Helikon, 2006 (17. évfolyam, 447-470. szám)

2006-01-10 / 1. szám (447.)

HELIKON : SZŐCS ISTVÁN MERENGŐ • •Ünnep és csőcselék Elmaradt szilveszteri szaturnáliák helyett Mit kéne ünnepelni benne, ha már megértük ezt a 2006. esztendőt? - kérde­zi a minap valamilyen társadalmi gitár­egylet titkárnője, természetesen hazai, ezen belül is erdélyi, s még szorosabbra vonva a kört, kolozsvári vonatkozásban? Viszonylag kerek évfordulók kellenének. Hát itt volna mindjárt egy szép kerek 450-es: 1556. október 22-én az egészen if­jú János Zsigmond fejedelem, pretendált magyar király — Zord idő — bevonul Ko­lozsvárra, mivel úgy látszik, Kolozsváron a bevonulások és felszabadulások idősza­ka mindig is az év vége felé szokott meg­esni. Ez csak amolyan politikai esemény, mondhatná a kultúrtitkárnő, de rögtön lecsillapíthatjuk, ugyanis a bevonuló fel­séges személynek hódoló országgyűlés 3 nappal a fényes esemény után: iskolák szervezését rendeli el! Méghozzá Kolozs­várott és Marosvásárhelyen, azaz akkor még úgy mondták: Székelyvásárhelyütt. Azért éppen ezeken a helyeken, mivel itt már előzőleg is működtek iskolák, méghozzá a ferencesek kezelésében, ezek­ben azonban a zord történelmi éghajlat­­változások során akkoriban szünetelt az oktatási tevékenység. (Nem tanügyi sztrájkra kell gondolni: akkoriban a ne­velő káderek főgondja általában az volt, hogy valahogy megússzák az ünneplő cső­cselék általi agyonveretést.) Mindeneset­re, a következő évtől már be is indultak ezek a projektek, s pl. a marosvásárhe­lyi evref. kollégium 1557-et tekinti meg­alapítása évének, holott ha hozzászámí­tanák a franciskánus előtörténetet, tán több mint száz évet nyerhetnének, akár­csak Kolozsvárott. De inkább nem teszik, s nyilván ma már nem annyira az odium teologicum ennek az oka, mint a felekeze­ti nehézkesség - inertia conf. stb. Ennek a négyszázötvenedik évforduló­nak még sok más emlékeznivalója is le­het művelődéstörténeti fronton, ahogy ma mondani szokás. Például könyvkiadás­ban. Mert ha valakit netán érdekelne - a hatvanhat kolozsvári szerkesztőséget és könyvkiadót, valamint nyomdát bizonyá­ra nem, mivel a direkt hagyományápolá­sért nem javadalmazzák őket, lásd alább is -, például ugyancsak 450 éve jelent meg itt helyben a Száz fabula, Heltai Gás­pár úr által. És ez nem elszigetelt jelenség gyanánt tartható számon, mivel ugyan­azon évben napvilágot látott ugyancsak itt helyben Molnár Gergely latin nyelv­tankönyve, az Elementa, mely aztán tova 1830-ig még több mint húsz kiadást ért meg, valamint az ugyancsak nevezetes Hoggrest-féle énekeskönyv. Ám ezek nem keserves évfordulók, ta­lán ezért senki sem harap rájuk. Ezért ismételten javasolandó lehetne megem­lékezés végett Tinódi Lantos Sebestyén 1566-ban Sárvárott esett halála, ha már ezelőtt két évvel sehogy sem voltak hajlandók sem zeneszerzők és kritiku­sok, sem történetírók, sem doktorandák, sem színházi jellegű ismerősök, sem gi­táros (lantpótló) személyiségek, egyálta­lán senki sem az arról való megemléke­zésre, hogy itt helyben megjelent Tinódi Krónikája, amely, akárhogy is tekint­sük, monumentális kiadvány volt, de saj­nos nemcsak a felsőfokú tanszemélyzet, de a közrendűbb kultúralapítványi ténye­zők sem ismerik. Mint ahogy a könyvész­­nyelvész-történész céh sem tartotta figye­lemreméltónak, hogy pár évvel ezelőtt itt jelent meg a Nagyváradi Regestrum, még­hozzá oly famózus, démonikus és monu­mentálisan tragikus személyiség szer­kesztésében, mint ama bizonyos György barát, azaz Fráter György, Erdély kor­mányzója, kiváló hadvezér stb., akit saját­ságos, hogy a helyi lektorok, redaktorok, editorok, kultúrfelelősök nem hajlandók saját előd-kollégájuk gyanánt elismerni. E képnek legalább egyik szögletéhez hozzátartozik, hogy a helyi, a Szabad­ság ideájáról elnevezett napilapban írtam volt egy ironikus, sőt tréfás április elsejei „anyagot”, mintha mindezek megünnepel­tettek volna! És az „anyag” meg is jelent­­ április másodikén, egy árva szó szer­kesztőségi megjegyzés nélkül... A következő eléggé kerek évforduló - 425-ös — a kolozsvári egyetem első meg­alapítása, 1581-ben, de úgy vélem, meg­ünneplésének lesz gazdája a szorgos és fürge báthoristák