhiszeműbbek, mint a most szolgálattételre jelentke­­­zett diktatúra-edzett eszközemberrel szemben. Az új­­gazdák számára egy ilyen kipróbált zsoldos jelentke­­­­zése egyszerre lehet kényelmes és kényelmetlen. Ké­­­nyelmes, mert az bármilyen „feladatot“ ellát, adott ,­esetben a legmocskosabbakat is; kényelmetlen (ha a re­­­zsim cseppet is ad az imázsra), mert szegénységi bizo­­­nyítványt állít ki magáról — éppen mint hatalom. Hi­­iszen a kérdés, mely elsőként, szinte önkéntelenül fo­­­­galmazódott meg: uraim, hát már itt tartanánk, máris ilyen cölöpökkel kell megtámogatni ama palánkokat?­­ Az külön figyelemre méltó, hogy a diktatúra utolsó­­ évtizedének többségi kiszolgálói közül a tévé (pedig , tudjuk, cseppet sem finnyás) mindmáig nem emelte ■prömier plánjába a Hajdú-méretű előcsapásokat, mint­­ ahogy nyíltan, legalábbis zászlóvivőként egyetlen ro­­­­mán politikai vagy kulturális formáció sem vállalta fel­­ a Hajdúhoz hasonlókat. De lám, a jeles intézmény (té­­rve) a Hajdú esetében most tette ezt. Cinizmusból? Ne­tán valamely kényszerhelyzetnek engedve? Az előbbi sem lenne idegen tőle (mármint a tévétől), mégis az utóbbi a valószínűbb. Mert hol is szándékozná elhe­­­lyezni valamiféle politikai megfontolás-gravitáció a­­ közélet-palettán ezt a jelentkezést? Előreláthatólag va­lahol a nemzetiségi-művelődési-ködös-külkapcsolatos­­zónában. Ahol egyrészt csábítóak a hívószínek, másrészt gazdag a mimikri-garderok. A mozgáslehetőség min­­­­denkor adott, s az inszinuációs alkalmak szinte kime­­ríthetetlenek. „Ideális“ terep. Hanem ebben a Hajdu-féle színrelépésben mégis van valami biztató, megnyugta­tó. Erre a szerepre feltételezhetően nem akadt más vállalkozó. Vagyis: közülünk ez nem volt másra kioszt­ható. Mielőtt továbblépnénk, hadd jegyezzük meg: nem­­ szívesen szántuk rá magunkat a Hajdú-jelenség meg­­bolygatására. Több meggondolásból is. A napi politikai csatározásokon a hetenként megjelenő Helikon kívül­­marad; be kellett látnunk, nem egy laptársunk, min­denekelőtt rangosabb napilapjaink az ezek mentén sar­jadó olvasói elvárásoknak nálunknál avatottabban, de mindenképpen naprakészebben tesznek eleget. Ha köz­életi vonzású kérdésekben is szólunk, azt — szándé­kunk szerint legalábbis — az ország s benne a magyar kisebbség életének fontosabb pillanatai, sorsmoccanásai kapcsán tennénk, melyekre a múló idő valamelyes rá­látást biztosít. Továbbá: Hajdú számára a puszta tény, hogy foglalkozunk vele, akár elítélőleg is, már önma­gában nyereség. Hisz mindegy, hogy milyen áron­ sike­rült üggyé válnia, sikerül helyzetbe hoznia magát. Ezt az elégtételt, sajnos nem tudjuk nem megszerezni ne­ki. Ráadásul ha „túlhajtanánk“ a ráfigyelést, végül már­tírt faraghatunk belőle — legalábbis elképzelhető, hogy a tőlünk elszenvedett „hántásokat“ ilyenformán próbál­ja majd beváltani — nyilván a román közvélemény előtt. (Na meg ha a küszöbünkre piszkolnak s megpró­báljuk a fekáliát eltakarítani, a „művelet“ során elke­rülhetetlenül bemocskoljuk magunk.) Ugyanakkor túl hosszadalmas fejtegetést igényel, ha a Haj­du-jelensé­get a maga bonyolultságában akár vázlatosan is meg­kíséreljük megközelíteni. Hogy mégsem térhetünk ki e kétes finalitású kihívás elől, az annak „köszönhető“, hogy Hajdú újabb föllépéséhez megintcsak irodalomból és „művelődési életből“ próbál bohócköntöst fércelni magának, s ezzel olyan lehetséges praktikákat álcázhat, melyekkel maradék kultúránkat veszélyeztetheti. Mert hogyan is néz ki közelebbről ez az újabb szín­relépés? Bárki azt mondhatná: mért kell ezen föltépőd­­ni, elvégre csak annyi történt, hogy Hajdú összehozott és bejegyeztetett egy jámbor művelődési egyletet (tör­vény biztosította demokratikus jogaival élt, nem igaz?), és ezt bejelentette a román televízióban. Különben is: a kutya ugat, a karaván halad. Csakhogy erre a ku­tyaugatásra, félős, megbokrosodnak a málhát cipelő te­vék. Lehet, már a hangtól, attól az enerváltan hordó­ szöveget. Amely ezek szerint valakik részéről — szá­munkra