Kiskunmajsa - Halasi Hírek, 1984 (22. évfolyam, 1-50. szám)

1984-12-19 / 50. szám

NÉGY ÉVTIZED SODRÁBAN A művelődés szintjei A lakosság kulturális alapellátását szolgáló mű­velődési otthonok, könyvtáraik hálózata valójában 51 az 1960-as évektől épülhetett ki. Az ötödik, s főként a hatodik ötéves terv már az intézmények felújítá­sát tűzte ki célnak, néhány településen a hiányok pótlását ütemezte be. Az új művelődési otthonok ta­nácsi erőforrásokra, a gazdálkodó szervek és a lakosság társadalmi munkájára alapozottan jöttek létre — például­ Imrehegyen, Szalkszentmártonban, Városföldön. Műemléképület átalakításával alakult ki Kalocsán a Művelődési Központ és Ifjúsági Ház, Kecskemé­ten a TIT-nek is otthont adó Tudomány és Tech­nika Háza, illetve a Szalvay Mihály Úttörő- és Ifjúsági Otthon. Baján a volt járási hivatal épü­letének átalakításával javítják az ellátást. 1981-ben adták át Bács-Kiskun egyik legkorszerűbb nevelési—közművelődési intézményének, a keceli művelődési központnak első rész­ét, majd 1984. augusztusának végén az oktatási szárnyat is. Nyitottabb könyvtárak Bács-Kiskun közművelődési könyvtárhálózata lé­nyegében 1953 közepére kiépült. Jelentősebb válto­zás 1960-ban következett be: könyvtárfenntartóvá lettek — a városi és járási székhelyű községek kivételével — a helyi tanácsok. A hetvenes évek végén már mind­en településen önálló könyvtár működött. S ha változó szinten is, mindenütt lét­rejött az alapellátás. A Bács-Kiskun megyei tanácsi könyvtárhálózat 319 szollgáltatóhelyén több mint kétmillió állo­mányba vett dokumentumot tartanak nyilván, a 107 ezer beiratkozott olva­só megközelítően 2 mil­lió 900 ezer költetet kölcsönöz egy esztendőben. Az utóbbi évtizedben változatosabbá váltak a haszná­lat formái, intenzívebb lett a különböző szolgálta­tások — hírlapfigyelés, könyvtárközi kölcsönzés — igénybevétele. Javult a szakirodalom használatát segítő tájékoztatás, az eltérő érdeklődési körű ol­vasókkal való egyéni foglalkozás. Nyitottabbá váltak a könyvtárak. Hírlap, folyó­irat és zenei részlegeik a helyben olvasást, műve­lődést szolgálják. Népszerűek az egyszerre irodal­mi, zenei, képzőművészeti élményt nyújtó rendez­vények: a Halasi Téka, a kiskőrösi, kiskunfélegy­házi gyermekfoglalkozások, könyvtári hangverse­nyek. Megfelelő a tanácsi és a szakszervezeti hálózati központok együttműködése a lakó- és a munkahe­lyi könyvellá­tásban. 1983-ban korszerű feltételek közé került az SZMT könyvtára. Az intézmények helyzetét — ha ki­s mértékben is — tovább javították a felújítások. Kecskemé­ten, a Széchenyivárosban lakótelepi könyvtár nyílt. A megyeszékhelyen és Kalocsán jobb körülmények közé jutott a gyermekkönyvtár. Baján, Tiszakécs­­kén a zsinagóga átalakításával, Jánoshalmán klub­­övezet létesítésével javul az ellátás. Menyhért festőművész életműve, XIX—XX. szá­zadi magyar képzőművészet, valamint a Nemzet­közi Zománcművészeti Alkotótelep bemutatója.). 