Ajka - Ajkai Szó, 1993 (6. évfolyam, 1-51. szám)

1993-02-26 / 8. szám

6. évfolyam 8. szám 1993. február 26. KI SEGÍT ELDÖNTENI AZ AJKAI "DOMINÓT"? Nap mint nap az Alumíniumipari Kft súlyos helyzetéről lehet olvasni, hal­lani. Ha nem sikerül megmenteni a fel­számolástól, "dominószerűen" maga alá dönti a hőerőművet, a szén- és bauxit­bányászatot, a város egész iparát 1957 óta, tavalyi korengedményes nyugdíja­zásomig, 35 évig voltam az ajkai Tim­földgyár és Alumíniumkohó, majd jogu­tódja, az Alumíniumipari Kft dolgozója. 1964. április 1-jével­­ akkoriban példa nélkül álló gyakorlatként pártonkívü­­li létemre főosztályvezetővé neveztek ki Nyugdíjazásomig főosztályvezető, fő­mérnök beosztásokban dolgoztam. E rövid bevezetőre azért volt szükség, hogy az olvasó jobban megértse a ké­sőbbiekben elmondottakat Végigéltem és aktív résztvevője vol­tam a vállalat csodálatos és örök él­ményt nyújtó fejlődésének. Az adott technikai szinten a bauxitminőséghez vi­lágszínvonalú timföldgyártási technoló­giát fejlesztettünk és építettünk ki. Ez az alap megfelelő volt ahhoz, hogy a válla­lat átvészelhesse és túlélje a jelenlegi nehéz éveket. Ehhez a vállalat adottsága­inak megfelelő műszaki vezetésre lett volna szükség. Nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy a valódi tényállást felfedjem-e, ami az ajkai timföldgyárral történt. Hogy mégis vállaltam a nyilvánosságot, annak az a legfőbb oka: Ajka lakossága megérdemli, hogy ebben az ügyben is tisztán lásson, és volt vállalatomnak ma is elkötelezettje vagyok, de annak veze­tőjének nem... Megítélésem szerint, és erre bizo­nyítékaim vannak, nem volt szükségsze­rű, hogy a jogutód Alumíniumipari Kft ilyen súlyos helyzetbe kerüljön. Hogy ez a tragikus állapot bekövetkezett, azt döntő mértékben dr. Baksa György sze­mélye idézte elő. Amikor 1983-ban át­vette a Timföldgyár és Alumíniumkohó műszaki igazgató-helyettesi funkcióját, azt követően a vállalatnál érdemi fejlő­dés műszakilag nem történt Ez tehát ar­ra az időszakra is fennáll, amikor nem volt igazgató. Felelősnek elsődlegesen azt tartom, aki a helytelen fejlesztési koncepciót kidolgoztatta, irányította és nem azt, aki jóváhagyta. Több milliárd forintot költetett el olyan beruházásokra, műszaki fejlesztésekre együttesen, amelynek eredménye a mai napig alig van. Csak azokat a műszaki fejlesztése­ket engedte kivitelezni, amelyekhez sze­mélyes érdeke fűződött. Általában sza-Február 22-én a képviselőtestület el­fogadta Ajka város 1993-as költségve­tését Bár a korábban mutatkozó hiá­nyosságokat nem sikerült maradékta­lanul kiküszöbölni, egy tartózkodás mellett megszületett a rendelet. Felme­rültek azonban olyan problémák - jó­részt nem is újdonságként - amelyek­re mihamarabb megoldást kell találni. Marton József idézte a Volán frissen érkezett levelét, amelyben a számukra riadalommal védett technológiák fejlesz­téséről volt szó, melyekben ő is érdekelt volt. A beruházások vonalán döntő hibá­kat vétett akkor, amikor nem a vállalat érdekeinek és műszaki helyzetének meg­felelő beruházásokat hajtatott végre. Konkrét példát is mondok: amikor szóba került, hogy a vörösiszapterek távlati bővítését meg kell valósítani, és össze kell vonni az erőmű és a timföldgyár iszaptereit (amelyeknek beruházása egy­­milliárd forint körül volt) 1985-ben tilta­koztam ellene. Emberei jelezték nekem, hogy vigyázzak, mert Baksa György nyomoztat utánam, és ha nem fogom be a számat, "ki fog nyírni." Már akkor láttam, hogy ez a beruhá­zás alkalmatlan és nem felel meg a tim­földgyár érdekeinek. Mint termelési fő­mérnököt akkor meg sem kérdeztek ezzel kapcsolatos álláspontomról. Más esetek­ben is, ha műszakilag eltérő véleményt (folytatás a 3. oldalon) elkülönített 3 millió forintból máris kérik 750 ezer átutalását, buszvásárlási célra. A képviselők többsége nem lelkesedett a nagy sietségért Mester Tibor utalt rá, hogy éves támogatásról volt szó, és szí­vesen látna egy csak a tömegközlekedés­ről szóló gazdálkodási elszámolást. Ez­zel csatlakozott Takács Ferenc vélemé­nyéhez, aki szerint elgondolkodtató, hogy amíg a tömegközlekedés "ráfizető­ (folytatás a 2. oldalon) Költségvetés már van

Next