Balatonlelle - Lellei Újság, 2005 (14. évfolyam, 1-12. szám)

2005-01-01 / 1. szám

2 Leh­el Újság 2005. JANUAR tanítókkal és az óvónőkkel közösen. Bizony voltak nézeteltérések is, hogy kire milyen feladatok háruljanak és ki mennyit vállal­jon. Azt kellett szem előtt tartanunk, hogy a gyermek érdekei ne sérüljenek és ne szenvedjenek törést mikor az óvodából az iskolába átkerülnek. Nagyon fontosnak tartom, hogy pedagó­gusaink az óvoda nevelési programját is megismerjék az iskolai mellett. Az óvoda­­pedagógusnak is az első, második évfo­lyamokra vonatkozó tematikát, követel­ményrendszert ismerni kell. Fárbás Tímea: Többször esett már szó a gyerekek személyiség­fejlesztéséről, az egyéni­ség kialakításának fontosságáról, ami termé­szetesen nagyon lényeges. Nekem viszont ki­fejezetten tetszett az óvoda nevelési program­jában, hogy külön kihangsúlyozzák a közös­ségi szellem fontosságát és a jó közösségek ki­alakítását. Kovács Ágota: Nagyon sokrétű és össze­tett munka eredménye, mire egy közösség létrejön. Már az első naptól el kell kezdeni a szervezését, rögtön ahogy a gyerek be­kerül az óvodába. Közösség formáló ese­mények nálunk a közös születésnapok, a közös programok, kirándulások. De én itt nagyon szeretném megemlíteni a szülőket is, hiszen a gyerekek velük együtt alkotnak egy közösséget, így együtt kell érezniük, hogy az óvoda nagy családjához tartoznak. A csoportokon belül pedig minden óvónő­nek saját feladata, hogy a „mi” tudatot erő­sítse. Nem véletlenül választottam vezetői koncepciómul a már idézett Széchenyi so­rokat. Fárbás Tímea: Egy kicsit elkalandoztunk ugyan, de természetesen az ön véleményére is kíváncsi lennék az óvoda és iskola együtt­működését illetően is. Kovács Ágota: A már említett, decem­berben elfogadott szervezeti és működési szabályzatunkba, melyet az igazgatónő is véleményezett és aláírt, már konkrétan bekerült egy erre vonatkozó anyag. Ez ki­terjed pl. az óralátogatásokra is. Ilyenkor nem csak a pedagógusok jöhetnek az óvo­dába tájékozódni, hanem az óvónők is meg­nézhetik ugyanúgy az alsós tanítónők órá­it. A gyerekek iskolára való felkészítése nem csak az utolsó évben történik, hiszen a közoktatási törvény sem szakaszolja az óvodai nevelést. Pontosan arról van szó, hogy a gyereknek, onnantól, hogy bekerül az óvodába egészen addig amíg iskola­éret­té válik egy folyamatos fejlesztési periódu­son kell átesnie. Nagyon fontosnak ítélem meg a tehetséggondozást is, ezért a jövő­ben az egyik csoportszobát át fogjuk alakí­tani kifejezetten erre a célra foglalkoztató teremmé, ahol minden eszköz egy helyen lesz a különböző érdeklődési körök kielé­gítésére. Ide be lehet majd menni pl. egy ének foglalkozást megtartani, illetve most vásároltunk egy homok-víz asztalt, melyen kísérleteket lehet majd végezni. Ez a terem tehát lehetőséget nyújt majd a tehetséggon­dozásra és a részképességek fejlesztésére. Ezt kiemelt feladatként kezeljük a 2005-ös évben. A célunk, hogy közel hasonló esélyt teremtsünk mindenki számára a sikeresség elérése érdekében. Másik fontos elvárás felénk, hogy a part­nereinknek, elsősorban a szülőknek, meg­feleljünk. Ennek érdekében most január­ban teljes körű partner-igény felmérést fo­gunk végezni. Itt a felnőttek (szülők, isko­la, fenntartó) mellett játékos formában a gyerekeket is meg fogjuk kérdezni, hogy érzik magukat óvodánkban. Fárbás Tímea: Az iskolában van