Hosszúhetény - Zengő, 2003 (13. évfolyam, 1-4. szám)

2003-04-01 / 1. szám

2 ZENGŐ d­íj:DiüViÁiTy 2Aa''i ifflal Rendkívüli testületi ülés december 27. A rendkívüli testületi ülésen egyetlen napirendi pont, Hosszúhetény község településrendezési tervére érkezett lakos­sági észrevételek megvitatása szerepelt. Hübner Mátyás településfejlesztési mérnök, a rendezési terv készítője bevezetőjében elmondta, hogy a tervezés fázisának igen nagy a jelentősége, hiszen ekkor alakul ki a koncepció a fejlődés irányairól, ekkor rajzolódik ki a település jövőképe. A rendezési terv kidolgozását a szakhatósági egyeztetés, majd a lakossági véleményeztetés követte. A tervet kifüg­gesztették 30 napra a polgármesteri hivatal folyosóján, hogy mindenki láthassa, és észrevételeket tehessen. A képviselő­­testületnek a rendezési terv elfogadása után az ún. Helyi Építési Szabályrendeletet is meg kell alkotnia, aszerint lehet majd építési engedélyt kérni, vagy kiadni. Az egész rendezési terv azért készül, hogy a település jövőképét műszaki eszközökkel is meg lehessen fogalmazni, hogy vigyáz­zunk a település hangulatára, képére, karakterére, vigyázzunk a táji környezetre. Az építési törvény hangsúlyt fektet arra - mondta Hübner Mátyás -, hogy a tervezés, közösségi tervezés legyen. Ilyenkor persze mindenféle érdekek működnek, de nekünk az a feladatunk, hogy az egyéni érdekekből közösségi érdeket tudjunk megfogalmazni. Hosszúhetény lakosságszáma már tíz éve 3100-3200 fő, amit hosszú távon érdemes növelni is. Ehhez javasoltuk a területek bővítését, lakóterületeket, gazdasági területeket, intézményeket stb. Most az a kérdés, hogy hol legyenek ezek a területek, hogy az egész település felhasználása gaz­daságos legyen; legyenek azért munkahe­lyi területek, hogy vigyázzunk a tájra is. A lakóterületek vonatkozásában nagyon konkrét igény fogalmazódott meg: a jelenlegi belterületi határból el kell menni a zártkertek irányába, ameddig csak lehet. Hogy, meddig az eléggé vitatható, nyilván a közművesítés húzza meg az új határvonalat, hiszen a terv azt is kimondja, hogy az újabb területeken akkor lehet építeni, ha a teljes közművesítés feltételei adottak. Ehhez hozzátartozik, hogy milyen szélesek legyenek a leendő utak, hiszen olyan területek felé haladunk, ahol kis dűlőutak voltak eddig, 4-5 méter szélességűek. Ezek a szélességek semmiképpen nem felelnek meg a lakóterületi előírásoknak, hiszen az építési törvények azt mondják, hogy a kiszolgáló utaknak a legkisebb szélessége 12 méter. kerítéstől kerítésig. Ezen belül kell burkolatot építeni, árkot kell csinálni a csapadékvíznek, le kell fektetni az összes közművet, nem baj, ha járdát is tudunk építeni. Lakott területet javasoltunk olyan térségekben, amelyek részben a bel­területek mellett, főleg a keleti oldalon viszonylag kedvező helyzetben vannak, viszonylag sík területnek mondhatók (Versen utca folytatása). Ebben a térség­ben, ha megfelelő úthálózati rendszert alakítunk ki, akkor részben lehetővé válik, hogy a nagyon mély telkek is megosztásra kerülhessenek, a Fő utca másik vége beépíthe­tővé váljék, és lehetőség legyen egy újabb sor kialakítására is. Másik lehetőség a meglévő területek besűrítése. Elsősorban a temetővel szem­beni térségre gondoltunk. Ugyancsak lakott terület létesítését javasoltuk a temető nyugati oldalán. A leendő elkerülő út jegyében javasoltuk, hogy Hársas-telep környéke, ahol vannak lakóházak, hivata­losan is belterületbe kerüljön. Hübner Mátyás végül a szakhatóságokról szól pár szót. A 27-28 szakhatóság több­sége egyetértett a tervben foglaltakkal, illetve