Helikon, 2012 (23. évfolyam, 591-614. szám)

2012-01-10 / 1. szám (591.)

HELIKON POMOGÁTS BÉLA Erdélyi magyar dráma Az erdélyi magyar művelődésnek na­gyobbak voltak a színházi, mint a dráma­irodalmi hagyományai. Kolozsvár min­dig a magyar színi kultúra fellegvára volt, és Nagyváradnak, Marosvásárhelynek is gazdag színházi tradíciói voltak. Az erdé­lyi magyar szellemi élet hagyományosan pártolta a nemzeti dráma ügyét, ebben látva a nemzeti művelődés fennmaradásá­nak egyik fontos műhelyét. Igazi dráma­író egyéniség mégsem nő­tt fel Erdélyben, és a két világháború között kialakult ki­sebbségi irodalomnak is a drámai mű­faj volt a legkevésbé kifejlődött ágazata. A korszak drámairodalmának törekvése­it elsősorban Bánffy Miklós, Kós Károly, Tamási Áron és Nagy István színpadi mű­vei mutatták. Bánffy Martinovics és Kós Budai Nagy Antal című drámája a heli­koni irodalom történelmi érdeklődésének eredménye volt, az első a lélektani drá­ma, a második a „népdráma” erőteljes vál­tozatát képviselte a történelmi kereteken belül. Tamási Áron népszerű játékai, az Énekes madár és a Tündöklő Jeromos a költészet és a népi komédia szálait sodor­ták össze, hogy jelképes értelmű színpa­di történetben mutassák be a székely nép emberi erényeit. Nagy István Özönvíz előtt című drámájában a társadalmi konfliktu­sok bemutatásának szándéka kapott han­got. Mellettük az 1945-öt megelőző évtize­dekben Bárd Oszkár (Citera), Tabéry Géza (Álomhajó), Kádár Imre (Az idegen kato­na), Gulácsy Irén (Valuta), Molter Károly (Örökmozgó) és Asztalos István (A fekete macska) műveinek jutott szerep az erdélyi magyar színpadon. Ezek a színművek ál­talában szép sikert arattak az erdélyi kö­zönség körében, több közülük a magyaror­szági színházlátogatók és színikritikusok elismerését is megszerezte, különösen vo­natkozik ez Kós Károly és Tamási Áron színműveire, amelyekben a magyarorszá­gi színházi kritika és közönség az erdélyi magyar drámairodalom sajátos természe­tét fedezte fel. A második világháború után hama­rosan átalakultak a színházi kultúra in­tézményei, velük együtt átalakult a drá­mairodalom. A színház, a művészeti élet más ágazataihoz hasonlóan, a közvetlen politikai cselekvés és az ideológiai meg­győzés (nem egy esetben minden hiteles­séget nélkülöző) fóruma lett, a születő új drámairodalmat a társadalom átalakítá­sát célzó stratégia, mi több, a napi politika szolgálatába állították. Nagy István 1947- ben bemutatott darabja, A gyár ostroma a marxista módon értelmezett munkásosz­tály harcát, Sütő András és Hajdú Zoltán 1950-ben készült színműve, a Mezítlábas menyasszony az úgynevezett „falusi osz­tályharcot” kívánta bemutatni. Mindkét színpadi mű a korszak sematikus szemlé­letének és dramaturgiájának bélyegét vi­selte magán, ma már egyik sem jelent töb­bet, mint drámatörténeti dokumentumot. A sematikus emberábrázolás és konflik­tusteremtés ezt követően hosszú időn át érvényesült az erdélyi magyar színpadon, még olyan viszonylag igényesebb művek sem tudtak szabadulni tőlük, mint Simon Magda Százházas lakodalom vagy Huszár Sándor A házasságok a földön köttetnek cí­mű darabjai. Midőn a hetvenes években az erdélyi irodalom számot vetett a koráb­bi évtizedek drámatermésével, meg kellett állapítania, hogy ez a korszak valójában irodalmi szempontból eredménytelennek mutatkozott. Kántor Lajos, aki a két vi­lágháború közötti időszakban is hiányol­ta a folyamatos drámaírói tevékenységet, határozottan eredménytelennek látta az 1945 és 1970 közötti negyedszázadot is: „a negyvenes, de különösen az ötvenes évek­ben — állapította meg - a színház egyér­telműen a politikai feladatok szolgálatába áll, az esztétikum háttérbe szorul, sőt jó­részt el is tűnik az új színművekből”. Lassú kibontakozás Az erdélyi magyar drámairodalom las­sanként talált magára, valójában csupán a hatvanas évek során szabadult meg a sematikus emberábrázolás és konfliktus­­kezelés béklyóitól, és a hetvenes években hozta létre azokat a műveket, amelyek színpadon és nyomtatásban egyaránt azt igazolták, miszerint sikerült felzárkóz­nia az egyetemes magyar drámairodalom eredményeihez. A drámai műfaj lényegé­ben ugyanúgy talált magára, mint az el­beszélő irodalom: a társadalmi konflik­tusok feltárásában és megjelenítésében, illetve az írói egyéniség fokozottabb ér­vényesülésében. Ezt a lassú kibontako­zást