Budapest XV. kerület - Helyem, Házam, Palotám, 2018 (4. évfolyam, 1-4. szám)

2018-11-01 / 3. szám

Kedves Olvasó! Beköszöntő Aki figyelemmel kíséri az internetes közösségi oldalakat, a világhálón folyó beszélgetéseket, maga is tapasztalja, hogy a tömegközlekedési eszközökről készült fotók elképesztő népszerűek - messze nem csak a közlekedés­barátok körében. De nem csak az interneten érződik a közlekedési tematika kedveltsége, hiszen közlekedési nyílt napok, kiállítások, évfordulókra szervezett családi programok látogatottsága is azt mutatja: a téma sokkal többeket megmozgat, mint gondolnánk. Mi lehet az oka ennek? Elsősorban a nosztalgia, a múltbeli emlékek felidézése. A jogosítvány megszerzésére a nagykorúság elérése közelében van lehetőség, ezért legtöbbünk gyermek- és fiatalkorának helyváltoztatását meghatározzák a tömegközlekedési eszközök. Amikor fotót, videót látunk egy megszűnt vonalról vagy egy régi járműről, azonnal előkerülnek azok az emlékek, amik ezekhez az eszközökhöz kapcsolódnak. Valaki talán ezzel járt iskolába, gyermekkora meghatározó intézmé­nyébe, másvalaki ezen utazott haza az első randevúról, vagy ezzel ment a család a nagymamához - csupa olyan kedves emlék, sőt, nosztalgia, amit a járművek látványa hív elő. Másodsorban ezek kivétel nélkül utcaképek is egyben: láthatjuk, hogy nézett ki a közvetlen környezetünk abban az időben, amikor fiatalok voltunk. Lapunkban egy éve jelennek meg a kerület busztörténetét az egyes viszonylatok mentén feltérképező, bemutató írások. A sorozat cikkei nem csak a tömegközlekedéssel kapcsolatos információkat, hanem azokat a kerület életében jelentős gazdasági és társadalmi változásokat is felidézik, amik az egyes viszonylatok létre­hozását, útvonaluknak vagy éppen a járatok sűrűségének változásait befolyásolták. Jövőre lesz 90 éve, hogy a kerület két járata, a 25-ös és a 124-es elindult az akkor még önálló Rákospalotára és Pestújhelyre. Kevesen tudják, de ez a két „külvárosi”, leginkább csak a helyiek által ismert járat ma a főváros legrégebben közlekedő viszonylatai közé tartozik. Bízom benne, hogy az évforduló nem csak e lap oldalain kap visszhangot. A megbízott főszerkesztő 10-es villamos és 70-es busz a Kossuth utcában (feltehetően Tim Bork­ készítette a képet 1976-ban)

Next