Kiskunlacháza - A Mi Újságunk, 2004 (13. évfolyam, 1-12. szám)
2004-01-01 / 1. szám
XIII. évfolyam 1. sz. 2004. január KISKUNLACHÁZA ÖNKORMÁNYZATI HÍREI ÉS EGYÉB KÖZÉRDEKŰ OLVASNIVALÓK A gyermekvédelem aktuális kérdései Kiskunlacházán Az önkormányzatok és az általuk foglalkoztatott szakemberek feladata és felelőssége is, hogy az intézkedések széles skáláján megtalálják azokat az optimális megoldásokat, amely a gyermekek mindenek felett álló érdekeit szolgálják. Önkormányzat feladata az alapellátás biztosítása érdekében Kiskunlacházán a gyermekjóléti alapellátás és a gyermekvédelmi szakellátás 1999-ben a részben önállóan üzemelő intézmény létrehozása óta biztosított. Helyi rendeletünk és határozataink, valamint a gyermekvédelmi törvény előírásainak betartása mellett, az intézmény szolgáltatása fokozatosan fejlődik. Az intézmény létrehozása, kialakítása a feladat ellátására elnyert pályázati pénzek mellett önkormányzatunk pénzügyi lehetőségétől, de ez mellett a a feladatot ellátó tisztségviselők munkavégzésétől, kapcsolattartó képességüktől is függ. Nagyközségünkben a 3 év feletti gyermekek napközbeni ellátását óvoda, illetve iskolai napközi keretében biztosítjuk. Sajnos a három év alatti gyermekek napközbeni ellátása a korábbi években (1993-94) történt bölcsőde megszüntetések miatt nem megoldott. A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat keretében meglévő ellátási formák további bővítéseként - miután felméréseink szerint erre jelentős igény mutatkozik - képviselőtestületünk a 180/2003.(12.-15.) számú határozatában, új gondozási szolgáltatásként rendelkezett a helyettes szülői hálózat léterehozásáról. Annak ellenére, hogy a jelenleg érvényes törvényi előírások ma már lehetővé teszik civil szervezetek részére is a gyermekvédelmi ellátások komplex formában történő felvállalását, Kiskunlacházán ez még nem jelent meg valós szolgáltatásként. Meg kell említenem azt is, hogy a gyermekvédelmi törvény módosítását követően újabb lehetőségek is nyíltak az önkormányzatok előtt. Nagyközségünkben egy korábbi közmeghallgatáson elhangzott - mint jogos igény - egy „gyermekmegőrző” létesítése, azokra az esetekre, amikor a szülőknek kiskorú gyermekeik vonatkozásában (akik egyébként nem bölcsődei és óvodai beíratottak-ellátottak) eseti, egy napi elhelyezési problémája merülne fel. Ennek az igénynek a valósságát elismerve pálázatot nyújtottunk be, melynek eredményeként a megvalósítás elindításához pénzt is nyertünk. Sajnálatos módon a feladat (jegyzői, intézményvezetői mulasztások miatt) nem került megvalósításra, így a fel nem hasznát pénzt vissza kellett küldenünk. Nagyközségünk - mint az ma már eléggé ismert - magas gyermeklétszámú óvodai ellátást, általános iskolai oktatást működtet, mely intézményekben - intézményvezetői megbízás alapján, gyermekvédelmi felelősök foglakoznak a hátrányos helyzetű gyermekekkel. A Polgármesteri Hivatal Szociális Csoportja, valamint a Szociális Népjóléti Bizottság is jelentősen kiveszi részét az e körben érintett családok, gyermekek ügyeinek kezelésében, napi megélhetési gondjaik megoldásába. Az általam itt jelzett szolgáltatások, egyéb feladatellátásokban mutatkozó hiányosságok, de összességében a „szolgálat” ellátási formái azt is mutatják, hogy egyre szerteágazóbb folyamatokról van szó. Ezek összehangolása - ismét említve pénzügyi lehető folytatás a 2 oldalon PÁRTSEMLEGES • TÁJÉKOZTATÓ • SZÓRAKOZTATÓ - HAGYOMÁNYŐRZŐ LAP Megjelenik 1992. márciustól A MI ÚJSÁGUNK 200411.