1983-ban református egyházi múzeumot avattak, és ekkor kapott helyet a Technika Házában a Tolnay Károly és a magyar Michelangelo-kutatás című ál­landó kiállítás is. Nemrég nyílt meg az országosan egyedülálló Ma­gyar Népi Iparművészeti Múzeum, s várhatóan jö­vőre jön létre — alapos előkészület után — az Or­vos- és Gyógyszerésztörténeti Múzeum Kecskemé­ten. Nincs mindegyik városnak ilyen lendülete. Ba­ján például ennél szerényebb fejlesztési lépések is egyedülálló értékeket tehetnének közkinccsé. Az állandó kiállításokat évente mintegy negyven időszaki tárlat, vándorkiállítások, vetítettképes elő­adások, alkotásra nevelő gyermekfoglalkozások, a múzeumi közművelődési termek változatos prog­ramjai teszik teljesebbé. Az utóbbi évtizedben csak­nem 100 ezer ásatási lelet, néprajzi és történelmi emlék, kép és szobor került a megyei múzeumok gyűjteményeibe. A tudományos szempontból fel­dolgozott értékek egyik fontos megjelenítési fóru­ma a Cumánia című évkönyv. Múzeumok napjainkban Évente mintegy 300 ezrein látogatják Bács-Kis­kun múzeumait. A Petőfi-emlékhelyek (Kiskőrös, Dunavecse, Szalkszentmárton) mellett számottevő­en gyarapodtak a városok múzeumi gyűjteményei is. 1979-ben új, állandó kiállítással gazdagodott Kiskunhalason a Thorma János Múzeum, 1981-ben Kalocsán a Visky Károly Múzeum (néprajz, numiz­matika és ásvány). Kalocsán N. Schöffer kiberne­tikus műveiből nyílt állandó kiállítás. Tóth Meny­hért szülőházában, Miskén emlékmúzeum létesült. Kiskunfélegyházán a helytörténeti és országos börtönmúzeum mellett 1975-ben megnyílt a felújí­tott Móra Ferenc Emlékmúzeum is. Kiskőrösön a Petőfi-szülőházhoz tartozó irodalomtörténeti állan­dó kiállítást kortárs kép- és szoboranyag bemuta­tása egészíti ki a Petőfi-ikonográfia köréből. Az elmúlt évtizedben dinamikusan fejlődött a megyeszékhely intézményi hálózata. Az állandó kiál­lítással 1924 óta működő Katona József Múzeum­hoz és az 1970-ben létesült Katona József Emlék­múzeumhoz 1976-ban csatlakozott országos gyűjtő­körrel a Magyar Naiv Művészek Múzeuma. Ha­sonló gyűjtőkörrel 1981 decembere óta dolgozik a Szórakaténusz Játékműhely és Múzeum. 1983 őszé­től fogadja látogatóit a Kecskeméti Galéria a sze­cessziós Cifrapalotába­n, (állandó kiállításai: Tóth A feltételek ellenére Nagy-nagy gondot okoz Ugyanakkor a megyei könyvtár, a múzeumi hálózati központ és a megyei levéltár rendkívül szűkös, mostoha elhelyezése. Már 1975-ben­, amikor 7100 iratfolyómétert tett ki a le­véltár összegyűjtött anyaga, kétségbeesett segély­­kiáltásként hangzott a tárgyilagos megállapítás: ..telítettsége miatt az utóbbi években gyűjteményét lényegesen gyarapítani nem tudta ...” A kedvezőtlen működési feltételek ellenére igen jelentős eredményeket ért el az intézmény a feldol­gozásban, rendszerezésben, elemzésben. Pon­tos képet adnak a munkatársak publikációi Bács- Kiskun múltjáról, a gazdasági, társadalmi, művelő­dési viszonyokról. Ezeket tematikus szerkesztésben a Bács-Kiskun megye múltjából című sorozat köte­tei hozzák nyilvánosságra. Növekedett a levéltár közművelődési szerepe, ami a honismereti mozga­lomban, kiállítások rendezésében, az ifjúság törté­nelemszemléletének formálásában is megnyilvánul. j­Vs\'\ ", tX| :: Közelebb a mindennapokhoz Egyre több résztvevőt vonz rendezvényeivel Tudományos Ismeretterjesztő Társulat megyei szer­­­vezete is. (1980-ban 402, 1983-ban 406 ezer). lapszik a mindennapi kultúrához közelebb óyn­álló természettudományos témák száma: 4020 ilyen ren­dezvényen 165 ezren jelentek meg 1983-ban. Egy­másra épülő sorozatok, akadémiák, tanfolyami for­mák honosodtak meg. Közéjük tartozik az évenként ismétlődő óvodapedagógiai nyári egyetem Kecske­méten, Baján pedig kétesztendőnként a vízgazdál­kodási nyári egyetem. Vissza-visszatérő eszmecse­rékre ad alkalmat a megyei művészek akadémiája. 