által. Ezt kiegészíthet­né az ugyancsak tragikus sorsú Abafái Gyulai Pál művének az évfordulós újraki­adása Báthori István erdélyi fejedelem és lengyel király oroszországi hadjáratáról, amit egy ideje ugyancsak hiába keres az ember a könyvesboltokban, mint pl. a Szé­kely Oklevéltár VI. kötetét is. A gyengéb­bek, sőt a Főoskolai Truntzik kedvéért hadd említsük: ez a Gyulai Pál nem azo­nos azzal az ugyancsak kolozsvári Gyu­lai Pál nevű kritikussal, aki Kemény Zsigmondot oly szerencsétlenül népszerű­síteni akarta, és szintén nem túl szeren­csés kézzel rendezte sajtó alá Kemény Összes Műveit, hanem az a bizonyos Gyu­lai Pál, aki Báthori Zsigmondnak is tit­kos - és maga a fejedelem által elárult — tanácsosa volt, s akiről Kemény Zsig­mond, egyes hosszadalmas részletezései­től eltekintve, izgalmas, ugyancsak Gyu­lai Pál című regényét írta. E regény tanulmányozása különösen érdekes volna ma, mivel a terrorizmus technológiájának már az akkori időkben is történelmi szerepet játszó természe­tét kutatta, rámutatva arra, hogy pl. a féltehetségeknek milyen nagy szerepük volt mindig is a társadalmi diverziók és szubverziók szításában s a csőcselék fel­­bujtásában. Ha nem is túl kerek, de 430-as az az év­forduló is, amely a kolozsvári ötvös legé­nyek céhellenes mozgalmáról szól - külön­ben akkoriban még tartott a kolozsvári ötvös céh hosszas virágzása, amely ellen így indokolt volt keresztbe tenni. S ehhez kapcsolható lenne, ha nem is a helyi, de ide is következményei által kiható felvidé­ki céh és nem céh mozgalmak sora, ame­lyek a mohácsi vész küszöbén a bányavá­rosokban zavargásokkal akadályozták az ország védelmének megszervezését, s amelyek következtében végül is a felvidé­ki pixidáriusok nem érkezhettek meg a csata színhelyére. S amelynek elemzésé­vel a Nemzet Nagy Tanárjai máig adósok maradtak, hacsak a Szlovák Szakszerve­zetek Nemzeti Hagyományőrzői nem fog­lalkoznak vele. De elég legyen ezen hol diadalmas, hol szívtépő feudalista megemlékezések aján­lásából, polgáribb jellegű, noha szintén au­­likus vonatkozású évfordulót kínál 1696. Éppen háromszáztizediket. Akkor tör­tént, hogy az a bizonyos I. Lipót magyar király, mellesleg horvát, cseh király is és a szent német-római birodalom császára, aki tíz évvel azelőtt, tehát 1686-ban Ince pápával összefogódzva megszervezi a tö­rökök végleges kipaterolását Budáról és Pestről, szóval ez a bizonyos Leopoldus az akkor kolozsvári lakos Kelvinczi György költőnek és ügyvédnek kiváltságos enge­délyt ad színjá­zó társulat létrehozására és egész Erdélyben való működtetésére. Ez megünnepelhető lenne Kolozsváron újabb olasz nyelvű operaelőadások által, valamint a magyar színházban rendezen­dő Piszoárok, deszkabudik és vécépumpák a helyi magyar dramaturgiában című ki­állítással. Ám ha már megint a „csőcselék” cím­szó kerülgetése lett esedékes, utolsónak említhetném azt a mindössze 150. évfor­dulót, hogy 1856-ban megjelent városunk­ban Kemény Gábor műve: A nemzetek fej­lődéséről. Ennek az az érdekessége, hogy Eötvös József nevezetes munkájával, A XIX. század uralkodó eszméinek befolyá­sa az álladalomra cíművel vitatkozik! Ez a vita nagyon izgalmas ma is, mivel Eöt­vös ilyeneket írt. Hogy a szabadság és az egyenlőség eszméi egymással ellenkeznek. Hogy a nemzetiség eszméje a szabadság és egyenlőség fogalmaival ellenkezésben áll. Ha az egyenlőség és szabadság azon érte­lemben, mely e fogalmaknak jelenleg tu­laj­doníttatik, valósulhatnának is: ez nem eredményezné azt a megelégedést, melyet várunk tőlük. Ha a nemzetiségre törekvé­sek a célt, melyet kitűztek, elérnék is, az eu­rópai emberiséget nem elégítenék ki... stb. Szóval, Eötvös és Kemény Gábor művé­nek szembesítése talán elvezethetne Orte­ga y Gasset és mások töprengéseinek a felújításához is, már nemcsak a XX., ha­nem a XXI. század bizonyos eseményei­nek a tükrében, hogy a demokráciában mi a viszony a tömegek és a „csőcselék” fogalma között... Vagy másik oldalról, Herczeg Ferencesen közelítve: ha elvár­ják a tömegtől, hogy szavazataival a köz­gazdaság, politika, tudomány legbensőbb kérdéseiről döntsön, miért nem engedik meg neki, hogy olyan színházat nézzen, amilyent szeretne?

Next