Budapest XV. kerület - Helyem, Házam, Palotám, 2018 (4. évfolyam, 1-4. szám)

2018-11-01 / 3. szám

a Kacsóh Pongrác út (illetve ekkor éppen ide­iglenesen a Korong utca) és a raktárak között. Ekkoriban főváros-szerte megszaporodtak a gyorsjáratok, melyeket olyan, hosszabb útvonalú alapviszonylatok mellett hoztak létre, ahol mind a távolsági, mind pedig a helyi (2-3 megállós) utazások száma jelentős volt. A koncepció tehát a két típusú utazás leválasztásán alapult, mely így nagyjából változatlan sűrűség mellett kisebb zsúfoltságot eredményezett. Esetünkben például a műszak után nagy tömegben érkező, többnyire a belsőbb kerületek felé utazó raktári munkások nem az alapjáratot töltötték meg, zavarva ezzel a helyi (például az 1971 novemberében átadott Rákos úti szakrendelőbe 40 utazó) forgalmat. Így viszont az alapjárat némi ritkítása is lehetővé vált, sőt, a 25-25A párost visszaalakították a korábbi rendszer szerint, tehát az alapjárat ismét csak a Sipos Dénes út kereszteződéséig közlekedett a korábbi 25A útvonalán. A gyorsjáratra nem csak a gyári dolgozók miatt volt szükség, hiszen szombati napokon 125A jelzéssel a raktári kör­ A Rácséi garázsba haladó 25-ös a Thököly úton 70-es évek első éveiben (Fotó: Tildy Tibor) forgalom nélkül, tehát a 25-össel azonos vonalon is indítottak egy gyorsjáratot. A 125A-t 1973. február 10-től a szombatra is kiterjesztett üzemi­­dejű 125-ös váltotta fel.41 A kisföldalatti Mexikói útig történő hosszabbí­tása 1973. december 30-án egy újabb, 1990-ig tartó „virágkort” hozott el a viszonylat történe­tében, hiszen az 1966-ban elvesztett közvetlen kapcsolat nagy szívfájdalma volt a palotaiaknak. Ne feledjük el, hogy hármas metró híján a kör­nyék közlekedési főútvonalai másként alakultak. A 25-ös­ kisföldalatti kapcsolat még a Rákospa­lota északi csücskéből bejáróknak is a leggyorsabb belvárosi kapcsolat volt, főként, hogy ezt már gyorsjárattal is elérhették. 1974 őszétől a 25-ös, majd 1975-től a 125-ös vonalán is vadonatúj Ikarus 260-asok közlekedtek.42 Csúcsidőben a két járat közös követési ideje 4-5 perc (!) volt, de vasárnap napközben is 7-8 percenként jártak a 25-ös kocsijai.43 A Fő úton sem érte már meg a Váci vagy a Lehel úton zötykölődő villamosokra átszállni. A 70-es évek során kisebb módosítások tör­téntek, melyek az utasszámot tovább növelték: 1974. december 2-től 44 a Rákos úti (Szent Korona útjánál lévő) lakótelep építése miatt az alap és gyorsjárat egyaránt a Szent Korona útja helyett a Széchenyi úton közlekedett végleges jelleggel. A lakótelep hét épülete 65 új lakással 45 újabb utasokat hozott a vonalnak. 1976. októ­ber 4-től 46 az autóbuszok (tehát a gyorsjárat is) Zuglóban már nem végig az Erzsébet királyné útján haladtak párhuzamosan a villamosokkal, hanem a Kacsóh Pongrác úti lakótelepet ellátva 40 Népszabadság 1970. július 10., 8. o. 41 BKV 5. sz. Forgalmi Szolgálati Utasítás, 1973. augusztus 25., 1. o. 42 Autóbusz, villamos, trolibusz viszonylatok forgalmi jellemzői. BKV Forgalomszervezési Főosztály - 1974. decemberi és 1975. de­cemberi kiadások. 43 BKV menetrendi tájékoztatója 1975., 58. o. 44 BKV 55. sz. Forgalmi Szolgálati Utasítás, 1974. november 27., 5. o. 45 Rátonyi Gábor Tamás: A XV kerület lakótelepei - XV kerületi blog, 2013. július 8. 46 BKV 41. sz. Forgalmi Szolgálati Utasítás, 1976. szeptember 29., 6. o. 34 HELYEM, HÁZAM, PALOTÁM ■ IV. ÉVFOLYAM 3.(11) SZÁM ■ 2018. NOVEMBER

Next