különösebb észrevételük nem volt. A Honvédség azt javasolta, hogy feltétlenül kerüljön rá a radarállomás és ennek mindenféle konzekvenciája. Néhány észrevételt, pontosítást javasolt a Duna- Dráva Nemzeti Park Igazgatósága, a Vízü­gyi Igazgatóság egyetértett, az Erdészeti hatóság is néhány pontosítást mondott csak. Viszonylag elég sok észrevételt tett a Magyar Geológiai Szolgálat, velük még külön kellett egyeztetni. Elsősorban a bányaterületek problémájára hívták fel a figyelmet, hiszen ezeknek a helyén történő építés mindenféle gonddal járhat, ezt megfelelő gondossággal, szakvélemények készítésével lehet majd kiküszöbölni. A kifüggesztett tervekkel kapcsolatban sok lakossági észrevétel érkezett úgy Kisújbányáról, Püspökszentlászlóról, mint Hetényből. A keletkezett hosszas vitákat, melyek többnyire magán­területek bel­területbe vonása illetve nem vonása körül keletkeztek, úgy gondolom, hely hiányában sem tudjuk idézni. Hasznosabbnak tartanám, ha a képviselő­­testület által elfogadott rendezési tervet, a kialakult területi határokat próbálnánk meg majd térképpel, magyarázatokkal ismertet­ni az újság hasábjain. (A szerk.) Zöldi Miklós, a Hosszúhetény Természeti Értékeiért Egyesület elnöke egy beadván­­nyal érkezett a testületi ülésre. Véleménye szerint az egyesületet az előzetes egyeztetési folyamatból törvényellenesen hagyta ki az önkormányzat. Zöldi Miklós bejelentette, hogy törvényességi felülvizs­gálati kérelmet indít az üggyel kapcso­latosan. Az egyesületnek, mint érdekképviseleti és egyben társadalmi szervezetnek, az 1997. évi LVIII. tv. 9. szakasza szerint a ren­dezési terv egy hónapos közzétételét megelőzően huszonegy napot kellett volna biztosítani arra, hogy véleményt mondhas­son. Az eltérő vélemények tisztázása érdekében a polgármesternek egyeztető tárgyalást kellett volna tartania, a tár­gyalásról jegyzőkönyvet kellett volna készíteni, aminek tartalmazni kell vala­mennyi elfogadott és el nem fogadott véleményt, azok indokolásával együtt, s - Zöldi Miklós szerint - ezeket véleményeket is ki kellett volna rakni az a önkormányzat folyosóján, arra a 30 napra. Az egyesületi elnök úgy vélte, hogy nem kapta meg időben a dokumentumokat, ezért adta be csupán két és fél oldalban javaslatait és egyet nem értő véleményét 2002. szeptember 9-én Schnell Mihálynak és a polgármesternek. Eközben Nádor Rudolfné a terv egyeztetési anyagát szeptember 1-jétől október 1-jéig köz­zétette. Schnell Mihály építész válaszában elmond­ta, hogy meghívták az összes civil szervezetet, sőt a vállalkozókat is egy fórumra, melyen ismertették a koncep­ciókat és a tervlapokat. Zöldi Miklós részéről súlyos félrevezetésnek tartja azt az állítást, hogy nem kapta meg időben az anyagot, hogy nem válaszoltak a levelére. Az egyesület érintettségét bejelentő levél vételének napján személyesen vitte ki Zöldiékhez a dokumentumokat, kísérő lev­éllel együtt. Tehát mindenképpen tanul­mányozhatta legalább három hétig. Maxi­mum az volt törvénysértő, hogy az egyesület észrevételeit összevonták a lakossági észrevételekkel. A válasz ellenére Zöldi Miklós fenntartot­ta, hogy mulasztásos törvénysértés történt, és kérte a polgármester asszonyt, hogy vizsgálja ki az ügyet. Falubejárás Faluszemlén vettek részt a képviselő­­testület tagjai január utolsó szombatján. A megjelent képviselők, a polgármester, az építész és a pénzügyi főelőadó tár­saságában megtekintették azokat helyeket, amelyek az új költségvetés tár­a­gyalásakor felmerültek. A bejárás során a ravatalozó, a fatelepi szükséglakások állapotát mérték fel, megismerkedtek a tér-

Next