Helikon, 2023 (34. évfolyam, 855-878. szám)

2023-09-10 / 17. szám (871.)

JAKABFFY TAMÁS „Mit akart a szerző?” - Jandó Jenőre emlékezve A múlt század derekán a magyarországi fel­sőfokú zenészképzést néhány valóságos művész- és tudósóriás határozta meg, ter­mészetesen a népes és kevésbé ismert pe­dagógus-hadtest mellett. Voltak közöttük el­sőrangú zeneszerzők és briliáns előadók, s velük nemzetközi mérce szerint is élvo­nalbeli zenetörténészek, teoretikusok, folk­loristák alapoztak meg további értékes pá­lyákat, formáltak művészi és szellemi elitet. Ami a főiskolai szintű zongoristaképzést il­leti, itt kiemelkedően fontos név a Kadosa Pálé. A háború előtt - 1927-től ’43-ig - a bu­dapesti Fodor Zeneiskolában, majd a Gold­mark Zeneiskolában oktatott zongorát, s bár a zsidó törvények és a munkaszolgálat kis hí­ján kerékbe törték a pályáját, 1945-től már a Zeneakadémián tanított, később a zongo­ra tanszak vezetője is lett. Szerzőként és pi­anistaként nagy nevet szerzett, történeti je­lentőségét azonban sokkal inkább az általa útnak indított zenésznemzedékek kiemelke­dőinek neve jelöli ki: az ő tanítványa volt töb­bek között Kurtág György, Jandó Jenő, Ko­csis Zoltán, Ránki Dezső, Schiff András, Kiss Gyula. Szomorú nosztalgiával éljük meg évről év­re, mint szivárog át ez a nemzedék is a ze­netörténetbe. Legutóbbi veszteségünk Jan­dó Jenő, aki július 4-én, hetvenegy évesen költözött át más létmódba. A fenti nevekkel fémjelzett generációkból ő az, akinek élet­művében talán a legkiegyensúlyozottabb az előadói és az oktatói hivatás. A nemzetközi koncertélet legreprezentatívabb csarnoka­iban játszott ugyan, de már 1974-től - még meg se száradt a tinta diplomája rektori alá­írásán! - tanítani kezdett a Zeneakadémián. Negyvenhat esztendőn keresztül volt zongo­risták nemzedékeinek oktatója és szellemi mentora. Vélhetőleg nincs a Jandót ismerők között, aki jellemrajzában ki ne emelné a józanság és szerénység stabil „vegyi kötését”. Senkit nem értékelt túl és nem becsült alá - önma­gát legkevésbé -, s a művészi magatartás ál­tala vallott és megélt képletében a szakmá­val szembeni alázat mindig fölébe került az egyéniség- vagy eredetiségdemonstráció­nak. Kivált abban volt mindvégig következe­tes - tanítványait is erre ösztönözve -, hogy a szerzői intenciót, akár a zenetörténet előző századaiba visszavezető alapvető kifejezési szándékokat kutassa fáradhatat­lanul. Elszomorította vagy egye­nesen irritálta, amikor előadói személyi­ségjegyek próbálták eluralni az elsődleges szerzői víziókat. „Szerintem a kottát feltét­lenül tisztelni kell, mert csak az maradt a szerző után - mondta egy 2012-es interjú­ban. - Ez az alap, a tehetség és az egyéniség csak utána következik. Egyre több olyan elő­adó bukkan fel, akinek a célja az, hogy direkt más legyen, mint a megszokott. Szinte mind­egy, miféle ez a más, a lényeg, hogy eltérő le­gyen, egyedi. Ezt ki nem állhatom. Az én dol­gom megpróbálni bemutatni, hogy mit akart a szerző közölni. A kottában hiszek, nem a hagyományokban vagy az egyénieskedés­­ben.” Ebből is következik, hogy Jandó Jenő - bár az átirat-irodalomba is mélyen bele­merült - a kották, partitúrák minél korábbi, lehetőség szerint kritikai kiadásait próbálta használni, az urtextet (első kiadást) vagy, ha volt ilyen, a szerzői hasonmást. Mindez per­sze oda konkludál, hogy Jandó mást, „szigo­rúbbat” várt a zenésztől, mint amit a histo­rizmus vonalához szegődöttek. S ebben nem csupán a saját laboratóriumában - értsd: gyakorlószobájában - végzett, elképesztő­en sok magányos munkára támaszkodha­tott, hanem néhány készséges szellemi társ­ra is. Hálásan beszélt például arról, milyen megszállottsággal tudtak órákon át egy-egy mű passzusairól eszmét cserélni Kocsis Zol­tánnal, aki, bár egészen