Gödöllő - Gödöllői Hírek, 2018 (22. évfolyam, 1-12. szám)
2018-07-01 / 7. szám
Aktuális Gödöllői S 5 VII/7. 2018 július Drámaivá vált a szemét helyzet Ezt Gyenes Szilárd megbízott ügyvezető igazgató vázolta fel a képviselőtestület tagjainak tartott vészharang-kongató prezentációjában Gyenes Szilárd, Gödöllő korábbi alpolgármestere, jelenleg a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. megbízott ügyvezető igazgatója prezentációval egybekötött tájékoztatást adott a hulladékgazdálkodás jelenlegi állapotáról a városatyák június 21-i ülésén A társaság irányítója azzal nyitotta mondandóját, hogy drámai a helyzet, ezért intézkedések szükségesek. A probléma gyökerét a nagyfokú forráselvonásban, a feladatnövekedésben, illetőleg az adó-, a bér- és a járuléknövekedésben jelölte meg Gyenes Szilárd, aki kiemelte, hogy a tervezett fejlesztésnek mindössze 22 százalékát sikerült megvalósítani, és a karbantartás sem érte el a kívánt szintet. A megbízott igazgató hozzátette: a 2017 áprilisa óta működő cégnek éves szinte 4,8 milliárd forintos bevételi igénye lenne, de havi szinten mintegy 136 millió forint hiányzik a rendszerből. A tavalyi tört évet 57 millió forintos vesztséggel zárta a gazdasági társaság. Az éves díjnak 48.569 forintnak kellene lennie háztartásonként, hogy fenntartható legyen a gazdálkodás. Ehhez képest az átlag jelenleg 22.652 forint háztartásonként, ami azt eredményezi, hogy a lakossági befizetés rátája mindössze 47 százalék. Problémát jelent az alvállalkozói kintlévőségek növekvő tendenciája, ami meghaladja a 322 millió forintot, illetőleg az sem segíti a hatékony működést, hogy a kötelező közszolgáltatásért saját begyűjtési díjra nem számíthatnak, azt a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV Zrt.) támogatásként folyósítja a részükre. Kérdésre válaszolva, Gyenes Szilárd elmondta, hogy jelentős segítség nélkül 2019-ben sem tud javulni a helyzet, sőt! Szemléltetésképpen kiemelte, hogy, amíg 2014-ben szinte órára pontosan jelentek meg a gyűjtőautók egy-egy háztatásnál, addig ma a napot sem nagyon találják el. További gondot okoz, hogy nem tudják kiszűrni a rendszer „potyautasait". Pozitívumként említette, hogy a terv szerint jövőre megnyílhat a már évekkel ezelőtt elkészült gödöllői hulladékudvar a vásártér felé evező Körösi Csoma Sándor utca végén. A tavaszi lomtalanítás elmaradása miatt felmerült lakossági észrevételek hatására elkészült a gyűjtési rend, ami a www.zoldhid.hu oldalon, az ügyfeleknek a gyűjtési rend elérhetőségen szabályozza a nagydarabos lomhulladék kiszállítását és ingyenes lerakását az Ökörtelekvölgyi telepre. Úgy, mint társulási elnök és úgy is, mint polgármester, Gémesi György ugyancsak megszólalt a problematikus kérdésben. A városvezető kiemelte, hogy a szolgáltatás veszélyben van. Hiába alakult át a társaság, előjöttek a korábbi pénzügyi problémák. Nonszensznek nevezte, hogy a szemétszállítás és - ártalmatlanítás kötelező önkormányzati feladat, ám az ehhez szükséges anyagi forrást nem az önkormányzatok szedik be. Kihangsúlyozta: meghívót küldtek az ellátási terület valamennyi országgyűlési képviselőjének, hogy tájékoztassák őket a gondokról és a várható, aggasztó következményekről, ám az invitálásra csupán egyetlen honatya reagált. Gémesi egyfajta „elgondolkodtató érdekességként" tudatta azt, hogy az elöregedett járműpark pótlására és cseréjére elvileg 12 gépjárművet vásárolhattak volna meg a rendelkezésre álló keretből, ám a központosított közbeszerzés miatt csupán 9 autó érkezik majd a társasághoz. A polgármester - a téma lezárásaként - megszavaztatta képviselőtársaival, hogy levelet írjon Vécsey Lászlónak, a gödöllői központú választókerület kormánypárti országgyűlési képviselőjének az ügyben. A városatyák 10 igen szavazattal és 2 tartózkodással zöld utat adtak Gémesi szándékának. Vécsey László: A jelek szerint az LMP-s urak folytatják a színielőadást Miután megszólíttatott, a hulladékgazdálkodással kapcsolatos drámai prezentáció során, megkérdeztük Vécsey László országgyűlési képviselőt, mi a véleménye a kialakult állapotokról. A honatya ezt válaszolta: - Hat éve, 2012 óta ugyanez a riogatás folyik. Ha ennyire nehéz a feladat, már régen keresni kellett volna olyan ügyvezetőt, aki megbirkózik vele. 2016 óta világos, hogy ez azért nem történhet meg, mert a Társulás elnökeként Gémesi György polgármester és Gyenes Szilárd ügyvezető igazgató, Gödöllő volt, balassagyarmati illetőségű alpolgármestere ellenzéki, LMP-s pártpolitikai karrier álmokat dédelgettek. Ennél fogva a Zöld Híd problémáit nem tudták, nem tudják és nem is fogják megoldani. Őket korábban és most sem érdekli a megoldás, a hulladékgazdálkodás ügyét továbbra is a saját pártpolitikai céljaikra, kormányellenes hangulatkeltésre akarják használni. Erre mutat az is, hogy Gémesi állítólag engem meghívott valami megbeszélésre, miközben én semmilyen formában, semmilyen meghívót nem kaptam tőle. A jelek szerint az LMP-s urak folytatják a színielőadást. GH-összeállítás Drágul a személytaxizás Július 1-jétől emelkednek a taxisok által alkalmazható tarifák Gödöllőn. Legutóbb három éve fogadtak el olyan önkormányzati rendeletet, amiben szabályozták a város területén végzett személyszállítási szolgáltatás vitel- és várakozási díjait. A polgármester által előterjesztett javaslatban indoklásként az szerepel, hogy a vállalkozók álláspontja szerint az elmúlt időszakban több költségük is jelentősen emelkedett, ami indokolja a szolgáltatás ellenértékét jelentő hatósági árak emelését. Többletterhet jelentenek számukra a járulékok és üzemanyag árak, a pénztárgép üzemeltetési és javítási költségek, valamint az elektronikus fizetési módhoz kapcsolódó beruházások is, illetőleg az is, hogy csak 10 évesnél fiatalabb járművel lehet a szolgáltatást végezni. A második félév első napjától a következő hatósági árakat kell alkalmazni Gödöllőn végzett személytaxi-szolgáltatás esetén (zárójelben az eddigi tarifák és az emelés százalékos mértéke): alapdíj 700 forint (450 forint, +55%) • kilométer-díj 300 forint/km (280 forint/km, +7%) • várakozási díj 75 forint/perc (70 forint/perc, +7%) • viteldíj kivételes időszakban 600 forint/km (560 forint/km, +7%) -ed