1984-től külön előadások és konzultációs lehetősé­gek várják a nyugdíjasokat. Nőtt az idegen nyelvek tanulása iránti igény is. Figyelemre méltó, hogy a hetvenes évek közepé­től a lakosság érdeklődése erőteljesebben fordult a közgazdasági és szociológiai tudományos eredmé­nyek felé. A nemzetközi helyzet feszültségeire, gaz­dasági, társadalmi életünk fejlesztésének feladatai­ra, a politika, az államélet, történelmiünk kérdéseire adható tudományos válaszok egyaránt élénk érdek­lődést váltottak ki. Részben ennek hatására indult a 80-as években több intézmény közreműködésével a Kecskeméten élt marxista tudós, Molnár Erik nevét viselő szabadegyetem. S erre vall a dunavecsei Pe­tőfi Sándor Művelődési Ház és a Petőfi Népe Szer­kesztősége közös sorozata, amely közéleti szemé­lyiségeket szólaltat meg. A megye felsőfokú intézményei tudományos ku­tatómunkájukkal, pedagógus, műszaki és agrárér­­telmiségiek nevelésével kapcsolódnak a közműve­lődési intézményhálózathoz. Hallgatóik közművelő­dését népművelők szervezik. A Bajai Tanítóképző Főiskola közművelődési oktatói dolgozták ki a Ke­celi Nevelési Központ működési modelljét. A Kecs­keméti Óvónőképző Intézet a pedagógiai ismeret­­terjesztésbe, a Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskola egyebek között a fiatalok szórakoztatásá­ba, tárlatok rendezésével a megyei művészek be­mutatkozásába kapcsolódott be. A kertészeti főisko­lai kar számos tudományos tanácskozás, pódium­­, műsor, kiállítás színtere is. Halász Ferenc KÉPERNYŐ Vasárnapba kettesen Jól tudom: a mérce mindig a holnap. A már elért meghaladá­sa a követelmény. Elítélem az eszik, nem eszik, nem kap mást cinizmust. Mégis, mégis arra gondoltam: milyen szeretettel, érdeklődéssel fogadnék a képernyőn látotta­­kat-hallottakat, ha hosszabb ide­ig szünetelne az adás. A világért sem a­­­ televíziós műsorokat men­tegetem. Magunkat féltem, vé­dem. Érzékelésünk elszürkülésé­­től, befogadókészségünk elsat­­nyulásától óvom kedves olvasó­inkat, magunkat. Jajj nekünk, ha megfeledkezünk a csodálko­zásról, ha elhalkul a lelkünkben a dal. Vasárnap a kettesén hagy­tam a csatornaváltót. Pompásan szórakoztatott A sógun-örökség. Mennyi finom megfigyelés és mennyi rutinos filmcsináló ra­finéria! Nyilvánvaló: az egzoti­kumot, a különlegest kereste az angol Michael Mackintyre, ám a mai japán hétköznapok is föl­föltűntek a bravúros képsorok­ban. A Töredék teljes átéléséhez éreznünk, tudnunk kell: évszá­zadokig az emberről beszéltek a népi vallásosság faluvégi, utak menti emlékei. Juhász Gyula Tápai Krisztusához hasonlóan a munkára igyekvő, a földekről hazatérő népeket nézték csende­sen a szomorú, a fájdalmas, az elszánt Krisztus-emberarcok. Milyennek látta, képzelte önma­­gát az ember, erről szólt a ti­zenhét részes sorozat első adása. A helikopter is nyugodtan „el­ment” volna az egyesen, monda­nám, ha nem tartatna hivata­losan egyenrangúnak a két mű­sor. Ideje volna más-más név­vel megkülönböztetni a kétfaj­ta kínálatot, mert a számozás akaratlanul is rangsorolást su­gall. Évekig hetente láttam Baróti Lajost, az irodalomtörténész testvérét, a későbbi szövetségi kapitányt. Az egyik legrokon­szenvesebb sportember, akit va­laha ismertem. Fölfigyeltek