más karakter és mű­vésztípus volt, igényességben, kidolgozott­ságban zongoristái ikertestvére lehetett. „A zongorista igyekezzen énekelni a hang­szeren, noha ez komoly, illúziókeltéssel fel­érő mutatvány - mondta egy alkalommal. - Inkább a háttérben meghúzódást választom. A koncerteken természetesen nem okoz külö­nösebben gondot a kiállás, más esetekben vi­szont nem érzem szükségét a szereplésnek.” Nem annyit és nem úgy játszott Bachot, mint Schiff András, Haydn, Mozart, Beetho­ven, Schubert, Schumann azonban ott ma­gasodott zongoristái teljesítményei közepén, Liszt- és Bartók-interpretációi pedig egye­nesen legendásak. Amikor a Naxos „megta­lálta” Jandót, pompázatos hangfelvétel-soro­zat kezdődött: ennek a kiadónak a stúdióiban kétszáznál is több művet játszott. Van tehát mit hallgatnunk tőle most is, hogy már nincs velünk. Augusztus 16-án, szerdán a Pető­fi 200 emlékév jegyében Petőfi­­kiállítást rendeztek az Erdélyi Nem­zeti Történeti Múzeumban, amelyet Egyed Emese Petőfi Sándor közöt­tünk című előadása, valamint az In­­terkulturali-THÉ magyar és román nyelvű verses előadása nyitott meg. A kiállítás augusztus 20-ig volt láto­gatható. Augusztus 17-én Milbacher Róbert, a Magyar Írórezidencia Program au­gusztusi vendége volt a Látó szépiro­dalmi folyóirat meghívottja a 119. Lá­tó Irodalmi Játékok estjén. A szerzővel Vida Gábor beszélgetett a Studium Hubban. Augusztus 18-án a Helikon Es­tek legújabb vendégei Bánki Éva és Patak Márta, a Helikon két kreatívírás-műhelyvezetői voltak, akikkel Demeter Zsuzsa és Márton Evelin beszélgetett a Bulgakov Irodalmi Kávéház ud­varán. Az esemény házigazdája Karácsonyi Zsolt, társszervező­je az Erdélyi Magyar Írók Ligá­ja volt. Augusztus 27-én vasárnap délelőtt Vida Gábor Senkiháza című regé­nyéről beszélgettek a 10. Gemma Könyvklubon, a Vásárhelyi Forgata­gon, a marosvásárhelyi vár Könyv­udvarában. A szerzővel Lázok Klára, a Teleki Téka főkönyvtárosa, Gem­ma nagykövet és Daray Erzsébet, a Gemma Book Café boltvezetője be­szélgettek. Augusztus 31. és szeptember 3. kö­zött zajlott az Erdélyi Magyar Írók Li­gájának 21. nyári tábora. A rendez­vénysorozaton felléptek többek közt: Andó Réka, Benkő Levente, Boros Ló­­ránd, Borsodi L. László, Botházi Má­ria, Dimény-Haszmann Árpád, Egyed Emese, Ferencz-Nagy Zoltán, Hor­váth Benji, Ilyés Szabolcs, Karácso­nyi Zsolt, Koós Ferenc, László Lóránd, Lázár Kinga, Maksay Ágnes, Márton Evelin, Mátis Jenő, Nagy Péter, Sánta Miriám, Soós Amália, Szántai János, Szentmártoni János, T. Szabó Leven­te, Varga László Edgár és Zsidó Fe­renc. R. T. 11712023 A HELIKON IRODALMI FOLYÓIRATRA Előfizető neve: lakcíme: Meddig szeretne előfizetni? □ □ Negyedéves előfizetés: 38 lej - 6 szám Féléves előfizetés: 75 lej - 12 szám □ Egyéves előfizetés: 150 lej - 24 szám Hogyan szeretne fizetni? □ Banki átutalással szeretnék fizetni □ Postai úton szeretnék fizetni □ Külföldi előfizető vagyok Postai úton történő előfizetés esetében a postaszelvényre a címzetthez a következő megjegyzés írandó: Redacția Helikon pentru Deák Judit. Postacím: 400002 Cluj-Napoca, Str. Petru Maior nr. 7., ap. 4., Jud. Cluj. Banki átutalással történő előfizetés esetében: Banki adatok: Uniunea Scriitorilor din România • Cf.: RO2786991 • Cont: RO63 RNCB 0106 00050872 0001 • BCR -SUCURSALA CLUJ A megjegyzéshez a következő szöveget szükséges bevezetni: Abonament pentru Redactia Helikon. Külföldi előfizetőinket arra kérjük, hogy előfizetési szándékukat e-mailben (kvari.helikon@gmail.com) vagy telefonon (0040-264 431 577) jelezzék. Az előfizetői szelvényt postai vagy villámposta­címünkre várjuk. e-mail címe: számlázási cím: INTERJÚ | VERS | PRÓZA | MŰFORDÍTÁS | ESSZÉ | AMPLITÚDÓ | TANULMÁNY | DRÁMA | KINEMATOGRÁF | VEZÉRCIKK | KRITIKA | HÍREK 27

Next