Gödöllő - Gödöllői Magazin, 2021 (17. évfolyam, 1-2. szám)

2021 / 2. szám

is. Noha a szobrot övező félköríves oszlop­­csarnok tervezőjeként gyakran bukkan fel tévesen Kallina Mór neve is, ő csak a hegy ezen részének rendezésére kiírt pályáza­tot nyerte meg „Turul" jeligéjű, Árkay Ala­dárral közösen jegyzett tervével, a végső megvalósítást azonban a Közmunkata­nács végül saját mérnökére, Francsekre bízta. A közelmúlt egyik örömhíre, hogy fel­újították az egykori Budai Polgári Casino Krisztina tér 1. szám alatti épületét, amely Francsek Imre egyik legszebb alkotása (1893). A II. világháború után tornyától és díszeitől megfosztott, lehangoló állapot­ba került ház a felújítás során főbb eredeti építészeti elemeit (például a sarokkupo­lát) és a hitelesen rekonstruálható díszíté­seit is visszakapta, homlokzata azonban egyszerűbb formában, a díszek nélkül született újjá. Megújult az első emeleti impozáns díszterem és a főlépcsőház is, a belső udvart pedig lefedték, hogy több teret nyerjenek az épületbe költöző Márai Sándor Kulturális Központnak. A Casino épületének földszintjén, az élelmiszerbolt helyén működött az 1900- as évek elejétől az 1910-es évek derekáig a legendás Auguszt Cukrászda, a romanti­kus találkák helyszíne: számos korabeli új­ságban olvashatjuk, amint sze­relmes urak (és néha hölgyek) apróhirdetés útján remélik vi­szontlátni kiszemeltjüket vala­mely megbeszélt időpontban, ahogy az alábbi üzenet szer­zője fogalmazott a Budapesti Hírlap, 1910. október­ 23-i szá­mában: „Levelem elküldetett. Ma Krisztina téri Au­guszt cukrászdában találkozhatnánk inkog­nito (ötre). Kézcsókom!" Hát így zajlott az ismerkedés egykoron. Az építész 1899-ben izgalmas feladatot kapott: a Kossuth Lajos utca és a Város­ház (akkor Gránátos) utca sarkán álló Dre­­her-palota kupoláját kellett „odébb tolnia". Szó szerint. Az Eskü téri (ma Erzsébet) híd építése miatt ugyanis ki kellett szélesíteni a Kossuth utcát. Mivel a befolyásos sörgyáros Dreher család hallani sem akart a nemrég drága pénzen megépített palotája elbon­tásáról, más megoldás mellett döntöttek. A Műszaki Hetilap az évi augusztus 13-i száma részletesen leírta a műveletet. Fran­csek Imre eredetileg - amerikai mintára, akkor már létező technikával - az egész épületet odébb akarta tolni (ugyanez a kö­zeli Belvárosi Plébániatemplom esetében is felmerült), végül csak a kupolát tolták arrébb. Az 1899. augusztus 4-én kezdődött művelet négy nap alatt zajlott le: sínek és vasrudak segítségével fölemelték, majd lassan húsz méterrel odébb tolták a 300 méter mázsás szerkezetet. Ezután lebon­tották a palotának az új utcafrontba „beló­gó" részét, majd a homlokzatot méterekkel odébb újra felépítették, ezután tolták új helyére a kupolát. A sors fintora, hogy bár a palota ma is áll, kupoláját a világháború után lebontották. Ha Francsek Imre terveit fogadják el, akkor ma a... ... Kálvin tér is egészen máshogy festene. Az építész ugyanis a tér teljes átrendezését, kiegyenesítését akarta elérni. Elképzelése szerint a terület déli részén álló régi, egyeme­letes épületeket a Hild Vince tervezte refor­mátus templommal együtt le kellett volna bontani, helyükön új bérházakat építeni, a megnövelt alapterületű, új templomot pe­dig az újrarajzolt tér nyugati végébe telepíte­ni. A terv nem valósult meg, a templom azó­ta is áll. Mondjuk meg őszintén, szerencsére. A Francsek Imre nevet két építész is visel­te egymás után: apa és fia. Ám míg az ifjabb Francsek a Széchenyi-fürdő 1927-es bőví­tésével írta be magát a város történetébe, idősebb Francsek Imre nevéhez, mint lát­hattuk, több olyan épület is köthető, amely mellett nap mint nap elsétálunk Budapes­ten. Fia fő művének elkészültét az apa már nem érhette meg: idősebb Francsek Imrét ugyanis alig 55 évesen, 1920-ban ragadta el a halál egy vesebetegség formájában. Noha idősebb Francsek Imrét nem tart­ják a magyar építészet élvonalába tartozó szakembernek, láthatjuk, hogy a maga korában ismert és el­ismert tagja volt az építész­­társadalomnak, és több olyan épületet is tervezett, amely nélkül kicsit máshogy festene Budapest. L. Péterfi Csaba (Pestbuda.hu oldal alapján) mnximi MAGAZIN A főváros egyik legtöbbet fotózott J J pontján, a Gellérthegyen szintén Francsek munkája fogad bennünket: ő ter­vezte ugyanis a Szent Gellért-szobrot körülö­lelő kolonnádot és a szobor építészeti részét, továbbá a hegy lábánál végigfutó kerítést is.

Next