rá? Mellékállásban irányította egy első osztályú labdarúgó-csapat edzéseit. Felelősségteljes állásá­ból egy percet sem mulasztott sportolói elfoglaltságai miatt. És jutott ideje olvasásra, művelő­désre. Aligha tapsikolunk örö­münkben, ha arra gondolunk, milyen magatartású emberek is kerülhettek az általa rangot ka­pott szövetségi kapitányi poszt­ra. És napjainkban hányan me­rik illő viselkedésre figyelmez­tetni a „bázisszerv” nagyhatal­mú vezérét? Gyorsan útilaput­­ köthetnek talpa alá, mint tör­tént ez Barótival a győrieknél és a Rába Bács-Kiskunban. mostani edzőjével Vitár Róbert az igencsak szűkös húsz percben módot talált a fent jelzett em­beri konfliktusok érzékeltetésé­re is. Ezért írhatom Baróti La­jost mutatta be a Sportmúzeum és nem Baróti Lajost, a szövet­ségi kapitányt. Gratulálunk. Heltai Nándor 1984. december 19. • PETŐFI NÉPE • Máté Ottilia festményeinek sikere Izsákon Az elmúlt öt év termésének legjavát — negy­venöt olajfestményét — állította ki szülőfalujában, Izsákon Máté Ottilia Szegeden élő festőművész. Ez volt a harmadik bemutatkozása a Sárfehér hazá­jában. Alkotásaival ismét elnyerte a nagyközség­ben élő művészetbarátok tetszését. A Táncsics Mihály Művelődési Ház népművelői szerint kétezer érdeklődő tekintette meg a kiállí­tást. Az általános iskolai tanulók például a rajz­órákon keresték fel az intézményt, s közösen ele­mezték, vitatták meg a látottakat. A Halásztanya Mártélyon. Ady emlékezete. KÖNYVESPOLC Galambos Sándor: Petőfi és Kunszentmiklós Felszabadulásának 40. évfordulóján nem csupán új létesít­ményekkel gazdagodott Kunszentmiklós, hanem egy mono­gráfiával is. Galambos Sándor Petőfi és Kunszentmiklós cí­mű könyve Szappanos Balázs lektor szerint „nemcsak a helytörténeti irodalomban pótol hiányt, hanem segítséget ad végső soron az irodalomtörténetírás munkájához is”. A mintegy száz oldalas tanul­mány hosszú vajúdás után szü­letett meg. Már 1974-ben, Feke­te Sándor egy kunszentmiklósi író-olvasó találkozóján fölvető­dött: bizony jó lenne, ha a Pe­tőfivel kapcsolatos helytörténeti anyag összeállna, napvilágot lát­na. Galambos Sándor akkor már javában dolgozott most megje­lent könyvén, s kapva az alkal­mon a neves írót, Petőfi-kuta­­tót kérte föl, lektorálná az el­készült fejezeteket. A monográfia egyes részei is­merősnek tűnhetnek a figyelmes Olvasó számára. Részleteket kö­zölt belőle ugyanis 1975-ben a Kunszentmiklósi Hétköznapok című kiadvány, 1981. március 15-i és 1982. március 14-i szá­mában pedig a Petőfi Népe. A szerző a tanulmány egyik feje­zetével díjat nyert a Petőfi a néphagyományban című pályá­zaton. Ám a teljes terjedelem­ben való megjelenés még min­dig váratott magára. Mígnem­ a megyei pártbizottság felmérést készített 1983-ban arról, hogy milyen a kulturális élet Kuin­­szentmiklóson, hogyan becsülik meg a helytörténeti kutatókat. A tanulmány kiadásáról ezt kö­vetően született döntés. A kötet előszavában a szerző ezt írja: ,,E szerény tanulmá­nyomnak az a célja, hogy Kun­szentmiklós is csatlakozzék azok­hoz a városokhoz, községekhez, Petőfi-emlékhelyekhez, amelyek önálló könyvekben, füzetekben dokumentálták nagy költőnk hozzájuk fűződő kapcsolatait.” A kötet lapjain megelevenednek az 1842-es, 1844-es, 1845-ös és 1848-as esztendők azon jeles nap­jai, amelyeket a költő Kum Szent­ Miklós városában