Helikon, 2022 (33. évfolyam, 831-854. szám)

2022-09-10 / 17. szám (847.)

11712022 Ekkor a ragyogásnak hála, az apró pontokból lett emberek kiabál­ni kezdtek és integetni. Fölismertük Paduraru százados hórihor­­gas alakját, láttuk, valami keszkenőt lobogtat az egyik kezében. Már nem tudom, mi volt erősebb: az öröm vagy a csalódás. Egyre csak kiabáltak, integettek, aztán lassan elindultak felénk hóba suvadt kétségeikkel, azon a fehérre alapozott síkon. Akkor végre fölfogta mindenki, hogy ők az ötös század. A mi testvérszázadunk. Mi vol­tunk a négyes. Egymással szemben álltak a hálótermeink. Egy he­te még ott aludtunk. Akkor épp olyan öröknek tűnt az is, mint ami­lyen öröknek most a gödreink. Már szaladva jöttek fölfelé. „Mekkora szerencse, hogy kiabáltatok, integettetek”, fogadtuk őket. Néztek ránk, mintha nem értenék, amit mondunk. És valóban: mért is len­ne olyan különös, hírt adni magunkról? Néha-néha. Hellyel-közzel. Folyton. Miért is ne jelezhetnénk ittlétünket? Paduraru százados megcsókolta Budrala-Jurca hadnagyot két­­felől, majd egy hatalmas pofont adott neki, „ezt csak azért, nehogy már úgy legyen”, mondta fölényesnek szánt hangsúllyal, bár még jócskán kiérzett abból a remegés. Akkor már ott térdelt a mámor mindnyájunk mellkasán, reméltük, olyan magasságba emel, hol a testek tengelyeinek a bólintásai nem nyitják, nem zárják a látás szö­geit, ahonnan a távolságok csupán önmagukat ámítják, s a szobák önnön pusztaságaikba nyílnak, mert csak ez a kis tér létezik, ami számunkra egységes egész. És benne van az út, aminek a szélére ki­csit leülhetünk. Összébb toltuk vödreinket, azzal a cinkos tűzzel a szemünkben, ami megperzseli és kitágítja a hihető valóság eleme­it. Itt-ott kiloccsant a bor a hóra, a jövő év kalászaira, füvére, fáira, bokraira, pitypangjaira, az eljövendő tavasz madárfüttyeire. Előke­rült néhány szájharmonika, aztán mamaliga branzali, sokerelo barba­­li, nu există-n lumea asta frate ca al meu, ahol én elmegyek, mit búsulsz kenyeres, nincs édesebb vigasz az anyanyelven kiüvöltött vigasság­nál szemközt egy közönséges fájdalom tűzfalával. És nem volt ak­kor kedvesebb ritmus, mint a puskatuson kidobott négynegyedes ütem. Messze túl az észszerűség határain. Gondolatban már megöl­tük Ábeljeinket, most itt nótázunk együtt, testünkön a keresztbe ve­tett géppisztollyal. Közbe-közbe elmerengünk még valami magasz­toson is, ne maradjon szentség ápolatlan. Valakinél találtunk egy kuglófot, azzal mártogattuk a paradicsomos halat. Nevetgélve adtuk tovább a gömbölyű finomságot, „ez az én testem, ez az én vérem, igyál a véremből, a szövetség véréből, testvér!” Nyújtottuk egymás­nak a hatalmas kanalakat, folyt le kétfelől a bor, vörösre festve pely­­hedző állunkat, aztán fölfaltunk mindent, amiről úgy véltük, ehe­tő. Mintha már soha többé nem lenne szükségünk semmire. Mintha már nem lenne holnap, így köszönt ránk akkor egy érzékek nélküli örökkévalóság, ami szemünkbe zárta a távolságokat. Ahol megszűnik a látás meg a hal­lás, megszűnik a járás talp és föld között, megszűnik a hely és an­nak ideje. Mintha világ se lenne már. A végtelen szakaszos izgalom Eljön Angelica, bűvös lépteivel surran csöndesen, most először jön el hozzám, talán utoljára is, nézem őt, amint képzeletem látómeze­jének pázsitján pörög, és tudom, sebesebben teszi, mint ahogy azt a láthatatlan zenekar muzsikája megkívánná, már ellentétes irány­ba forog a ruháival, akár a Föld, s a marasztalás, míg egyszer csak kifordul a farkasfog szegélyű szoknyából, ki az ingből, cipőcskéi át­repülnek a mező szélességén, hosszán, és egyszeriben ott áll pőrén, mezítelenül, fekete tincsein hollózik a fény, és márványszín bőrén a lehetőségek zöldes kamrácskái nyílnak hívogatón. Angelica Maxim volt az egyetlen a mélytüzűek közül, akiről biztosan tudtuk, nagybe­teg sorsa a reménytelenség színehagyott végein dohog. Azt mondják, napokig lebegett a lelke a játékgyár palái felett, és az Ana Lugojana cimbalmosának kedvenc dalait dúdolgatta ott. Most, hogy vállaimra tornyot rak az ősz, minek órája hol siet, hol késik, meg a lánca is csö­rög, és az irányok vonakodva bár, de átmossák egymás szennyese­it, majd kiteregetnek egy osztatlan jelen egyre szélesedő terpeszére csomózott szálak hosszain, látom és életre hívom ismét az ember tej­korának átvágott torkú emlékeit. Látom a pokol határait, ami Angeli­­cának jutott, ahogy ott húzódnak, ahol az egyházatyák ujjlökéseit és a szent helyek mennyezeteinek kimerevített szörnyűségeit átjárja a napsugár. Ahol a fény kimért csomagjai föloldják az isteni delej von­zását a Planck­ állandó nagyobb dicsőségére és aláhullnak, a freskók gonosz kis mihasznái a borzalom kiegyenesedett hajú üvöltéseivel zuhannak közvetlenül a gyülekezetre, és elnémíthatatlan, hamis pacal szagú duruzsolásaikkal súgják a hívek fülébe a paráznaság szótárakból kivettetett csábszavait. INTERJÚ | VERS | PRÓZA | MŰFORDÍTÁS | ESSZÉ | TANULMÁNY | DRÁMA | KÉPALÁ | KINEMATOGRÁF | VEZÉRCIKK | KRITIKA | AMPLITÚDÓ | HÍREK 11

Next