nagyon fontosnak ítéltetett. Hát hallgattuk, be kell vallanunk — előítéleteink kísértései közepette. Tehát: az új művelődési egyesület neve Együtt. A társaság kiadásai fedezésére csak és kizárólag a tagságá­tól beszedett díjakat veszi majd igénybe (hogy ezt miért volt fontos Hajdúnak bejelenteni?; nyilván tagkönyv is lesz), na meg a különböző Együtt-rendezvényekből befolyó jövedelmeket. (Ezekre majd befizetünk.) Vagy­is értsük úgy, hogy pártoló személyek vagy intézmé­nyek adományait el sem fogadják? (Pedig nem szégyen az, na de lelkük rajta.) Amúgy lesznek e kultúrkép­­ződménynek külföldi támogatói is, biztosít Hajdú, de nem afféle irredenták, pedig, mint tudjuk, vannak olya­nok is. Azok itt szóba sem jöhetnek, azokat le kell lep­lezni, azok ellen harcolni kell. (De mindenekelőtt nyil­vántartásba kell venni őket, a külföldieket is meg a belföldieket is . .) Ám maradjunk még egy pillanatra az egyesület­névnél. Együtt. Vagyis románok, magyarok, jehovis­­ták, kommunisták, kurvák és honleányok, együtt. Egy­szóval nem külön-külön, még bár művelődési és ha­­gyományainkbeli érdeklődésünk szerint sem. Mert az szeparatizmus. Az pedig nagy bűn, főbenjáró. Mahol­nap, ha nem vigyázunk, alkotmányba ütköző lesz, még ekként, kultúrtestületek különállása esetében is. Ne le­gyen tehát Lucian Blaga társaság és ne legyen Lorántffy Zsuzsanna társaság, mert mindenik szeparációs veszé­lyeket rejthet magában? Vagy csak az utóbbi? Minden­esetre nem volna meglepő, ha jelen morfondírozásaink miatt Hajdú máris szaladna s azzal jelentene fel, hogy a román—magyar megbékélésegyüttélésegyütthalás megátalkodott ellenségei vagyunk. (De ezzel, mármint a várható műszerrel, várjon még egy kicsit.) Hanem szeparatizmus ide meg együttnyomorgás oda, azt azért jó lett volna tisztázni, hogy ez az egyesület-kezdemény végül is román, magyar vagy közös (azon kívül, hogy kulturális). Mindegy, hogy melyik, csak derült volna ki, hogy valamelyik a három közül. Az ugyanis nem tisz­tázódott a több mint félórás ápolatlan hadorában, mely­ben Hajdú hitet tett magyarságáról, román házasságá­ról, mindenféle hovatartozandóságáról, vétkeiről (hogy rögvest meg is bocsásson magának), és szüntelen állást foglalt, s ha jól értettük, még a Jóistent is belekeverte a parttalan pakliba — csak éppen a lényeggel maradt adós. Igaz, az Együttnek többször is elismételte a ro­mán kifejezés­ megfelelőjét (impreuna), de ezt mintha a bejegyzett egyesületnév fordítása gyanánt. Annyi bizo­nyos, jóhiszemű magyar művelődési egyesületről aligha lehet szó, mely, mondjuk, valós kultúrértékeinket kép­viselné valamiféle korszerű nyitottság-eszmény jegyé­ben — mert egy ilyen élén Hajdú ugyanbiza mit ke­res? Egy hasonló vezetésű román társaság élén pláne mit keres? Marad az a bizonyos közös. Igaz, ott sem tudnánk elképzelni, mert egy efféle „kétlaki“ tisztségbe ugyancsak hiteles személy kívántatna közülünk. Na meg azt eleve úgy illenék bejegyezni, hogy: Impreuna — Együtt, és persze annak akkor lenne a másik fél ré­széről is társkezdeményezője, ki majdan minimum társ­elnök leend. De lám ennek se híre, se nyoma. Pedig valójában mennyire üdvös dolog volna ma (tán inkább, mint eddig bármikor) egy olyan művelődési-tudomá­­nyos-baráti társaság, mely a két szomszéd kultúra érint­kezési területeit venné gondjaiba s pásztázná, mondjuk, művészi ihletforrás-komparatisztikától kölcsönhatás­­ügyekig, hogy a másfél évszázados műfordítás-hagyo­mány ápolásának szükséges voltát ne is részletezzük ehelyt. Egy ilyen vállalkozást, úgy hiszem, nagyon so­kan támogatnánk Jókai bácsitól Paul Drumaruig. Rá­adásul ebben a szférában semmit sem kellene elölről kezdeni. Jelen hasábokon például — hogy haza (is) be­széljünk — sohasem szakadt meg az egymás értékeire figyelés gyakorlata — azután sem, hogy ezzel már rég nem szerezhetők „jópontok“ egyik „irányból“ sem. Ezek után azt kell feltételeznünk, hogy ez az Együtt valamiféle fantomegylet, afféle álca, valaminek a fedő­szerve. (Gondolunk itt egy Ádám