Jánoshalma - Hunyadi Népe, 2020 (35. évfolyam, 1-12. szám)
2020-03-01 / 3. szám
2. Mwwwmms MÉ&mKÖZ Ó Io tí hít Ok 2020. március „Tervezzük együtt Jánoshalma jövőjét” Tájékoztatás a Jánoshalmát érintő térségi és helyi fejlesztésekről Az őszi alakuló ülését követően Fejlesztési Tanácsot hozott létre a jánoshalmi Képviselő-testület, amelynek az lesz a feladata, hogy elkészítse a város térségi hosszú távú fejlesztési stratégiáját. A Tanács az Imre Zoltán Művelődési Központ és Könyvtár színháztermében február 20-án tartott nyilvános ülésén, Bányai Gábor országgyűlési képviselő a Jánoshalma életére is meghatározó jelentőségű fejlesztési elképzelésekről adott tájékoztatást. Hangsúlyozta, hogy a térséget és a jövőnket meghatározó fejlesztések közül egyik legnagyobb jelentőségű Budapest-Kelebia-Belgrád gyorsvasút-vonal építése Az új vasút 160 km/h sebességet elérő vonatok közlekedését teszi lehetővé. Ezáltal Budapest 85 percre lesz Jánoshalmától. A felújításra kerülő új vasút elsősorban a teherszállításra épül, mert az építési költségei így térülnek meg leghamarabb. A befektetők Ázsia-Európa fő kereskedelmi vasútvonalaként kezelik. A vasútvonal mellett logisztikai és ipari központ épül Kiskunhalason. Mit hoz a térségnek? - tette fel a kérdést a parlamenti képviselő. Bányai Gábor szerint a logisztikai terminál megvalósulása kapcsán befektetők fognak érkezni. Hatására munkahelyek jönnek létre. A logisztikai és ipari szakemberek iránti kereslet növekedése várható, amely a halasi és jánoshalmi szakemberképzés erősödését vetíti előre. Nőni fog a térség szerepe az ország vérkeringésében, s vonzóbb lesz az itt élők számára is! Az országgyűlési képviselő szerint a másik fontos és sok találgatásra okot adó kérdés az M 9- es autópálya megvalósítása Bányai Gábor hangsúlyozta, hogy a politikai döntés előtt állunk, hisz a magyar gazdaságnak is szüksége van az M-9- re! A balkáni és erdélyi, romániai tranzitba belefullad az M-5 és az M-0. Nincs déli gyorsforgalmi összeköttetés Hunnia és Pannónia, a Dunától Keletre és Nyugat között! Az országgyűlési képviselő kiemelte, hogy nyomvonal viták vannak. A baranyai, dél-somogyi érdekek a Mohácsi-híd megépítését és Szegedig történő meghosszabbítást akarják. A Bács-Kiskun, Tolna, Somogy megyei érdekek a Röszke, Kisszállás, Jánoshalma, Szekszárd, Kaposvár irányt támogatják. Még nem dőlt el véglegesen, hogy melyik nyomvonal valósul majd meg. Sok érv szól a Jánoshalmához közelebb eső vonalvezetés mellett, de gazdaságilag nagyobb hangsúlyt kaphat a mohácsi nyomvonal, mely az elképzelések szerint két helyen lépi át az országunk határát. A térség országgyűlési képviselője a feldolgozóipari fejlesztések közül részletesen szólt a Jánoshalmi Agrárlogisztikai Központ (JAL) jelentőségéről. A megvalósuló beruházás az első ütemében 1050 tonna egyidejű kapacitású, de 5000 tonna éves forgalmú gyümölcs, zöldségtároló és feldolgozó központ lesz. Második ütemében 20-30.000 tonna/ év kapacitás elérése a cél. Bányai Gábor szerint ezzel a térség mezőgazdaság és kertészeti ágazata újra fejlődésnek indul, visszatér a múltbeli, egykor már létezett gazdasági erő és központi szerep! Az országgyűlési képviselő a turisztikai fejlesztésekről is tájékoztatott. A környék kisebb idegenforgalmi fejlesztései mellett a legjelentősebb a kiskunhalasi Csipke Gyógyfürdő megépítése lesz, mely a jövőben többszáz munkahelyet teremt képzett, nyelveket is beszélő embernek. Az elképzelések szerint 400-500 ezer vendéget és vendégéjszakát fog eredményezni. Keresni fogják a szálláshelyek és programok gazdáit a térségben, Jánoshalmán is! Ezt követően Czeller Zoltán polgármester vetített képes előadásában vázolta milyen projektek tervezésével és megvalósításával foglakozik az önkormányzat. Kiemelte: véget ért egy európai uniós fejlesztési ciklus, kezdődik egy újabb, amelynek a tervezése egy éve folyamatban van. A város fejlődésének kiemelkedő pillérei a gazdaság, az ipar, a mezőgazdasági vállalkozások, az intézmények és az önkormányzati fejlesztések. A tervezési folyamat hamarosan lezárul, a fejlesztési tanács összegzi a