Békéscsaba - Csabai Mérleg, 2006 (16. évfolyam, 1-27. szám)

2006-06-01 / 11. szám

Remekel a Tourinform HillOiii­ Júliusban lesz négy éve, hogy­­ az önkormányzat támogatásával Tourinform iroda nyílt a Szent Ist- ---------------­ván tér 9. szám alatt, mégis úgy tűnik, mintha már hosszú évek óta jelen lenne a városban. Évről évre többen keresik fel az irodát Bé­késcsabáról, az ország különböző részeiből, de még külföldről is. Az iroda munkatársainak remek teljesítményét eddig három díjjal jutalmazták, legutóbb a budapesti Utazás Kiállításon vehettek át el­ismerést. Az iroda vezetője Szigeti Henrietta, aki az elmúlt négy év­ről és a további tervekről óriási lelkesedéssel mesélt.­­ Szerintem így vannak ezzel a 151 Tourinform irodában dolgo­zó kolléganőim is: mindenki úgy áll hozzá, hogy az ő városa a leg­szebb... Nekem Békéscsaba a „szívem csücske”. A történetünk 2002 januárjában indult, Békéscsabai Turisztikai Iroda néven. A he­lyünk az Ifjúsági Házban volt (az iroda azóta is az Ifiház szervezeti egységéhez tartozik). Féléves „felkészülés” után elnyertük a Tour­inform név használatát. Ennek feltétele többek között egy közpon­ti helyen lévő, utcafronti bejárattal rendelkező, jól felszerelt iroda, és minimum két fő, idegenforgalmi végzettséggel, nyelvismerettel rendelkező állandó munkatárs volt. Bekerültünk a Magyar Turizmus Zrt. adatbázisába, ettől kezdve számoltak velünk, és tudtak aján­lani bennünket. Az iroda megnyitásával párhuzamosan elkészült . A Körösök Völgye Natúrpark Egyesület leg­újabb sikeres pályázatáról adott tájékoztatást má­jus 23-án Pap János polgármester, aki egyben az egyesület elnöke is, valamint Nagy Ágnes, a me­gyei munkaügyi központ vezetője és Kibédi-Var­­ga Lajos, a regionális képzőközpont munkatársa. A Natúrpark egyesület többek között azért jött létre, hogy növel­je a térség turisztikai vonzerejét. Ebben nagy szerepet játszhatnak a kis- és középvállalkozások, nekik is fontosak a turizmussal kap­csolatos, határon is átnyúló fejlesztések. Adottságaink okán aligha várható, hogy turisták tömege lepné el a térséget, mégis sok min­dent tehetünk annak érdekében, hogy újabb és újabb látogatók ke­ressék fel a környéket. Ennek érdekében sok tapasztalattal rendel­kező vállalkozókkal dolgozik együtt az egyesület, és ebben egyre nagyobb szerepet kapnak a határon átnyúló kapcsolatok. Remélhe­tőleg Románia 2007-től tagja lesz az Európai Uniónak, így nincs messze az idő, amikor a határok megszűnnek. Az álláskeresők szá­mára is fontos a turisztika fejlesztése, hisz ez munkalehetőséget je­lenthet, ebben pedig a munkaügyi központ és a regionális képző­­központ nyújthat segítséget, ez utóbbi például olyanok képzésével, akik később különböző vállalkozások alkalmazottai lesznek. Az egyesület tavaly adott be pályázatot a PHARE-Interreg kiírá­sára, melyet pozitívan bíráltak el. A Natúrpark annak ellenére fel­vállalja a programot, hogy az elnyert támogatás csak 25 millió fo­rint - a Magyar-román mintaértékű turisztikai vállalkozásfejlesztő modell a Körösök völgyében elnevezésű projektet részben az Eu­rópai Unió és a magyar állam finanszírozza. 70 millió forintos prog­ramról van szó, melynek keretében kis- és középvállalkozások kép­zése valósul meg a turizmus témakörében, határon átnyúló kap­csolatokkal kiegészülve. A pályázatban leírt program célja, hogy a Natúrpark által kínált turisztikai vagyon kiaknázásán keresztül hoz­zájáruljon a határtérség általános gazdasági helyzetének javításá­hoz, és képessé tegye a turisztikai vagyont birtokló szervezeteket arra, hogy kiaknázzák a környezetben rejlő gazdasági és kulturá­lis lehetőségeket. Ezáltal csökkenne a határ mindkét oldalán mu­tatkozó gazdasági fejlettségi hátrány. A kb. egy évig tartó program­ban a Natúrpark egyesület mellett részt vesz a munkaügyi központ, a regionális képzőközpont és Nagyszalonta városa. Békéscsaba turizmusfejlesztési stratégiája. Szente Béla, az Ifjúsági Ház igazgatójának koordinálásával felmértük, milyen adottsá­gokkal rendelkezik a város és a környék, melyek azok a turisztikai termékek, ame­lyekre alapozva kicsit