Budapest XVIII. kerület - Városkép, 1992 (1. évfolyam, 1-10. szám)

1992-02-01 / 1. szám

2 Városkép 1992. február-március tudott lépést tartani (Pestszentim­­re és Pestszentlőrinc ún. perem­részei). Ha kerületünket mint telepü­lést, életünk terét vizsgáljuk, nem mehetünk el szó nélkül azoknak a változásoknak a vizsgálata nélkül, amelyek 40 év után a jelenlegi helyzetet megteremtette. Vizsgál­nunk kell mint önálló közigazga­tási egységet és mint egy világvá­ros szerves részét. A rend­szerváltás előtti központi irányítá­si struktúra lenyomata szinte min­den területen fel-felbukkan. Az ún. munkáskerületnek, peremvá­rosnak szánt sors ugyanúgy elért bennünket is, mint a többi e régi­óba tartozó települést. A centrum-periféria közigazga­tás-szervezési és szociológiai ér­telemben egyaránt értendő vi­szonyrendszerében a meghatá­rozó döntéseket, mint központi akaratot elviselni-tudomásul ven­­ni hivatott rész volt kerületünk is. Mégis, maradtak lehetőségeink elsősorban azáltal, hogy nem pusztult le jobban­, mint karakte­res település, zöldövezeti jellegét még őrzi, nem települt lényeges ipar, nem érte súlyos környezet­károsítás, polgáraink szeretnek itt élni, otthonunknak tekintjük e tá­jat. Megszűnni látszik a központi irányítás, de megszűnt egyszer­smind a központi támogatás, részben önálló önkormányzattal és teljesen pénz nélkül, olyan helyzetben vagyunk, amelyben el kell határoznunk, hogy merre menjünk, merre folytassuk, amit lehet, s hogy amit mi teszünk, azt folytatni lehessen. Mindeközben legyünk tekintettel elsősorban ke­rületünk lakosságának vélemé­nyére, akaratára, lehetőségeink­re, szomszédainkra és a főváros mint település, mint város egé­szére. Önkormányzatunk mint nagy­részt közigazgatási­ jogalkalma­zói szervezet tevékenységében korlátozott, törvényes működése során azokat az életviszonyokat rendezi, tartja keretek között, amelyeket maga a polgár él meg és törekszik megvalósítani. Más oldalról viszont mint a kerület és város, hivatottak és kötelesek va­gyunk ellátni azokat az önkor­mányzati­ törvényben előírt köte­lező feladatokat, amelyek ahhoz szükségesek és elengedhetetle­nek, hogy az élet­tere megmarad­jon, fejlődjön, változzék és meg­újuljon. De nemcsak e kötelező feladatok teszik ki ittlétünk - jöve­telünk és menetelünk közötti idő­szak­­ négy évét, hanem - e rend­szerváltás európai és e helyben­ elsőiként - ALAPOZNUNK (grün­dolni) kell a kontinuitást biztosí­tandó, a múltból a jövőbe. Mindez mai adottságaink és viszonyaink között igen nehéz, embertpróbá­­ló, de nemes feladat. A Tisztelt Képviselő-testület fel­kérése, amely ugyan „csak” a vá­lasztási ciklusra érvényes kon­cepció kimunkálásával bízott meg, önmagában is súlyos fel­adat, de vajon lehet-e lezárni egy fejlődési folyamatot úgy, hogy nem gondolunk már az elején az utánunk jövőkre? Mindenesetre az alább megfo­galmazott ún. programpontokat tekintem olyan koncepciónak, amely egy vázat, keretet ad el­képzeléseinknek ahhoz, hogy e nagy munka kezdetén ne téved­hessünk túl nagyot, de igazi szán­dékainkat megjelenítse és napi mu­nkánkban - a változtathatat­­lanság igénye nélkül - útmutató­ként szolgáljon. Nagyon nehéz megfelelő mód­szert találni e koncepció szerke­zetének meghatározására. Azt az elvet követem, hogy rövid fejeze­tekben szólok az általam is egy település kerület működéséhez, fejlődéséhez szükséges tenniva­lók