Helikon, 1997 (8. évfolyam, 231-254. szám)

1997-10-10 / 19. szám (249.)

IRODALMI FOLYÓIRAT VIl­. ÉVFOLYAM 1997.19. (249.) SZÁM - :s „epévé változott a víz mondjátok meg dsidának" • Sigmond István: Elnémult lovak... • Kántor Lajos: Illyés, Erdély... • Király László: Írógép az ódához • Szűcs István: Ősújdonságokról • Karátson Endre: Általános Alika • Bogdán László: A hosszú levél • SERÉNY MÚMIA Szabó Tamás felvétele OLVASÓINK FIGYELMÉBE! A postai lapterjesztő nyilvántartásában a HELIKON katalógus­száma 3012 Folyóiratunkra a szerkesztőségben is elő lehet fizetni 10 és 14 óra között Kolozsvári előfizetőinknek díjtalanul kézbesítjük a HELIKON-t LÁSZLÓFFY ALADÁR Miért az a tizenhárom? Október hatodikén dobpergés ébresztette volna az őszi napot, ha katonás pontossággal nem állt vol­na már glédában. A természetben csak a fáról kellett lekecmeregni. Másként gondolkodás okából kíno­­san-lassan az akasztófáról is le kell másznia az emberiségnek. Az iro­dalom ötszáz velszi bárdot mutat fel, az önkény örökreszóló megbé­lyegzésére. Az egyház negyvenezer mártírt is számontart, kik szimul­tán mentek egy isteni ügyért a ha­lálba. Az élet első fájdalmában piétát játszik, ölébe veszi, elbabus­gatja a halált, ki egyszerre múltja és jövője. Hellász még mindig gyá­szolná Leonidászt, Bolívia Bolivárt, Dánia Hamletet, az élet a halált. A halál az életet. Lehet, maga a nem­zet, sok nemzet zsigorosodott volna el, ha emberi szerkezetünk nem ten­né lehetővé a tompulást, majd a szökést a gyászból, a fájdalomból. Damjanichné Csernovics Emilia, a virágzó, szerelmes fiatalasszonyból matrónává töpörödött, elsikkasz­tott életű áldozat 1849 után még 1909-ig eléldegélt így. A tragédia veszteség. Ezt a veszteséget nyere­séggé kell tenni. És makacsul köve­teljük, beseperjük, mint özvegy anyókák, amit még meghagytak, ki-kiutalnak nekik, végső soron ér­zelmi haszonélvezetét a veszteség­nek. Az utolsó érzelmi nyomokat is legfennebb értelmi ártalommá deg­radáló, átszámító időbank árfolya­mán. Miért azt a tizenhármat? Mert ha népenként, koronként, tragé­diánként tizenhármat-tizenhármat emelnénk be az egész emberiség gyászkaszárnyájába, panteonjába szimbólumképpen­­ elriasztó hadseregek masíroznának, a tegna­pi nappal bezárólag, az Egyetemes Hadak útján a semmi felé. Persze hogy a tizenhárom nem kerek szám, egyenesen felemás, a babo­násoknak szerencsétlen. De nem is tizenhárman voltak. Ahogy a ter­­mopülés szorosban Leonidászék sem háromszázan. Az túlságosan kerek, ez túlságosan főleges. A világ Verdunjei és Sztálingrádjai a meg­számlál­hatatlanság nevében tele­pednek be az emlékezetbe A sike­rültebb Golgotákon az Emberfia egyedül van, mint az Ismeretlen Katonával szinte szabályos ritmus­ban őrségváltást végző Ismeretlen Szeretet. Az emberi nem tiszteleg s hódol mindkettőnél: hol szereti, hol gyűlöli önmagát, és rettentő haraki­rijéhez saját kezűleg adja ki önma­­ával szemben felsorakozó tü­­érképeiből állított kivégzőoszta­goknak a tűzparancsot. És még akad valaki, aki diadalmasan, mint­ha a többezer éves előzményt át­­aludta volna, diadalmasan felkiált, hogy jé, felfedeztük a klónozást? Leiningen-arcok és Miklós cár-po­­fák sétálnak a Riviérán, a Krímben és Las Vegasban, szembejönnek az aradi utcán és világításkor a há­­zsongárdi sokadalomban. Teljes lenne a zűrzavar, ha az egymás el­len törő testvérek utódai kitartaná­nak annak az ostoba önmérgezés­nek a folytonosságában, hogy min­denki a másikat tartja Káinnak s magát Ábelnek; így méltán Ábel ál­dozatairól is ugyanannyit beszélné­nek, mint Káinéról, és a gyűlölet, a bosszú szikrájával a logika és az igazság fénye is kialudhatna: tizen­három Káin-Haynauval szemben tizenhárom Ábel-Haynau. Kvittek vagyunk tehát!... Hogy ne legyünk kvittek, ezért választunk, fogadunk el, fogadunk fel, szerződtetünk ti­zenhárom kísértetet, tizenhárom megtizenháromszorozott rangú mennyei tábornokot, akiknek ark­­angyalsága már FÖLDREKIALT, túlharsogja kinek-kinek évente, ele­­tente, egy napra, egy órára, egy pil­lanatra a lelkében, lelkiismereté­ben felhangzó dobpergést, az ál­latból emberré válás csatazaját. És mi olyankor megjuhászodva, lecsillapodva kigomboljuk ma­gunkon a kényszer zubbonyát, az atavizmusok burkát, és felfigye­lünk, fülelünk a csendre. És min­dig azt hisszük, örökre hallgatni fogunk rá.

Next