fellendíthetjük a tu­rizmust. Ennek szellemében készítettük el kiadványainkat, és tártuk több nyelven a nagyközönség elé. Az invitatív és informa­tív munka mellett városmarketing-tevékeny­­séget is folytatunk, belföldi turisztikai kiállí­tásokon képviseljük a várost, dekorációként a mára már megismert, s a tapasztalatok szerint keresett podsztye­­nás házzal, és természetesen a kolbászkerítéssel. Kitelepülünk azok­ra a rendezvényekre, amelyek a turisták érdeklődésére tarthatnak számot, a csabai kínálat mellett figyelmükbe ajánljuk a térséget is. Nagy öröm, hogy jó a kapcsolatunk a turisztikai szolgáltatókkal, és keresnek, használnak bennünket a rendezvényszervezők, a 2004. évi női kézilabda Európa-bajnokság békéscsabai csoportmérkőzé­seinek marketingtevékenységét például mi végezhettük. - Melyek voltak az iroda történetének további fontos állomásai, és mivel fordulhatnak az irodához Békéscsaba lakói? - 2003-ban mi rendeztük meg az országos Tourinform-találkozót, ahol az irodák vezetői személyesen szerezhettek élményeket, lát­hatták térségünk szépségeit. A tapasztalatunk az, hogy hazatérve sokan ajánlották az érdeklődők figyelmébe Békés megyét. A Csa­bai Farsang keretében ugyancsak 2003-ban rendeztük meg első al­kalommal a turisztikai konferenciát. A program sikerén felbuzdulva azóta minden évben megrendezzük, ez megint csak Békéscsaba jó hírnevét öregbíti. Jelentős momentum az életünkben, hogy a Nemzeti Üdülési Szolgálat ügyfélszolgálati irodája lettünk. Ez azért fontos, mert az üdülési csekkek rendszere egyre nagyobb teret kap a belföldi turizmusban, jelenleg 13 milliárd forintnyi kering a hazai forgalomban. 2004-től működik a honlapunk (www.turizmus.bekes­­csaba.hu), adatbázisunk a visszajelzések szerint nagyon jó, most arculati frissítést tervezünk. Ma már a város lakói is egyre gyak­rabban keresnek bennünket, akik a nyári szabadságukat tervezik, azoknak a szálláshelyek kiválasztásával, a programok, látnivalók megismertetésével tudunk segíteni. Vannak külföldre utazó csopor­tok, akik Békéscsabáról szóló szóróanyagokért, kiadványokért jön­nek az irodába, de jegyeket is árulunk a különböző rendezvények­re. Jelenleg két kolléganőmmel, Vasasné Kővári Katalinnal és Tor­­dai Orsolyával, a június 15-től augusztus 31-ig terjedő szezonban pedig egyetemistákkal kiegészülve várjuk a hozzánk fordulókat. - Tavaly a kolbászfesztivál idején Békéscsabán is volt turisztikai kiállítás. Lesz folytatása? - Tavaly a fesztivál szervezőinek megkeresésére - a terveinkkel teljesen összhangban - szerveztük meg a mi utazás kiállításunkat, ami nagyon jól sikerült. Idén jön a folytatás, csaknem kétszer annyi kiállítóval, akikkel bejárjuk majd az egész térséget, hogy az itt ta­pasztaltak alapján még nagyobb körben ajánlják környékünket. A Magyar Turizmus Zrt. a tavalyi kiállítás tapasztalatai alapján idén már felvett bennünket is a belföldi utazás kiállítások sorába. - Az iroda eddig három díjat tudhat magáénak, melyek ezek? - 2004-ben, alig kétévnyi munka után kaptuk meg az Alföld Tu­rizmusáért díjat, ez arra ösztökélt bennünket, hogy újabb és újabb feladatokat vállaljunk el. A Magyar Turizmus Zrt. 2005-ben kidolgo­zott egy ellenőrzési szempontrendszert, ahol 151 iroda közül (egy ponttal lemaradva) a tavalyi évben a második helyen végeztünk. Idén Budapesten, az Utazás Kiállításon ismerte el munkánkat a Turizmus Trend című szakmai lap. A lap szakértői az elmúlt év fo­lyamán Tourinform irodákat, utazási irodákat, strandokat és aqua­­parkokat teszteltek, „próbavásárlásokat” végeztek. Nem tudjuk, kik és mikor ellenőriztek bennünket ilyen módon, de mindent néztek, amire egy turistának szüksége lehet. Ebben a versenyben a Tour­inform irodák között elsők lettünk, a mindent területet magában fog­laló abszolút kategóriában pedig másodikak. Természetesen ben­ne voltunk a Turizmus Trendben, ami egy újabb pipa Békéscsaba neve mellé. A megye és város turisztikai mutatói az utób­bi időben javulnak. Úgy gondolom, ebben kicsit a mi munkánk is benne van. MIKÓCZY ERIKA NATÚRPARK Megszűnő határok (sz. sz.) Szigeti Henrietta

Next