Helikon, 2020 (31. évfolyam, 783-806. szám)

2020-10-10 / 19. szám (801.)

„Ez is egy érzésköteg, amiről vagy tudunk mondani valamit, vagy nem” Interjú Terék Anna költővel, drámaíróval­ ­ Három évvel a Halott nők után, amely jelentős kritikai visszhangnak és közön­ségsikernek örvendett, idén jelent meg Háttal a napnak című verseskötete, a Kalligram Kiadó és a Forum Kiadó kö­zös gondozásában, Orcsik Roland szer­kesztésében. Ellentétben a Halott nők szerepverseivel, az új kötetben egy sok­kal sebezhetőbb, de nagy erővel bíró val­lomássorozatot olvasunk. Miből merítet­tél erőt ehhez a projekthez? Kiket olvastál, akik katalizátorként működtek a kötet hangulatvilágának kialakításában, fel­építésében? Esetleg milyen zenét hallgat­tál (már ha a zenének fontos szerepe van az írásgyakorlatodban)? És miben külön­bözött ez a folyamat az eddigi köteteidtől (már ha különbözött)?­­ Ahogy az ember öregszik, telik az ideje, mindig van olyan téma az életében, ami lefoglalja a figyelmét. Akár több köz­ponti témánk is lehet, ami újra és újra a figyelmünk fókuszába kerül. Apukám 2013-ban halt meg, így akkoriban ez a történés volt, ami meghatározta a gon­dolkodásom irányát. A halál, a gyász és a gyerekkorral való szembenézés pár év­re elég erőteljesen meghatározta az időm nagy részét. Nem könnyű dolog eltemetni azt, akit szeretünk. Nem könnyű szem­benézni azzal sem, milyen életünk volt. Mivel az időm nagy részében ezen gon­dolkodtam, úgy döntöttem, hogy írni is fogok erről. Szerettem volna szavakba ön­teni mindazt, amit kimondtam és amit nem tudtam kinek kimondani. A gyász elég magányos folyamat. Ezért is gondol­tam arra, hogy ezeknek a verseknek va­lakihez kellene szólniuk, valakinek kéne elmesélni mindazt, amin keresztülmen­tem. Nagyjából öt évig írtam a könyvet, így elég sok mindent olvastam öt év alatt. Valószínűleg mindegyik könyv, amit ol­vastam, hatással volt rám is, a versekre is. Ugyanez a helyzet a zenével. írás köz­ben egyébként elég semleges zenét szok­tam hallgatni, ha hallgatok. Lényegte­len igazából, hogy szól-e valamilyen zene vagy csend van, hiszen egy idő után úgy­sem tudok figyelni a háttérzajokra. In­kább az a lényeg, hogy ne zavarjon, ne vonja el a figyelmemet semmilyen hang, zene vagy szöveg. Az írás folyamata annyiban különbö­zött, hogy időközben dolgozni kezdtem, emiatt jóval kevesebb időm maradt írni, mint mikor egyetemista vagy munkanél­küli voltam. Egy ideig saját szobám sem volt, ahová el tudtam volna vonulni írni, az első munkaévemben a nap végére na­gyon erőm sem maradt, így elkezdtem a buszon írni, fejben. Többet gondolkodtam a témán, a szövegen, mondatokon, mint amennyit fizikailag leírtam. Útközben nagyon jó volt ezen a témán gondolkodni. A versek így elég koncentrált formában jöttek világra, sűrűek voltak, később pró­báltam őket hígítani. Volt, amelyiket sok­szor átírtam, volt, amelyiket nem. Idő­közben megszoktam a fáradtságot, már nem zavar, ha valaki mozog, zörög mellet­tem, akkor is tudok írni, ha a szomszéd gyereke teli torokból üvölt vagy a szülei veszekednek. A munkának hála elég ru­galmas lettem, és az agyam is átállt ar­ra, hogy többet gondolkodjak, mint írjak fizikailag papírra mondatokat. Lényegé­ben ezzel időt lehet nyerni.­­ A traumaköltészet és személyes kitá­rulkozás mindig is vita tárgya volt mind az irodalmi műhelyekben, mind az iro­dalomkritikában, hiszen nehéz egy sze­mélyes tapasztalatot kollektív téttel fel­ruházni, univerzálissá tenni. Mi lehet a legnagyobb veszélye vagy kihívása az ef­féle irodalomnak? — Fogalmam sincs. Menet közben jöt­tem rá, hogy lényegében a téma hoz­ta magával ezt is. Az alkoholizmust is, mint minden függő betegséget, általá­ban csoportban gyógyítják, szükség van a társak támogató erejére, úgy sokkal könnyebb letenni bármilyen szert. Vagy feldolgozni bármilyen addikcióból ere­dő traumát. Van csoport az alkoholis­ták felnőtt gyerekei számára is. Ez egy olyan probléma, amihez társak kelle­nek, akik értik, az ember min megy vagy ment keresztül, mit élt át. Tapasztalata­im szerint az ilyen emberek sokkal kön­­­nyebben is kapcsolódnak egymáshoz, ha találkoznak, ha kiderül, hogy ugyanattól szenvedtek. Nem hiszem, hogy nagyobb veszélye lenne ennek, mint másféle iro­dalomnak. Nem igazán értem az „efféle irodalom” megnevezést. Ez is egy téma, ez is egy érzésköteg, amiről vagy tud az ember mondani valamit, vagy nem, vagy betalál másoknak is, vagy nem. Nagyjá­ból ennyi kihívása vagy veszélye lehet az „efféle irodalomnak”. HELIKON — TERÉK ANNA Költő, drámaíró. 1984-ben született a vajdasági Topolyán. Az általános iskolát szülő­városában, a középiskolát Szabadkán végezte. Ezt követően Budapestre költözött, ahol 2012-ben szerezte meg pszichológus, tanácsadó és iskolapszichológus szakirányú dip­lomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai és Pedagógiai Karán. 2015 óta iskolapszichológusként dolgozik Budapesten. Első kötete 2007-ben jelent meg, Mo­solyszakadás címmel. 2011-ben publikálta Duna utca című, második kötetét, melyért ugyanabban az évben Sinkó Ervin-díjat kapott. Első színdarabját 2013-ban mutatták be Jelentkezzenek a legjobbak! / Neka se jave najbolji! címmel, a Szerb Nemzeti Szín­házban, Újvidéken. Vajdasági lakodalom című drámakötetét 2016-ban adta ki, a Ha­lott nők című verseskönyve 2017-ben jelent meg. 2018-ban Sziveri János-díjban része­sül. Legújabb, Háttal a napnak című verseskötete idén jelent meg. 2

Next