Csetény - Csetényi Hírmondó, 1992 (2. évfolyam, 1-4. szám)

1992-01-01 / 1. szám

1992. I. negyedév Mennyit ér egy hivatal? Az Önkormányzati Törvény minden település számára biztosí­­totta az önállósulás lehetőségét, azonban a volt közös javak m­eg­­osztása tekintetében csak általános és normatív jellegű meghatározásokat tartalmaz. A csetényi székhellyel 1971 ben életrel­í volt Cselén­ -Jásd-Szápár Közös Tanács társközségei )2. január 1 től véglegesen önálló településekké,­­ 3 önálló te­repüléssé­­ vált szét. A hatósági és szervezeti szétválást követi a volt közös anyagi javak megosztása. A 3 község képviselőtestüle­te az ingó és ingatlan vagyon megosztása tekintetében elfogadta azt a rendező alapelvet, amely szerint mindegyik községet a fent jelzett értékekből az­ illeti meg, amely a saját működési területén van (pontosabban saját községében) kivételt képez ez alól a Cse­­tényben lévő volt közös tanácsi hivatal épületéül szolgált Tanács­ház és a hozzátartozó szolgálati lakás. Ezen ingatlan tekintetében Jásd és Szápár képviselőtestülete nem fogadta el a fent már em­lített rendező elv alkalmazását. Azt kérték Cseténytől, hogy az épület értékének megfelelően a további tulajdonjog és használati jog megszerzése és gyakorlása ellenében fizessen mindkét köz­ségnek lakosság számarányosan kártérítést. A szóbanforgó épületet valóban a Közös Tanács működése ide­jén, a Közös Tanács hivatali apparátusának működ­tetéséhez épí­tettük 1982-b­en. A beruházáshoz az anyagi fedezetet az akkori közös tanácsi testület egyértelmű kérése alapján állami szintről biztosították úgy, hogy még az épület berendezéséhez szükséges pénzfedezetet is megadták. Ez akkor 4,8 millió Ft volt. Az ok és a cél pedig az­ volt, hogy az akkor még hosszú távra szánt centralizált­­ közigazgatási forma feltételrendszerét államilag biztosítsák, ne­ták ezzel a helyi tanácsokat. (Az elv megvalósítása hasonló okon nyugtatott, mint ma a decentralizálás időszakában, hisz az állam a kiváló kisközségeket ma is igyekszik a talpraálláshoz, központi pénzekkel segíteni.) Tehát egyértelmű, hogy a Csetény­­ben létesült, és ma vita tárgyát képező hivatali épület a megvaló­sításkor egyik községnek sem került egyetlen fillérjébe sem, hacsak azt a társadalmi munkát nem tekintjük többletköltségnek,­­ , amelyet a csetényiek végeztek az építkezés során. Az ismertetett tények ellenére Csetény község képviselőtestü­­l­ete nem zárkózott el a megegyezés lehe­tősége elöl, s azt ajánlotta,­­ hogy az­ épület könyv­­ nyilvántartási értékét alkalmazzák elosztá­­s­i alapként. Ebben az esetben hajlandó lenne Szápár és Jásd köz­­s­égek részére a lakosság számarányos költségtérítésre. Szépár k­özség ezt tíz ajánlatot elfogadta,az egyezség Szápár és Cselény k­­öz­ött létrejött, aminek értelmében Szápár részére átutaltunk j I 188 ezer Ft-ot. Jásd község Képviselőtestülete ezt az ajánlatot nem fogadta el, az épületet felértékeltette szakénővel, s megosztási alapként az­ így megállapított tényleges forgalmi évéket követeli. Un. Jásd e elfogadná Csetény község ajánlatát - vagyis a könyv- nyilv­ántar­­t­­ási érték részarányát -, akkor 1.797.000 El-ot kapna, illetve ka­­p­ott volna már meg. Miután a csetényi javaslatot Jásd nem rgadta c­ és az épületet felértékeltette, köv­etelésének alapja az a megállapított forgalmi érték szerinti részarány, ez 2,8 millió­­. Csetény község Képviselőtestülete ezt is hajlandó lett volna lvállalni 3 évi egyenlő részletfizetéssel. Jásd község Képviselő­­­ szü­lete ez utóbbi ajánlatot csak úgy hajlandó elfogadni, ha cikénti 25%-os kamatot kap a ki nem fizetett összegek után,sőt integy kényszerhatáridőt szabva úgy döntött, amennyiben az /f fl flj­ . f /{, {Ams~ CSETÉNYI <7/ZrcmocnLó általa követelteket Csetény község 1992. május 1 -ig nem teljesíti akkor bírósági végrehajtást fog kérni. Természetesen az egyezséget mindig különböző megítélésben és minősítésben részesítik. Jelen megállapodás alapelveként annak kellene lennie, hogy az épület megvalósulása senkinek nem került - értve ezalatt a 3 köz­séget -pénzébe, viszont a közigazgatás átalakulása következtében Jásd és Szápár anyagi előnyre tesz szert, ami jó ha az elfogadható mértékig - jelen esetben ez a könyv-nyilvántartási érték­­ terjed, azonban nem helyes tisztességtelen anyagi haszonra törekedni másik község rovására, ahogy ezt Jásd község próbálja tenni. Ha Jásd község továbbra is tartja megosztási elvét, s csak azt hajlan­dó elfogadni, akár bírósági kényszer alkalmazásával is, sajnos nem valósul meg egy korábbi, e témában írt cikk vezérmondata, hogy "BÚCSÚZNI CSAK NAGYON SZÉPEN SZABAD"! Az­ anyagi értéken túl van egy más jellegű értéke is a hivatalnak, ez pedig a viták, a végeláthatatlan bírósági pereskedés okozta er­kölcsi és morális vesztesége. Tradicionális kérdés, vajon kinek v­an joga ezt felvállalni a jövő érdekében? Ács Jenő polgármester Hol van a jóindulat határa? Időző negyedévi számunkban h­írt adtunk arról, hogy Csetény község kép­­­­viselőtestü­lete is - az orsz­ág sok más települési képviselőtestületéhez hasonlóan - élni kívánt az 1990. évi C. törvény 1 .§ első bekezdésében biztosított jogával,­­ vagyis, hogy helyi adót kíván levezetni. Akkori írásunkban tájékoztattuk olva­­­­sóinkat a bevezetni tervezett adónemekről és azok mértékéről is. A tervezett N­ fogalom ebben az esetben kiemelt értelmezést kell, hogy kapjon, m­inek magya­rázata az, hogy a tervezet az is maradt, megvalósítása nem történt meg. A Képviselőtestület a tervezet végleges vitájakor újra gondosan és felelős­ségérzettel átértékelte a lakosság - helyi viszonyoktól független - anyagi terhe­inek várható alakulását, valamint felmérte saját pénzügyi lehetőségeit, s úgy döntött, hogy nem terheli további fizetési kötelezettséggel Csetény lakosságát, így nem kerü­lt sor a tervezett 1.0001:l-os kommunális adó bevezetésére, vala­mint a 3 I­t/m -kénti telekadó bevezetésére. Igaz viszont az­ is, hogy a rendelet be nem vezetése ki­zárta azt a lehetőséget,­­­ hogy hatályon kívül helyezze a korábban megállapított évi 450 l­t-os szemét-­­j. szállítási díjat. Tehát a szemétszállítási díjat továbbra is a korábban megállapí­­­­tott mértékig és feltételek mellett fizetni kell minden ház­ ingatlan után. Igaz az is, hogy sokan bírálják e fizetési rendszert, mondván, hogy nem­­ reális, nem ad lehetőséget a tényleges igénybevétel szerinti fizetési különbség­­ alkalmazására. A község lakói többségében megértették és méltányolták azt a­­­ jóindulatot, am­­i a szemétszállítási díj alacsony mértékében tükröződik a Tes­­­­tü­let felől. Sajnos többen vannak, akik ezt nem így értékelik, sőt néha emberi­­ becsületet sértő módon nyilvánítanak véleményt a végrehajtást végző hivatali " dolgozók felé. Jó lenne, ha mindenki igyekezne annyi megértéssel és jóindulattal viseltetni mások iránt, mint amennyit önmaga is elvár. Mindezeken túl, el kéne fogadni végre azt az elvet, hogy a hivatal dolgozói csupán vérehajtói annak az akaratnak, és azoknak a döntéseknek, amelyeket felsőül­i szintű jogszabályok, vagy a hivatali fenntartó képviselőtestület megha­tároz számukra.­­ Tudva azt, hogy sok irányból és sokféle módon érik olyan kellemetlen hatá­sok az embereket, amelyek indulatokat szabadítanak fel, mégis önmérsékletet és megértést kérek a közalkalmazottak nevében, s kérem úgy fogadják őket, mint akik a lakosságért vannak és nem ellenük. Ács Jenő polgármester

Next