Erzsébetet turnéz­­tató Kft-re, melynek csak be kéne már indulnia; miu­tán ,ló­döglött s­zám ürült, nem volna meglepő, ha az előadóművésznő most majd Mircea Dinescu és Ana Blandiana verseivel lepné meg a clevelandi rajongóit!) De emlékezzünk csak újfent a pártok, testületek be­mutatkozás-rítusaira: némely társaság két sorban ült s állt oda, mint egy jubiláló tekecsapat; a másik egy aszta­­ körül szorongó családot „alakított“, hol foszlott r­yakkendős nagytatáktól pelyhes állú pulcsisokig min­denki együtt volt, hogy a képernyőre is alig fértek reá. Mire­­ Hajdu nem átall nekünk egyedül kiállani. (Vak ő olyan fiú.) Avagy senki nem akadt alapítótársai kö­zött,, aki vállalta volna az együttszereplést vele? (Ér­dekelt indulás még ez is.) Ámbár hogy ezek a társak kik­­lehetnek, miután rejtőzködnek, egyelőre csak el­képzelhetjük. (Már induláskor kezdik az illegalistásko­­dást kijátszani.) . ... Csak ne bizonygatta volna oly vadul, hogy az Együtt olyan kulturális egyesület lesz, mely nem poli­tizál (Nem, nem soha.) Mert ezekből a nem politizáló művelődési egyesületekből valahogy nagyon kezd ele­günk lenni. Hát politizáljanak már végre, mert így egyy­re unalmasabb lesz a dolog ... Ez a mi jó Hajdú elv­­társunk is egyből ezek ellen a mindenféle extremista ellen akar küzdeni — s hogy félreértés ne essék, egy röpke kitérő után mindjárt rá is tér az RMDSZ-re. Ahelyett, hogy politizálna. A kitérő pedig vala­mi is lehetett volna más, mint az egri „veszedelem“. Talán mert közben kezdett alábbhagyni a „kirohanás“. Akire összehozták, rég oda se bigéznek, akiknek viszont pa­razsat gyűjtött a fejére e parti hecc, azok összeszorított fogakkal sziszegve bizonygatták, hogy az a parázs nem­ is parázs, hanem hamu, amit maguk hintettek oda, hisz lám, megtépdesődtek kaftánok is; aki viszont magas­labdaként kapta ezt az alkalmat, az nem volt hülye nem „leütni“ a pöttyöst: órák alatt keresztelődtek itt maradék magyar hírességekről elnevezett utcák; jövő tanévre összehozott iskolahálózat-remények kaptak gellert napok alatt —, ja, kérem, tudja itt mindenki, mi a dolga vámőrtől honatyáig, s végzi is öntevékenyen. Nos, ha azóta megtorpant volna a lendület, most újra előcincogta, mennydörögte Hajdú Egert. Micsoda kul­­túrszomj, ugye? Na meg új típusú hűségnyilatkozat­­alkalom. .. . Ahhoz képest az RMDSZ elég olcsón megúszta: csupán a létezése ellen van kifogása Hajdúnak. De ha már mindenképpen van (mármint az RMDSZ), miért van túlsúlya a romániai magyarság politikai életében — mert ezt ő (mármint Hajdú) sehogy sem szívelheti. (Nyilván osztódtatással kéne szaporítani — mármint az RMDSZ-t —, hogy legyen sok, ügyes kicsi.) Hanem ha azt a pluralizmus-leckét tudnánk felejteni. Azt a plura­lizmus-szimpóziumot, amit Hajdú celebrált nekünk. Kenterből, visszakézből ilyen ócska kultúregylet-prob­­lematika — ahelyett, hogy politizálna, ugye ... A Hajdú fölléptetésének időzítettségét (RMDSZ Kongresszus stb.) csontig lecsámcsogták az „esemény­ről“ előttem szólók, s méltán. Itt egyetlen dolog a meg­­gondolkoztató: ennyire hülyék lennének a tévé műsor­­igazgató koriferusai? Eddig azt hittük, az egyes számú média, ha amolyan balkáni módon is, de pontosan érzi s beméri manipulatív lehetőségeit. Ezen a „húzáson“ vi­szont, aki csak odafigyelt, egyemberként harsányan rö­högött. Avagy mégis a mi ügyeink megítélésében len­nének ennyire kétbalkezesek? Nyilván úgy tudják, hogy a magyarok, természetesen a romániai magyarok is szét­húzó, marakodó népség, pláne ha politizálásra nyílik tere — ez sajnos igaz, s régi dal. Csakhogy itt most a Hajdú közénk ékelésére tett kísérlet egyértelműen pa­radox hatást eredményezett. Mert hát odáig azért csak eljutottunk mára, hogy ha föl akarjuk zabálni egy­mást, annak a végére tudunk járni önerőből is. Ehhez (egyrészt) vagyunk még elegen — avagy — ehhez (más­részt) nem vagyunk már olyan sokan. De egy efféle „művelethez“ mindenképpen nélkülözni tudjuk a „Hajdú-segédletet“. (Folytatjuk) Cs­eh Gusztáv: Ikarusz

Next