Kiskunmajsa - Kunsági Hírlap, 2021 (12. évfolyam, 1-14. szám)

2021-04-26 / 10. szám

2021. április 26. Kunsági Hírlap facebook.com/kimsagihirlap Az egyetlen boszorkányperre Kiskunmajsán 1751. szeptember 24-én került sor, amelyben egy minden valószínűséggel gyógyítóként, javasasszonyként élő személyt, a kiskun­­halasi Csapó Katalint vádoltak meg boszorkánysággal. A majsai pernapnak azért van jelentő­sége - egyszeriségén túl -, mert a későbbi ítélethozatalhoz a Kőkúton élő Tóth Gyurka vallomását használták fel leginkább. A múlt héten olvashatták teljes terje­delmében a vallomást, amely szerint Csapó Katalin másik két asszonnyal Pünkösd után elvitte éjszaka Balota pusztára és ott há­romszor kútba lógatta a 15-16 éves Gyurkát, majd elmondása szerint elszálltak vele Kis­szállás pusztára, hogy ott minden csontját összetörjék, vagy alternatív lehetőségként­­ kivegyék belőle. Tóth Gyurka, ahogy elmesélte, másnap alig tudott hazamenni Kőkútra, harmad­napra meg beteg lett a háta, majd egyre rosszabbul lett, elnyomorodott, hogy karácsony után már csak csúszni-másszon tudjon. A vallomás második részéből aztán ki­derült, hogy az történt, mint számtalan más boszorkányperben. Tóth Gyurka leesett a hátára a szekérről, valószínűleg ez okozott olyan sérüléseket, ami miatt szép lassan nyomorékká lett. Mivel ez hosszabb folya­mat volt, nem a balesetével kötötte össze, hanem Csapó Katalin rosszallásával, amiért megrótta őt, mivel az udvarán hajtotta keresztül a gazda disznóit. A javasasszony­nak ez nyilván nem tetszett, szólt érte, és később ennek a szóváltásnak tulajdonította Tóth Gyurka a megnyomorodását - hogy saját magától, vagy ráhatásra, az megint más kérdés. A boszorkánypernek mindenesetre nem az volt a lényege, hogy racionális magya­rázatot találjon bármire is, hanem éppen ellenkezőleg: a racionalitást mellőzve az irracionális történeteket használta fel annak bizonyítására, hogy ezek a boszorkány­­tettek valóságosak. Az ítéletet 1752 október 4-én hozták meg Kiskunhalason. Csapó Katalint (mint múlt héten emlí­tettem, ősanyámat) bűnösnek találták természetesen. “Minthogy Csapó Katalin mind jó Istenünknek, mind hazánknak törvényét megvetette, és ördögökkel s boszorkányokkal czimbo­­rálni, és szövetkezni bátorkodott, el annyira, hogy elmúlt 1750 esztendőben Pünkösd tájban Tot Gyurka nevű ifjat Balota nevű pusztán háromszor bizonyos kútban — több hobá­­lyos asszonytársaival e­gyütt — mártogatta, annak utánna csontjait kiszedte, és nevezett Tot Gyurka ifjat tagjaiban úgy megrontotta, hogy sem nem járhat, sem maga erejével nem kelhet.” Az indoklás kitér még halasi tanúvallo­másokra is: az egyik szerint 1751-ben Kováts Zsuzsánnát, Tot István feleségét kezének hirtelen lett összehúzásával, és lábairól következett leesésével megrontotta. Bobá­­lyos szavaival, ördögi segítséggel általa megrontott személyeket gyógyítni merész­lett. Az ítélet: kínvallatás és hóhér Az ítélet első fokon az lett, hogy másoknak irtóztató példájára és maga megérdemlett büntetésének elvételére több ördögi és ho­­bályos tetteinek kinyilatkoztatására hóhér által megkínoztassék, — annak utánna elevenen megégettessék, majd testének hamva vagy vízbe, vagy levegőbe vettessék. A kínvallatás A majsai boszorkányper anyaga azért is jelentős, mert megmaradt benne, milyen kínvallatásoknak vetették alá a boszorkány­sággal megvádoltat, és ő milyen válaszokat adott a kínzásokra: 1.) A kínzó eszközök megmutogatásánál: Valamennyi személynek a megrontását tagadja 2.Ujjának csavarral való szorításánál: Hasonlóan mindent tagad. . \ (Az ujjcsavart a hüvelykujjra \\||/ úg, alkalmazták, hogy a vér­­e kiserkedt az ujja hegyén, sok esetben az­­­ ujjcsontot is összetörték. 3.) A spanyol csizma alkalma 11 zásinál: Hasonlókép mindent tagad. (A spanyolcsizma két, szegekkel bélelt vasle­mez volt, me­lyeket az alsó lábszárrra oly erővel csavartak rá, hogy sok esetben a láb­szárcsont eltört. 4.) Az inniculatio­­nál (vízbe merítés, fürösztés). Boszor­kányságát nem értelemben, és tagadja és azt a segédkező hajdú óta börtönben i­s alkalmazott­kén­ Ép úgy tagadja és bűbájos cseleke­látható, a kínvallatás eredményt, ez azonban nem nagyon ** izgatott senkit. Másodfokon, még ugyanaznap, azt is felhozták ellene, hogy nem imádkozott együtt Kun Erzsébettel (legalábbis ő ezt vallotta lázálmos betegségéről), ezért “ezen Isten ellen elkövetett rossz cselekedeteiért és felebarátainak lett nyomorúságoknak okozásáért, elsőben hóhér által megcsigáz­­tatik, annak utánna elevenen tűz által megemésztetik.” A majsai boszorkányper alapvetően a katolikus egyház erősítését szolgálta a népi hiedelmek piedesztára állításával - és épp oly csúf véget ért, mint általában a többi. Csapó Árpád Mi történt az egyetlen majsai boszorkánnyal? Pontosabban az egyetlen Majsán tartott boszorkányper áldozatával: Csapó Katalinnal 'vallja ki ilyen­ bűbájosságát vallja, hogy személyéber­ megnyomták 5.) A hátára köves égetésre:) boszorkányos deteit. Mint nem hozott

Next