Érd - Érdi Élet, 1990 (1. évfolyam, 2-7. szám)

1990-07-28 / 2. szám

Önkormányzat - hogy otthon legyünk Szépemlékű fogalmak bukkannak fel mostanában a törvényelőkészítők kissé bürokratikus gondolatvilágában. Vármegyék, főispánok elevenednek meg a huszadik század végi Magyar­­országon - aki még emlékszik Mik­száth írásaira, jól tudja, nem is min­dig olyan szép ez az emlékkép. Le­het persze, hogy az Országgyűlés ezeket a neveket nem fogadja el az új önkormányzati törvényben a funk­ciók megjelölésére, az azonban bizo­nyos, hogy függetlenül az elnevezé­sektől, erre az új törvényre felettébb nagy szükség van. Az önkormányzati törvény megalkotása és az október­ben esedékes helyhatósági választá­sok teszik fel ugyanis a pontot az „i”­­re - ezzel válik formailag teljessé a rendszerváltás. Az önkormányzati törvény minden helyi közösség jogát elismeri arra, hogy saját ügyeit önállóan, autonóm módon intézhesse. Ilyen módon ter­mészetesnek tartja, hogy a korábban hibás döntés, vagy egyszerűen csak a helyi lakosság véleményének figyel­men kívül hagyása után beolvasztott vagy társközségeknek nyilvánított te­lepülések is maguk rendelkezhesse­nek a jövőben státusukról. Önálló működéshez természetesen megfelelő feltételekre - mindenekelőtt pénzre - is szükség van. Ezért a tör­vény arról rendelkezik majd, hogy az önkormányzatok visszakapják azokat a tulajdonaikat, birtokaikat, amelyekkel a tanácsrendszer kialakítása előtt ren­delkeztek. Ezek jelenthetik - a lakos­ság helyben maradó adóin felül - azt a vagyoni alapot, amellyel az önkor­mányzat belátása szerint gazdálkod­hat. Természetesen a jövőben sem nélkülözhető az állam központi támo­gatása, de ennek folyósításakor külön figyelmet kell szentelni az elmaradott, vagy valamilyen szempontból hátrá­nyos helyzetű települések, régiók fej­lesztésére. A dolog ennél azonban némileg komplikáltabb. Az egyes települések közösségi tulajdonának visszaállítása­kor különösen nagy gondot okoz, hogy nem minden, a területükön levő államosított birtokrész képezte régen a helyi önkormányzat vagyonát. Meg­állapítandó például, hogy a községi erdőkből, legelőterületekből, volt szovjet laktanyákból és gyakorlópá­lyákból, valamint az egyéb vitatott nagy értékű ingatlanokból mi tartozik a helyi önkormányzat pénzügyi fele­lőssége alá. Erre úgynevezett va­gyonátadó bizottságok létrehozását szorgalmazza a törvény. Nagyon fon­tos, és ezt a Belügyminisztérium köz­­igazgatási államtitkára, Verebélyi Imre külön hangsúlyozta, hogy a központi állami hozzájárulás nem támogatás, hanem olyan kötelező juttatás, ami segíti a községeket mindannak a biz­tosításában, ami az ország vala­mennyi polgárának alapvető emberi jogként jár. Ez a juttatás szolgál arra, hogy egységesítse az ország infrast­ruktúráját, az állampolgárok életkörül­ményeit mind jobban közelítse - a helyi igényekhez igazodva, persze - az országos átlaghoz. Külön kérdés a megye jövőbeni szerepe. Vannak, akik magának az igazgatási szintnek a szükségét von­ják kétségbe - vannak, akik a törté­nelmi hagyományokra hivatkozva tart­ják szükségesnek életben tartását. Egy dologban azonban mindenki egyetért: a megyék (vagy vármegyék) nem felettesei a területükön található városoknak és községeknek, de még csak ellenőrzési feladataik sincsenek. Alapvetően koordinációs szerep hárul e szervezeti szintre. Ellenőrzésre leg­feljebb­­ az elnevezésében szintén vi­tatott - megyei főispán lesz hivatott, aki tulajdonképpen a kormányzati és össznemzeti érdekeket képviseli majd a helyi érdekek messzemenő figye­lembe vétele mellett. Az, hogy az önkormányzatok mennyire válnak ténylegesen a helyi lakosság érdekeinek képviselőivé, el­sősorban az önkormányzati testület megválasztásának módján áll vagy bukik. Nagyon fontos fonos, ha a he­lyi önkormányzatok megválasztása nem válna pártpolitikai küzdelmek te­rületévé. Valószínűleg ez az első ilyen jellegű választás során még nem lesz elkerülhető - a törvény azonban napi politikai helyzetből nem indulhat ki. Verebélyi Imre is hangsúlyozta, hogy a belügyi tárca szívesen venné, ha a kisebb helyi érdekcsoportok is szó­hoz jutnának. Ilyen módon a lokálpat­rióták, a városszépítők és környezet­­védők is nagyobb szerephez juthat­nának, mint országos szinten, ahol az égető problémák megoldását részben gátolja a túlságosan pártérdekekre szerveződő politikai élet. Éppen a fenti elvek megvalósítása érdekében az ötezer lakos alatti tele­püléseken úgynevezett kislistás mód­szerrel választanak majd, az ötvenez­­res lakosú városokban pedig az egyéni választókerület már megszo­kott módszerével kerül megválasztás­ra a helyi önkormányzati testület. Az ennél nagyobb városokban olyan módon kombinálják a választási rend­szert, hogy a testületek egyharmadát pártlistán, kétharmadát pedig egyé­nenként választhassa meg a lakos­ság. Ezzel a súlyozással talán elkerül­hető a fentiekben már vázolt túlzott „pártosítás” veszélye. Az európai mércével mérve is mo­dernnek nevezhető önkormányzati törvény és a hozzá kapcsolódó hely­­hatósági választási rend remélhetőleg lehetőséget ad a magyar polgárok számára .Hist­­fyvjy végre hos­­­szabb távon is beleszólhasson tele­pülésük jövőjének alakításában. Na­gyon fontos persze az is, hogy épül­­jön-e tanuszoda az iskola mellé, hol legyen a buszmegálló és meddig tart­sanak nyitva a boltok. De ennél talán lényegesebb egy olyan egészséges lokálpatriotizmus kifejlesztése, ami az embereket - a beleszólás jogán ke­resztül - hozzáköti településükhöz, így lakhelyüket a maguk léptékére rendezhetik be, s úgy alakíthatják sa­ját világukat, hogy végre otthon érez­hessék magukat benne. Elvégre - Ta­mási Árontól tudjuk - ezért vagyunk. Merényi Miklós

Next