töltött, mikor is nem egy alkalommal kitörő lelkesedéssel fogadta őt a hely­beli diákság, sőt nem is csak a gimnázium poétái és retorikai hallgatói, hanem még a város előkelőségei, a kaputos birtoko­sok is. Petőfi három verset írt Kun­­szentmiklóson, a Megy a juhász a szamáron, a Pusztán szület­tem. .. és a Búcsú Kunszent­­miklóstól címűeket. E versek keletkezésének körülményei rendkívül plasztikusan jelennek meg Galambos Sándor tanulmá­nyában. A monográfiára egyéb­ként mindvégiig a történeti hű­séggel ötvözött ol olvasmányosság a jellemző. A szerzőnek mégis sikerült korrajzot is adnia, s Petőfi és Kunszentmiklós kap­csolatán keresztül bemutatnia a márciusi forradalomban az egész Jászkunságra pozitív ha­tás­t gyakorolni igyekvő, kez­deményező, majd visszatáncoló kiskun város népének Petőfihez és a forradalomhoz való hűsé­gét, kaputos urainak kezdeti lel­kesedését és pálfordulását. A szabadszállási követválasztás ku­darca bizony ez utóbbiak lelkén is szárad. A Petőfi és Galambos Sándor Kunszentmiklós hite szerint nem lezárt, egyszer és minden­korra befejezett tanulmány. „Az utánam következő új nemzedék­re vár majd az a feladat — írja —, hogy tovább gazdagítsa, színe­sítse ezt a gyűjteményt, s végre ne csak közelebb, hanem igazán közel kerülhessünk Petőfi Sán­dorhoz”. A kötet ezer példányban je­lent meg, s Kunszentmiklóson a könyvtárban és a művelődési házban kapható 20 forintos áron. Szerzője a Magyar Irodalomtör­téneti Társaság 1984. évi pályá­zatán e művel nyert harmadik díjat, melyet csütörtökön ad­tak át. Sitkei Béla A fele sem igaz Elmebajnokság A jó tanár arra kíváncsi, mit tud, a rossz meg arra, hogy mit nem tud a diákja. Nos, a jó tanár címkét hadd ragas­­­szam A fele sem igaz, a ros­­­szat pedig az El­mebajnokság című műsorra, előreboc­sátva azt- mindkét kvíz a fölösleges tudásra alapoz. Bolond ember az, aki mindent fejben lakar­­ tartani, az okosnak annyi is elég, hogy észben tartja: a lexi­­konokban minden fontos meg­található. Visszatérve Vágó Ist­ván és Egri János műsoraihoz: annyiban mindkettő azonos, hogy csupa érdektelen informá­cióra kíváncsi, hiszen a­men­­­nyire mellékes, hogy mitől pi­ros a vörös bor, annyira ötöd­­rangú kérdés, hogy melyik épü­let alaprajza formáz rostélyt, bár — nem mellesleg — tisz­teletre méltó teljesítmény' en­­­nyi mindent' (ugyanabban a) fejben tartani. Hogyan is van tehát, hogy Vágó műsorát­ na­gyobb tetszés fogadja, mint Eg­ri János Elmebajnokságát (hal­lottam már „elmebaj”-nak is emlegetni, nyilván nem célza­tosság nélkül) ? Vágó szórakoz­tatva akar „kiokosítani”. Hihető feleleteket találnak ki vendégei, s még a rossz válaszon is mo­solyogni tudnak a játékosok. Szombaton délután alkalmam volt válaszokat adni (persze elő­re megmondták, miféléket) Vá­gó István könyvének bemuta­tásakor, egy Kecskeméten rög­tönzött A fele sem igaz játé­kon. Legalább százan zsúfolód­tak be az Erdei Ferenc Műve­lődési Központ klubtermébe meghallgatni a szerencsés csa­patokat. A hangulat oldott volt, a nyertesek több ajándékot kap­tak, mintha a tévében léptek volna föl. Ám ez mellékes. A lényeg: jól játszottak, sőt, úgy­­ láttam, ma­ga a műsorvezető is meg volt elégedve, pedig, a könyvéből sokat mondok, ha tizenöt példány kelt el. Mert más dolog játszani, me­gint más komolyan venni a já­tékot, és ismét más megvenni