hasonló gyakorlat? Petrovics Jenőné: Már tizenöt éve el­kezdtük, mostanra gyakorlattá vált, hogy reprezentatív felméréseket végzünk osztá­lyokon belül. Ezek alapján le tudjuk szűrni a válaszokat különböző kérdésekben, me­lyeket aztán továbbítunk a szülők és a pe­dagógusok felé. Fárbás Tímea: Ezek a felmérések szerepet játszanak pl. abban, hogy milyen szakkörök működnek az iskolában? Petrovics Jenőné: Hogyne, egyrészt ettől függ, másrészt attól, hogy mennyi pénzt kapunk a fenntartótól egy-egy szak­kör indításához, mert igény az lenne, de sajnos a lehetőségek végesek. A működő szakköreinknek nagy a ki­használtsága. Itt a tanulói felmérésekre építünk. A gyerekekkel ismertetjük év ele­jén a szakkörök listáját és jelezhetik melyik érdekli őket. Ezek mellett van egy egyéb kategória, ahová beírhatják kívánságaikat, így került előtérbe 10-12 éve a számítástech­nika oktatása is. Emellett a nyelvtanulásra, valamint a továbbtanuláshoz szükséges két legfontosabb szakkörre az anyanyelvi és matematika szakkörre mutatkozik folyama­tosan nagy igény. Az óvoda és iskola együttműködésére jellemző, hogy az óvodában is kiemelt fel­adatként kezelik az anyanyelvet, a matema­tikát és a környezetismeretet. Az iskola kapcsolódott egy nemzetközi projekthez. Fontos megismerni, hogy hol élünk, és hogy tanulóink identitását is meg­alapozzuk. Jó hogy ez nálunk már az óvo­dában elkezdődik, így része az egységes nevelési folyamatnak. Fárbás Tímea: Már nagyon sok szó esett a különböző programokról, a házirendről. Biz­tosan van akiket kíváncsivá tett beszélgeté­sük, hogy konkrétan mik ezek. Van arra le­hetősége a szülőknek, hogy ezeket valahol megnézzék? Egyáltalán nyilvánosak-e ezek a dokumentumok? Petrovics Jenőné: Sőt, törvény írja elő, hogy a szülőket tájékoztatni kell, mind a nevelési programról, mind a házirendről. Nálunk az a gyakorlat, hogy minden új tan­év első szülői értekezletén az osztályfőnö­kök tájékoztatják a szülőket. Emellett a há­zirend az aulában és minden teremben ki van függesztve. A nevelési programunkat pedig bárki elkérheti és áttanulmányozhat­ja. Mindig évre lebontva mondják el az osz­tályfőnökök a követelményeket a szülők­nek. Kovács Ágota: Az óvodában úgy gon­doltuk, hogy segítséget nyújthat a szülők­nek ha kivonatolt formában a legfontosabb tudnivalókat már a beiratkozáskor kézbe kaphatják, ezért rövid tájékoztatót készítet­tünk részükre. A házirend nálunk is ki van függesztve. Ebben egyébként az is megta­lálható, hogy az alapvető dokumentumokat hol nézhetik meg, hogyan férhetnek hoz­zá. Erre a lehetőségre hirdető tábláinkon is felhívjuk a figyelmüket. Azt pedig említettem már korábban is, hogy az óvodai nevelési programot, illetve házirendet a szülői munkaközösség és az óvoda nevelőtestülete is elfogadta, decem­beri ülésén pedig a fenntartó önkormány­zat hagyta jóvá. Fárbás Tímea: Azt hiszem még órákig tud­nánk beszélgetni, hiszen nagyon sok olyan dolog van mindkét intézménynél ami olva­sóinkat érdekelheti. Szerintem lesz még en­nek az interjúnak folytatása, ha máskor is megtisztelnek azzal, hogy időt szakítanak egy közös eszmecserére. Addig azonban kívánom Önöknek, kollégáiknak, hogy munkájukhoz minden támogatást megkapjanak a jövőben is mind az önkormányzat, mind pedig a szü­lők részéről, a két intézmény együttműködése pedig legyen mindig ilyen példaértékű. Köszönöm az interjút. Fárbás Tímea

Next