Kiskunlacháza - A Mi Újságunk, 2001 (10. évfolyam, 1-6. szám)
2001-01-01 / 1. szám
RENDELETEK Januártól „többtucatnyi” új törvény, illetve törvénymódosítás lépett hatályba, melyek összességében jelentősen érintik a polgárok/családok széles körét. Ezen új, vagy megváltozott jogszabályokból említek néhány jelentősebbet, melyek valamilyen okból az önkormányzat gazdálkodására, segélyezésére, ez mellett a rászoruló családok megélhetésére, vagy éppen helyi vállalkozóinkra is kihatnak. SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK A személyi jövedelemadóról szóló törvény módosítása nyomán, a korábbinál több Ft marad a családoknál: a három és több gyermeket nevelők esetében az adókedvezmény mértéke - az eddigi háromezerről - havonta és eltartottanként 10 000 forintra emelkedik. Az egy- és a kétgyermekeseknél már nem ilyen nagy a növekedés: 2200-ról 3000 forintra, illetve a kétgyermekeseknél 4000 forintra emelkedik a kedvezmény, amelyet az adóból lehet levonni. További változás, hogy a kedvezmény a felsőoktatási intézmények nappali tagozatos hallgatói után is igénybe vehető. *** A költségvetési törvény rendelkezése szerint emelkedett a minimálbér, melynek összege: 40 ezer forint/hó, emelkedett a legkisebb nyugdíj összege, és éppen ezért történt néhány ágazati jogszabály módosítását követően emelkedtek az öregségi nyugdíjminimumhoz kötődő szociális és gyermekvédelmi törvényben meghatározott ellátások összegei is. Ezért az e körben érintettek részére fontos, hogy a nyugdíj legkisebb összege: 18 310 forint/hó. *** Kereseteket illetően a már említett megemelt minimálbér mellett emelkedik a közalkalmazotti és köztisztviselői illetményalap is. Az viszont néhány esetben már most is látható, hogy a minimálbér miatti kötelező béremelések miatt sérül néhány régebben dolgozó, mivel keresetük - figyelembe véve, hogy az éppen csak a minimálbér feletti - csak az előirányzott százalékban emelkedik. A közoktatásban dolgozók 2001-re várható éves béremelésének mértékét az ágazati miniszter 20 százalékban jelölte meg két lépcsőben, igaz, azzal a kiegészítéssel, hogy a jövőben 10 százalékkal több órát kell tartaniuk a pedagógusoknak alapbérükért (az egyeztetések ez ügyben tartanak). *** Azok az édesanyák, akik terhességük ideje alatt legalább négy alkalommal terhesgondozáson vettek részt, igényelhetik az egyszeri anyasági támogatást, amely a nyugdíjminimum 150 százaléka, tehát: 27 465 forint. Az a szülő, aki gyermekgondozási segélyre (gyes) vagy gyermeknevelési támogatásra (gyed) jogosult, a korábbitól magasabb, 18 310 forint összeget kap. Az anyasági támogatás összege a legkisebb nyugdíj másfélszerese, vagyis 2001-ben: 27 465 forint. Az ápolási díj összege 18 310 forint. Nő a családtámogatások összege, a rendszeres gyermekvédelmi támogatás elnevezés kiegészítő családi pótlékra változott, viszont a jogosultság feltételei nem változtak! A családi pótlék összege, jogosultság esetén, a családban nevelt minden hátrányos helyzetű gyermek után, havonta: 4000 forint, amit az önkormányzatok elbírálásaik után fizetnek ki. A kiegészítő családi pótlék odaítélésének feltétele, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem ne haladja meg a legalacsonyabb öregségi nyugdíjat, azaz a 18 310 forintot. A jogosultak egyhavi többlettámogatást is felvehetnek, ezt a pénzt az eddigi gyakorlatnak megfelelően tanévkezdéskor utalják. A baleseti járadékok és nyugdíjszerű rendszeres szociális, valamint a politikai rehabilitációs ellátások egyaránt 103 százalékkal emelkedtek. Januártól 3000 forinttal több pénzhez jutnak havonta azok a fogyatékosok, akik emelt szintű családi pótlékban részesülnek. Ez a juttatás 7500 forintról 10500 forintra emelkedik. A 2001 közepétől járó egységes