a játékot. Ballai József 5 A Forrás decemberi száma „ ... a magyar parasztság ál­talános és szakmai műveltség­szerzési lehetőségei az egész pol­gári korban meglehetősen szűk­re szabottak voltak. A gyerme­kek csaknem 90 százaléka 11—12 éves korban búcsút vett az isko­lától, s a továbbiakban semmi­féle rendszeres oktatásban nem részesült.. . újra és újra felvető­dött a paraszti művelődés és szak­képzés intézményi kereteit to­vábbfejleszteni akaró szándék. A felmerült lehetséges intézmé­nyi formák egyike a népfőiskola volt. A népfőiskola nem magyar és nem XX. századi találmány. A XIX. század második felében Dánia mellett elsősorban Svéd­országban, Norvégiában és Finn­országban eresztett mélyebb gyökeret...” — írja Romsics Ig­nác A polgári magyar iskolarend­szer és a népfőiskolai mozgalom című tanulmányában. A Forrás idei utolsó számában. S e tanul­mány mellett még több mint húsz másik található, amelyek ugyan­csak a népfőiskolákkal foglal­koznak. Vagyis a folyóirat ez al­kalommal egész terjedelmét e témának szentelte. Ják A dán, svéd és finn népfőisko­rövidebb történeti átte­kintése után részletes tanulmá­nyok sora mutatja be a magyar­­országi — közöttük például a ta­tai, balatoni, veszprémi — nép­főiskolákat. A kecskemétiről Kovács Bálint írt, és az 1922-es és 1923-as esztendőt vizsgálva, egyebek mellett idézetet­ közöl az akkori városi lap egyik cikkéből: „Az alsóbb néposztályok rászo­rulnak az iskolai tanításon túl szűkkörű tapasztalataik bővíté­sére. Fel kell tárni előttük nem­­­zeti történelmünknek, irodal­munknak és művészetünknek ta­nulságos és lelkesítő adatait,, hogy gondolkodva­ és okulva vehessen részt népünk mindenkor a kívá­natos és folytonos haladás mun­kájában”. Külön érdekesség Móricz Zsig­­mond és Erdei Ferenc 1940-ben írt cikke a népfőiskolákról, amit akkor a Kelet Népe közölt, vala­mint Illyés Gyula 1946-os kiált­ványa a parasztság művelődési ügyéről. Hasonlóképpen érdek­feszítő az az interjú is, amelyet Császár Nagy László készített­e témáiban Boldizsár Ivánnal, Pozs­­gay Imrével és Huszár Istvánnal. Kétségtelen, hogy vannak elő­nyei és vannak hátrányai is, ha egy folyóirat tematikus szám köz­lésére vállalkozik — ahogy azt edd­ig már több esetben is tette a Forrás. S az egyik a másikból adódik. Részletes adatokkal gazdag, és éppen ezért hasznos tanulmánykötetté válik az egy té­mára szerkesztett folyóirat. Ám ugyanakkor fel is adja megszo­kott műfaji sokszínűségét („szép­­irodalom, szociográfia, szet”), amelyhez olvasóit művé­sz ok­tatta. Az olvasóit, akiknek ez eset­ben nincs módjuk arra, hogy té­ma szerint is válogathassanak kedvükre a megjelent írások kö­zött. Mert mind ugyanarról szól.­­(Ez esetben­­ a népfőiskolákról.) Hogy ez mennyiben jó szerkesz­tési koncepció, arról bizonyára megoszlanak a vélemények, vagy­is lehetne róla meditálni, pole­mizálni napestig. Az viszont két­ségtelen, hogy hasznos, tanulsá­gos és időszerű a decemberi szám­ban felvállalt téma. Ugyanis Vi­tányi Iván szavaival élve: „ . . . ilyen vagy olyan formában fel kell tudni használnunk a népfő­iskola-mozgalom tapasztalatait, folytatnunk hagyományait. Olyan új színt és szintet adhat ez a köz­­művelődési mozgalomnak, ami régóta hiányzik”. — Adja az ég, hogy ez megvalósuljon, s hogy jó „tankönyv” legyen hozzá a Forrás decemberi száma. K. E.

Next