összességéről. Megpróbálom prognosztizálni, mi volna a legé­getőbben szükséges feladat, mi az, aminek a választási ciklusra meg kéne történnie és arról is fo­gok szólni, hogyan, milyennek képzelem városunk jövőjét. Meg­jegyezni kívánom, hogy e gondo­lataimat a város jövőjéről tekint­sék e fejezet címe szerint is ALAP­VETÉSNEK, olyan „gründolás­­nak”, amelyet Tisztelt Képviselő­­társaim, s a választópolgárok akarata formál és alakít. Bármilyen program, koncepció csak arra való, hogy gondolatéb­resztő, ún. első közelítés legyen. Van ez azért így, mert sok min­dent nélkülözünk (stabil jogsza­bályi környezet, tapasztalat, anyagi források, szervezeti struk­túra, információ stb.). Mint minden, önkényes a sor­rend, a súlyozás s az egyes té­mák összefüggéseinek magyará­zata is. Ezért is igénylem képvise­lőtársaimtól a­­­egítő bírálatot, az összerendezés iránti készséget, melynek eredményeképpen nem távoli jövőben egy többé-ke­­­­vésbé stabil önkormányzati prog­ram létre tud jönni. II. Közigazgatási struktúra 1. Önkormányzatiság - város­vezetés Az önkormányzati választások után, annak eredményeképpen jött létre 1990-ben az a városve­zetésre hivatott szervezet, amely örökölt egy működő, de a múlt rendszerben tapasztalatot szer­zett hivatali apparátust, mely a ré­gi rendszernek a részben máig is hatályban lévő anyagi- és eljárás­joga szerint tette-teszi a dolgát. Mellé kerültünk mi a régi tagadó, de nem nagyon ismerő közéleti szereplők. Politikusnak és szak­embernek kellett lennünk, hibá­kat és hiányosságokat kell meg­szüntetnünk, alkotó tevékenysé­get várnak tőlünk, egy város ve­zetését bízták ránk. Belső szervezetünket alakítjuk az önkormányzati és hatásköri törvények szerint, aszerint, hogy a fővárosi törvény, a vagyonnal kapcsolatos törvény elvárásainak megfelelően törvényesen és de­mokratikusan tudjunk működni. A hatályban lévő 1957. évi IV. tör­vény az államigazgatási eljárásról egyrészt, a készülőben lévő köz­­igazgatási törvény másrészt mind-mind meghatározza-meg­­köti lehetőségeinket az alkalmas szervezet végleges kialakítása te­kintetében. Úgy látszik, hogy ezen instabil szabályozási környezetben is si­került szervezetátalakításunkat lényegében megoldani. Apróbb, de több embert is érintő további módosulások még lehetnek, amely azonban nem jelenti azt, hogy ne fedné le a Hivatal szerve­zete a feladatokat. A közeljövőben, 1991. év végé­ig - a még hiányzó jogszabályok függvényében - kialakulhat az új felállású közigazgatási szerveze­tünk, mely el tudja látni hivatását. E hivatás kettős: egyrészt a szó igaz értelmében szolgáltatást kell hogy nyújtson az ÜGYFÉLNEK, s mint hatóság, tekintélyt és meg­becsülést kell szereznie szaksze­rű munkavégzésével. Másrészt mint VÁROSVEZETÉS, a tisztség­­viselőkön keresztül meg kell hogy valósítsa kettős feladatát. Jelesül azt, hogy a polgármester, az al­polgármesterek vezetői legyenek a munkaszervezetnek, a Hivatal­nak - s ehhez technikai, anyagi­pénzügyi, munkatársi és nem utolsósorban hatásköri feltételek megteremtése a legfontosabb tennivaló­­, úgy, hogy érvényre jussanak a Képviselő-testületünk­­nek - bizottságai által szakmailag előkészített - döntései. Minden reményünk megvan ar­ra, hogy a jelzett időpontig Szer­vezeti és Működési Szabályza­tunk elkészül. Ennek kapcsán meg kell jegyezzem, olyan - a tör­vényes működést nem akadályo­zó - „rugalmas" SZMSZ-re van

Next