jelezték Molter Károly Csaló is csa­lódik, Sütő András Pompás Gedeon, Deák Tamás Testvérek, Tamás Mária Baleset az új utcában és Lőrinczi László Szerető cí­mű darabjai, illetve azok az egyfelvoná­­sos színdarabok, közöttük Asztalos István Törvényen, Méliusz József Nem olyan egy­szerű... és Sütő András Fecskeszárnyú szemöldök című művei, amelyek az Igaz Szó 1958-as pályázatára érkeztek be. Különösen a vígjáték műfaja fejlődött eb­ben az időben: Sütő András darabjai mel­lett Tomcsa Sándor Az utolsó szalmaszál, Nagy István Nézd meg az anyját és Méhes György 33 névtelen levél című komédiá­ja aratott közönségsikert. Ezeknek a szín­padi műveknek nem is annyira a drámai műfaj megújításában, hitelességének hely­reállításában jutott feladat, inkább abban, hogy a közönséget visszaszoktatták a né­zőtérre, és a színházi társulatok körében fenntartották a színjátszó kultúra korábbi hagyományait. Az erdélyi magyar színhá­zi életnek az a gazdagodása, amely új szín­házak és társulatok létrehozásával követ­kezett be, ilyen módon könnyebben helyre tudta állítani a színházkultúrának azt a folytonosságát, amely az ötvenes években jóformán megszakadt. A drámairodalom lassú kibontakozása ezt követően volt tapasztalható, ebben ját­szottak szerepet Szemlér Ferenc színpa­di művei, a mitologikus példázatot mondó Apellész különös kalandja és a társadal­mi konfliktusokra figyelmeztető Marci jól érett. Szemlér „optimista színjátékokat” írt, vagyis bízott abban, hogy a fejlődés fel fogja oldani a társadalmi létben, a kul­turális életben tapasztalt feszültségeket. Ezeket a feszültségeket nagyrészt erkölcsi jellegű összeütközések szabták meg, ma­ga az író is moralistának tekintette ma­gát. „Magánhasználatra - írta 1968-ban kiadott Életünk és halálunk című dráma­kötetének bevezetőjében - néhanap úgy osztályozom ezeket a műveket, mint ame­lyek kifejezetten etikus szándékból, erköl­csi célokból jöttek létre. Mindenikük te­hát pontosan körülírható mondanivalóval, sőt már-már morális célzattal rendelke­zik. Elképzelésem szerint ezeknek a pár­beszédes formában megírt drámai össze­csapásoknak célja és értelme az, hogy az érzelmek felkeltésén kívül mondjanak is valamit — többnyire egészen pontosan kö­­rülhatárolhatót és megérthetőt.” A nemzetiségi drámairodalom kibon­takozása szorosan összefüggött a szín­házi kultúra fellendülésével, ebben a fellendülésben mindenekelőtt néhány ki­váló színházi rendezőnek, a többi között Harag Györgynek, Tompa Miklósnak és Szabó Józsefnek volt szerepe. A valósá­gos drámai konfliktusok színpadra állí­tása ugyanakkor összefüggött azzal az erősebben kritikus ábrázolással, amely a közelmúlt társadalmi és politikai tor­zulásait mutatta be, és amelyekről kez­detben inkább az elbeszélő irodalom, ké­sőbb a drámairodalom is képet adott. Ez a kép mindinkább határozottan és egy­értelműen, olykor figyelemreméltó kriti­kai igénnyel állította színpadra a korszak (a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek) súlyos társadalmi és kisebbségi tapasz­talatait. Ez a kritikai igény jelentkezett Kányádi Sándor Ünnepek háza és Székely János Irgalmas hazugság című drámai művében vagy Méhes György Dupla ka­nyar című szatirikus vígjátékában. Bálint Tibor színműve, a Sánta angyalok utcá­ja (a Zokogó majom című regény színpa­di változata) ugyancsak a múltbéli tapasz­talatokkal történő számvetést képviselte. Kocsis István korai drámái: az 1967-ben írott Megszámláltatott fák és az 1968-as Játék a hajón a drámai parabola műfajá­ban vetettek számot a huszadik század­ban élő ember erkölcsi dilemmáival, utal­va a kisebbségi sorsban élő közösségek sajátos tapasztalataira. Csávossy György Édes méreg és Patkánysíp című színművei a művészi alkotó tevékenységről mond­tak költői példázatot. Az új erdélyi ma­gyar dráma mindezek mellett két jellegze­tes műfajban fejlődött tovább: a történelmi dráma és az abszurd játék műfaji változa­taiban. Az itt felmutatott eredmények jog­gal kerültek a magyar nemzeti drámairo­dalom akkori magaslatára, és ösztönző erővel hatottak ennek az irodalomnak a további alakulására. Megújulás és útkeresés A hetvenes években (valójában az egész magyar kultúrában) megújulni látszott a magyar drámairodalom, és ennek során mindenekelőtt a történelmi drámák iránt mutatkozott élénk érdeklődés. Mindezt több tényező alapozta meg, egyrészt a

Next