fogyatékossági támogatás a nyugdíjminimum 50, illetve halmozottan sérültek esetében 80 százaléka lesz, így azoknak, akik emelt szintű családi pótlékot kapnak, nem éri meg áttérniük az új ellátásra. A rokkantsági nyugdíj legkisebb összege az első rokkantsági csoportban: 19 900; a másodikban: 19 200; a harmadikban pedig: 18 310 forintra emelkedett. A baleseti rokkantsági nyugdíj minimuma az első kategóriában: 20 020; a másodikban: 19 350; a harmadikban: 15 620 forint. Havi 8000 forint a vakok személyi járadéka azokban az esetekben, amelyekben ennél kisebb volt az előző évben. A rendszeres szociális járadék összege a 2001. december 31-ig 59. életévét betöltő nők és 62.-ik életévüket betöltő férfiak esetében 16 550 forintra nőtt. Más esetekben a járadék: 14 250 forint. A központi szociális segély összege: 16 550 forintra emelkedett. Nem tekinthetők véglegesnek az étkezési térítési díjak, melynek oka többrétű. Egyik, talán legalapvetőbb, hogy a díjemelési javaslatot előzetesen megvitató Pénzügyi Bizottság az intézmény igazgatója által tett előterjesztést nem tartotta minden vonatkozásában megalapozottnak. Ennek ellenére az önkormányzat részéről elkerülendő veszteség megelőzése érdekében 8%os díjemelést javasolt, amit a képviselő-testület elfogadott, jóváhagyott. A Pénzügyi Bizottság a díjemelést tartalmazó javaslatot 2001. I. negyedév végét jelentő határidőig pontosításra, kidolgozásra az intézménynek visszaadta, mellyel a testület egyetértett. *** A vezetékes ivóvíz-szolgáltatás, a kötelezően igénybe veendő kéményseprő-ipari szolgáltatások és a lakossági kommunális szemétszállítási, a piachasználati, a buszjárati valamint szennyvízszippantási díjak elfogadása a Pénzügyi Bizottság által előzetesen elvégzett felülvizsgálat figyelembevételével, javaslatával került elfogadásra. Az előterjesztésben megjelölt szennyvízdíjemelést nem fogadta el a Képviselő-testület. MEGVÁLTOZOTT JOGSZABÁLYOK HELYI RENDELETEK A SZOLGÁLTATÁSI DÍJAK VÁLTOZÁSÁRÓL Sajnos, már nem ilyen kedvező a kép a helyi közműszolgáltatások igénybevételével kapcsolatosan megállapított díjak vonatkozásában. Miután a forint összegű változásokról az előzőekben már említett előző, decemberi számból értesültek, néhány díjemelési háttérről kívánok tájékoztatást adni: VÁLLALKOZÓK és az ÖNKORMÁNYZAT Mint az már lakosaink előtt is ismert, önkormányzatunk életében, gazdálkodásában meghatározóvá váltak a helyi vállalkozók. Ennek több oka is van, ezekből néhány kiemelés: jelentős vállalkozás-fejlesztéseik következtében a gazdasági életben elfoglalt helyük megtartása, vagy éppen piaci előrelépésük miatt nem csak gépeszköz, de jelentős létszámbővítéseket is tettek, új munkahelyeket teremtettek, bővítették a kereskedelem és szolgáltatások körét, aminek következtében jelentősen hozzájárultak a helyi munkanélküliség csökkentéséhez, az életkörülmények emelkedéséhez. *** Önkormányzatunk saját bevételeivel egészíti ki azt az állami normatívaként (és egyéb címeken) kapott összegeket, melyek együttesen szükségesek ahhoz, hogy a különböző törvényekben megfogalmazott alapellátási kötelezettségének, valamint a helyi lakossági igényekből eredő elvárásoknak eleget tudjon tenni. Saját bevételeink egyik legjelentősebbike a helyi iparűzési adó, melynek megfizetésére minden nagyközségünkben gazdasági tevékenységet végző vállalkozás kötelezett. Nem vállalkozó lakosaink előtt nem ismert, hogy az iparűzési adó emelését (annak százalékpontját) önkormányzatunk a bevezetéstől kezdve minden évben az ebből elérhető magasabb bevétel elérése miatt emelte. Az állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység után megfizetendő helyi iparűzési adó számítására szolgáló adóalap 1999-ben az anyagkört- A MI ÚJSÁGUNK 2001/1.